Franco Lecca

Cameraman

Franco Lecca is cameraman.
Er zijn 13 films gevonden.

Commissario Montalbano : La forma dell'acqua

2000 | Misdaad, Mysterie

Italië 2000. Misdaad van Alberto Sironi. Met o.a. Luca Zingaretti, Katharina Böhm, Peppino Mazzotta, Isabella Sollman en Pietro Montandon.

In de officieuze tippelzone (we zijn in Itali[KA3]e!) in het verlaten industriegebied van het havenplaatsje Vig[KA2]ata vinden twee vuilnisophalers het levenloze lichaam van Luparello, een bekende advocaat uit het stadje, die in de gemeentepolitiek zat. Het ziet ernaar uit dat Luparello van opwinding aan een hartaanval gestorven zou zijn. De autoriteiten willen de dood van Luparello zo snel mogelijk afleggen en klasseren als `zonder misdrijf`, ware het niet dat Luparello`s vriend, de advocaat Rizzo (Montandon) ervan overtuigd is, dat de overledene geen hoerenloper was, en meent dat er een spoor leidt naar de plaatselijke politiek. Montalbano (Zingaretti), die de zaak onderzoekt, weet dat Luparello door iemand werd bespioneerd, maar kan er zijn vinger niet op leggen. Ook met Rizzo's opmerkingen kan hij niets beginnen; de zaak is zoals de titel aangeeft, vormloos en glijdt door de handen. Deze aflevering schildert een aardig portret van de Italiaanse provincie. Het scenario is van Francesco Bruni en Andrea Camilleri naar de gelijknamige roman van Camilleri, die met de plaats Montelusa zijn woonplaats Agrigent bedoelt, en met Vigàta zijn geboorteplaats Porto Empedocle beschrijft. De spelprestaties zijn goed. Het camerawerk is van Franco Lecca en Stefano Ricciotti.

Commissario Montalbano : Il cane di terracotta

2000 | Misdaad, Mysterie

Italië 2000. Misdaad van Alberto Sironi. Met o.a. Luca Zingaretti, Katharina Böhm, Peppino Mazzotta, Giuseppe Lo Presti en Leopoldo Trieste.

Maffiakiller Tano u Grecu (Lo Presti) vreest zijn opdrachtgevers meer dan de politie. Hij zoekt bescherming bij Commissario Montalbano (Zingaretti), maar het mag niet baten. De toorn van de peetvaders velt hem en legt hem voor eeuwig het zwijgen op. In zijn 'nalatenschap' treft Montalbano een waardevol spoor naar een wapenhandel, die de hele omgeving in angst houdt en voert hem naar een mysterieuze moord, die dateert uit de klassieke oudheid. Onopwindende film met een intrigerend gegeven, waarin teveel gepraat wordt en te weinig spannende actie zit. Beiden zaken lost Montalbano met goed gevolg op. De beslist niet onbekwame rolverdeling inspireert niet. Het scenario is van Francesco Bruni en Andrea Camilleri naar de gelijknamige roman van Camilleri. Het camerawerk is van Franco Lecca en Stefano Ricciotti.

Commissario Montalbano : Il ladro di merendine

1999 | Misdaad, Mysterie

Italië 1999. Misdaad van Alberto Sironi. Met o.a. Luca Zingaretti, Katharina Böhm, Peppino Mazzotta, Guija Jelo en Mouna Noureddine.

