Dimitri Kirsanoff: regie.
Er zijn 4 films gevonden.

Miss Catastrophe

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Nadine Tallier, Micheline Dax en Gérard Séty.

Een jonge schilderes verkoopt onwetend een van haar doeken aan een gangster en wordt door een misverstand zelf voor een dievegge aangezien. De inzet van Desmarets maakt deze vlot gemaakte, maar weinig oorspronkelijke misdaadklucht het aanzien waard. Bekende karakterspelers spelen kleurrijke bijrollen.

Ce soir les jupons volent

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Sophie Desmarets, Anne Vernon, Brigitte Auber, Sylvia Montfort en Nadine Basile.

Vijf mannequins zetten op kerstavond de bloemetjes buiten en komen zo stuk voor stuk aan de man. Een vlot geacteerde, maar zonder veel variatie geschreven en vlak geregisseerde komedie die de 'stille nacht heilige nacht'-gedachte met wulpse voeten treedt.

Rapt

1933 | Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland 1933. Drama van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Geymond Vital, Nadia Sibirskaïa, Lucas Gridoux, Auguste Bovério en Dyk Rudens.

Trouwe bewerking van de sombere roman [KL]La s[KA1]eparation des races[KLE] van Ramuz. Die wordt er niet slechter op dankzij het talent van de van oorsprong Russische regisseur Kirsanoff (het begin van zijn carri[KA2]ere was heel wat sprankelender dan het einde), de muziek van Honegger, het scenario van Benjamin Fondane en Stefan Markus en een tegelijk zeer geloofwaardige en nuchtere vertolking. Volgens Herv[KA1]e Dumont vertegenwoordigt Rapt vijf bijzondere eigenschappen die hem onderscheiden van de rest: eerste bewerking van Ramuz voor het witte doek; internationaal team met een sterk Slavisch aandeel; subtiel gebruik van de tweetaligheid in de begintijd van de geluidsfilm (ieder spreekt zijn eigen taal); muzikale compositie; en suggestieve stijl verwant aan de esthetica van de stomme film. Voeg daar nog aan toe de invloed van de montage, het zoeken naar zowel akoestisch als visueel tegenwicht, de betoverende werking die de beelden hebben en zie daar: de eerste grote Franstalige Zwitserse film in de filmgeschiedenis.

Ménilmontant

1927 | Drama

Frankrijk 1927. Drama van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Nadia Sibirskaïa, Yolande Beaulieu, Guy Belmoré, Jean Pasquier en Maurice Ronsard.

Een meisje is zwanger geraakt van een wispelturige knaap, die haar heeft laten zitten. Zij overweegt zelfmoord te plegen. Maar als zij zich weer met haar zuster, die prostituée is, heeft verzoend, krijgt zij weer hoop. Dit zeer eenvoudige - om niet te zeggen simplistische - verhaal had een draak kunnen opleveren, maar dat is het niet. Deze film, zwijgend en zonder tussentitels, geldt als een van de belangrijkste voorlopers van het realisme. Realistische decors, bijzondere locaties, een rake typering van gevoelens, een geloofwaardige weergave van het dagelijks leven en natuurlijk spel. Ontleent veel realiteitszin aan GREED van Von Stroheim.