Carlo Ninchi: cast.
Er zijn 33 films gevonden.

I Moschettieri dei mare

1962 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Steno. Met o.a. Pier Angeli, Channing Pollock, Aldo Ray, Philippe Clay en Robert Alda.

Franse avonturiers willen in de 17e eeuw naar Amerika vluchten en nemen de macht over op een Spaans galeischip dat goud moet ophalen bij de corrupte gouverneur van Maracaibo. Mèt door hen gerecruteerde piraten komt ook een zigeunerin aan boord die de als kind ontvoerde gouverneursdochter blijkt. De piratenavonturen hebben een internationale rolbezetting en een scenario vol verwikkelingen, maar de in kluchten gespecialiseerde regisseur weet niet wat hij er mee aan moet.

Il marito

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Nanni Loy en Gianni Puccini. Met o.a. Alberto Sordi, Aurora Bautista, Carlo Ninchi en Luigi Tosi.

Een redelijk goede komedie met goed spel. Bouwondernemer Alberto (Sordi) staat er financieel slecht voor, zelfs tijdens de economische bloei in Italië in de jaren 1950-1960. Zijn financiële problemen kunnen opgelost worden door een rijke weduwe, maar zijn jaloerse en zeurende vrouw verpest alles. Zijn bemoeizuchtige schoonmoeder zorgt ervoor dat hij zijn huwelijk redt. Sordi op zijn best vooral in de scènes waarin hij in zichzelf praat, en waarop hij zich op zijn manier onweerstaanbaar uitdrukt. Er bestaat ook een met behulp van de computer ingekleurde versie, die op de tv wordt vertoond.

I Colpevoli

1957 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1957. Drama van Turi Vasile. Met o.a. Isa Miranda, Carlo Ninchi, Etchika Choureau, Sandro Ninchi en Vittorio De Sica.

De veronachtzaamde zoon van een onbuigzame rechter vervalt uit protest tot criminaliteit en schiet bij een overval per ongeluk iemand neer. De vader spant zich in om de schuld op anderen af te schuiven, maar de jongen wordt veroordeeld en de vader moet zijn functie neerleggen. De overbekende thematiek van ontspoorde jongeren en falende opvoeders krijgt geen enkele oorspronkelijkheid mee, maar er wordt goed geacteerd, vooral door Miranda als de ook al verwaarloosde echtgenote.

La Cortigiana di Babilona

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Carlo Ludivico Bragaglia. Met o.a. Rhonda Fleming, Ricardo Montalban, Roldano Lupi, Tamara Lees en Carlo Ninchi.

Een rebel tegen de tirannieke koning van Babylon wordt het leven gered door een mooi meisje, dat echter óók de begeerte wekt van de vorst, die haar gevangen neemt en tot zijn geliefde maakt. Ze helpt haar minnaar te bevrijden en de koning te verslaan, waarna ze samen over Babylon zullen heersen. De geïmporteerde sterren zorgen voor een standaardspektakel, dat alle elementen Italiaans-breed aanzet. Het scenario is van Ennio de Concini, Giuseppe Mangione en regisseur Bragaglia. Het camerawerk is van Gabor Pogany. Opnieuw gefilmd als IO SEMIRAMIDE.

L'ennemi public no. 1

1953 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Zsa Zsa Gabor, Nicole Maurey, David Opatoshu en Paolo Stoppa.

Een bijziende Amerikaan neemt per ongeluk de regenjas met de revolver van een door de politie gezochte gangster mee en wordt ook door een getuigenis van een vrouwelijke gangster belast. Met animo en zelfs tamelijk spectaculair gemaakte gangsterparodie werd in New York opgenomen, met kleurrijke bijrollen naast een goed op dreef zijnde Fernandel. Gabor is al lachwekkend zonder dat ze daar haar best voor behoeft te doen. Scenario van Michel Audiard en Jean Manse, naar een idee van Max Favalelli. Camerawerk van Armand Thirard.

Spartacus

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Riccardo Freda. Met o.a. Massimo Girotti, Gianna Maria Canale, Ludmilla Tchérina, Yves Vincent en Carlo Ninchi.

