Georges Lannes (1895-1983): cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Le Cas du docteur Laurent

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Antoine Balpêtré en Michel Barbey.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

O.S.S. 117 n'est pas mort

1956 |

Frankrijk 1956. Jean Sacha. Met o.a. Yvan Desny, Magali Noël, Jacqueline Pierreux, Marie Déa en Danik Patisson.

Een politicus wordt verdacht van het ontvreemden van belangrijke documenten. Geheim agent 117 moet bewijzen tegen hem verzamelen, maar ontdekt dat diens dochter de schuldige is. Deze eerste film naar de spionageromans van Jean Bruce biedt onderhoudende actie, dichter bij huis dan de latere afleveringen (die overigens pas nà het succes van James Bond gemaakt zouden worden).

Bonjour jeunesse

1956 | Familiefilm

Zwitserland​/​​Frankrijk 1956. Familiefilm van Maurice Cam. Met o.a. Ded Rysel, Alexandre Rignault, Yanik Malloire, Christine Carrère en Christian Fourcade.

Mislukte bewerking van twee romans van Johanna Spyri die zij omstreeks 1875 schreef, bedoeld om in te haken op het succes van de Duitse HEIDI-films. Vreselijk zoetsappig, rommelig gemaakt door drie regisseurs die het niet met elkaar eens konden worden. Het is zo erg dat er personages verschijnen en verdwijnen zonder dat duidelijk wordt waarom en hoe. Er werden drie versies gemaakt in drie verschillende talen met steeds andere acteurs.

Les Nuits de Montmartre

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Pierre Franchi. Met o.a. Jean-Marc Thibault, Geneviève Kervine, Louis Seigner, Bernard Lajarrige en Jacqueline Porel.

De wens om 'gevaarlijk te leven' doet een jongeman balanceren op de rand van de misdaad tot hij van moord wordt verdacht. Als zijn onschuld bewezen is begint hij met een nachtclubdanseres een deugdelijker leven. Een vlot, maar niet erg orgineel misdaadverhaal, dat vooral het accent legt op de voorspelbare nachtclubfolklore.

Le crâneur

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Dimitri Kirsenoff. Met o.a. Raymond Pellegrin, Marina Vlady, Dora Doll, Paul Frankeur en Hélène Vallier.

Een vrouw wordt vermoord in een nachtclub op Place Pigalle en de verdenking valt op haar minnaar, die in zijn pogingen om zijn onschuld te bewijzen een smokkelkomplot ontmaskert. Een vlot gemaakte misdaadfilm met een voor het genre hecht scenario, maar hij komt nauwelijks boven het gemiddelde van de huidige tv-krimi uit. Scenario van Jacques Companez en Claude Dessally.

Secrets d'alcôve

1953 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Decoin, Gianni Franciolini, Ralph Habib en Jean Delannoy. Met o.a. Dawn Addams, Françoise Arnoul, Bernard Blier, Martine Carol en Max Elloy.

Een film in episoden. Een vermoeide Britse soldaat hoopt op een rustige nacht in een boerderij maar moet de vrouw des huizes helpen bij een bevalling. Om een reden voor echtscheiding te hebben ensceneert een man een fictieve overspelsituatie maar hij wordt verliefd op de vrouw met wie hij zich laat betrappen. Een zingende vrachtwagenchauffeur verovert in zijn droom een welgestelde liftster. Een prostituée krijgt het bed van Madame la Pompadour cadeau. Dit tamelijk voorzichtig-pikant vierluik is alleen in de eerste twee sketches echt aardig, maar zakt daarna door gebrek aan fantasie in. De rolbezetting blijft niettemin bezienswaardig.

Coiffeur pour dames

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Blanchette Brunoy, Renée Devillers, Arlette Poirier en Georges Lannes.

