Ursula Herking: cast.
Er zijn 48 films gevonden.

Pension Schöller

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Rudolf Vogel, Christa Williams, Ann Smyrner, Helmut Lohner en Theo Lingen.

De lotgevallen van student in de medicijnen Lohner die van jazz houdt en naar 20.000 mark zoekt om een bandje op te richten. Daartoe probeert hij zijn rijke oom Vogel centjes af te troggelen onder het motto `de schijn bedriegt maar al te graag`. Banaal en knoeierig. Joachim Wedekind, Gustav Kampendonk en de regisseur fabriekten het zwakke scenario naar de klucht van Wilhelm Jacoby (vader van de regisseur) en Carl Lauff. De derde verfilming; de eerste was in 1930 en tweede in 1952 van Jacoby zelf. Deze zelfherhaling is tevens zijn zwanenzang. Achter de camera stond Willy Winterstein.

Ja, so ein Mädchen mit sechzehn

1959 | Muziek

Duitsland 1959. Muziek van Hans Grimm. Met o.a. Cornelia Froboess, Friedrich Domin en Ursula Herking.

Zie: Schlagerfilms.

Frau im besten Mannesalter

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Marianne Koch, Johannes Heesters, Bernhard Wicki, Christiane Nielsen en Boy Gobert.

Na een zeer heftige discussie over de uit de hand lopende rekeningen die Heesters voortdurend ontvangt voor de nieuwe kleding van echtgenote Koch, verlaat zij hem omdat ze ervan overtuigd is zelf voor haar eigen onderhoud te kunnen zorgen. Beiden hopen dat de ander terugkomt, maar ze zijn te trots om de eerste stap te zetten. Tot Koch van auteur Wicki een baantje als chauffeuse aangeboden krijgt en het tussen beiden lijkt te klikken. Dan begint Heesters te vrezen dat hij haar wel eens voor goed kwijt kan raken. Flauwe naïeve komedie die echter aanstekelijk gespeeld wordt door een trio van doorwinterde acteurs. Het scenario van Maria Matray en Answald Krüger staat bol van de clichés en biedt geen verrassende wendingen. Friedl Behn-Grund stond achter de camera.

Das blaue Meer und du

1959 | Komedie, Muziek

Duitsland 1959. Komedie van Thomas Engel. Met o.a. Fred Bertelmann, Karin Dor, Renate Ewert, Hans Nielsen en Chris Howland.

De mooie Helga en haar Franse vriendin Suzy willen naar Joegoslavië liften, maar Helga's vader ziet dat niet zitten. Omdat hij het ze niet kan verbieden, stuurt hij een 'babysitter' achter hen aan, die hen onderweg moet oppikken. De drie kunnen het goed met elkaar vinden.

Der Lachende Vagabund

1958 | Komedie, Musical, Muziek

Duitsland 1958. Komedie van Thomas Engel. Met o.a. Fred Bertelmann, Susanne Cramer, Hans Nielsen, Cornelia Froboess en Ursula Herking.

Een zanger trekt er op uit om z'n liefdesverdriet te vergeten en beleeft samen met de oom van de betreffende dame de nodige avonturen. Het magere verhaaltje loopt als een rood draadje door deze middelmatige revuefilm. Conny speelt de rol van 'Blue Jeans Baby'. Het scenario is van Fritz Böttger en Per Schwenzen. Het camerawerk is van Heinz Hölscher.

Tierarzt Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ernst v. Klipstein.

De tweede Duitse verfilming van Roothearts streekroman over een gescheiden, jonge dierenarts, die zich waar moet maken op het platteland en moet strijden tegen vooroordeel, bakerpraat en behoudendheid. Hoewel de onderhoudende rolprent de anti-clericale teneur van het boek uit de weg gaat, zet de regisseur toch een heel geloofwaardige milieuschets neer, gesteund door een bekwame cast, w.o. Wicki als Vlimmen en Hatheyer als zijn zuster Truus. De Nederlands-Belgische versie uit 1978 is evenwel sterker.

Skandal um Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ursula Herking.

