Susan Schulte

Producer

Susan Schulte is producer.
Er zijn 12 films gevonden.

Einer geht noch

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Vivian Naefe. Met o.a. Stephanie Gossger, Maren Gingeleit, Ulrike Kriener, Britta Dirks en Caroline Schreiber.

De bevolking in het nietige provincienest Lotheim in het Roergebied leeft van de waterbeddenfabriek Ozeana en leeft zich uit in hun vrije tijd op de kegelbaan. Voorzitter van de club is Alfred Lissmann (Pfaff) en ze trainen voor Alemannen-cup. Alfreds twintig-jarige dochter Greta (Gossger) staat altijd reserve want zodra er op haar vingers gekeken wordt, verknalt ze haar eigen spel. Alleen haar vriendin Helen Altendorfer (Gingeleit) gelooft in haar talent, maar dat wordt weer in de kiem gesmoord door haar dominante moeder Roberta (Kriener), die op de baan de lakens uitdeelt. De fabriek gaat dicht en menigeen is werkloos. De lust om de bokaal te winnen vergaat bijna iedereen. De vrouwen besluiten om onder leiding van trainer Heinzi Sch[KA3]ampp (Redl) een gokje te wagen en te zien of zij niet de grote prijs kunnen binnenhalen. Zo ontdekken ze in zichzelf een hoop verborgen talent dat door hun mannen altijd onderdrukt werd. Greta krijgt zelfvertrouwen, Helen een vriend enz., enz. Het scenario van Christian Jeltsch schetst een nauwkeurig portret van uiteenlopende personages, die uit hun schulp kruipen (of er tijdelijk in trekken) en de kegelsport als sociaal getinte vrijetijdsbesteding. Het spel wordt gedragen door de jonge hoofdrollen, die effectief ondersteund worden door de oude garde. Gossger die zo van het toneel (en de theateropleiding) komt, speelt haar eerste rol in een avondvullende (tv-)film. Het camerawerk is van Peter Döttling. 16/9. Er zijn in Duitsland 2.700 kegelclubs met 163.465 leden en men moet kegelen niet verwarren met bowling, ongeveer net zo'n verschil als tussen rugby en American football.

Viehjud Levi

1999 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland 1999. Drama van Didi Danquart. Met o.a. Bruno Cathomas, Caroline Ebner, Ulrich Noethen, Martina Gedeck en Bernd Michael Lade.

Ieder jaar komt veehandelaar Levi (Cathomas) naar het Schwarzwald om beesten te kopen. Hij is een vriendelijke, eenzame man die met een gammele vrachtwagen en een motorfiets zijn ronde maakt. Hij heeft een haas bij zich die Jankel heet en hij zingt jiddische liedjes voor hem. Levi brengt voor de boeren zaken mee uit de stad en iedereen is altijd blij met zijn komst. Het is 1933, de nazi`s hebben net de macht gegrepen, de tijden zijn slecht en iedereen verdient een karige boterham. Boer Horger (Olchewsky) heeft het zo zwaar dat zijn dochter Lisbeth (Ebner), die altijd bloost als Levi komt, nu als dienster in het dorp werkt om geld in te brengen. Paul Braxmeier (Lade), een vent met een grote bek, heeft een oogje op Lisbeth, terwijl Levi aan Horger juist twee zaken wilde voorstellen: de aankoop van een mestkalf en de hand van zijn dochter. Een spoorwegtunnel in de buurt heeft schade opgelopen en de Duitse spoorwegen hebben een stelletje arbeiders gestuurd om de reparatie uit te voeren. De leiding is in handen van ingenieur Kohler (Noethen), die Fraulein Neuner (Gedeck) als secretaresse bij zich heeft -Neuner is in feite zijn minnares en beiden zijn overtuigd nazi en profiteren van de nieuwe orde. Voor Levi is geen plaats meer en boer Holger wil niet aan hem verkopen. De arbeiders drijven Levi in het nauw in het Wirtshaus, maar gelukkig laat Lisbeth hem tijdig vluchten. Later wordt Levi dood gevonden. Moord of zelfmoord? De veertig- jarige regisseur Danquart schreef voor zijn tweede film met Martina Döcker het scenario naar het hoorspel van zijn vriend Thomas Strittmatter, die op 24-jarige leeftijd is gestorven. Het spel in deze film over het anti-semitisme en de opkomst van de nazi's in de Duitse provincie is uitstekend. Noethen en Gedeck als duivelse personages steken de overigens zeer overtuigende Zwitser Cathomas moeiteloos naar de kroon als onsympathieke nazi's. Het camerawerk is van Johann Feindt. Gebaseerd op een ware geschiedenis en bekroond op het filmfestival van Berlijn.

