Knut Schmitz

Cameraman

Knut Schmitz is cameraman.
Er zijn 5 films gevonden.

Schule des Lebens

2004 | Documentaire, Drama

Duitsland 2004. Documentaire van Petra Mäussnest.

M[KA3]aussnest volgde gedurende een lange periode drie ontspoorde jongeren, de tweeling Sven en Sarah, die nog thuis wonen en afkomstig zijn uit een gebroken gezin (de moeder is niet meer bij machte om het gezin te runnen en een veelvuldig afwezige vader) en Simeon, die zijn vader het ziekenhuis in sloeg. Via sociale diensten, dito instellingen, pedagogische begeleiders proberen zij het schooldiploma te halen om later een stage te kunnen lopen en een vak te leren. Lukt dat niet dan zijn ze kansloos. Sarah drinkt en doet aan zelfverwonding, Sven hangt een beetje de clown uit en Simeon grijpt ook naar de fles. Zowel Sarah als Sven werden behandeld voor een alcolholvergiftiging. Mäussnest filmde hen tijdens de vrijwel altijd vruchteloze pogingen om zich zelfstandig staande te houden, tijdens de vakantie en de eerste schuchtere schreden op het pad der liefde. Uit de film blijkt dat de maatschappij voor een dilemma staat: grijpt zij bij deze sociale gevallen niet in, wordt het probleem nog groter en de gevolgen erger, maar is het wel fair tegenover de mensen die gewoon hun best doen? Opgenomen in de serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks Deutschland Dokumentarisch: Lernst do noch oder lebst du schon?. Het scenario is van regisseuse Mäussnest. Het camerawerk is van Knut Schmitz.

Call Me Babylon

2003 | Documentaire

Nederland/Duitsland 2003. Documentaire van Andreas Pichler.

Door de snelle ontwikkelingen in de telecommunicatie in de jaren 1990 ontstonden de callcenters. Grote bedrijven zagen hierin ongekende kansen om bezuinigingen op hun vaste personeel te realiseren en aan hun klanten via betaallijnen nog eens extra te verdienen. Jonge mensen proberen hun vragen te beantwoorden, wat ze opzoeken in de computer. Als ze menen het antwoord gevonden te hebben, lezen ze het voor. Een ware plaag en een verarming van de service, want je bent meestal beter af door je klantennummer op een website in te tikken en de informatie op te zoeken. Ook houden callcenters zich bezig met enquêtes en telefonische verkoop. In Nederland, waar men graag vlot inspeelt op nieuwe ontwikkelingen, is in het Amsterdamse havengebied met Teleport de hoogste concentratie van callcenters in Europa ontstaan. Wil zo'n bedrijf internationaal opereren, dan hebben ze medewerkers van allerlei nationaliteiten nodig. Gezien de grote verscheidenheid van de branches kan de consument niet verwachten met deskundigen te maken te hebben. De callcenter-ondernemers zijn zich dat ten volle bewust en nemen genoegen met allerhande personeel, dat meestal niet lang bij hen blijft werken. In de film maken we in Amsterdam kennis met bonte vogels, zoals globetrotters, daklozen, zwervers, dropouts, beginners, dwarsliggers en andere jongelui. Johanna uit Duitsland leerde haar Hollandse vriend in Australië kennen en heeft hem in Nederland opgezocht. Ze had een job nodig. Zo is het vergaan met Vincenzo uit Italië en Albert uit Engeland. Er zijn in Europa 16.000 callcenters, de gemiddelde leeftijd is 23 jaar en en na een jaar zijn ze weer verdwenen. Arme klanten... De film schetst een interessant beeld over een nieuwe ontwikkeling in de werkgelegenheid, waarin bijna anderhalf procent van de Europese werkende bevolking een baan gevonden heeft. Het scenario is van Andrea Cusatelli. Het camerawerk is van Knut Schmitz. Opgenomen in de serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks Absolute Beginner.

Die Kanzlermacher

2002 | Documentaire

Duitsland 2002. Documentaire van Christine Kugler. Met o.a. Matthias Machnig en Michael Spreng.