Roothaerts bestseller Doctor Vlimmen is in deze Duitse remake zodanig 'aangepast' dat hij onherkenbaar is geworden. Wat ervan overblijft is een niet onverdienstelijk allegaartje voor het grote publiek, een volks verhaaltje, zonder de antiklerikale strekking van het boek. Wicki is dokter Vlimmen en Hatheyer zijn zuster Truus. Het scenario van Konrad Beste en Dietrich Carls is dan ook vrijelijk geïnspireerd op de trilogie. Camerawerk van Albert Benitz. In 1978 door Guido Peters opnieuw gefilmd.

Ich und meine Schwiegersöhne

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Grethe Weiser, Walter Giller, Rudolf Platte, Heinz Erhardt en Bibi Johns.

De weduwe (Weiser) van een speelgoedfabrikant probeert de niet zo goed lopende onderneming weer te laten floreren met de hulp van haar schoonzonen (Giller en Platte). Een gedateerde klucht met sterren van weleer, glitter en klatergoud van de toenmalige Schlager-scene, die hooguit curieus is voor de diepe invloed van het moderne Amerika op de na-oorlogse Duitse samenleving. Gustav Kampendonck bewerkte een idee van Hans Sturm. Het camerawerk deed Erich Claunigk.

Ein Mann muß nicht immer schön sein

1956 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1956. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Peter Moll, Peter Alexander, Georg Thomalla, Franz-Otto Krüger en Christiane Maybach.

Jazzmuzikant Peter Moll wordt ervan beschuldigd een lied gestolen te hebben en belandt voor een dag in de gevangenis; waar een misdadiger hem vertelt dat hij in een beha een diamant verstopt heeft. Peter ziet een goede manier om uit de financiële zorgen te komen en gaat met zijn vriend Paul op zoek naar het kledingstuk.

Ein Herz kehrt heim

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Eugen York. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Hans Nielsen, Maximilian Schell en Erni Mangold.

De zeker niet van talent verstoken Schell is het geslachtofferde middelpunt van deze verschrikkelijke zeper die z.g. over kunst, liefde en carri[KA2]ere gaat. Hij moet kiezen tussen wat zijn hart hem ingeeft (de muziekstudie, geholpen door zijn echte vader, een top-dirigent, die na twintig jaar terugkeert naar het provinciestadje) of wat zijn verstand hem vertelt (de opvolger worden van zijn stiefvader in de fabriek). Zijn dilemma is groot, want zijn besluit zal altijd iemand kwetsen: vader, moeder, stiefvader of de leuke danseres op wie hij verliefd is. Gekunsteld en onwerkelijk. Het scenario is van Kurt E. Walter, en het camerawerk van Albert Benitz.

Das Alte Försterhaus

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Harald Philipp. Met o.a. Paul Klinger, Anita Gutwell, Lucie Frank von Schirp, Josef Egger en Trude Hesterberg.

Redelijk gemaakte heimatfilm maar net niet goed genoeg om de liefhebbers van dit genre te bevredigen. Klinger is de ex- zeekapitein Paul Kramer die een restaurant begint. Dat loopt op niks uit, maar dan gaat men de show organiseren die via de TV wordt uitgezonden, waardoor het etablissement bekendheid krijgt.

Kinder, Mütter und ein General

1954 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1954. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Hilde Krahl, Bernhard Wicki, Therese Giehse, Maximilian Schell en Klaus Kinski.

Een zogenaamde anti-oorlogsfilm over veertien- en vijftienjarige leden van de Hitlerjugend die Stettin moeten verdedigen tegen de zin van hun moeders. Waardeloze sentimentele cliché's.

Keine Angst vor grossen Tieren

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Ulrich Erfurth. Met o.a. Heinz Rühmann, Gustav Knuth, Ingeborg Körner, Gisela Trowe en Werner Fuetterer.

Een aardige komedie, waarin R[KA3]uhmann een schuchter burgermannetje speelt, Emil Keller (met een dito verloofde), die drie leeuwen erft van een oom die tot zijn dood dompteur in een circus was. Goed spel en vermakelijk. Het scenario is van Louis Agotay, Just Scheu en Ernst Nebhut. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Hollandmädel

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van J.A. Hübler-Kahla en J. A. Hübler-Kahla. Met o.a. Sonja Ziemann, Gunnar Möller, Hans Moser, Grethe Weiser en Rudolf Platte.