Stille Nacht - Heilige Nacht

1999 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1999. Thriller van Thomas Stiller. Met o.a. Barbara Auer, Christian Berkel, Marek Harloff, Charlotte Schwab en Dominique Horwitz.

Architect Richard (Berkel), zijn tweede vrouw Simone (Schwab), zijn zoon Frank (Harloff), collega van het werk Joachim (Horwitz) en een vriendin, Marianne (Auer) brengen de kerstdagen door in een eenzame skihut in de besneeuwde bergen. Richard hoopt dat het tussen Joachim en Marianne wat wordt, maar Frank ontdekt dat zijn stiefmoeder een relatie onderhoudt met Joachim. Op kerstavond overvallen drie als kerstmannen verklede gangsters, Kramer (Teschner), Winter (Fa[KL29]nacht) en G[KA3]unther (Uenel), de bank in de stad. De hold-up mislukt. Het misdadige trio neemt de wijk naar de hut en gijzelt het vijftal. De sadistische bendeleider Kramer heeft algauw door dat het onderling niet botert tussen de vijf bewoners en zet ze op een beestachtige wijze tegen elkaar op. Uitstekend gespeeld huis- clos-drama. Het scenario met een David Cronenberg-touch is van regisseur Stiller, die zelf even te zien is in de John Woo- achtige actiescène's van dit drama over ontblote en vernederde zielen, dat zich vrijwel uitsluitend in de gesloten ruimte van de hut afspeelt. Het mooie camerawerk is van Marc Liesendahl.

Feuerreiter

1999 | Romantiek, Historische film, Biografie

Duitsland 1999. Romantiek van Nina Grosse. Met o.a. Martin Feifel, Marianne Denicourt, Ulrich Matthes, Ulrich Mühe en Nina Hoss.