Een bevrijde slaaf voert een leger van lotgenoten aan tegen Rome. De onderhandelingen met het stadsbestuur worden gesaboteerd door de senatorsdochter die verliefd is op de held en door hem wordt versmaad. Door verraad in eigen kring vindt hij de dood. Deze decoratieve en vooral in actiescénes suggestief gefilmde spektakelfim schenkt veel aandacht aan de amoureuze intriges die echter worden ondermijnd door een plechtstatige dialoog. Niettemin onderhoudend, al wordt de vergelijking met Kubrick's film in geen enkel opzicht doorstaan. Scenario van Jean Ferry, M. Bori en Renzo Rossellini.

Non ho paura di vivere

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Fabrizio Taglioni. Met o.a. Carlo Ninchi, Franca Marzi en Renato Baldini.

Als een jonge boef uit het tuchthuis komt, wordt hij door zijn medeplichtigen in elkaar geslagen omdat hij de buit niet bij hen heeft afgeleverd. De jongeman wordt later opgevangen in een fatsoenlijke familie, die hem liefderijk opneemt. Aanvankelijk is hij op zijn hoede door zijn criminele verleden temidden van louche figuren, maar geleidelijk aan krijgt hij respect voor de familie en begint zijn levenswijze te veranderen. De schaduw van zijn criminele verleden en de misdadigers die hem lastig blijven vallen vanwege de buit zal hij echter moeten overwinnen. Een wat al te voorspelbare en moraliserende film met oppervlakkig spel.

Napoleone

1951 |

Italië 1951. Carlo Borghesio. Met o.a. Renato Rascel, Carlo Ninchi, Lilia Silvi en Sergio Tofano.

Satire, waarin de wapenfeiten van Napoleon Bonaparte en Julius Caesar worden vergeleken. Een standbeeld van Napoleon in de hal van een school schept op over zijn heldendaden en overwinningen tegenover een standbeeld van Caesar. Bijzonder leuk en onderhoudend.

Taxi di notte

1950 | Komedie, Muziek

Italië​/​​Frankrijk 1950. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Benjamino Gigli, Danielle Godet, Philippe Lemaire, Virginia Belmont en William Tubbs.

Vrienden van een Romeinse taxi-chauffeur met een fraaie tenor hebben voor hem auditie bij een Amerikaanse impresario geregeld. De avond van de afspraak vindt hij een baby in zijn auto en gaat met twee verliefde passagiers op zoek naar de ouders. Een simpele en sentimentele komedie rond bel canto-idool Gigli die overigens weinig aannemelijk is als ook in jaren nog jong talent.

Le sei mogli di Barbablù

1950 | Komedie

Italië 1950. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Totò, Isa Barzizza, Carlo Ninchi, Sophia Loren en Tino Buoazzelli.

Totò verlaat, na een gedwongen huwelijk, zijn vrouw. Hij trekt eerst naar Afrika, dan naar India en komt tenslotte terecht in New york. Op de boot ontmoet hij een oplichter, met wie hij verder optrekt. Stiekem keert hij terug naar Italië, waar hij per ongeluk wordt aangezien voor een succesvol detective. De Italiaanse politie roept zijn hulp in bij de jacht op Blauwbaard, een berucht misdadiger die zes jonge vrouwen heeft ontvoerd nadat hij hun mannen heeft vermoord. Totò is een verrukkelijke komiek en dat poets je niet weg, ook al is dit zeker niet zijn beste film.

La beauté du diable

1950 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1950. Drama van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michel Simon, Nicole Besnard, Simone Valère en Carlo Ninchi.

Aan het eind van zijn carrière betreurt wetenschapper Faust dat zijn werk nog lang niet voltooid is. Maar Mephistopheles, duivel in opleiding, biedt uitkomst: in ruil voor zijn ziel krijgt Faust zijn jeugd weer terug. Dat geeft hem meteen de gelegenheid om aan te pappen met vrouwelijk schoon. Bovendien krijgt Faust het alchemistische recept voor goud. Clair maakte een luchtige, wat ironische versie van het aloude verhaal. Philipe is goed als de jonge Faust en Mephistopheles, Simon is nog beter als de oudere versies van de geleerde en de duivel.