De film speelt in Holland: een tulpenkweker en een kaasfabrikant staan elkaar jarenlang naar het leven, maar de zoon van de een en de dochter van de ander worden verliefd op elkaar en dat brengt hen - na de nodige strubbelingen - bij elkaar. Oppervlakkig blijspel vol clichës. Sonja Ziemann probeert haar succes van SCHWARZWALDMÄDEL uit te melken.

Tanzende Sterne

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Fita Benkhoff, Germaine Damar, Axel von Ambesser, Georg Thomalla en Oskar Sima.

Moeder en dochter, die een verlopen nachtclub beheren, zetten het leven van een aristocratische Engelse familie op stelten. Na veel misverstanden en jaloerse scènes vormen zich toch de juiste paren. Alles hangt als los zand aan elkaar in deze revuefilm, die typerend voor de jaren 1950-60 is. Met veel muziek, maar zonder samenhang en zonder humor. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Der keusche Lebemann

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Georg Thomalla, Joe Stöckel, Grethe Weiser, Karl Schönböck en Dorit Kreysler.

Een bekwaam zakenman wil dat zijn dochter met zijn partner trouwt. Zij wil echter een echtgenoot, die heel veel beleefd heeft. Zo wordt voor de door en door brave burgerman onverwijld een voorgeschiedenis bedacht, wat niet meevalt... Een van de talloze voorbeelden van een Duitse doorsnee-komedie van na de oorlog.

Der Tag vor der Hochzeit

1952 | Familiefilm

Duitsland 1952. Familiefilm van Rolf Thiele. Met o.a. Paul Dahlke, Käthe Haak, Lisabet Müller, Joachim Brennecke en Elisabeth Flickenschildt.

Opwinding in een Duits universiteitsstadje vlak na het eind van WO II: er zal hoog staatsbezoek komen. Het zou een grote dag kunnen zijn voor de ambitieuze burgemeester, ware het niet dat precies op die dag zijn dochter zal trouwen. Het liefste zou hij het huwelijk uitstellen. Een hier en daar rake satire op de beginperiode van de Duitse Bondsrepubliek en de nasleep van de nazi-tijd. Dat het verhaal niet diep genoeg gaat wordt ruimschoots goedgemaakt door de opmerkelijke ploeg acteurs en de puntige dialogen.

Schön muß man sein

1951 | Muziek

Duitsland 1951. Muziek van Akos von Ratony. Met o.a. Sonja Ziemann, Willy Fritsch, Hardy Krüger, Rudolf Platte en Hans Richter.

Ziemann speelt het brutale revuesterretje Maria Schippe dat bij de repetities voor de nieuwe operette van producent Enrico Zwickel (Platte) brutaal opmerkt dat diva Rose de Lila (Ondra) valse noten aanslaat. Hoewel ze geen ongelijk heeft, eist hoofdrol Ondra dat koorzangeresje Ziemann ontslagen wordt. Platte`s hoofd staat daar helemaal niet naar, want vader en zoon Holunder (Fritsch/Krüger) hebben de arrangementen nog niet klaar en de show moet de volgende dag in première. Weinig opwindende film over de verwikkelingen achter de schermen van een operette. Nodeloos om op te merken dat Ziemann over het juiste 'talent' beschikt om de show te redden, terwijl de jonge Krüger verliefd op haar wordt. De muziek is van Michael Jary, die in de film het rolletje van 'kapellmeister' van het operette-orkest speelt. Het scenario is van Dr. Gustav Kampendonk, die assistentie kreeg van Kurt Schwabach en Fritz von Woedtke. Het camerawerk werd verzorgd door Willy Winterstein.

Engel im Abendkleid

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Akos von Ratony. Met o.a. Bruni Löbel, Rudolf Prack, Paul Kemp, Rudolf Platte en Hubert von Meyerinck.

Een jongeman heeft na zijn terugkeer uit Amerika (toentertijd heel magisch) een oogje op een schone dame, die gerechtsdeurwaarder (toen iets heel verschrikkelijks) is, maar zij wil niks van hem weten. Hij weet in het plaatselijke suffertje een berichtje te plaatsen dat zij een kasteel geërfd heeft - dat in werkelijkheid niets meer is dan een onbeheerde ruïne. Allerlei dilettanten dringen zich op en dingen naar haar hand, maar hij weet ten slotte haar hart toch te veroveren. Een komedie die lijkt op de voorstelling van de plaatselijke amateurtoneelvereniging; de waardering is voor de professionele rolbezetting. Scenario van Kurt Bortfeldt en Fritz von Woedtke. Camerawerk van Albert Benitz.