Salvo Montalbano (Zingaretti) onderzoekt de moord op zakenman Lap[KA2]ecora die in de lift naar zijn appartement is doodgeschoten. Hij hoort Karima (Jnifen), een beeldschone Tunesische, die de ma[KA4]itresse van het slachtoffer was. Volgens de weduwe van het slachtoffer heeft Karima het gedaan, maar Montalbano ziet geen duidelijk motief. Als hij Karima nog eens wil ondervragen, is zij verdwenen. Ondertussen worden kinderen op een school in de buurt geplaagd door een dief die hun versnaperingen pikt. De boosdoener is algauw in de kladden gegrepen en het is Karima`s zoon die zijn moeder kwijt is. Mantalbano heeft medelijden met het kind en neemt het in huis. Zowel zijn vriendin Livia (Böhm) als hij zelf hechten zich gauw aan de jongen, die hem onverwacht aan een clou over de moord op Lapècora bezorgt. Ondertussen was de commissario ook betrokken bij het onderzoek naar de toedracht hoe een jonge Tunesische visser per ongeluk door de Italiaanse kustwacht kon zijn doodgeschoten. De zaak Lapècora en de onnatuurlijke dood van de visser blijken met elkaar in verband te staan. Na een ziekenhuisreeks met Böhm, nu een halfgare misdaadserie; of zij nu met een collega-dokter samenleeft of met een speurder, het is en blijft min of meer oude wijn in nieuwe zakken. Sfeervol, puur Italiaans, veel gepraat maar zonder dat er veel actie is. Het trage scenario is van Francesco Bruni en Andrea Camilleri naar de gelijknamige roman van Camilleri. Het camerawerk is van Franco Lecca en Stefano Ricciotti.

La Medaglia

1997 | Drama

Italië 1997. Drama van Sergio Rossi. Met o.a. Antonella Ponziani, Franco Nero, Tresy Taddei, Sonia Grassi en Maria Monti.

Lydia (Ponziani), een fabrieksarbeidster en een communistische militante, is weduwe. Ze heeft een dochtertje van tien. Ze wordt verliefd op ingenieur Ferrero (Nero), die veel ouder is dan zij zelf en die er gehele andere denkbeelden op na houdt. Terwijl Lydia verscheurd wordt in haar binnenste tussen twee tegenovergestelde stromingen van haar gevoelens - het hoofd en het hart - probeert haar dochtertje op school de medaille uit de titel te veroveren, die iedere week wordt afgegeven aan het kind in de klas, dat het meeste zijn best heeft gedaan. Deze wonderlijke geschiedenis, die zich in twee verschillende belevingswerelden afspeelt, wordt gezien door de ogen van het kind. Wat traag, maar wel aandoenlijk. Het scenario is van Maria Rosa Valli, Paolo Castaldini en regisseur Rossi. Het camerawerk is van Franco Lecca. Gesitueerd in Turijn in 1953.

Don Milani - Il priore di Barbiana

1997 | Drama, Biografie

Italië 1997. Drama van Andrea Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Sergio Castellitto, Arturo Paglia, Gianna Giachetti, Roberto Citran en Ilaria Occhini.

Midden jaren 1950. Daar hij in opstand komt tegen het feit dat kinderen verplicht worden om in de fabrieken te werken wordt de jonge priester Lorenzo Milani (Castellitto) van San Donato overgeplaatst naar Barbiana, een godvergeten gat in de bergen van Toscani[KA3]e. Hij komt hier terecht in een vervallen kerk en de dorpsbewoners staan vijandig t.o.v. hem en de kerk die hij vertegenwoordigd. Hij wordt getroffen door de armoede van de mensen en is vastbesloten iets te doen tegen de sociale onrechtvaardigheid, de ongeletterdheid en de goddeloosheid in het bergdorpje. Hij neemt de opvoeding op zich van het karakter gestoorde weesjongetje Michele (later als tiener gespeeld door Paglia). Lorenzo verzet zich tegen het onderwijssysteem en wil een eigen school oprichten en de kinderen verplichten de lessen te volgen. Ondanks de tegenwerking die hij ondervindt kan hij school toch starten met zes leerlingen. Zijn broer Adriano (Citran), een arts, staat hem terzijde, evenals zijn moeder (Occhini). Dan stelt Adriano vast dat Lorenzo aan kanker lijdt. Dit is toch niet voldoende om zijn strijdlust te breken, integendeel. Hij klaagt de bisschop aan wegens verwaarlozing van de armen. De bekende advocaat Gatti (Valgoi) stelt zich aan de zijde van de priester. Sterk vertolkte, maar conventioneel gemaakte, biografische film van de 'linkse' priester Don Milani, die zich van 1953 tot aan zijn dood begin jaren 1960 ingezet heeft voor de minderbedeelden. In Toscanië groeide hij uit tot een ware volksheld en de gelijkenissen met de Belgische film DAENS zijn dan ook niet toevallig. Castellitto zet een kwetsbaar, maar vastberaden personage neer dat de kijker niet zo vlug zal vergeten. Sandro Petraglia en Stefano Rulli baseerden het scenario op een verhaal van Maurizia Narducci. Fotografie is van Franco Lecca. Wordt uitgezonden in twee delen. Dolby Stereo.

