Hussi Kutlucan

Regisseur, Acteur, Scenarist

Hussi Kutlucan is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 13 films gevonden.

Drei gegen Troja

2005 | Avonturenfilm, Komedie

Duitsland/Turkije 2005. Avonturenfilm van Hussi Kutlucan. Met o.a. Hussi Kutlucan, Lars Rudolph, Augustin Thula, Hilmi Sözer en Engin Akcelik.

De Turk Hasan (Kutlucan), de Afrikaan Bumbum (Thula) en de Duitser Hans (Rudolph) werken in een garage in Kreuzberg in Berlijn. Ze zouden wel iets anders willen dan de sleur van hun monotone werk. Dan verschijnt Ali (S[KA3]ozer) in de werkplaats en vraagt of ze geen zin hebben om uit Istanbul `klassieke` Amerikaanse slee[KA3]en op te halen, die hij nodig heeft voor de bruidstoet van zijn huwelijk. Als het trio in Istanbul aankomt, blijken de auto`s nog niet klaar te zijn en nog in Oost-Turkije te staan. De jongens besluiten de wagens zelf op te gaan halen en beleven een avontuurlijke, verrassende tocht door Turkije. Tegen de finale komt de zogenaamde bruidegom op de proppen en krijgen de jongens door dat het helemaal niet om een trouwerij in Kreuzberg gaat. Een bescheiden, maar onderhoudende film, die werd opgenomen in de serie [KL]Das kleine Fernsehspiel[KLE] in de reeks [KL]Gef[KA3]uhlsecht[KLE]. Het scenario is van regisseur Kutlucan (ICH CHEF, DU TURNSCHUH, 1998). Het camerawerk van Peter Steuger oogt mooi.

Kanak Attack

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Lars Becker. Met o.a. Luke Piyes, David Scheller, Tyron Ricketts, Oezlem Cetin en Nadeshda Brennicke.

In dertien korte hoofdstukjes schildert regisseur Becker, die ook het scenario schreef, het dagelijkse leven van etnische minderheden in de grote Duitse steden en in het bijzonder van de Kanaak Ertan (Piyes) en zijn vrienden Kemel (Scheller) en Mehdi (Ricketts). Zij worden nauwelijks geaccepteerd en in hun milieu moet je streben om te slagen of je inlaten met de kleine en grote misdaad. Zij zijn evenwel doodgewone mensen, die ook liefhebben, vriendschappen sluiten of trouw zijn. Ze verdienen net zoals alle anderen gelijke kansen. Hun spaarzame plezier wordt altijd overschaduwd door donkere wolken, die lonken naar de dood, geweld en paranoia. Goed gemaakt, maar uitsluitend boeiend voor gemotiveerde kijkers. Het camerawerk is van Hannes Hubach.

Tatort - Der Wächter der Quelle

2003 | Mysterie

Oostenrijk 2003. Mysterie van Holger Barthel. Met o.a. Harald Krassnitzer, Birgit Doll, Johannes Krisch, Franziska Weisz en Hussi Kutlucan.