Wer fuhr den grauen Ford?

1950 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1950. Misdaad van Otto Wernicke en Wolf D. Friese. Met o.a. Til Kiwe, Otto Wernicke, Ursula Herking, Hilde Sessak en Ruth Hambrock.

Mannheim, 1949 in de Amerikaanse bezettingszone. De film begint met een tamelijk spectaculaire diefstal van koffie uit een lamgzaam rijdende vrachtwagen met aanhanger op de autobahn. Penny (Scholz) springt uit een halftons truckje over, en gooit de dozen met kostbare koffie (het was op de bon en goud waard) over naar zijn maten Heiner (Sommer) en Dempf (Martsch). Bij een zakkenrollers-incident op een tramhalte ontmoet Penny de keurige Renate M[KA3]unster (Hambrock). Het is liefde op het eerste gezicht. Penny wil met zijn misdadige broodwinning ophouden, maar Dempf haalt hem over om nog [KA1]e[KA1]en keer mee te doen: de overval op een geldtransport van de post. De buit is niet gering: 240.000 mark. Penny`s aandeel is zestigduizend. De handen van zijn maten jeuken om het uit te geven, maar Dempf weet iedereen over te halen zich kalm te houden. Ondertussen tast de politie in het duister. Kriminalkommissar Thieme (Wernicke) komt geen steek verder, behalve dat hij ontdekt dat er een Ford Sedan gebruikt is met nummerborden van het Amerikaanse leger. Penny wil nu schoon schip maken en een nieuw leven beginnen met Renate. Hij stuurt zijn aandeel van de buit anoniem naar de politie, en daarmee heeft Thieme een spoor. De enige film die de acteur Wernicke (DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE - 1933 van Fritz Lang) als regisseur draaide is niet zo zeer een spannende misdaadgeschiedenis, maar eerder de voorloper van de succesvolle series STAHLNETZ, TATORT (en trendvolger POLIZEIRUF), waarin men zich inspireerde op de werkelijkheid, en een bijna documentair maatschappijbeeld trachtte op te roepen. Hier is het interessant om te zien hoe Duitsland er na WO II (1939-45) uitzag en hoe oudstrijders trachtten te overleven met de misdaad, terwijl anderen er het beste van probeerden te maken door te werken, want het Wirtschaftswunder zou nog een jaar of tien op zich laten wachten. Het scenario is van Kurt Joachim Fischer, die zijn inspiratie opdeed uit een krantenbericht. De spelprestaties zijn zonder meer goed. Het camerawerk is van Paul Pfeiffer, die tevens de film produceerde.

Wenn eine Frau liebt...

1950 | Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hilde Krahl, Johannes Heesters, Mathias Wieman, Wilfried Seyferth en Gusti Wolf.

Een opnieuw uitgebrachte, geslaagde versie van de succesvolle komedie Versprich mir nichts van voor WO II. Een jong stel verkeert in geldnood daar de echtgenoot, een begaafd schilder, er niet toe kan overgaan eindelijk een van zijn schilderijen te verkopen. De vrouw doet alsof zij enkele van de schilderwerken heeft gemaakt, en verkrijgt daarmee ongekend succes... De film onderscheidt zich door goed in het gehoor liggende dialogen en overtuigende acteurs.

Mädchen mit Beziehungen

1950 | Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Akos von Ratony. Met o.a. Rudolf Prack, Bruni Löbel, Rudolf Platte, Ursula Herking en Willy Fritsch.

Een werkloze ingenieur bereikt eindelijk zijn doel: hij krijgt een baan bij een grote onderneming en kan met zijn verloofde trouwen. Maar het toeval wil dat de heer, waarmee hij in de trein woorden krijgt, zijn toekomstige chef blijkt te zijn... Uit dit meer dan zwakke idee ontspint zich een zeldzaam domme komedie met de gebruikelijke schlagers uit die jaren.