L'avvocato delle donne VI

1996 | Drama

Duitsland/Italië 1996. Drama van Andrea Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Mariangela Melato, Rüdiger Joswig, Mareike Carrière, Carolina Salome en Lorenzo Gioielli.

Irene (Melato) heeft weer eens een cli[KA3]ente die behoorlijk in de klem zit. Adriana Fieschi (Weisgerber), de stinkend jaloerse echtgenote van Vittorio (Malco), een gefortuneerde juwelier, wordt ervan beschuldigd, Marika (Malipeiro), de minnares van haar man te hebben doodgeschoten. Adriana heeft toegegeven dat zij Marika geld had geboden om definitief op te krassen. De vermoorde is met een pistool van hetzelfde kaliber als Adriana`s priv[KA1]ewapen koud gemaakt. Dergelijke indirecte bewijzen zijn onvoldoende om iemand vast te houden. Irene gaat eerst raad inwinnen bij haar vriend Sandro Gruber (Joswig), de openbare aanklager. Ook was er een getuige die beweerde dat Marika gesignaleerd was in het rosse milieu. Sandro is juist bezig met een grote zaak van mensensmokkel uit Bulgarije. Het lijk dat van Marika zou zijn, was moeilijk te identificeren, maar het spoor leidde naar Adriana, omdat er een kostbaar sieraad op gevonden werd dat uit Vittorio's zaak kwam. Sandro is echter overtuigd van een Bulgaarse connectie. Als Irene dit met de rechter wil bespreken, wordt Sandro neergeknald en raakt in een coma. Ze is zo geschokt dat ze Adriana eventjes vergeet. Alles komt natuurlijk aan het einde weer goed. Het scenario van Patrizia Fassio en Domenico Matteucci tracht eigentijds te doen door aan de oppervlakte de vrouwenhandel en de prostitutie uit Oost-Europa aan te snijden, die na de val van het communisme en door de Joegoslavische burgeroorlogen opbloeiden tot een ware plaag. Dit onderwerp is met name in Duitse misdaadfilms voor de tv vaker en veel beter gedaan. Verder zit het scenario slordig in elkaar wat van de film een flauwe vertoning heeft gemaakt. Het camerawerk is van Franco Lecca. Laatste aflevering in een serie van zes.

L'avvocato delle donne V

1996 | Drama

Duitsland/Italië 1996. Drama van Andrea Frazzi, Antonia Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Mariangela Melato, Rüdiger Joswig, Mareike Carrière, Caroline Salome en Lorenzo Gioielli.

Als Irene (Melato) de vijftig-jarige werkster Rosina Dazzi (Indovina) wegens moord op haar man verdedigt, meent ze snel vrijspraak te verkijgen, maar de openbare aanklaagster Siena (Scalondro) wordt ziek en Sandro Gruber (Joswig) gaat haar vervangen. Sandro heeft de nodige bewijzen tegen Rosina gevonden, waardoor Irene onder zware druk raakt. Ook hun goede relatie gaat eronder lijden, hoewel Sandro zich blijft bekommeren om de agorafobie van Lorenzo (Rodriguez). Terwijl de kijkers in spanning worden gehouden over het eventuele verbreken van de verhouding tussen Sandro en Irene, hebben Patrizia Fassio en Domenico Matteucci die het scenario schreven, de weinig originele oplossing bedacht van de verzachtende omstandigheden, waaruit blijkt dat Rosina`s man hun tien-jarige dochter Claudia (Papi) misbruikte. Daarmee werden de kool en de geit gespaard. Het spel van de rolverdeling in deze voorlaatste aflevering is niet meer en niet minder dan in de vorigen. Het camerawerk is van Franco Lecca.

L'avvocato delle donne IV

1996 | Drama

Italië/Duitsland 1996. Drama van Andrea Frazzi, Antonia Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Mariangela Melato, Rüdiger Joswig, Mareike Carrière, Caroline Salome en Lorenzo Gioielli.