Speurneus-smeris Moritz Eisner (Krassnitzer) is bevorderd tot Chefinspektor en is gedetacheerd bij binnenlandse zaken om zich bezig te houden met bijzondere gevallen. Dit heeft het voordeel voor hem (en de kijker) dat hij een gevari[KA3]eerd werkterrein heeft. In het dorpje Steinbach in Tirol (alweer!) zijn waardevolle geneeskrachtige bronnen. Maria Kaindl (Hasun) treft hier de oude man aan, die toezicht hield over dit water. Hij is dood. Eisner gaat zijn charmante collega Barbara Trenkwalder (Doll) assisteren omdat heel snel duidelijk is dat het geen zuivere koffie is. Hoewel de gebeurtenissen steeds ondoorzichtiger worden, is het voor Eisner algauw zo klaar als een klontje dat er een strijd is uitgebroken om de lucratieve exploitatie van de heilzame bronnen. De milieubeweging aangevoerd door Hermann Wegschneider (Mitterrutzner) die zich sterk gemaakt heeft voor het natuurbehoud, vist evenzeer in troebel water. Eisner voelt aan zijn theewater dat men Wegschneider in het dorp niet kan luchten of zien. Dan stelt hij zich de klassieke vraag: wie profiteert het meest van het kostbare water? Ondernemer Reinhard Gasser (Krisch) en zijn obscure geldschieter Abdellatif el Sayed (Kutlucan) bijvoorbeeld? Het scenario met stereotiepe personages van regisseur Barthel en Felix Mitterer is niet verschrikkelijk opwindend en we hopen dat Eisner in een volgende aflevering zich elders in Oostenrijk bevindt. Wat zou men bijvoorbeeld denken van Karinthië, de Jörg Haider provincie, en een complot van neo-nazi's, die op dubieuze wijze in het bezit zijn gekomen van kapitale villa's, uitgestrekte landerijen en klassieke kunst? Het camerawerk is van Peter von Haller. Aflevering 572.

Tatort - Der Wolf im Schafspelz

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Filippos Tsitos. Met o.a. Udo Wachtveitl, Miroslav Nemec, Michael Fitz, Franz-Xaver Kroetz en Hendrik Duryn.

Ter gelegenheid van het islamitische offerfeest Kurban Bayram kopen Turken schapen om te slachten bij Karl Stadler (Kroetz), de eigenaar van de onder monumentenzorg staande schaapskooi. Jost Schulze (Buch), de eerste schaapherder, stelt voor aan de monteur in vaste dienst, Recep Ergin (G[KA3]um[KA3]us) die van Turkse afkomst is, om ritueel te slachten voor de kopers. Karl wil hier niets van weten. De volgende morgen moeten Hauptkommissar Franz Leitmayr (Wachtveitl) en zijn collega Ivo Batic (Nemec) uitrukken naar Stadlerhof, want Jost is levenloos gevonden in de caravan op de aangrenzende Panzerwiese. Hij is door messteken om het leven gebracht en had de nachtdienst overgenomen van zijn collega Giuseppe Santini (Caiolo). Leitmayr is slecht gemutst, want hij heeft een enorme bierkegel. Iedereen rondom Stadlerhof lijkt weinig mededeelzaam en smeris Carlo Menzinger die van lekker eten houdt, komt niet verder dan enige recepten over schapenvlees en de vondst van een schapekop. Op het lijstje van de verdachten komt Arkan Erin (Kutlucan), de zoon van Recep te staan, want hij had een fikse ruzie met Jost gehad die trouwens bij iedereen weinig geliefd bleek te zijn, en zijn vingerafdrukken worden op de plaats van het misdrijf gevonden, maar hij ontkent bij hoog en laag iets met de moord te maken te hebben. Jost blijkt aan Karl Stadler geld te hebben geleend om de in verval geraakte Stadlerhof te laten restaureren, terwijl hij aan zijn vrouw Cindy (Alexander) beloofd had vervroegd uit te treden en met haar terug te gaan naar Oost-Duitsland. Terwijl Leitmayr zijn geduld verliest over het gebrek aan medewerking en Menzinger zichzelf een dieet oplegt, doet Batic een vondst in een schuurtje dat tot de oplossing van de zaak leidt. Deze aflevering met een scenario van Stefanie Kremser moet het vooral van de sfeer hebben, want verder is het een gewoon misdaadverhaal, waarin een moord moet worden opgelost. Het camerawerk is van James Jacobs. Aflevering 495.

Ich Chef, Du Turnschuh

1998 | Drama, Komedie

Duitsland 1998. Drama van Hussi Kutlucan. Met o.a. Hussi Kutlucan, Wiebke Inn, Senta Moira, Jules Gund en Özay Fecht.