Furioso

1950 | Drama, Muziek

Duitsland 1950. Drama van Johannes Meyer. Met o.a. Ewald Balser, Kirsten Heiberg, Peter van Eyck, Petra Peters en Carl heinz Schroth.

Onduidelijk melodrama rond een componist, wiens lievelingsleerling eerst zijn vrouw en daarna ook zijn geliefde wegkaapt, en zo zijn leven verwoest. Voor een echte tragedie heeft deze banale geschiedenis helaas niet genoeg inhoud en tot overmaat van ramp wemelt het van ongeschikte muziekfragmenten. Ook bekend als OPFER DES HERZENS.

Export in Blond

1950 | Mysterie

Duitsland 1950. Mysterie van Eugen York. Met o.a. Lotte Koch, Catja Görna, Renë Deltgen, Albrecht Schoenhals en Peter van Eyck.

Onduidelijk misdaadverhaal uit het naoorlogse Duitsland over een juwelendief en vrouwenhandel in Rio. Het onderwerp, wat op zich spannend is, wordt op een saaie en verwarrende manier uitgewerkt. Alleen de acteurs zijn overtuigend.

Absender unbekannt

1950 | Familiefilm, Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Familiefilm van Akos von Ratony. Met o.a. Bruni Löbel, Cornell Borchers, Käthe Haack, Ursula Herking en Hans Richter.

Banale komedie die zich afspeelt op een meisjesschool in Hamburg. Door een brief, die per ongeluk is gestuurd komt het tot allerlei verwikkelingen en meningsverschillen. Een typische schoolfilm uit de jaren rond 1950 waarin streken worden uitgehaald, en er geflirt wordt en waar de leraren karikaturen zijn. Ook bekend als PAULCHEN UND DIE MÄDCHENSCHULE.

13 unter einem Hut

1950 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1950. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Inge Landgut, Volker von Collande, Ruth Leuwerik, Ursula Herking en Rudolf Platte.

Twee arme vrienden komen op het idee om geld te verdienen met een bus die rijp is voor de sloop. Meteen bieden ze een gezelschapsreis aan en er dient zich al snel een bont gezelschap van dertien passagiers aan. De reis zorgt voor allerlei opwinding, de film echter niet.

Krach im Hinterhaus

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Erich Kobler. Met o.a. Paul Dahlke, Fita Benkhoff, Ursula Herking, Bruni Löbel en Traute Rose.

Een gedateerde film over het leven in een Berlijns achterhuis ten tijde van het grote puin na WO II. De belangrijkste zaken: onbenullig geroddel van de concierge en zijn vrouw en een kolendief. Tegenwoordig is het nauwelijks voorstelbaar dat dergelijk werk het hart sneller kon doen kloppen en het heeft hooguit nog enige curiositeitswaarde: het duurt echter bijna anderhalf uur. De eerste speelfilm van Kobler naar het gelijknamige toneelstuk van Maximillian Böttcher.

Einmaleins der Ehe

1949 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1949. Komedie van Rudolf Jugert. Met o.a. Inge von Meyendorff, Hans Söhnker, Grethe Weiser, Viktor Staal en Gustav Knuth.

Een radio-uitzending is voor een jong stel aanleiding tot een weddenschap: zijn de drie echtparen die hier als dermate harmonieus voorgesteld worden, werkelijk zo gelukkig of doen ze maar alsof? Banale humor, typerend voor de jaren rond 1955.

Nora

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Harald Braun. Met o.a. Luise Ullrich, Viktor Staal, Franziska Kinz, Gustav Diessl en Ursula Herking.

Nora zet in haar na[KA3]iviteit een valse handtekening onder een schuldbekentenis, teneinde haar man te helpen. Een mooie verfilming van Ibsens toneelstuk (zie ook A DOLL'S HOUSE) met indrukwekkende rollen van Ullrich, Staal en Diessl. De film heeft, evenals de in de nazi-tijd in Duitsland gebruikte toneelversie, een happy end, een variant die van Ibsen zelf afkomstig is.

Kollege kommt gleich

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Albert Matterstock, Carole Höhn, Fritz Kampers, Elizabeth Markus en Paul Bildt.

