Charles Lemontier: cast.
Er zijn 17 films gevonden.

L'echafaud peut attendre

1949 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Misdaad van Albert Valentin. Met o.a. Jany Holt, Junie Astor, Palmyre Levasseur, Colette Georgès en Jean Desailly.

Drie criminelen zinken steeds lager, eerst in diefstal en vervolgens in de harde misdaad. In tegenstelling tot wat de titel suggereert, kan het schavot niet wachten voor Serge, hij sterft onder de guillotine. Michel wordt gedood en Hélène pleegt zelfmoord. Deze zeldzaam pessimistische film is de laatste die gemaakt werd door Valentin. Daarna nam hij zijn oude beroep van scenarioschrijver weer op. Zijn twee films die net na de oorlog uitkwamen hadden absoluut geen succes, ondanks hun visuele kwaliteit, sfeer en de goede acteurs.

L' Ange rouge

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Tilda Thamar, Ketty Kerviel, Nana de Herrera, Colette Georges en Gisèle François.

Een sombere geschiedenis over oplichters met als decor de nachtclub L'ANGE ROUGE. In feite lijkt de film vooral gemaakt te zijn om Thamar als zangeres en danseres goed te laten uitkomen. Deze Rode Engel steekt erg magertjes af bij ene Blauwe Engel. Meurisse is het aanzien echter waard.

Au revoir, Monsieur Grock

1949 | Biografie, Drama

Frankrijk 1949. Biografie van Pierre Billon. Met o.a. Grock, Suzy Prim, Henri Cassidy, Héléna Manson en Alfonso Bovino.

De wereldberoemde clown Grock memoreert na zijn afscheidsgala hoe hij als de jonge Adrien Wettach van huis wegliep om zich bij het circus aan te sluiten en carrière maakte. In deze film-biografie wordt geprobeerd de vreedzaamheid van de hoofdpersoon tegenover de verdeeldheid en de oorlogen in het tijdperk waarin hij leefde en werkte te plaatsen. Het onhandige scenario laat echter de opzet verzanden in kinderachtige clichés. De registratie van de clownsnummers geeft deze film zijn enige, documentaire waarde.

Une mort sans importance

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Yvan Noé. Met o.a. Suzy Carrier, Marcelle Géniat, Andrée Debar, Pierrette Caillol en Jeanne Fusier-Gir.

De vergeten Yvan Noemann (1896-1963) was journalist, romanschrijver, producent, regisseur en vooral toneelschrijver. Hier brengt hij een van zijn eigen stukken op het witte doek. Een komedie met echte galgehumor en allerlei onwaarschijnlijkheden. In deze venijnige schets van een geduchte familie gaat het om een pact dat is gesloten met 'De dame met de zeis'. Yvan Noé beperkt zich tot het filmen van de dialogen. Cinematografisch stelt het niets voor. Een goede acteursprestatie en een grappig scenario.

Sombre dimanche

1948 | Drama, Film noir

Frankrijk 1948. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Michèle Alfa, Marcelle Derrien, Colette Mars, Palmyre Levasseur en Paul Bernard.

Deze sombere intrigegeschiedenis rond een beroemd lied is weliswaar verplaatst naar Frankrijk maar berust gedeeltelijk op ware feiten die zich in Hongarije kort voor WO II hebben afgespeeld. Het lied `Sombre dimanche` had een zelfmoordepidemie tot gevolg. Jacqueline Audry - een cineaste om opnieuw te ontdekken (1908-1977) - beschikte over voldoende talent om van een dergelijk melodramatisch scenario iets te maken, terwijl zij tegelijkertijd een goede psychologische studie van de vrouw aflevert.

Le secret de Monte-Christo

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Marcelle Derrien, Madeleine Lebau, Jacqueline Marbeaux, Liliane Guyot en Pierre Brasseur.

Voorlaatste film van de van origine Belgische Valentin (1903- 1968), die al heel wat scenario's op zijn naam had staan voordat hij de kans kreeg een paar films te regisseren. Helaas moest hij zich daarna weer aan zijn oude vak van scenarioschrijver wijden, wat hij deed tot aan zijn dood. Deze film verwijst niet naar Alexandre Dumas, maar wel naar Mémoires tirées des archives de la police van Peuchet. François Picault gaat aan wraak ten onder. Het onderwerp wordt op een originele manier behandeld, met mooie beelden in de romantische stijl van Robert Batton, en het acteerwerk wordt gedomineerd door de opmerkelijke prestatie van Pierre Brasseur, die in goed gezelschap is. Een flamboyant melodrama. Helaas is de film geen succes geworden.

Bagarres

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. María Casares, Orane Demazis, Roger Pigaut, Jean Murat en Jean Brochard.

Stoffig boerendrama naar de roman van een zekere Jean Proal, terwijl André Beucler voor de dialogen tekent. Een merkwaardige rolbezetting redt deze saaie geschiedenis niet van de vergetelheid.

L' Homme de la Nuit

1947 | Mysterie

Frankrijk 1947. Mysterie van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Albert Préjean, Francine Bessy, Maurice Lagrenée en Madeleine Suffel.

Gebaseerd op de roman van Jean-Louis Sanclaume. Een privé-detective heldert een misdaad op. Heel wat personen worden verdacht. De toeschouwer ontdekt aan het slot dat de ware schuldige de genoemde detective is. Een 'politiefilm' zoals er zovele zijn, gefilmd door een regisseur van het tweede plan. De behoorlijke spelregie maakt echter veel goed.