De achttien-jarige Cinzia (Sacchi) beweert in de ondergrondse verkracht te zijn door een trio straatmuzikanten tijdens de spits. Tamelijk ongeloofwaardig, temeer het drietal via advocaat Reggi (Valgoy) die een notoire vrouwenhater is, laat weten over een waterdichte alibi te beschikken. Met behulp van video-opnames en het amulet van een der beklaagden, Vittorio Casorati (Zagaria), kan advocate Irene Salvi (Melato) de zaak bewijzen. In deze vierde aflevering van het zestal komen niet alleen Salvi`s ziekelijke zoon Lorenzo (Rodriguez) en aanklager Sandro Gruber (Joswig) dichter tot elkaar (via het internet!), maar ook Irene en Sandro als hij wegens het overlijden van zijn moeder naar Bolzano moet. Irene reist hem achterna en blijft een nachtje, terwijl aan de kijkers nu Sandro's Duits klinkende achternaam duidelijk is: Bolzano ligt in de Italiaanse Tirol, niet ver van de Oostenrijkse grens en de Brennerpas. Het scenario is voor deze keer van Marina Garroni, Giovanni Lombardo Radice en Ugo Liberatore. Het camerawerk is van Franco Lecca. Door zijn bijna onmogelijke uitgangspunt, aardiger dan de vorige aflevering.

L'avvocato delle donne III

1996 | Drama

Italië/Duitsland 1996. Drama van Andrea Frazzi, Antonia Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Mariangela Melato, Rüdiger Joswig, Mareike Carrière, Caroline Salome en Lorenzo Gioielli.

Irene Salvi (Melato) moet Laura Nobili (Ranzi) verdedigen in het proces tegen haar man Alberto (Wertm[KA3]uller), die zij wegens mishandeling had aangegeven bij de politie. Een hopeloze zaak voor Irene, want Laura kan niet van tabletten afblijven en Alberto is professor aan de universiteit en heeft een onkreukbare reputatie. Wat het nog erger maakt, is dat Alberto wordt verdedigd door Irene`s eigen vader (Moschin), een geducht strafpleiter met wie zij al lange tijd gebrouilleerd is. Bovendien gaat Irene`s zoon Lorenzo (Rodriguez) ook nog eens sukkelen met zijn gezondheid, maar gelukkig reikt openbare aanklager Sandro Gruber (Joswig) de helpende hand met de juiste adviezen. Zou het wat worden tussen Irene en Sandro? We moeten nog een drietal afleveringen; wie, weet! Het scenario van Marina Garroni, Giovanni Lombardo Radice en Ugo Liberatore lijkt iets meer pit te bevatten dan het vorige deel dat overigens niet van hen afkomstig was. Helaas heeft dit trio de verleiding niet kunnen weerstaan om bij de kijker onder de gordel te stoten met goedkoop sentiment. Het camerawerk is van Franco Lecca.

L'avvocato delle donne II

1996 | Drama

Duitsland/Italië 1996. Drama van Andrea Frazzi, Antonia Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Mariangela Melato, Rüdiger Joswig, Mareike Carrière, Caroline Salome en Lorenzo Gioielli.

Als de elf-jarige Nadia (Pantaleo) spoorloos is, beschuldigt men algauw haar 22-jarige zus Barbara (Mondello), omdat zij een strafblad heeft wegens drugsmisbruik. Irene Salvi (Melato) wordt haar als advocaat pro deo toegewezen. Irene denkt niet dat Barbara iets te maken heeft met de verdwijning van haar zusje. Irene`s onderzoek wordt bemoeilijkt door problemen met haar zoon Lorenzo (Rodriguez) en het feit dat ze naar een milieucongres in Perugia moet, waar ze officier van justitie Sandro Gruber (Joswig) tegenkomt. Sandro is verheugd haar te zien en geeft Irene de nodige nuttige adviezen. Irene`s eerste gedachte over de onschuld van Barbara was juist, want Nadia`s moeder (Modugno) stelde haar dochtertje `ter beschikking` aan rijke bankier Fiocchi (Zucchi), waarbij Nadia een ongelukkige val in een rivier maakte. Ja, ja... Het scenario van Patrizia Fassio en Domenico Matteucci zit vol met ergerlijke soaptoestanden en gekunstelde situaties om de negentig minuten vol te krijgen en de kijker weet van meet af aan dat degene die door Irene Salvi verdedigd wordt, onschuldig is - het is overigens in andere advocatenseries niet veel anders. De rolverdeling doet onder de omstandigheden zijn best. Het camerawerk is van Franco Lecca. Tweede aflevering in een serie van zes.