Il Diavolo in convento

1950 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1950. Komedie van Nunzio Malasomma. Met o.a. Gilberto Govi, Mariella Lotti, Georges Galley, Carlo Ninchi en Ave Ninchi.

Een priester geeft na een bombardement de dakloze dorpelingen een onderkomen in een oud klooster dat na de dood van de prior geconfisqueerd dreigt te worden. Met tal van uitvluchten en met een gefingeerd 'wonder' probeert hij het klooster en de ondergedokenen te behoeden. Deze met volkse uitbundigheid geacteerde tragikomedie werkt aanstekelijk ondanks een aantal afgezaagde grappen en een matige regie.

La mano della morta

1949 | Drama, Actiefilm

Italië 1949. Drama van Carlo Campogalliani. Met o.a. Carlo Ninchi, Mary Martin en Adriano Rimoldi.

Gebaseerd op het populaire boek van Carolina Invernizio. Het verhaal gaat over een klein meisje, dat door een zigeuner wordt aangetroffen naast haar dode moeder wier hand is afgehakt. Het meisje wordt grootgebracht door de zigeuners en ze noemen haar Satanella (Martin). Ze vertellen haar dat een edelman verantwoordelijk is voor de dood van haar moeder. Ze beraamt een plan om de dood van haar moeder te wreken en verleidt diens zoon. Deze wordt verliefd op haar en stort zich daarmee in de ellende. Ze ruïneert eveneens de dochter, die op het punt staat een woekeraar te trouwen. Wanneer de edelman later achter de ware identiteit van Satanella komt pleegt hij zelfmoord. Tenslotte krijgt Satanella spijt en laat de twee onschuldige nakomelingen verder met rust. De kracht van de film zit in de sterke rolbezetting.

II Grido della terra

1949 | Drama

Italië 1949. Drama van Duilio Coletti. Met o.a. Marina Berti, Andrea Checchi, Vivi Gioi, Luigi Tosi en Peter Trent.

Jonge jood die zich bij geallieerden heeft aangesloten ontdekt bij bevrijding dat zijn vader en verloofde zijn gedeporteerd. Ze hebben concentratiekamp echter overleefd en reizen clandestien naar Palestina waar hij soldaat bij het anti-Britse verzet is. Eerste film over onafhankelijkheid van Israël heeft geromantiseerde en op toevalligheden gebaseerde privé-intrige die documentaire waarde ondermijnt.

Come scopersi l'America

1949 | Komedie

Italië 1949. Komedie van Carlo Borghesio. Met o.a. Erminio Macario, Carlo Ninchi en Delia Scala.

Een bitterzoete komedie over het wel en wee van twee Italiaanse vrienden, een oplichter en een wat naïeve werkeloze. Ze besluiten naar Amerika te gaan om daar hun geluk te beproeven, maar ook in de Nieuwe Wereld ondervinden ze alleen maar tegenslagen.

L'eroe della strade

1948 | Komedie

Italië 1948. Komedie van Carlo Borghesio. Met o.a. Erminio Macario, Carlo Ninchi, Vera Carmi, Lia Della Scala en Folco Lulli.

Macario en Ninchi, twee verarmde daklozen, moeten met slimheid en geluk zien te overleven in het Italië van na de oorlog. Ninchi is listig en sluw, Macario is aardig en eerlijk. Hij verliest zijn vriend uit het oog als hij gaat slapen in een auto. Hij ontmoet een meisje dat leurt met gesmokkelde sigaretten en al gauw voelen de twee zich tot elkaar aangetrokken. Zij vindt warmte bij hem, maar Macario realiseert zich dat zij weduwe is met een kind. Hij vindt Ninchi weer terug en samen doen de vrienden alles om het het meisje en haar baby naar de zin te maken, terwijl ze tegelijkertijd proberen hun armoede voor haar te verbergen. Een film waar je een blij gevoel van krijgt.