Schapenscheerder werkt zich op tot trimmer van schoothonden en vat moed om zich in Parijs te installeren als dameskapper. Het succes stijgt hem naar het hoofd en een rijke dame die hij een jeugdig uiterlijk heeft bezorgd probeert hem aan haar dochter te koppelen. Toch al voor de hand liggende satire op de haute coiffure mist nu werking door alle veranderingen in de haarmode, al resulteren die ook in toen niet bedoelde komische effecten. Fernandel speelt zijn rol met meer animo dan film verdient.

La Nuit est mon royaume

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Simone Valêre, Gérard Onny, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Een treinmachinist is door een bedrijfsongeval blind geworden en leert in een religieus her-educatie-instituut, dat hij toch nog een nuttig en werkzaam leven kan hebben. De verliefdheid op zijn eveneens blinde braille-lerares leert hem zijn handicap definitief te aanvaarden. De sobere en doorleefde rol van Gabin weegt op tegen de al te smartlappig uitgebouwde amoureuze driehoeksverhouding met de geleidelijk aan ook blind wordende novice van het instituut - die de aandacht van het belangwekkend hoofdthema afleidt.

Pigalle Saint-Germain-des-Prés

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Henri Génès, Jeanne Moreau, Gabriel Cattand, Paul Faivre en Claude Nollier.

Dit zeldzaam onbeduidende plot dat over het stuivertje wisselen op het gebied van de liefde en dergelijke gaat, dient als voorwendsel voor een muzikaal bezoek aan het Parijs uit die tijd. De film leidt ons van de nachtclubs in Pigalle naar de kelders in Saint-Germain-des-Pr[KA1]es. Deze cineast die volkomen geminacht wordt door de kritiek, is een geval dat opnieuw bekeken moet worden, daar hij enkele goede films gemaakt heeft, waaronder LE MORT EN FUITE. Zijn hoge produktie van na de oorlog (tot drie films per jaar) is echter niet briljant, op enkele zeldzame uitzonderingen na, waaronder deze film die Offenbach zeker niet zal doen vergeten, maar die nog wel leuk is. Het zwart-wit dat nauwelijks bij het genre past, bewees de film een slechte dienst: niettemin geeft het de film achteraf het onverwachte aspect van een documentaire over het nachtleven in het Parijs van toen.

Mademoiselle Josette, ma femme

1950 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1950. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Fernand Gravey, Odile Versois, Lysiane Rey, Robert Arnoux en André Versini.

Een meisje zal zich een erfenis zien ontgaan als ze niet vóór haar meerderjarigheid getrouwd is. Omdat haar aanbedene onbereikbaar in Amerika is, haalt ze haar voogd van middelbare leeftijd over tot een tijdelijk verstandshuwelijk. Al tijdens de zogenaamde huwelijksreis begint het spel ernst te worden. Het is een, hooguit routineuze, nieuwe versie van een al vaker verfilmde toneelkomedie, met muzikale intermezzi door de radio-idolen van het moment. De quasi-naïviteit van Versois geeft er nog enige frisheid aan.

Le mystère Barton

1949 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1949. Misdaad van Charles Spaak. Met o.a. Madeleine Robinson, Françoise Rosay, Loleh Bellon, Nathalie Nattier en Geneviève Morel.

Een bewerking van het successtuk van William Hackett, ofwel hoe een hoogleraar in de occulte wetenschappen ontdekt wie een, tussen haakje niet bijster bekwame, financier heeft vermoord. Een misdaadverhaal met klassieke raadsels. Een weinig opzienbarende regie en de enige film van de opmerkelijke scenario- en dialoogschrijver Charles Spaak, die waarschijnlijk inzag dat hij voor het vak van regisseur niet in de wieg was gelegd.

Le Roi Pandore

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Bourvil, Mathilde Casadesus, Paulette Dubost, Georges Lannes en Charles Bouillaud.

Een eenvoudige gendarme krijgt een immense erfenis en wordt de prooi van allerhande fortuinjagers zoals de vorstin van een armlastig miniatuurstaatje die hem tot een huwelijk weet te verleiden. Dan wordt het koninklijk paar tijdens een revolutie afgezet en moet terug naar Frankrijk waar al hun geld verduisterd blijkt. Een standaardrol van Bourvil die opnieuw niet zo dom is als iedereen denkt, in een aardig bedachte komedie. Casadesus is heel goed als zijn koningin-echtgenote.

