David Darling

Componist

David Darling is componist.
Er zijn 4 films gevonden.

Kedma

2002 | Historische film

Frankrijk/Italië/Israël 2002. Historische film van Amos Gitai. Met o.a. Andrei Kashkar, Helena Yaralova, Yussef Abu-Warda, Moni Moshonov en Juliano Merr.

Een week voordat de staat Isra[KA3]el werd opgericht en erkend door de VN op 14 mei 1948 zet het vrachtschip Kedma (wat `Naar de Orie[KA3]ent` betekent) joodse emigranten uit Europa af op het strand van Palestina, toen nog Brits mandaatgebied. Het zijn overlevenden van de holocaust, DP`s uit de kampen, die hopen op een vredig en welvarend bestaan in het beloofde land. De Britten zien dit anders: ze schieten op mensen die aan land gaan, maar ze doen het halfslachtig en zonder fanatisme omdat ze weten dat ze volgende week naar huis gaan. De arabieren vluchten van hun grondgebied omdat arabische leiders hen hadden opgedragen tijdelijk het veld te ruimen totdat de joden definitief waren verdreven, ook al woonden die er al meer dan een halve eeuw. De film, die weinig dialoog bevat, concentreert zich op een aantal hoofdpersonages zonder hun achtergronden zeer precies in te vullen. Yanusz (Kashkar) is een overlevende van de getto-opstand in Lodz in Polen (daar is nooit een opstand geweest) en Rossa (Yaralova) is ontsnapt uit een Siberische goelag van Stalin. Minder belangrijke figuren zijn Roman (Hazanowski), die uit een getto ontsnapte en vervolgens door een Pool beroofd werd en Menahem (Lang), die zijn ouders in een concentratiekamp kwijtraakte en zijn jonge bruid Hanka (Nicole) die gewond raakt. Ze worden opgevangen door Moussa (Merr) van de verzetsorganisatie Palmach, die hen opsplitst in kleine groepjes en hen een crash- course geeft in 'combat and survival'. Met dat eerste hadden ze bij de landing al kennisgemaakt toen de Engelse troepen het vuur op hen openden. Voor een gewonde vorderen de a.s. Israëliers een ezel van een Palestijn die hen daarop vervloekt. Gitaï's film is te afstandelijk en opgesplist in een aantal grote, weinig zeggende tableaux en te stereotiepe personages. Het scenario van regisseur Gitaï, Marie José Sanselme, Marc Weitzmann, Mordechai Goldhecht, Haim Hazaz en Taufik Zayad neemt geen standpunt in en observeert alleen maar. De film is niet slecht, maar ook niet goed met als resultaat dat hij niet pakkend is of engageert. Het camerawerk van Yorgos Arvanitis is net zoals de vormgeving en de montage van een behoorlijk niveau. Fujicolor, Dolby Digital. Ook bekend als KEDMA VERSO ORIENTE en VERSO ORIENTE.

Éloge de l'amour

2001 | Drama, Fantasy

Zwitserland/Frankrijk 2001. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Bruno Putzulu, Cecile Camp, Jean Davy, Françoise Verney en Audrey Klebaner.

De cineast begint in zwart/wit met een filmmaker (Bruno Putzulu) die na rijp beraad een actrice vindt voor zijn volgende film. Haar naam is Elle (Cecile Camp), haar lot is tragisch. In het tweede deel verhaalt Godard op bont digitaal videomateriaal hoe hij eerder in contact kwam met een echtpaar dat een persoonlijk Holocaustverhaal verkocht aan een gehaaide Hollywoodproducent. Elle blijkt de kleindochter van het echtpaar. In een mozaïek van film- en verteltechnieken bloeit Godards bittere kijk op verlies, geschiedkundig inzicht, geheugen, cognitieve capaciteit en liefde.

Emporte-moi

1999 | Drama

Frankrijk/Canada/Zwitserland 1999. Drama van Léa Pool. Met o.a. Karine Vanasse, Pascale Bussières, Miki Manojlovic, Alexandre Mérineau en Charlotte Christeler.

Het is 1963. De dertienjarige Hanna (Vanasse) is 13 en woont in Montréal. Ze heeft een moeilijke leeftijd, ze is geen meisje meer maar ook nog geen vrouw. Hanna heeft veel ruzie met haar ouders. Duidelijk is wel dat ze veel van haar kwakkelende, hardwerkende moeder (Bussières) houdt. Meer moeite heeft ze met haar vader (Manojlovic), overlevende van de holocaust en miskend schrijver. Haar broer Paul (Mérineau) is haar enige houvast. Op een middag ziet Hanna in de bioscoop de Godard-film 'Vivre Sa Vie'. Gefascineerd door het motto van de film; leef je leven zoals het komt, blijft het Hanna bezighouden, echter vergetend dat er ook grenzen zijn. Langzaamaan neemt Hanna het motto over. Samen met haar broer en vriendin Laura, die ze al bij de film zag en later op een feestje ontmoet, ontdekt ze haar ambivalente sexuele gevoelens. Op een bepaald moment wordt haar duidelijk dat het motto van de Godard-film iets anders inhoudt. Namelijk dat je vrij bent om te leven als je wilt, maar dat daarbij de verantwoordelijkheid komt om het goed te doen en dat je die verantwoordelijkheid ook zelf moet dragen. Een bijzondere film met een steengoede rol van Karine Vanasse.

Compulsive Desire... Passionate Ignorance... Obsessive Becoming

1995 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Daniel Reeves. Met o.a. Joris Gunewardena, Mooch Gunewardena, Emma Davie, Linda Reeves en Daniel Reeves.

Een opeenvolging van de meest krankzinnige chaotische beelden, die soms op zeer ingenieuze manier in elkaar vloeien. Daar tussendoor schetsen de zus en de halfzus van Milton D. Reeves, vader van de regisseur, een beeld van de man en zijn vreemde familie. Het onderwerp is de moeilijke jeugd die de kinderen van Milton kenden en de problemen die ze hierdoor ondervonden als jonge volwassenen. Ondanks de verbluffende vormgeving is het eigenlijk een videofilm die de maker best in de huiskring in het gezelschap van familie en vrienden zou bekijken, want als buitenstaander heb je weinig boodschap aan dit product, dat op de duur zelfs gaat irriteren. Een mislukt experiment. Daniel Reeves, die verantwoordelijk is voor het concept, de regie, de productie, het scenario en de montage, is duidelijk een uitstekend video-technicus, maar hij zou nu nog een verhaal moeten vertellen dat universele waarde heeft. Teksten worden gelezen door Grace Reeves, Cecilia Swanson en Thich Nhat Hanh. De camera werd gehanteerd door Daniel Reeves, Jane Hall en Malcolm Jameson.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer David Darling op televisie komt.

Reageer