De Duitse dichter Friedrich H[KA3]olderlin (Feifel), die een tijdgenoot van Goethe, Friedrich von Schelling en Georg Wilhelm Friedrich Hegel was, leefde van 1770 tot 1843. Hij werd bekend om zijn werken [KL]Hyperion[KLE] en [KL]Der Tod des Empedokles[KLE] die in 1799 voltooid werden. Op 25-jarige leeftijd introduceert baron Isaac von Sinclair (Matthes) hem na zijn studie theologie in Frankfurt bij de rijke bankier Jacob Gontard als huisleraar voor diens vier kinderen. Von Sinclair deed dit niet uit naastenliefde; hij wilde de jonge dichter zo dicht mogelijk bij hem in de buurt hebben. H[KA3]olderlin wordt verliefd op Susette (Denicourt), Gontards knappe echtgenote. De liefde is wederzijds en in Hölderlin's dichtwerk duikt zij op als Diotima. Von Sinclair wordt jaloers als hij achter hun verhouding komt en licht Gontard in, die Hölderlin daarop ontslaat. Hölderlin vindt troost bij Von Sinclair, die hem een baan bezorgt bij de Duitse consul in Bordeaux. In 1802, dus zeven jaar na Hölderlin's eerste ontmoeting met Susette, ontvangt hij een brief van Von Sinclair, die hem bericht dat zij op sterven ligt. Als Hölderlin in 1803 in Frankfurt aankomt, is zij al dood en wordt hij enkele jaren later geleidelijk aan krankzinnig en moet vanaf 1806 verpleegd worden. Hij leeft echter nog 37 jaar. De film gaat grotendeels over de liefdesrelatie tussen Hölderlin en Sussette en de verhouding tussen hem en Von Sinclair. Op de theorie dat Hölderlin zijn ziektebeeld gesimuleerd zou hebben, gaat deze biopic niet in. De seksscène's zijn in beide relaties duidelijk genoeg, maar in het scenario van Susanne Schneider proeft men het verwijt dat noch Susette noch Hölderlin de guts hadden hun liefde door te zetten. Zowel Feifel als Denicourt zetten mooie rollen weg, waarbij Denicourt ondanks haar kortere optreden wellicht net even iets meer triomfeert. Matthes is zeer goed en hij kreeg de Beierse filmprijs in 1999. Mooi zijn vooral de decors, eerst in Duitsland, daarna wegens geldgebrek in Polen, de prachtige kostuums van Ulla Gothe en het schitterende camerawerk van Egon Werdin. Tegen de film is het lome tempo en de veel te lange speelduur, waardoor hij beperkt blijft tot de liefhebbers van literaire romantische verhalen.

Liebesfeuer

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Hartmut Schoen. Met o.a. Jörg Schüttauf, Regula Grauwiller, Bruno Dalansky, Ulli Philipp en Markus Knüfken.

Tina (Grauwiller) wordt verliefd op Josef (Schüttauf). Hij is een buitenbeentje, die een roestige platbodem met passagiersaccomodatie heeft gerestaureerd en nu als een soort 'Kapitein Kok' pleziervaarten organiseert op de schitterende Bodensee. Tina wil met Josef in het huwelijksbootje stappen, maar het groepje vrienden en vriendinnen, waartoe ze hoort en haar ouders denken dat haar echtverbintenis is gedoemd om op de klippen te lopen. De vriendenkring huurt Josefs boot af voor een feest. Ze willen de boel flink op stelten te zetten met de bedoeling dat Tina de hoop zal laten varen, maar in werkelijkheid valt hun gedoe in het water. Hoewel Josef uit de koers is geraakt, blijkt Tina veel van hem te houden en wordt het voor hen toch nog een behouden vaart. Zwijmerig melodrama met een wat slap scenario van regisseur Schoen, wat opgetrokken wordt door een enthousiaste rolverdeling. Hans-Jörg Allgeier stond achter de camera.

Die Hochzeitskuh

1998 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1998. Romantiek van Tomi Streiff. Met o.a. Isabella Parkinson, Oliver Reinhard, Hannah, Julia Palmer-Stoll en Roland Kieber.

Flora (Parkinson) uit R[KA3]ugen, een groot eiland voor de Duitse Oostzeekust, heeft een baantje als bibliothekaresse gevonden, 1.000 km zuidelijker in het Schwarzwald. Ze neemt de trein, maar onderweg pikt een aalgladde dief (Kieber) haar portemonnaie met het treinbiljet. Ze wordt zonder geldig plaatsbewijs subiet de trein uitgezet. Er zit voor Flora niets anders op dan te liften naar het Zuiden. Ze kan meerijden met de potige loodgieter Tim (Reinhard), die met een bestelwagen op weg is naar huis. Tim en Flora mogen elkaar, maar er zijn een aantal complicaties. Tim staat op het punt te trouwen en in het busje vervoert hij het huwelijksgeschenk van zijn tante, een koe, die Hannah heet. Onderweg, als ze even gestopt zijn, smeert Hannah hem. De doldrieste reis begint dan pas goed. Het regiedebuut van Zwitser Streiff had hij als Indie in de V.S. willen draaien, maar de in New York woonachtige regissseur kon de financie[KA3]en van het filmproject [KL]Good Cows are Hard to Find[KLE] niet bijeen krijgen in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Na bijna vijf jaar leuren wilde omroep SWR in het kader van hun serie speelfilms [KL]Deb[KA3]ut im Dritten[KLE] wel het risico nemen. Het scenario waaraan Streiff meeschreef, is van de Isra[KA3]elische Ela Thier (toen 21 jaar oud), haar vijfde pennevrucht en waarschijnlijk de laatste omdat ze het rabbinaat is ingegaan. De film is een grappige, sympathieke road-movie met afdoende liefdesperikelen. Het verhaal werd aangepast op het gewijzigde landschap, maar dat mag de pret niet drukken. De spelprestaties zijn verrassend goed. Camerawerk van Johannes Hollmann. Super 16 mm. Een genietbare, originele film.

