Philippe Van Kessel: regie en cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Hey Stranger

1994 | Drama

België​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Peter Woditsch. Met o.a. Vincent Rouche, Bénédicte Loyen, Hanna Schygulla, Guy Tréjan en Jacques Seiler.

Mime-kunstenaar Orf (Rouche) in Praag voelt zich zo vrij als een vogeltje als het communisme gereduceerd is tot een boze droom uit het rijk van Kafka. Zijn vriendin Sarka (Loyen) die fotografe is, wil het voorbije en het aardse nog eens vastleggen op de gevoelige laag. Als Orf het landhuis van een rijke oom erft, raakt hij verwikkeld in de alledaagse realiteit van het gesjoemel met kunst tussen Oost en West. In het huis bevindt zich een schat aan erotische kunst, gestolen en verworven in de loop der tijden van de nazi`s en het Rode Leger. Het wordt bewaakt door een voormalige bediende (Hickey). Deze wordt vermoord en de schilderijen verdwijnen. Orf vindt een en ander in Brussel terug, maar merkt dat ook anderen jacht op de kostbaarheden maken. Dan wordt Orf van moord beschuldigd. Met de hulp van een tweetal musicerende dames, Tania (Schygulla) en Gabriel (Van Kessel), slaagt Orf erin de schilderijen opnieuw naar Praag te smokkelen. Verdienstelijk, zij het vaak wat te poëtisch en dromerig regiedebuut van de in Duitsland geboren, in Brussel werkende Woditsch, die zijn bewondering voor Fassbinder niet onder stoelen of banken kan steken. Hij schreef met Sophie Simon het scenario, waarvoor zij in 1993 een prijs kregen. Fotografie van Elfi Mikesch, die dankbaar gebruik maakte van het romantische kader van Praag. Dolby.

Les estivants

1990 | Komedie

België 1990. Komedie van Philippe Van Kessel. Met o.a. Pierre Laroche, Yvette Theraulaz, Eric Firenz, Marie-Paule Kumps en Gérard Marti.

Een bewerking van het stuk van Maxime Gorki, die hierin op bitterzoete wijze de onderlinge relaties van de nieuwe Russische intelligentsia beschrijft, wier leden de zomer van het woelige jaar 1905 in hun datsja op het platteland doorbrengen. Een moeizame, alledaagse en op het filmische vlak fantasieloze regie met zowel zwakke als sterke acteerprestaties. Kortom, een tamelijk langdradige film, terwijl het talent van Gorki beter verdiende!

Fausse sortie

1978 | Drama

België 1978. Drama van Pierre Joassin. Met o.a. Jacques Spiesser, Carina Barone, Liliane Vincent, Paul Clairy en Philippe Van Kessel.

Een jonge toneelspeler, zoon uit een gegoede familie, is in de watten gelegd door een bezitterige moeder en wordt nu overheerst door zijn regisseur. Hij tracht bij een jonge prostituée op de Avenue Louise van zijn complexen en frustraties af te komen. Twee cliché's in een klap, dus. De kijker interesseert zich geen moment voor deze vaag en vlak verfilmde en stomvervelende moeder-zoon-relatie. Bovendien is de wijk Louise de Brusselse tegenhanger van de Champs-Elysées in Parijs. Vandaar dan ook, dat de tippelaarsters zo keurig praten. Bespottelijk, maar de acteurs kunnen er niets aan doen, zolang er niemand achter de camera staat om hen aanwijzingen te geven. Nog veel minder dan

Bauduin des mines

1977 | Drama

België 1977. Drama van Michel Jakar. Met o.a. Christian Barbier, Anouk Ferjak, Jean-Marie Deblin, Liliane Becker en Georges Pirlet.

November 1938. De Waalse mijnstreek. Degene die de kolenmijnen in handen heeft, bijgenaamd Bauduin-des-Mines, heerst als een tiran over zowel zijn familie als zijn arbeiders. Een langdurige staking breekt uit. Wanneer de zoon van de baas met vijf mijnwerkers stiekem naar beneden is afgedaald voor een klus, breekt er brand uit. Hoewel het in dezelfde tijd speelt en dezelfde sfeer heeft als BORINAGE van Henri Storck en Joris Ivens, raakt de filmer verstrikt in zijn scenario, dat voortdurend aarzelt tussen een mijnwerkersdrama van Zola en een schematische schets van de maatschappij vanuit linkse optiek. Wisselvallig acteerwerk en veel bla-bla-bla.