Een typisch doorzichtig geval van schijn bedriegt. Lilo Hillmer (H[KA3]ohn), de aantrekkelijke, maar verwende dochter van de eigenaar van een modehuis is verloofd met een zekere Robert Wendler (Matterstock), waarvan ze het beroep niet kent, totdat ze hoort dat hij eerste kellner is in een restaurant. Dat is veel te min voor haar en ze wil het onmiddellijk uitmaken. Omwille van haar vader (Kampers), die torenhoge schulden heeft bij Robert, trouwt ze toch met hem. Ze houdt haar neus opgetrokken tijdens hun huwelijksreis en glimlacht vals tegen de buitenwacht om de schijn op te houden. Robert gedraagt zich heel correct en Lilo vindt hem steeds charmanter en aardiger en moet haar uiterste best doen het niet te laten merken. Robert vertelt haar dat zijn vader (Bildt), die ook in hetzelfde vak zit en zijn carrière begonnen is met schoenenpoetsen van anderen, op bezoek komt. Lilo walgt, maar als later blijkt dat Roberts vader een hotelmagnaat is, is alles koek en ei en slaakt iedereen een zucht van verlichting. Onzinfilm van de 45-jarige Anton, die onder de nazi's zijn vruchtbaarste periode had. De spelprestaties zijn pure routine en de film is ruim een halve eeuw na dato ongenietbaar. Scenario van Curt J. Braun naar de gelijknamige toneelklucht van Wilhelm Utermann. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Geliebter Schatz!

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Johannes Riemann, Dorit Kreysler, Ida Wüst, Sonja Ziemann en Harald Paulsen.

Een liefdesbrief die in verkeerde handen valt brengt drie huwelijken aan het wankelen. Een pittige komedie waarin aanstekelijk wordt geacteerd.

Ein Mann mit Grundsätzen?

1943 | Muziek, Komedie, Drama

Duitsland​/​​Duitsland 1943. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Elfie Mayerhofer, Lola Müthel, Ursula Herking, Ernst Waldow en Fritz Odemar.

Omdat ze weet dat dr. Hans Winhold uit principe niets van gestudeerde vrouwen wil weten, geeft zijn collega, de chemicus Christl Weiden, zich voor danseres uit. Hij vergeet tenslotte zijn vooroordelen en Christl wordt zijn vrouw. Na een aardig begin verzandt de zaak spoedig. De muziek van Jary is een pleister op de wonde. Scenario van Maria von der Osten-Sacken. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Liebeskomödie

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Magda Schneider, Lizzi Waldmüller, Johannes Riemann, Albert Matterstock en Theo Lingen.

Een berooide schilderes probeert in de belangstelling te komen door rond te bazuinen dat ze een affaire heeft met een beroemde operettecomponist. In dit vrolijke blijspel wisselen dolle scènes en droge humor elkaar af. Scenario van Franz Gribitz, door de camera keek Erich Claunigk.

Hab' mich lieb!

1942 | Musical

Duitsland 1942. Musical van Harald Braun. Met o.a. Marika Rökk, Viktor Staal, Mady Rahl, Hans Brausewetter en Aribert Wäscher.

Monika en Andreas worden een paar, hoewel het er aanvankelijk naar uitzag dat ze met zijn vriend Georg zou trouwen. Niet zo bijster originele liefdesperikelen, maar het gaat natuurlijk ook om de groots opgezette revuescènes.

Ein Windstoss

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Walter Felsenstein. Met o.a. Paul Kemp, Margrit Debar, Paul Bildt, Lina Carstens en Ursula Herking.

Een man komt in nachthemd op de gang te staan omdat zijn deur is dichtgewaaid. Een geslaagde verfilming van Giovacchino Forzano's komedie Un colpo di vento, geregisseerd door de debutant Felsenstein die na WO II één van de belangrijkste operaregisseurs ter wereld zou worden. Rake typeringen, vooral van Kemp.

Frauen sind doch bessere Diplomaten

1941 | Musical

Duitsland 1941. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Willy Fritsch, Aribert Wäscher, Ursula Herking en Hans Leibelt.

