Leo Leux: muziek.
Er zijn 20 films gevonden.

Lachkabinett

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Willem Holsboer, Wolfgang Becker, Carl Lamac, Rolf Raffé en Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Franz Fröhlich, Helene Herth en O.E. Hasse.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.

Der Täter ist unter uns

1944 | Mysterie

Duitsland 1944. Mysterie van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Paul Dahlke, Margot Hielscher, Albert Hehn, O.E. Hasse en Gabriele Reismüller.

Een wie-is-de-dader binnen een bankiershuis naar aanleiding van de vervalsing van op het oog waardeloze aandelen, waarvan alleen insiders kunnen weten dat ze in waarde zullen stijgen. Huisdetectieve Dahlke (in een speciaal op hem toegeschreven rol door scenarioschrijver Felix von Eckhardt) ondekt naast enige romantiek, afgunst en moord onder hogere functionarissen. Niet bijzonder.

Man rede mir nicht von Liebe

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Erich Engel. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Mathias Wieman, Friedrich Domin en Hilde Sessak.

Een jonge schilderes raakt er na veel wederwaardigheden van overtuigd dat ze nog veel kan leren van de man die zowel haar leermeester als haar minnaar is. Vlot geregisseerd en uitstekend gespeeld door met name Hatheyer en Wieman.

Liebesbriefe

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hermann Thimig, Käthe Haack, Suse Graf, Paul Hubschmid en Bruni Löbel.

Een directeur van middelbare leeftijd staat in vuur en vlam voor een jong meisje en schrijft zijn liefdesbrieven aan haar uit hetzelfde boekje over als destijds in zijn verlovingstijd. Wat een aardige komedie had kunnen worden is een zich moeizaam voortslepend geval gebleven.

Die Schwache Stunde

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Otto Pittermann. Met o.a. Hannelore Schroth, Paul Richter, Fritz Odemar, Walter Janssen en Hilde Hildebrand.

Na een echtelijke ruzie laat de vrouw van een advocaat zich inpalmen door een operazanger. De zwakke verfilming van een blijspel van Harald Röbbeling wordt overigens niet onaardig gespeeld door Schroth en Richter.

Der Dunkle Tag

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Willy Birgel, Ewald Balser, Josef Eichheim en Hans Zesch-Ballot.

Wolf Burkhardt komt uit Afrika met verlof naar Duitsland en tracht zijn inmiddels getrouwde jeugdliefde over te halen haar man te verlaten en met hem mee terug te gaan. Het slappe verhaal komt ondanks de goede acteurs en de bekwame regisseur niet tot leven.

Kleine Residenz

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Johannes Riemann, Winnie Markus, Fritz Odemar, Gustav Waldau en Rudolf Vogel.

Een hertog (Odemar) schrijft een toneelstuk 'Der Eiserne Otto', waarin diens voorvader wordt verheerlijkt. Bij de opvoering blijkt dat het zodanig bewerkt is, dat de 'dappere soldaat' een enorme rokkenjager is geworden, hetgeen historisch overigens juister is. Deze ironiserende, cabaretachtige kostuum- film steunt vrijwel geheel op de dialogen, die geestig en flitsend zijn.

Einmal der liebe Herrgott sein

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hans Moser, Irene von Meyendorff, Margit Symo, Hans Zesch-Ballot en Ivan Petrovich.

Een huisknecht in een hotel droomt ervan portier te zijn. Zijn wens gaat gedurende één avond in vervulling! Moser krijgt iets te veel aandacht in de hoofdrol. De vele hotelgasten zijn uitstekend getypeerd. Scenario van Hans G. Kernmayr en Fritz Koselka. Camerawerk van Bruno Stephan.

Der Hochtourist

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Adolf Schlyssleder. Met o.a. Joe Stöckel, Trude Hesterberg, Alice Treff en Margot Hielscher.

Een fabrikant brengt zijn familie in de waan dat hij enorme bergtochten maakt, terwijl hij in feite in München de bloemetjes buiten zet. De gelijknamige klucht van Curt Kraatz en Max Neal werd onder dezelfde titel al in 1931 verfilmd met Otto Wallburg in de hoofdrol. Ditmaal wordt deze gespeeld door Stöckel, die ook een aandeel had in het draaiboek en de regie. Meer dan een oubollig geval is het niet geworden.

Der Herr im Haus

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Maria Andergast, Leo Slezak, Hans Junkermann en Fritz Odemar.