Triple enquête

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Claude Orval. Met o.a. Suzy Prim, Junie Astor, Simone Cerdan, Madeleine Suffel en Dorette Ardenne.

Commissaris Thomas (Berval) pakt maar liefst drie onderzoeken tegelijk aan. De ontvoering van een kind, een moord in een kliniek en de duistere manipulaties van een aardoliemaatschappij. Uiteraard lost hij ze alledrie op. De wijze waarop deze warrige filmer deze drie zaken aan elkaar heeft gekoppeld is zeer onder de maat. Daarnaast wordt er ontzettend veel gepraat bij een spaarzame regie. Kortom, saaiheid troef.

Le père tranquille

1946 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Komedie van René Clément. Met o.a. Noël-Noël, Nadine Alari, José Artur, Claire Olivier en Jean Varas.

Een goedmoedige huisvader in een provincieplaats is - zonder dat de directe omgeving dit vermoedt - hoofd van het plaatselijk verzet en weet vernuftige sabotage-acties tegen de Duitsers te bedenken. Deze oorlogskomedie is waarschijnlijk de beste die Noël-Noël maakte, omdat zijn nadrukkelijk geëtaleerde vriendelijkheid - ook als scenario-schrijver - tegenwicht kreeg in de koele vormgeving van een vakman als Clément.

Le Cabaret du grand large

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van René Jayet. Met o.a. Suzy Prim, Simone Cerdan, Martine Lancel, Reine Thomas en Sessue Hayakawa.

Verhaal over louche zaakjes in een ordinair havencafé gerund door een Aziaat die uiteindelijk neergeschoten wordt terwijl de politie de buurt schoonveegt. De film is niet erg geloofwaardig en komt niet boven het niveau van strips uit die tijd uit. Groots uitgebracht maar toch even onbekend gebleven als de naam van de regisseur.

Nuits d'alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Léon Mathot. Met o.a. Hélène Perdrière, Simone Cerdan, Jane Marken, Régine Montlaur en Roger Pigaut.

Iemand is neergeschoten door de Gestapo op de landingsbaan van een Engels vliegtuig op Franse bodem. Zijn vriend, de verzetsstrijder Pierre, kan intussen zijn activiteiten voortzetten. Vandaag de dag komt deze situatieschets schematisch, overdreven, sentimenteel en langdradig over. Op z'n minst zit het hecht in elkaar. Voorstelbaar dat zo'n film ten tijde van de Bevrijding een groot succes was.

Mademoiselle X

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Madeleine Sologne, André Luguet, Aimé Clarion, Madeleine Suffel en Ketti Gallian.

Een beroemde toneelschrijver vindt uiteindelijk het geluk met de jonge aan geheugenverlies lijdende vrouw, die hij voor zijn deur heeft aangetroffen. Op z'n minst valt te zeggen dat Marcel Archard zijn 'verteerbare' scenario heeft afgeraffeld. Evengoed is deze tragikomische film nog de moeite waard om bekeken te worden vanwege Sologne, het camerawerk van Christian Matras en de decors van Georges Wakhéwitch.

120, rue de la Gare

1945 | Mysterie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Mysterie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Sophie Desmarets, Gaby Andreu, Maryse Manuel, René Dary en Jean Parédès.

Uitstekende bewerking van een roman van Léo Malet. Daniel-Norman is in de vergetelheid geraakt en dat is niet helemaal terecht. Hij heeft minstens drie goede films gemaakt, waaronder deze. Het was ook deze cineast die de romans van Malet voor de film ontdekte. René Dary speelt detective Nestor Burma op voortreffelijke wijze.

Le Camion blanc

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Jules Berry, Marguerite Moreno, François Périer, Blanchette Brunoy en Fernand Charpin.

Zoals de traditie dat eist wordt het stoffelijk overschot van een zigeunerkoning per vrachtwagen door heel Frankrijk gereden: allerlei moeilijkheden doen zich op de route van 12.000 km voor. Door het oorspronkelijke onderwerp wordt de aandacht vastgehouden, ondanks de soms al te oppervlakkige zigeunerfolklore en een aantal sentimentele ontsporingen. De weerstanden die de zigeuners op hun weg ondervinden zijn echter nog steeds - helaas - actueel. Een sterke rolbezetting.

L' École des journalistes

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Armand Bernard, Colette Darfeuil, Pierre Stéphan, Simone Renant en Charles Lemontier.

Een stel provincialen doet zich voor als journalist om met een ster-op-doorreis in contact te komen en veroorzaakt zo het ene misverstand na het andere. De gedateerdheid is de voornaamste bezienswaardigheid van deze doorsnee-klucht, die langs precies dezelfde veelbetreden paden gaat als de routine-films in alle volgende decennia.

L' Assaut

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre-Jean Ducis. Met o.a. Charles Vanel, André Alerme, Madeleine Robinson, Alice Field en Arlette Dubreuil.

Een knap slechte titel voor wat geen oorlogsfilm is maar een bewerking van het toneelstuk van de destijds zeer beroemde maar nu geheel vergeten Henry Bernstein. Politieke satire gebracht als, helaas, gefilmd toneel van de ergste soort. De film kende enig succes vanwege de zaak Salengro maar wie herinnert zich die nog? Erg doods, alhoewel dankzij het spel van Vanel in de hoofdrol als afgevaardigde Mérital toch nog enigszins de moeite waard.