La figlia del capitano

1947 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film

Italië 1947. Avonturenfilm van Mario Camerini. Met o.a. Amedeo Nazzari, Irasema Dilian, Vittorio Gassman, Cesare Danova en Olga Solbelli.

Piotr Andrejevich Grimev (Danova), de leider van kozakken, komt in opstand tegen tsarina Catharina de Grote (Solbelli), een revolte die de liefde van kapiteinsdochter Mascia (Dilian) voor haar gezagsgetrouwe vader (Silvani) fataal dreigt te be[KA3]invloeden. Sfeervol gemaakte verfilming van de roman uit 1836 [KL]De kapiteinsdochter[KLE] van Alexander Sergejevitsj Poesjkin (1799-1837) met goed spel, vooral in de bijrollen. Opnieuw gefilmd als LA TEMPESTA (1958) van Aleberto Lattuada met Gassman, die hier de rol van de verrader Svabrin speelt, in andere rol, die van de openbare aanklager, en meer accent op spektakel. Het scenario is van M. Camerini, M. Monicelli, C. Musso en I. Perilli, allemaal heren die hun voornamen afkortten met initialen zoals gebruikelijk was bij sovjetfilms. Het camerawerk is van Aldo Tonti. Mono.

La Porta de cielo

1946 | Drama, Historische film

Italië 1946. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marina Berti, Maria Mercader, Elli Parvo, Massimo Girotti en Roldano Lupi.

Deze episodenfilm over pelgrims, die per trein naar een bedevaartsoord gaan in de hoop op genezing of verlichting van hun problemen, is noodgedwongen in reportagestijl gemaakt. De film werd later neo-realistisch genoemd, omdat de Duitsers de filmstudio's bezet hadden, zodat de opnamen clandestien op straat werden gemaakt en pas tijdens de bevrijding van Rome door de geallieerden werden voltooid. De religieuze opdrachtgevers waren ontevreden met het resultaat en hielden de vertoning van de film tegen, zodat hij lang verloren is gewaand. Hij is, behalve als filmhistorisch document, ook boeiend door het belang dat De Sica opnieuw hecht aan verantwoordelijkheid voor kinderen.

Desiderio

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Elli Parvo, Massimo Girotti, Carlo Ninchi, Lia Corelli en Francesco Grandjacquet.

Een plattelandsmeisje is in de stad op drift geraakt en vlucht voor de liefde van een man - voor wie ze zich onwaardig acht - naar haar geboortedorp. Een nieuw begin blijkt onmogelijk, en ook daar is ze een willoze prooi voor diverse mannen, zodat ze zelfmoord pleegt. De in 1943 door de oorlog afgebroken film werd jaren later voltooid door Pagliero (de hoofdrolspeler uit ROMA CITT[KA2]A APERTA), waarna de Italiaanse censuur ingreep. Het warrige en soms al te melodramatische verhaal heeft opmerkelijke individuele sc[KA2]enes, die opvallend genoeg niet het neo- realisme aankondigen, maar ontwikkelingen in de Italiaanse cinema na 1950 (Antonioni, Fellini).

Amanti in fuga

1946 | Drama, Romantiek

Italië 1946. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Annette Bach, Gino Bechi en Carlo Ninchi.

Componist wordt verliefd op de mooie dochter van een inquisiteur. Vaderlief is jaloers op de jonge hartstocht, en wanneer zij ervandoor willen gaan, probeert hij hen te doden. Speciaal voor liefhebbers van het romantische melodrama.

O sole mio

1945 | Oorlogsfilm, Muziek

Italië 1945. Oorlogsfilm van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Tito Gobbi, Adriana Benetti, Carlo Ninchi, Vera Carmi en Ernesto Almirante.

Een operazanger die deel uitmaakt van een verzetsgroep, geeft tijdens radiouitzendingen boodschappen in code door. De directrice van dit station geeft partizanen aan - behalve de zanger - en merkt dan dat ze ook haar eigen broer verraden heeft. Een merkwaardige combinatie van verzetsdrama - gesitueerd tijdens de slag om Napels - en zangfilm. De heldenrol stijgt boven de acteervermogens van Gobbi uit, maar hij krijgt uitstekend de gelegenheid om een aantal aria's en uiteraard de titelmelodie te laten klinken.

