Pierre Henry: cast en muziek.
Er zijn 5 films gevonden.

Modulations

1998 | Documentaire, Muziek

Verenigde Staten 1998. Documentaire van Iara Lee. Met o.a. Afrika Bambaataa, Alec Empire, Alvin Toffler, Armand Van Helden en Arthur Baker.

Robert Bresson, ni vu ni connu

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van François Weyergans. Met o.a. Robert Bresson, François Wyergans en Métilde Weyergans.

Fran[KA10]cois Weyergans blikt terug op een gesprek dat hij had met cineast Robert Bresson in 1965 voor het programma [KL]Cin[KA1]eastes de notre temps[KLE]. Hierin praat Bresson over zijn films en zijn literair werk. Hij verklaart wat voor hem het verschil uitmaakt tussen [KL]cin[KA1]ema[KLE] (de grote spektakelfilms met grote sterren) en [KL]Cin[KA1]ematographe[KLE] (de filmkunst waarin de maker een stuk van zichzelf legt). Een film wordt geboren in het hoofd van de cineast, sterft tijdens het schrijven en wordt terug tot leven gewekt op de pellicule met een minimum aan dialogen en een maximum aan expressie. Bresson belicht ook nog zijn bewondering voor Jean Cocteau met een fragment uit LE TESTAMENT D`ORPHEE. Van Bresson zelf wordt het gesprek ge[KA3]illustreerd door sc[KA2]enes uit PICKPOCKET (o.a. de schitterende stationssc[KA1]ene) en LE PROCES DE JEANNE D`ARC (met de verbranding van Jeanne). Tot slot maakt Weyergans een balans op van het [KL21]uvre van Bresson (14 films), terwijl Métilde Weyergans fragmenten leest uit de filmdialogen. Weyergans schreef zelf het scenario en Camille Bordais-Resnais was verantwoordelijk voor de montage. De opnamen uit 1965 zijn van Jean Limousin en Marc Jusseaume, deze uit 1994 van Raymond Depardon. Interessant voor cinefielen.

Féérie des Fantasmes ou 80 ans de film fantastiques français

1977 | Historische film, Experimenteel

Frankrijk 1977. Historische film van Marcel L'Herbier.

Omdat hij zestig jaar bij de film zat, kreeg Marcel Lherbier het aanbod deze montage te maken, op de wijze die zijn `jonge` oude hart (1890-1980) hem ingaf. Deze cineast, overigens regisseur van LA NUIT FANTASTIQUE (1942), slaagt er op hoge leeftijd in een opmerkelijke bloemlezing samen te stellen met fragmenten uit zijn eigen films alsmede die van Lumi[KA2]ere, M[KA1]eli[KA2]es, Gance, Ren[KA1]e Clair, Jean Cocteau, Jean Renoir, Louis Malle, Jean-Luc Godard, Alain Resnais, etc. Een document dat van het allergrootste belang voor de Franse geschiedenis is. Opmerkelijke originele muziek. Jean Dr [KA1]eville (geboren in 1906) wilde ook graag de assistent van Lherbier zijn!

Les assassins de l'ordre

1971 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Misdaad van Marcel Carné. Met o.a. Jacques Brel, Catherine Rouvel, Michael Lonsdale, Paola Pitagora en Charles Denner.

Onderzoeksrechter Level (Brel) vecht tegen de bierkaai wanneer hij in een smerig zaakje duikt: de dood van een kleine crimineel als gevolg van een zinloos bruut politieverhoor. In een van zijn laatste films trachtte Carné (Les enfants du paradis, Le quai des brumes) de tijdgeest en een sociaalkritische toon. Dat mislukte, voornamelijk omdat de ouderwetse regiestijl niet rijmt met het onderwerp. In dit als semi-rechtbankdrama vermomde ‘J‘accuse’ staan niettemin de acteurs hun mannetje – Brel als underdogverdediger en Lonsdale als fielt voorop.

Maléfices

1962 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Juliette Gréco, Liselotte Pulver, Jean-Marc Bory, Jacques Dacqmine en Mathé Mansoura.

Een getrouwde veearts wordt verliefd op een mysterieuze vrouw die jaren in Afrika heeft gewoond. Zijn vrouw wordt ernstig ziek en lijkt slachtoffer van voodoo. De man breekt met zijn geliefde die zelfmoord pleegt en komt dan achter de waarheid. De ware toedracht van het verhaal (van het duo Boileu-Narcejac dat ook tot LES DIABOLIQUES en VERTIGO inspireerde) laat zich al halverwege voorspellen, ook omdat de regie geen geheimzinnige spanning weet te suggereren. Gréco speelt dit Frans ster- vehikel na haar Hollywoodperiode met decoratieve ongeïnteresseerdheid.