In de containerhaven van Hamburg bevinden zich asielzoekers, w.o. Dudie (Kutlucan) en zijn vriendin Nani (Fecht). Ze wachten op een kans om hun verzoek in te dienen, maar het duurt allemaal veel te lang. Nani houdt het niet meer uit en verdwijnt in het holst van de nacht om een schijnhuwelijk met een electricien aan te gaan. Met de hulp van Afrikaanse lotgenoten ontsnapt Dudie naar Berlijn, die hem een adres meegeven, waar hij wordt opgevangen door een Afrikaan, een Irani[KA3]er en een oude Armeni[KA3]er in een een-kamerwoning. Ze bezorgen hem bij de bouw van de Reichstag (dat het nieuwe parlementsgebouw moet worden) een onderbetaald baantje. Het blijkt dat er een hiërarchie bestaat: dictatoriale Duitse voorlieden delegeren aan trouwe naar beneden trappende Duitse Turken, die het uit buitenlanders bestaande voetvolk koeioneren en hen beschouwen als minderwaardige gastarbeiders, die meestal illegaal zijn. De arbeiders worden niet alleen uitgebuit, maar hun betaling blijft dikwijls ook nog uit. Als Dudie met succes een staking organiseert, wint hij weliswaar nieuwe vrienden, maar verliest razendsnel zijn werk. Door pech achtervolgd komt hij tenslotte terecht als hulp in een Turks restaurant en maakt kennis met een Duitse, die zijn vriendin wordt. De tweede film van Kutlucan na SOMMER IN MEZRA uit 1991, waarin hij wederom de hoofdrol speelt en zelf het scenario schreef, is humoristisch, en veel uitgebreider qua vertelling en genuanceerder dan zijn debuut, al is het thema beslist niet vernieuwend. Het camerawerk is wederom van Lars Barthel. Gedraaid in het kader van Gefühlsecht - Junge deutsche Filme binnen de serie Das kleine Fernsehspiel.

Der Kapitän - Im Vorhof der Hölle

1997 | Avonturenfilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Werner Masten. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Jürgen Tarrach, Angelika Hartung en Doreen Jacobi.

Door de verdrinkingsdood van zijn zoon Thomas (Alexander Eisenfeld die op die manier uit de serie geschreven werd), is kapitein Harmsen (Atzorn) een stuk onverschilliger geworden. Hij moet met Kaiser (Ries) aan boord gaan van de Sacramento die in een haven in Venezuela ligt. De lading, die onderdelen bevat voor een satelliet en een lading schapen, is bestemd voor Miami in Florida. Kaiser en Harmsen worden echter aangehouden wegens drugssmokkel, nog voordat ze een voet aan dek kunnen zetten. Reder Nielson (Hufschmidt) en Elke Harmsen (Hartung) bewegen hemel en aarde om het tweetal op borgtocht vrij te krijgen. Dit lukt, maar daarmee zijn de vuile streken die hen geleverd werden, nog niet voorbij. De schapen aan boord blijken `bolletjesslikkers` te zijn die onder de drugs zitten, er bevinden zich verstekelingen aan boord en eerste stuurman Rochow (Schubert), die voor de genadeloze drugssmokkelaars werkt, ontketent een muiterij, waarbij Harmsen en Kaiser worden ingesloten. De blinde passagiers, twee vrouwen, de verslaafde Isabel (De Freitas), die op de vlucht is voor haar dealer, en Maria (Baric), de bange moeder van een ziek kindje, worden misbruikt door Rochow, hetgeen een der bemanningsleden te ver gaat, waarop hij zijn kapitein bevrijdt. Hoewel er weer flink wat te beleven valt en Atzorn en Ries behoorlijk presteren, is het scenario van regisseur Masten en Carl-Christian Demke naar een synopsis van Christian Frei toch niet echt boeiend en brengt het de kijker niet in vervoering. Het camerawerk is van Reiner Lauter. De derde aflevering van het eerste vijftal.