Il canto della vita

1945 | Drama

Italië 1945. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Alida Valli en Carlo Ninchi.

Sentimenteel drama, met verve geregisseerd en uitstekend gespeeld. Rijke landeigenaar trouwt met adellijke dame met onecht kind. In het begin houdt de vrouw haar man op een afstand, maar van lieverlee weet hij haar met zijn liefde en geduld voor zich te winnen.

Due lettere anonime

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1945. Drama van Mario Camerini. Met o.a. Clara Calamai, Andrea Checchi, Carlo Ninchi en Otello Toso.

Een jonge medewerkster van een drukkerij ontvangt twee anonieme brieven, waarin vermeld staat dat haar minnaar een spion voor de Duitsers is. Hij geeft informatie over partizaanse acties en activiteiten door, een groep waarin zij actief deelneemt. Ze voelt zich verraden en gebruikt en vermoordt zonder te aarzelen haar geliefde. Uiteindelijk komt ze in de gevangenis terecht. Met de komst van de zegevierende geallieerden wordt ze vrijgelaten, en vindt de liefde weer bij een vroegere verloofde. Het tempo en het spel in deze film zijn prima, en dat geldt met name voor Clara Calamai in de hoofdrol.

La signora in nero

1943 | Romantiek, Komedie

Italië 1943. Romantiek van Nunzio Malasomma. Met o.a. Carlo Ninchi, Vera Carmi en Antonio Gandusio.

Mysterieuze vrouw ontloopt het huwelijk met een arts. Ondanks dit blauwtje slaagt hij erin de ware liefde te vinden.

Tragica notte

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Doris Duranti, Carlo Ninchi, Fosco Giachetti, Guido Notari en Sergio Tofano.

Een stroper die net uit de gevangenis is ontslagen lokt met een paar vrienden de boswachter in een hinderlaag. Ze slaan de man, die hem achter de tralies heeft gebracht, in elkaar. De boswachter weet wie zijn aanvallers waren, maar hij houdt zich stil en zint op wraak. Op een nacht ziet hij zijn kans schoon... Prachtig gespeeld en uitstekend geregisseerd.

In due si soffre meglio

1942 | Romantiek, Muziek

Italië 1942. Romantiek van Ninzio Malasomma. Met o.a. Carlo Ninchi, Dedi Montano, Carlo Campanini, Marisa Vernati en Carlo Michelessi.

Roberto Lanzi (Ninchi), een rijke, zelfverzekerde man, ontmoet Giuliana Barduzzi (Vernati), een levendig, verwend meisje uit de betere kringen. Zij heeft een ouder zusje, Lucia (Montano), dat graag zingt en piano speelt. Roberto maakt Giuliana het hof, terwijl het meisje haar verloofde Mario (Campanini) uit de weg gaat. Het gaat de Barduzzis financieel niet voor de wind en de ouders zijn blij dat Giuliana met Roberto aankomt. Intussen geeft de zachtmoedige Mario, die hoorspelacteur is, zang- en spraakles aan Lucia en hij bezorgt haar rollen. Hij waarschuwt Roberto voor het karakter van Giuliana en de beide heren smeden een complot: Roberto vraagt vader Barduzzi de hand van zijn dochter Lucia. Dat zal Giuliana leren! Tenslotte eindigt Mario met Lucia en Roberto met Giuliana.

I due Foscari

1942 | Historische film

Italië 1942. Historische film van Enrico Fulchignani. Met o.a. Rossano Brazzi, Carlo Ninchi, Elli Parvo, Regina Bianchi en Memo Benassi.