Een huismeester zorgt ervoor dat twee jonge mensen het geluk vinden en dat een oplichter wordt ontmaskerd. Na een wat trage aanloop ontwikkelen de gebeurtenissen zich in een vlot tempo. Hans Moser is het hartveroverende middelpunt. Scenario van Jakob Geis en Heinz Helbig. Camerawerk van Karl Puth.

Robert und Bertram

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Hans Heinz Zerlett. Met o.a. Rudi Godden, Kurt Seifert, Carla Rust, Fritz Kampers en Heinz Schorlemmer.

De platte klucht uit 1856 waarop deze rolprent gebaseerd is, bevatte al een reeks smerige antisemitsche spelsc[KA2]enes. In deze film zijn deze nare racistische trekjes nog eens flink aangescherpt. Het gaat over de belevenissen van de twee - zwervers - uit de titel. Robert wordt door Godden gespeeld en Bertram door Seifert. Het anisemitisme wordt nog eens versterkt door de kwalijke en lelijke karikatuur van de personage van bankier Ipelmeyer (Hübder) en zijn gezin. Wie meer dan een halve eeuw na dato deze prent ziet, ontgaat de komische apecten zeker niet, maar zal er toch niet om kunnen lachen. Goed gemaakt, maar verdorven en terecht vlak na de capitulatie van Duitsland in 1945 verboden. Vanaf 1994 mag de film weer vertoond worden. Of dat nou zo'n goed idee was, wordt ten zeerste betwijfeld. Wie is nu ermee gediend?

Die Goldene Maske

1939 | Romantiek

Duitsland 1939. Romantiek van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hilde Weissner, Albert Matterstock, Fita Benkhoff en Fritz Kampers.

Een kunstschilder maakt een portret van een gemaskerde dame op wie hij verliefd is geworden. Ze blijkt de vrouw van een oude vriend te zijn. Deze bitter-zoete romance speelt zich af tegen de achtergrond van het Münchener carnaval. De vlotte muziek van Leo Leux vormt een belangrijk element.

Es leuchten die Sterne

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans H. Zerlett. Met o.a. Ernst Fritz Fürbringer, Vera Bergman, Carla Rust, La Jana en Fridtjof Mjoen.

Een film voor La Jana-fans want deze actrice spant de kroon in enkele schitterend uitgevoerde nummers. Het verhaal van het secretaresje dat filmster wil worden is omspoeld door schlagers als 'Das ist Berlin, Berlin', 'Es leuchten die Sterne' en 'Du muszt die Wahrheit recht verstehen'. Meer dan vijftig persoonlijkheden uit de film- en sportwereld hebben korte bijrolletjes of een gastoptreden.

Truxa

1937 | Musical

Duitsland 1937. Musical van Hans H. Zerlett. Met o.a. < La Jana, Hannes Stelzer, Mady Rahl, Rudolf Klein-Rogge en Hans Söhnker.

Een illusionist en een koorddanser houden beiden van danseresje Yester, waarna de een de ander uit de weg probeert te ruimen wat tot zijn eigen dood voert. La Jana kan niet dansen maar is het aanzien meer dan waard.

Mein Sohn, der Herr Minister

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Hans Moser, Françoise Rosay, Hans Brausewetter, Heli Finkenzeller en Hilde Körber.

Een film naar het stuk Fiston van de Franse blijspelschrijver Birabeau, waarin gespot wordt met de republiek als staatsvorm. Het feit dat de film in Frankrijk speelt is eigenlijk bijzaak, de democratische staatsvorm moet belachelijk gemaakt worden. Een ambtenaar van het Franse ministerie van Onderwijs krijgt van zijn ex-vrouw te horen dat hun zoon minister geworden is en als gevolg daarvan de baas van zijn vader. Met wat gekonkel wordt de zoon afgezet en vervangen door de vader, die echter ook geen lang politiek leven beschoren is. Aan het eind van de film zitten vader en zoon samen te vissen langs de Seine. Het is een boosaardige satire, die tot vandaag niet in Duitsland vertoond mag worden. Wie de film toch heeft gezien, zal moeten vaststellen dat hij uitstekend gemaakt is en ook nu nog een groot komisch effect heeft. Dat is te danken aan het heerlijke spel van Moser en Rosay, zowel in de vrolijke als in de serieuze scènes. Je vraagt je af wat Moser, staatsburger van het nog vrije Oostenrijk, en de grote Franse toneelspeelster bezield heeft in zo'n ondubbelzinnig propagandawerkje te spelen. Als je de film vandaag ziet houdt hij je een spiegelbeeld voor van elke willekeurige Europese staat.