Deze boeiende film gaat over twee mannen achter de schermen, Matthias Machnig, campagnemanager van zittende bondskanselier Gerhard Schr[KA3]oder (SPD) en zijn `collega` Michael Spreng, die hetzelfde deed voor uitdager Edmund Stoiber (CSU/CDU). Kugler, die het scenario schreef, volgde lang voor de verkiezingen van 22 september 2002, de mannen op hun werk en geeft een helder inzicht hoe Stoiber en Schröder werden geadviseerd. Trouwens, deze verkiezingen waren voor het eerst in de geschiedenis van de bondsrepubliek vooraf gegaan door twee tv-debatten, een vreselijke overstroming die in geen honderd jaar meer was voorgekomen, het ontslag van de minister van defensie Rudolf Scharping na financiële schandalen en het gebruikmaken van air miles voor privé-doeleinden, die kamerleden en andere afgevaardigden op dienstreizen hadden verzameld. Per saldo kan men zeggen dat beide adviseurs even goed werk verricht hebben, want Stoiber en Schröder kregen beiden 38 procent van de stemmen; Stoiber kreeg er zelfs absoluut gemeten een paar meer, maar het waren de groenen onder leiding van de minister van buitenlandse zaken en vice-premier Joschka Fischer die in werkelijkheid de verkiezingen wonnen. Twee maanden na de verkiezingen bleek dat kanselier Schröder geen enkele belofte kon houden en voelden heel veel kiezers zich bedrogen. Zouden er nieuwe verkiezingen gehouden worden, dat zou de SPD zware verliezen lijden. Het camerawerk is van Knut Schmitz. Van historisch belang, maar uitsluitend voor geïnteresseerden in de Duitse politiek. Opgenomen in de reeks Das kleine Fernsehspiel.

Ich beiß zurück

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Claudia Garde. Met o.a. Saskia Vester, Pasquale Aleardi, Michael Brandner, Dirk Plönissen en Ulrich Matschoss.

Fanny Cornelius (Vester) die voor de verzekeringsmaatschappij FIDUCIA schadeclaims behandelt, staat altijd klaar iedereen te helpen of dat nu haar ziekelijke buurman Walter S[KA3]anger (Matschoss) is, haar vriendin Tina Schulte (Thalbach), haar ex Max (Brandner), een bokser, of haar nieuwe tien jaar jongere vriend Mario Benotti (Aleardi). Voor Mario is ze zelfs bereid buiten haar boekje te gaan: ze maakt Mario begunstigde van Walters levensverzekering nadat Walters schofterige en misdadige zoon Charly (Pl[KA3]onissen) met zijn bende Mario`s gloednieuwe Italiaanse restaurant kort na de opening aan diggelen had geslagen om hem geld af te persen. Als Fanny haar vriend Mario betrapt met Tina die ook niet meer de allerjongste is, is voor Fanny ineens de maat vol. Ze bakt Mario een leuke poets! Het scenario van Annemarie Schoenle is onderhoudend en bevat veel aardige, onverwachte wendingen. De inzet van de rolverdeling is goed onder vaardige regie van Garde. Vester en Thalbach (die een flinke bek kan trekken) springen er beslist uit. Het camerawerk is van Knut Schmitz.

Federmann

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Christian Diedrich. Met o.a. Christian Redl, Adelheid Arndt, Teresa Harder, Christos Garyfallakis en Rolf Zacher.

Grijs-grauwe trambestuurder Federmann (Redl) uit Berlijn, die weduwnaar en kinderloos is, leeft op als hij vriendschap sluit met een jongen (Garyfallakis), die hij bijna had aangereden. Het kind dat door de schrik niet meer spreken kan, heeft kennelijk geen familie, want niemand heeft hem als vermist opgegeven. Federmann bezoekt hem iedere dag in het ziekenhuis en noemt hem Rico. Federmann besluit hem te ontvoeren en voor de jongen als een vader te gaan zorgen. Dan verdwijnt Rico, maar ondertussen begint politieman Prochaska (Zacher), die zich bezighoudt met vermiste personen, te oordelen dat er misdaad in het spel moet zijn. Friedrich Ani schreef een aardig verhaal over twee eenzame zielen die bij elkaar de juiste steun vinden, maar bemerken dat de autoriteiten roet in het eten gooien. Het spel van de hoofdrollen is goed. Het camerawerk is van Knut Schmitz. Gemaakt in het kader van Das kleine Fernsehspiel als onderdeel van de serie Männer auf Achse.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Knut Schmitz op televisie komt.

Reageer