L'avvocato delle donne I

1996 | Drama

Duitsland/Italië 1996. Drama van Andrea Frazzi, Antonia Frazzi en Antonio Frazzi. Met o.a. Mariangela Melato, Rüdiger Joswig, Mareike Carrière, Caroline Salome en Lorenzo Gioielli.

De eerste aflevering van een zes-delige advocatenserie met de 45-jarige alleenstaande Irene Salvi (Melato), moeder van de veertien-jarige, ziekelijke Lorenzo (Rodriguez) als strafpleitster uit Rome in de hoofdrol. In deze aflevering behartigt zij de belangen van Caterina Mariani (Pozzi) die voor een kleine esthetische ingreep behandeld zou worden, maar door een fatale vergissing van behandelende chirurg Riccardo Sforza (Carri[KA2]ere) geen kinderen meer kan krijgen. Er komt heel wat onwelriekends naar de oppervlakte als Irene de zaak gaat behandelen. Het ziet er eventjes naar uit dat ze het proces zal verliezen. Gelukkig staat de charmante openbare aanklager Sandro Gruber (Joswig) aan haar zijde, hetgeen voor een tv-film uit Latijns Europa een soort nieuwtje is. In verdere delen komen Sandro en Irene steeds dichter tot elkaar en we hopen dat ze gaan trouwen. Ons geduld wordt heel lang op de proef gesteld, al krijgen we in deel drie wel een soort voorproefje. Het scenario van Patrizia Fassio en Domenico Matteucci vermengt meer melo dan misdaad, maar de rolprent is in zijn geheel mooi om naar te kijken. Verwacht geen hoogstandjes. Het camerawerk is van Franco Lecca.

Il piccolo lord

1996 | Drama, Familiefilm

Italië/Duitsland 1996. Drama van Gianfranco Albano. Met o.a. Mario Adorf, Marianne Sägebrecht, Antonella Ponziani, Francesco De Pasquale en Giovanni Mauriello.

'Wanneer de Beierse bierbrouwer Carl Schneibel (Adorf) hoort dat hij een kleinzoon heeft die Christian heet, stuurt hij zijn huishoudster (Sägebrecht) naar Italië om hem op te halen voor een vakantie op zijn slot. Christians moeder Gioia (Ponziani) is hier niet blij mee, maar Schneibels leven krijgt ineens weer kleur. Wanneer Gioia haar zoon na de vakantie weer komt ophalen wendt hij daarom een ernstige ziekte voor om Christian bij zich te kunnen houden. Nogal sentimentele tv-film, gebaseerd op de klassieke roman Little Lord Fauntleroy uit 1886 van Frances Hodgson Burnett.

Pasolini, un delitto italiano

1995 | Drama, Documentaire, Thriller

Italië/Frankrijk 1995. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Carlo De Filippi, Nicoletta Braschi, Toni Bertorelli, Andrea Occhipinti en Victor Cavallo.

In de nacht van 2 november 1975 wordt Pino Pelosi (De Filippi) aangehouden in een gestolen auto. Hij bekent de eigenaar ervan vermoord te hebben. Op een braakliggend stuk grond nabij Ostia wordt het lichaam gevonden van Pier Paolo Pasolini. De jongen beweert dat de cineast zich aan hem wou vergrijpen en dat hij uit zelfverdediging handelde. Dit verhaal kwam het openbaar ministerie en het establishment goed uit; de zaak kon dus geseponeerd worden. In zijn film (en het gelijknamige boek) gaat Giordana op zoek naar de ware toedracht, waarbij Pasolini om het leven kwam. Hij stelt daarbij de corruptie van de Italiaanse justitie op pijnlijke wijze aan de kaak en schildert een ontnuchterend beeld van Pasolini en van Italië. Hij schreef het documentaire-achtige scenario met Sandro Petraglia en Stefano Rulli. Fotografie van Franco Lecca.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Franco Lecca op televisie komt.

Reageer