Tut mir leid wegen gestern

1997 | Romantiek

Duitsland 1997. Romantiek van Anna Justice. Met o.a. Oliver Korittke, Katja Studt, Florian Lukas, René Hofschneider en Heidemarie Rohweder.

Lenny (Korittke) en Julia (Studt) zijn de 25 gepasseerd. Ze wonen samen maar de passie is al lang uit hun relatie verdwenen. Lenny is kunstenaar en denkt er niet aan een vaste baan te zoeken, terwijl de meer verantwoordelijke Julia haar rechtenstudie wil voltooien. Bovendien heeft ze al drie maanden lang een affaire met haar baas, jurist Bernd (Hofschneider). Het drama kan niet uitblijven: Julie neemt de pil niet regelmatig en stelt op een dag vast dat ze zwanger is. Ze weet niet wie van de twee de vader van het kind is. Meer is natuurlijk niet nodig om een crisis te veroorzaken in een relatie. Regisseuse Justice bewijst dat ze oog heeft voor details die haar personages kenmerken. Enkele schitterende regie-invallen en de best te pruimen vertolkingen van de hoofdpersonages maken van de film leuke ontspanning. Het scenario van Aglef Püschel brengt een aanvaardbaar beeld van de twens rond 1997. Fotografie is van Johannes Hollmann en Christoph Feller. Dolby Surround.

Coming in

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Thomas Bahmann. Met o.a. Steffen Wink, Franka Potente, Helmut Berger, Sebastian Rudolph en Lars Pape.

Lorenz, art director bij een succesvol reclamebureau, en zijn baas Adrian hebben een perfecte liefdesrelatie, totdat Lorenz op een dag de secretaresse Nina ontmoet. Hij wordt halsoverkop verliefd op haar en zijn wereld staat op zijn kop: een homo die hetero wordt. Een coming in, in plaats van een coming out

Bohai Bohau - Eine badische Geschichte

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Didi Danquart. Met o.a. Georg von Manikowsky, Robert Hunger-Bühler, Tobias Langhoff, Natalia Köhler en Franziska Traub.

Meinrad (Langhoff) en Gerald Armbruster (Hunger-B[KA3]uhler) werken in het familiepension Zum Augias van hun ouders, dat aan een oude, drukke, verstopte verkeersader, de z.g. Serpentinenstra[KL29]e gelegen is in het idyllische Schwarzwald. Meinrad wil het pension moderniseren, terwijl Gerald meer in de natuur en het milieu ge[KA3]interesseerd is en niets voelt voor nieuwe gadgets. Het blijkt dat er in hun buurt een nieuwe weg aangelegd zal worden en dat feit leidt tot een conflict, want daarmee veranderen er heel veel zaken. Vader Armbruster (Von Manikowsky) wil uit de zaak stappen, maar hij zou niet weten wie van de twee zoons hem moet opvolgen. Een klein familiedrama met veel humor verteld. De twee broers die doorlopend ruzieën, zijn in wezen onafscheidelijk. Een leuke avondvuller zonder verdere pretenties naar een scenario van Thomas Strittmatter, die zich liet inspireren door de politieke heibel die ontstond bij het aanleggen van de provinciale weg, B 31 Ost tussen Freiburg en Kirchzarten in Baden-Württemberg. Gedraaid in de voorzomer in de omgeving van Baden-Baden en Beinhelm in de Elzas. Fotografie van Jürgen Carle.