Dealer

1997 | Drama, Misdaad

Duitsland 1997. Drama van Thomas Arslan. Met o.a. Tamer Yigit, Hussi Kutlucan, Lea Stefanel, Baki Davrak en Ramazan Coskun.

Kleine, maar beklemmende film over Can (Yigit), een Turks drugspeddelaartje die in de ijzeren greep van king-pin Hakan (Kutlucan) zit. Can wordt door zijn maffiabaas aan het lijntje gehouden met een valse belofte om een bar te mogen overnemen, waardoor hij zich van het milieu zou kunnen losmaken. Can onderschat de wetten van het misdadwereldje. Gedraaid in het kader van de prestigieuze serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks Unter Null, hetgeen boekdelen spreekt. Het scenario is van de regisseur Arslan, die de achtergronden goed kent en haarzuiver aanvoelt. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Die Putzfraueninsel

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Jasmin Tabatabai, Christine Oesterlein, Dagmar Manzel, Roland Schäfer en Kevin Ibeka.

Frivole Irma (Tabatabai) heeft een baantje als werkster in de huishouding van Frau Dr. Schwarz (Manzel), die rechter is. Meneer Schwarz heeft geen werk, zit onder de plak en kijkt alleen nog maar naar de sterretjes, terwijl de vroegrijpe dochters Sybille (Feurich) en Edith (Slawik) hun moeder met argusogen gadeslaan. Als de vrijpostige Irma eventjes het chique marmeren bad uitprobeert, wordt ze betrapt door de aangenomen, gekleurde zoon Eugen (Ibeka), maar daar zit Irma in het geheel niet mee; ze vinden elkaar best sympathiek. Irma ontdekt dat Nelly (Oesterlein), een krasse oude dame in de kelder gevangen wordt gehouden. Het is de schoonmoeder van Dr. Schwarz, die net zo lang binnen moet blijven tot zij haar centjes en het eigendomsbewijs van de kapitale villa afgeeft. Irma helpt Nelly ontsnappen, die aan Irma een volmacht geeft over haar bezit. Ondertussen is er een hechte vriendschap ontstaan tussen Irma en oma Nelly. Zij smeert hem naar het eiland uit de titel - het vakantie-oord bij uitstek van de Duitsers: Mallorca. Eugen en Irma reizen haar achterna naar het droomeiland. Het scenario is van Hansjörg Thurn en regisseur Timm, die de gelijknamige roman van Milena Moser over de harteloze generatie van veertigers en vijftigers rond 1995 bewerkten. Ze proberen op een vrolijke manier het materialisme aan de kaak te stellen. De spelprestaties zijn OK, maar de grappen doen het toch het beste in het land van oorsprong. Camerawerk van Fritz Seemann.

Tatort - Amoklauf

1993 | Mysterie

Duitsland 1993. Mysterie van Werner Masten. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Lutz Reichert, Peter Lohmeyer en Werner Tietze.

Lohmeyer, in de rol van vereenzaamde vrachtwagen-chauffeur Brandner, verdient wat bij door illegaal Turkse Koerden over de grens te smokkelen. Wanneer een verstekeling onderweg aan een hartaanval sterft, zijn de gevolgen nauwelijks te overzien. Het leidt tot een bloedig treffen tussen Messud (Kutlucan), de rechterhand van de opdrachtgever Hattk[KA3]amper (Tietze), en de chauffeur Brandner. Messud dreigt er zelfs mee Brandner`s dochter te ontvoeren. En, jawel, de volgende dag is het zes-jarige meisje verdwenen. Gelukkig wordt zij teruggevonden door Hauptkommissar St[KA3]over (Krug) die zich met de zaak, waarin ook Koerden en Turken met elkaar in de clinch gaan, bezighoudt. Keurig geregisseerd door Masten (die ook het draaiboek schreef met Dieter Hirschberg, naar een idee van Asta Scheib). Camerawerk van Lothar Elias Stickelbrucks.