Een historisch drama dat zich afspeelt in het Veneti[KA3]e van de 15e eeuw. Het gaat over Francesco Foscari (1373-1457), doge van Veneti[KA3]e en patriarch van de adellijke familie Foscari, en zijn zoon Giacomo (Brazzi), die opzettelijk vals beschuldigd wordt van de moord op de afgezant van Lombardije. Deze laatste was naar Venetië gekomen om met de doge te spreken over politieke eenwording van Lombardije en Venetië. De moord is beraamd door de stadsbestuurders, die daarmee kans zien de besprekingen te saboteren en tegelijkertijd de familie Foscari in diskrediet te brengen. Giacomo wordt gearresteerd, maar hij weet te ontsnappen. Een bekentenis van de echte moordenaar bewijst zijn onschuld. Fantastisch gespeeld. De assistent-regisseur is Michelangelo Antonioni.

Giarabub

1942 | Romantiek, Oorlogsfilm

Italië 1942. Romantiek van Goffredo Alessandrini. Met o.a. Carlo Ninchi, Doris Duranti, Mario Ferrari en Erminio Spalla.

Realistische film over liefdesperikelen en heldhaftig verzet van een Italiaans garnizoen in Libië tijdens WO II.

Catene invisibili

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Alida Valli en Carlo Ninchi.

Een prachtig gespeelde, dramatische film die je emotioneel raakt. Het gaat over een financieel onafhankelijke, karaktervolle, jonge vrouw die, na de dood van haar vader, besluit haar louche halfbroer te helpen weer tot zichzelf te komen.

Dora Nelson

1939 | Komedie

Italië 1939. Komedie van Mario Soldati. Met o.a. Assia Noris, Carlo Ninchi en Miretta Mauri.

Buitengewoon plezierige lachfilm over een prettig gestoorde Russische prinses, vrouw van een welvarende industrieel, die actrice wordt. Tijdens filmopnamen knijpt zij ertussenuit met een vermeende prins. De regisseur wil zijn film afmaken en huurt ten einde raad een op de prinses lijkende actrice in, die de rol moet overnemen. Derde film van regisseur Soldati.

Scipione l'Africano

1937 | Historische film, Avonturenfilm

Italië 1937. Historische film van Carmine Gallone. Met o.a. Francesca Braggiotti, Annibale Ninchi, Memo Benassi, Camillo Pilotto en Carlo Ninchi.

Een groots opgezette film over de historische slag aan de Trebia in 204 v.C. Later rukt consul Scipio met zijn leger op naar Carthago, maar opnieuw vindt hij Hannibal tegenover zich, als verdediger van de versterkte stad. Schitterende fotografie en prachtige actiescènes in deze uitstekend geregisseerde en fraai geproduceerde film. Het scenario is van Camillo Marriani dell'Anguillara en Sebastiano a Luciani.

Amo te sola

1935 | Komedie

Italië 1935. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Vittorio De Sica, Milly, Enrico Viarisio en Carlo Ninchi.

Een beroemde Napolitaanse componist arriveert in Florence en wordt verliefd op een jonge vrouw, Grazia (Milly). Hij bezoekt regelmatig een plaats waar zich liberalen ophouden en componeert een partijlied, waarna hij door de autoriteiten wordt gearresteerd. Na zijn vrijlating zoekt hij een goed heenkomen in Milaan maar heeft heimwee naar Grazia en keert terug naar Florence. De film laat het streven naar politieke eenheid in Italië in de 19e eeuw zien. Tegen deze achtergrond hervinden de twee geliefden elkander weer. Een van de betere lichte komedies die Italië's Risorgimento bespot. Regisseur Mattoli houdt van het maken van grapjes over de oecumenische beweging van de winnaars en de opportunistische ommekeer van de verliezers. De Sica en de andere acteurs zijn superieur.

Terra madre

1930 | Drama

Italië 1930. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sandro Salvini, Leda Gloria, Isa Pola en Carlo Ninchi.

Spectaculair plattelandsepos - dat in sommige opzichten geïnspireerd is door films van Fritz Lang - is niet vrij van al te rooskleurige sentimentaliteit, maar is belangrijk in de Italiaanse filmgeschiedenis door de keuze van volkse personages. Niet alles wat nu cliché lijkt, was dat al tijdens de ontstaansperiode en de scène van een mis in de openlucht tussen de akkers en schapenweiden van de Campagna heeft nog weinig aan visuele werking verloren.