Een temperamentvolle danseres fungeert als vredesengel in de politiek woelige Biedermeiertijd. De productie van deze 'eerste Duitse avondvullende-speelfilm-in-kleur' heeft heel wat voeten in de aarde gehad en nóg was het resultaat, vooral technisch gezien, niet opzienbarend. Liedjes als 'Wenn ein junger Mann kommt', van Franz Grothe, deden het beter! Zie ook DAS SCHÖNHEITSFLECKCHEN. Karl Georg Külb en Gustav Kampendonk schreven het scenario. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet en Alexander von Lagorio.

Was wird hier gespielt?

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Hannes Stelzer, Otto Wernicke en Paul Henckels.

Theo Lingen tekende voor regie en het scenario. Hij speelt bovendien een van de hoofdrollen in dit plezierige blijspel. Het gebeurt allemaal in een schouwburg, waar een van de hoofdrolspelers tijdens de voorstelling plotseling verdwijnt. Een toevallig aanwezige rechercheur begint onmiddelijk een onderzoek, terwijl het publiek toekijkt. Lingen ensceneert hier een intelligente misdaad-komedie vol verrassingen. In de behoorlijke rolbezetting blinkt Hannes Stelzer - gevallen in 1944 - uit in een van zijn zeldzame rollen, waarin hij een vrolijk personage, hier de schouwburgdirecteur, speelt.

Fahrt ins Leben

1940 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland 1940. Drama van Bernd Hoffman. Met o.a. Herbert Hübner, Walter Werner, Ruth Hellberg, Ursula Herking en Hedwig Bleibtreu.

Voordat het opleidingsschip 'Deutschland' vertrekt voor een wereldreis, raken vier koopvaardijkadetten verwikkeld in allerlei avonturen waarbij uiteraard een vrouw in het spel is. Naast aantrekkelijke opnamen van het leven aan boord ligt het accent vooral op de betekenis van de 'Kameradschaft'; het is immers 1940. Het camerawerk is van Erich Claunigk.

Die rote Mühle

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Grethe Weiser, Theo Lingen, Edith Oss en Fritz Genschow.

In het geheim leidt wasvrouw Mahnke (W[KA3]ust) een dubbelleven. Zelfs haar kinderen (Oss en Genschow) weten daar niets van. Overdag leidt ze de wasserij, 's nachts staat aan het hoofd ze een nachtclub. Deze lokaal heeft zij van haar gescheiden en inmiddels overleden echtgenoot geërft. In het testament was bepaald dat ze de nachtclub voor een bepaalde tijd moest leiden, anders zou ze de erfenis niet krijgen. De buren vinden het gedrag van mevrouw Mahnke steeds vreemder. Na menigerlei verdachtmakingen komt alles aan het eind toch op zijn pootjes terecht. Deze film leunt zwaar op komisch actrice Ida Wüst, die alle registers van haar kunnen opentrekt. Zeker geen artistiek hoogtepunt, maar wel goed amusement.

Zwölf Minuten nach zwölf

1939 | Thriller

Duitsland 1939. Thriller van Johannes Guter. Met o.a. Geraldine Katt, Ursula Herking, Carl Raddatz en René Deltgen.

De ene juwelendiefstal na de andere wordt gepleegd, totdat men erin slaagt het geniale brein dat daar achter zit te arresteren. Deltgen speelt met veel verve en met kennelijk plezier de hoofdrol.

Heimatland

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Ernst Martin. Met o.a. Hansi Knoteck, Wolf Albach-Retty, Bruni Löbel, Christian Gollong en Ursula Herking.

Van deze verfilming van de operette [KL]Monika[KLE] van Dostal gaat niet veel bekoring uit. Het is het verhaal van het meisje Monika (Knoteck) uit het Zwarte Woud dat haar geliefde G[KA3]unther (Albach-Retty) naar Berlijn volgt. Ze keert vervolgens ongelukkig en teleurgesteld uit de metropool terug naar haar Zwarte Woud. Met een talentvolle regisseur had het een goede film kunnen worden. Nu is het ondanks de muziek en de goede acteurs maar een gemiddelde prent geworden. Jammer.

Alles Schwindel

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Bernd Hoffmann. Met o.a. Gustav Fröhlich, Grethe Weiser, Hans Brausewetter en Ursula Herking.