Schattenboxer

1992 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Duitsland 1992. Mysterie van Lars Becker. Met o.a. Diego Wallraff, Christian Redl, Ralph Herford, Hussi Kutlucan en Alfred Kleinheinz.

Drie jonge delinquenten uit de achterbuurten van Hamburg hebben boksen met de blote vuist als hobby. Als ze een Ghanese vriend die met uitwijzing wordt bedreigd, willen bevrijden, ontdekken ze het geld dat enkele corrupte politiemannen erbij verdienen met de handel in drugs. Een van de jongemannen werd gezien en hij is gemakkelijk te herkennen aan een tatoeage op zijn arm. In de hele stad hangen affiches met zijn smoel erop. Op de avond van een bokswedstrijd maakt de politie haar opwachting. Een goed voorbeeld van de nieuwe Duitse film gedraaid door een debuterende regisseur die de hoofdrollen laat spelen door jonge mensen die hij optrommelde in verschillende theatergezelschappen. De film is niet helemaal gelukt, maar schrijver/regisseur Becker die naam maakte als auteur van enkele populaire politieromans, kon in de nabije toekomst weleens hele hoge ogen gooien. Camerawerk van Martin Gressmann.

Des Lebens schönste Seiten

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Wolfgang B. Heine. Met o.a. Franziska Ponitz, Mathias Fuchs, Brigitte Jakobs, Hussi Kutlucan en Susi Nicoletti.

De veertig-jarige Ponitz heeft een baantje in een Berlijns theater. Niemand weet dat ze niet kan lezen en schrijven, maar wanneer ze verliefd wordt op de leraar Fuchs, vindt ze dat ze de waarheid moet vertellen. Best aardige tragikomedie, die origineler had kunnen zijn als de Amerikaanse film STANLEY AND IRIS (1989) er niet was geweest. Geschreven door regisseur Heine en Thomas Nennstiel.

Sommer in Mezra

1991 |

Duitsland 1991. Hussi Kutlucan. Met o.a. Hussi Kutlucan, Abdurrahman Selvitop, Hüseyin Selvitop, Zöhre Kutlucan en Selda Sevilmis.

Het regiedebuut van de 29-jarige Kutlucan. Hij schreef zijn eigen scenario, speelt zelf de hoofdrol en wordt ondersteund door een deel van de familie in de bijrollen. Het gaat over S[KA3]uleyman, een jonge Turk uit de wijk Kreuzberg in Berlijn. S[KA3]uleyman is het heel eventjes behoorlijk zat in Duitsland en besluit naar de voor hem onbekende geboortegrond in Anatoli[KA3]e te gaan. De kennismaking is ontgoochelend: het idyllische dorpje, waar hij vandaan kwam, is grotendeels bevolkt met bejaarden en kinderen. Hij treft er zijn oom Hamza (Hüseyin Selvitop) aan, die verbeten zoekt naar een goudschat en deze per se met Süleyman wil opgraven. Ook hiervan krijgt hij genoeg, waarop hij met zijn brommer het wijde land in trekt. Interessante tv- film, gedraaid binnen de reeks Gefühlsecht - Junge deutsche Filme van de prestigieuze serie Das kleine Fernsehspiel. Het camerawerk. o.a. op locatie, is van Lars Barthel.

Schön war die Zeit

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Klaus Gietinger en Leo Hiemer. Met o.a. Gottfried John, Ewa Blasczcyk, Edgar Selge, Ottfried Fischer en Jessica Kosmalla.

Hoe zag de Duitse film eruit toen na de oorlog de produktie weer op gang kwam? Deze boosaardig-venijnige satire laat het ons zien. We volgen het lot van drie filmmakers en we zien bijvoorbeeld hoe een film vol Nazi-ideologie wordt omgebouwd tot vrolijke 'Heimatfilm'. Camerawerk van Marian Czura.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hussi Kutlucan op televisie komt.

Reageer