Mademoiselle s'amuse

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Giselle Pascal, Jeanne Fusier-Gir, Janette Batti, Catherine Gay en Germaine Reuver.

Vertelling over het buitensporige gedrag van een stinkend rijk jong ding, dat zich zelfs door een heel orkest laat volgen. Het lijkt allemaal uit de hand te lopen maar uiteindelijk kalmeert de onverstoorbaarheid van haar verloofde Mademoiselle. Een onschuldige komedie die slechts de bedoeling heeft afleiding te bieden en daarin was geslaagd, als niet een mislukkeling de film in elkaar had geflanst.

Danger de Mort

1947 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1947. Mysterie van Gilles Grangier. Met o.a. Colette Richard, Micheline Francey, Fernand Ledoux, Georges Lannes en Piéral.

Een apotheker maakt per ongeluk een drankje van cyaankali en verkoopt er vijf flessen van. Als een amateur-detective moet hij ze nu weer opsporen, voordat er ongelukken gebeuren. Het is een wat mager gegeven voor deze zeden-detective. De film, met een scenario van Charles Exbrayat en dialogen van René Wheeler, is degelijk geregisseerd. Ook wordt er prima in geacteerd. Toch een goede film tussen de overvloed van middelmatige films die door Grangier gemaakt zijn.

On ne meurt pas comme ça

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Jean Boyer. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Anne-Marie Blanc, Louis Sylvie en Jacqueline Pierreux.

De favoriete mannelijke ster van de verschrikkelijke regisseur Eric von Berg wordt in de studio vermoord. Met behulp van een uiterst ingewikkeld onderzoek ontdekt de dienstdoende inspecteur uiteindelijk de moordenaar, of liever gezegd, moordenares natuurlijk. Rond dit thema, waarmee je alle kanten uit kan, raffelt de produktieve Boyer zoals gebruikelijk de mise- en-scène af. Dat de film nog het aanzien waard is komt door Von Stroheim die kennelijk plezier schiep in een dergelijke rol!

Master Love

1946 | Komedie, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Robert Péguy. Met o.a. Claude May, Simone Allain, Colette Brosset, Léna Dartès en Eliane Dorsay.

MASTER LOVE is de naam van een renpaard dat `het beste paard van stal` wordt genoemd. In dit milieu speelt deze film. Er is een gemenerik, die wil voorkomen dat dit paard gaat deelnemen aan wedstrijden. Maar er is ook een goede, die met behulp van de dochter van de gemene dat verijdelt. Aan het slot enkele huwelijken. Op basis van deze zwartwit-structuur, simpel maar tijdloos, is een publieksfilm gemaakt, die de heimwee naar een bepaald soort cinema opwekt, terwijl de regisseur Robert P[KA1]eguy (1883-1968) niet helemaal vergeten is.

La Rose de la Mer

1946 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Fernand Ledoux, Roger Pigaut, Noël Roquevert, Pierre Palau en René Géhin.

Nauwkeurige verfilming van een roman van Paul Vialar La Rose de la Mer. Het verhaal speelt zich af op een boot gedurende een oversteek van de Middellandse Zee. Een beetje melodramatisch scenario maar goede mise-en-scène en geloofwaardige vertolking. Mooie plaatjes van Jean Isnard. Regie-assistent: Stellio Lorenzi.

Tant que je vivrai

1945 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Edwige Feuillère, Marguerite Deval, Germaine Kerjean, Margo Lion en Germaine Michel.

Een voorname avonturierster doet een kuur in een sanatorium. Ze komt daar de liefde tegen in de vorm van een jonge schilder. Ze laat zich arresteren omdat ze weet dat ze later haar minnaar weer zal vinden. Met een dergelijk verhaal kan men een betere, maar ook slechtere film maken. Zonder [KA1]e[KA1]en van de belangrijkste films van De Baroncelli te zijn, ontbreekt het deze romance niet aan belang dankzij een degelijk gemaakt scenario (vijf schrijvers!), het camerawerk van Christian Matras en een overtuigend spel.