Peter wil met zijn jeugdliefde Julia trouwen. In zijn horoscoop staat dat hij ooit duizend gulden zal stelen. Zijn toekomstige schoonvader vindt dat hij dat eerst maar moet doen! Vrolijke film met een aanstekelijke Fröhlich.

Rote Orchideen

1938 | Misdaad

Duitsland 1938. Misdaad van Nunzio Malasomma en Walter Janssen. Met o.a. Olga Tschechowa, Albrecht Schoenhals, Camilla Horn, Hans Nielsen en Herbert Hübner.

Twee ingenieurs (Schoenhals en D[KA3]oderlein) worden verdacht van bedrijfsspionage. Schoenhals weet naar het buitenland te vluchten en van daaruit bewijst hij, na vele avonturen, zijn onschuld en die van zijn collega. Hij verovert ook nog het hart van zangeres Maria (Tschechowa), die aan het begin van de film een duistere rol speelde. Een misdaadfilm waarvoor je niet op het puntje van je stoel gaat zitten. Noch de spelers, noch het onwaarschijnlijke verhaal weten te boeien, al maakt de muziek van Franz Grothes wel wat goed. Een film die je snel vergeet.

Eine Nacht im Mai

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Viktor Staal, Karl Schönböck, Gisela Schlüter en Albert Florath.

Een danseres trouwt met een eenvoudige kelner die haar vroeger in pijnlijke situaties heeft geholpen. De liedjes van Friedrich Schröder en Peter Kreuder vormen het aardigste onderdeel van deze matige film van Marika Rökk. Scenario van Willy Clever. Camerawerk van Robert Baberske.

Die Vier Gesellen

1938 | Romantiek

Duitsland 1938. Romantiek van Carl Froelich. Met o.a. Ingrid Bergman, Sabine Peters, Carsta Löck en Ursula Herking.

Vier meisjes richten een reclamebureau op. Deze niet onaardige film is vooral interessant omdat het de enige Duitse film is waarin Bergman optrad na in een paar Zweedse films gespeeld te hebben. Meteen hierna ging ze naar Amerika. Alternatieve titel JA, JA DIE LIEBE.

Sherlock Holmes

1937 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1937. Misdaad van Erich Engels. Met o.a. Hermann Speelmans, Trude Marlen, Theo Shall, Elisabeth Wendt en Edwin Jürgesen.

Een inbrekersbende in Engeland probeert geheime bouwplannen te bemachtigen. Het lijkt alsof Jimmy Ward (Speelmans) ook lid van deze bende is. In werkelijkheid is hij detective Sherlock Holmes, die de misdadigers op heterdaad wil betrappen. Na een reeks turbulente, zowel vrolijke als spannende gebeurtenissen, lukt het hem. Bovendien blijkt, dat niet de geheimzinnige grijze dame (Marlen) de bende aanvoert, maar haar zuster Lola (Wendt). Een onderhoudende misdaadkomedie met een prima hoofdrolspeler en de grootse cabaretier Werner Finck als Holm's knecht John. Ook bekend als DIE GRAUE DAME.

Gasparone

1937 | Muziek

Duitsland 1937. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Johannes Heesters, Leo Slezak, Oskar Sima en Heinz Schorlemmer.

Een roemruchte rover, Gasparone, is in werkelijkheid een 'Regierungsrat' die in deze vermomming een beter oogje op zijn onderdanen kan houden. Liedjes: 'Ja die Frauen sind gefährlich', 'Du hast mich noch nie so geküßt' en 'Einmal vom Herzen verliebt sein' van Peter Kreuder, de rest is de operette van Karl Millöckers tot scenario bewerkt door Hans Leip, Werner Eplinius en Rudo Ritter. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet.

Wer wagt - gewinnt!

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Walter Janssen. Met o.a. Heinz Rühmann, Lizzi Holzschuh, Carl Günther, Annemarie Sörensen en Walter Steinbeck.

Paul Neumann is verliefd op Luise, de dochter van zijn baas, maar Anette, de dochter van een rijke chocoladefabrikant, heeft haar zinnen op Paul gezet. De niet erg overtuigende verfilming van Benatzkys operette Bezauberndes fräulein wordt ook onder deze titel vertoond. Rühmann als Paul is eigenlijk de enige die dat leven in de brouwerij brengt.