Nach fünf im Urwald

1995 | Komedie, Drama

Duitsland 1995. Komedie van Hans-Christian Schmid. Met o.a. Franka Potente, Alex Milberg, Dagmar Manzel, Farina Brock en Sibylle Canonica.

Na haar uit de hand gelopen zeventiende verjaardag vertrekt Anna (Potente) met vriendje en gitaar naar München. Terwijl zij er de eerste stappen naar volwassenheid zet, lijken haar ouders, die Anna gaan zoeken, in de grote stad juist hun jeugd te hervinden. Luchtige coming of age-komedie verteld vanuit het perspectief van een jonger zusje, is het bioscoopdebuut van Potente (1974) die op het filmfestival van Beieren werd onderscheiden als aanstormend talent. Later zou ze met Lola rennt internationaal doorbreken, wat haar bijvoorbeeld rollen in de Bourne-reeks opleverde.

Mein unbekannter Ehemann

1994 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1994. Romantiek van Andreas Dresen. Met o.a. Sabine Urig, Ade Sapara, Jeannette Arndt, Dirk Glodde en Rade Radovic.

Blonde, levenslustige Claudia (Arndt) is jong, mooi, gehuwd en allesbehalve trouw. Haar zwarte, Afrikaanse minnaar Farouk (Sapara) wordt bedreigd met uitwijzing. Ze bedenkt een list: ze kletst haar hartsvriendin om, de stijve, vierkante donkerharige Britta (Urig) die haar tegenpool is, om een schijnhuwelijk met Farouk aan te gaan. Farouk is een vrijbuiter en zet het geordende leventje van mannenhaatster Britta aardig op zijn kop en veroorzaakt de nodige chaos. Claudia kijkt behoorlijk op haar neus als ze erachter komt dat Britta en Farouk het uiteindelijk heel goed met elkaar kunnen vinden. De bedriegster bedrogen! Sympathieke komedie in het genre van Peter Weirs GREEN CARD. Dresen brengt echter een multi-raciaal aspect in beeld dat zuiver formeel langzaam maar zeker overgaat in vriendschap en zelfs liefde. Leuk scenario, met ernstige ondertoon, van Laila Stieler. Achter de camera stond Andreas Höfer. Gedraaid in de zomer van 1994 in de omgeving van Baden-Baden en de stad zelf.

Magic Müller

1993 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1993. Komedie van Thomas Bohn. Met o.a. Ingo Naujoks, Maria Schrader, Julia Böning, James Butler en Rupert J. Seidel.

Mueller (Naujoks) is een acteur zonder tijd en zonder werk. Hij komt overal te laat. Hij heeft zelfs geen tijd voor zijn dochtertje Elina (B[KA3]oning) en aantrekkelijke journaliste Petra (Schrader), die zijn vriend Willy (Seidel), een soort 'Willy Wortel' wil interviewen over diens laatste uitvinding, een tijdmachine. Mueller laat zich klonen en heeft nu alle tijd van de wereld. Zonder te luisteren naar Willy's waarschuwingen begeeft Mueller zich op een tijdreis en die onderneming loopt uit op een regelrechte ramp. Het niet al te geloofwaardige scenario van Günter Knarr en Philipp Weinges is vindingrijk en Naujoks speelt zijn rol leuk. Schrader is een goede actrice en bewijst haar talent, net zoals Jacobi als haar uitgever. Het camerawerk is van Immo Rentz.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Susan Schulte op televisie komt.

Reageer