Die Kreutzersonate

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Lil Dagover, Peter Petersen, Albrecht Schönhals en Hilde Körber.

Andrej vermoedt, dat zijn vrouw Jelaina haar neef Gregor bemint. Een elegante, mooi geacteerde verfilming van de roman van Leo Tolstoj.

Der Biberpelz

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Heinrich George, Rotraut Richter, Sabine Peters en Heinz von Cleve.

De tweede Duitse verfilming van het beroemde toneelstuk van Gerhart Hauptmann, waarin moeder Wolffen (W[KA3]ust), die om zichzelf en haar familie in leven te houden niet terugschrikt voor stroperij en diefstal, het middelpunt vormt. Directeur Wehrhahn (George) vermoedt niets. Hij ziet het eerder als zijn taak zijns inziens anarchistische elementen als de jonge ontwerper Dr. Fleischer (Cleve) te laten observeren. Wanneer moeder Wolffen een beverpels steelt, loopt haar rechtschapen dochter Leontine (Peters) van verdriet het water in, maar wordt door Dr. Fleischer gered. Deze gebeurtenis brengt moeder Wolffen tot inkeer. Ze geeft het bont terug en wordt eerlijk. In deze literatuurverfilming is Ida Wüst zowel in de vrolijke als in de dramatische momenten van de film indrukwekkend. Groots is ook Heinrich George als Wehrhahn. Alles bij elkaar een artistieke belevenis.

Arzt aus Leidenschaft

1936 | Misdaad, Drama

Duitsland 1936. Misdaad van Hans H. Zerlett. Met o.a. Albrecht Schoenhals, Carl Dannemann, Franz Weber, Karin Hardt en Otto Wernicke.

Dr. Felgontreu (gespeeld door Schoenhals die zelf een praktijk als arts heeft) zoekt naar een bestrijdingsmiddel tegen bloedvergiftiging. Een jonge vrouw (Hardt) komt in de kliniek terecht na een auto-ongeluk, en arts en patient worden verliefd. Als dan de neef (Dannemann) van Schoenhals doodziek uit Amerika terugkeert, en kort daarop sterft wordt Schoenhals ervan verdacht zijn neef vermoord te hebben. Ziekenhuisfilm met criminele inslag. Scenario van Hans H. Zerlett. Camerawerk van Georg Krause.

Knock Out

1935 | Komedie, Sportfilm

Duitsland 1935. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Anny Ondra, Max Schmeling, Hans Schönrath, Paul Samson-Körner en Edith Meinhard.

Filmactrice Marianne (Ondra) wordt vereerd en belaagd door een opdringerige bokser (Samson-K[KA3]orner). De lichtman van de studio (Schmeling) komt haar te hulp en slaat de bokser neer. Zo wordt zijn talent voor de bokssport ontdekt. Na een intensieve training doet hij mee aan de kampioenschappen. Hij wint de strijd, en Marianne. Een doorsnee sportfilm, eigenlijk alleen gemaakt om de Duitser Max Schmeling, indertijd wereldkampioen boksen, ook eens in de bioscoop te laten zien. In tegenstelling tot zijn eerste film spreekt en beweegt Schmeling hier min of meer natuurlijk. De Tsjechische actrice Anny Ondra, de vrouw van Schmeling, is een lust voor het oog. Ook bekend als EIN JUNGES MÄDCHEN - EIN JUNGER MANN en LIEBE UND KNOCK-OUT.

Klein Dorrit

1934 | Drama, Historische film

Duitsland 1934. Drama van Carl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Gustav Waldau, Hilde Hildebrand, Kurt Meisel en Mathias Wieman.

Deze verfilming van de roman [KL]Little Dorrit[KLE] van Charles Dickens kan mislukt genoemd worden. Regisseur Lamac heeft te veel vertrouwd op de lieftalligheid van zijn favoriete hoofdrolspeelster Ondra en heeft een suikerzoet verhaal van de vierdelige roman gemaakt. Het verhaal van de kleine Dorrit (Ondra), wier vader in de gevangenis zit en die ondanks alle moeilijkheden haar leven meester wordt, is al te zeer op de Tsjechische kunstenares afgestemd en verliest daardoor de charme van het literaire voorbeeld. Goede prestaties van Waldan als Dorrit's vader en Wiemann als haar verloofde.