Le Bossu

1944 | Komedie, Drama

Frankrijk 1944. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Yvonne Gaudeau, Héléne Vercors, Annette Poivre, Pierre Blanchar en Paul Bernard.

Redelijke verfilming van de beroemde roman van Paul Féval door Bernard Zimmer, eveneens de dialogenschrijver. Het resultaat is verzorgd en, zonder tot grote hoogten te komen, het is een zeer geslaagde amusante film en goed geregisseerd. Delannoy verdient beter dan de reputatie die hij heeft gekregen.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Macao, l'enfer du jeu

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jean Delannoy. Met o.a. Erich von Stroheim, Mireille Balin, Sessue Hayakawa, Roland Toutain en Louise Carletti.

Een journalist stelt een onderzoek in naar wapensmokkel in Macao. Een respectabele Chinese bankier blijkt de voornaamste handelaar die de avonturier in problemen brengt omdat hij alleen contant levert, terwijl deze het geld van zijn opdrachtgever vergokt heeft. Deze voor de ontstaansperiode typisch exotische misdaadfilm - naar een roman van Maurice Dekobra in dit soort gespecialiseerd - overtuigt in geen van de dramatische verwikkelingen, maar heeft de charme van zijn eigen tijd, sfeervolle fotografie en een interessante rolbezetting om de aandacht niettemin geboeid te houden.

Circonstances atténuantes

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Michel Simon, Arletty, Dorville, Andrex en Mila Parély.

Bewerking van de roman van Marcel Arnac met een goed scenario en goede dialogen, maar slecht geregisseerd door Jean Boyer, die overigens een indrukwekkende reeks prullen op zijn naam heeft staan. Misschien is dit wel zijn beste film: deze onschuldige, pretentieloze komedie is amper uit de tijd geraakt, mede dankzij prima spel.

L' Entraîneuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Michèle Morgan, Gilbert Gil, Félicien Tramel, Giselle Préville en Georges Lannes.

Een animeermeisje heeft ondanks haar werk haar illusies intact gehouden, maar de intriges van haar begerige werkgever doen haar liefde voor zijn neef stuklopen. Uit trots gaat ze niet voor hem overstag, maar voor een rijke bezoeker uit de nachtclub. De film werd jaren na de premi[KA2]ere herontdekt en geprezen door de opmerkelijk losse stijl van de regie die de film boven de scenarioconstructie en het melodrama uittilt. (De jong gestorven Valentin had een korte filmcarrière en werd daardoor weinig bekend). De jeugdige Morgan heeft meer vitaliteit en ironie dan gewoonlijk. Het scenario is van Charles Spaak. Het camerawerk is van Günther Rittau.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.

L'éveil

1924 | Romantiek, Drama, Zwijgende film

Zwitserland​/​​Frankrijk 1924. Romantiek van Gaston Roudès en Marcel Dumont. Met o.a. France Dhélia, Georges Lannes, Léonce Cargueȿ, Henriette Delannoy en Maëtella.

Somber en gecompliceerd verhaal over de verwikkelingen van een zangeres met een succesvolle, te veel bewonderde schrijver, haar man, een lastig gevallen meisje (genaamd Misère) dat met de schrijver trouwt, etc. Dit dreinerige melodrama doet nu zonderling en opgeblazen aan. Als de film niet in Montreux gesitueerd was zou hij er allesbehalve Zwitsers uitzien.

Más allá de la muerte

1923 | Horror

Spanje 1923. Horror van Benito Perojo. Met o.a. Andree Brabant, Georges Lannes, Frank Dane en Gaston Modot.

Een naïeveling is ervan overtuigd dat het hiernamaals werkelijk bestaat. Een zeer vreemde film uit de Spaanse zwijgende cinema, waarvan de interieurs in Parijs werden opgenomen en de invloed van de cubistische cinema van Marcel L'Herbier te ontdekken valt.