Daniel C. Mitchell

Acteur, Producer

Daniel C. Mitchell is acteur en producer.
Er zijn 2 films gevonden.

The Jack Bull

1999 | Thriller, Western

Verenigde Staten 1999. Thriller van John Badham. Met o.a. John Cusack, John Goodman, L.Q. Jones, Miranda Otto en John C. McGinley.

Het scenario is van Dick Cusack, de zoon van hoofdrol John, naar de roman [KL]Michael Kohlhaas[KLE] van Heinrich von Kleist uit 1810. Het uitgangspunt om het klassieke verhaal te transponeren als western in Wyoming begin 1800 is geen slecht idee en het had heel veel kunnen bieden. Helaas is men veel te dicht bij de routinewestern met veel geweld gebleven, ondanks de nodige personages, die niet uitsluitend schoften zijn. Het verhaal van Von Kleist lijkt simpel, maar is complex. Dick heeft nogal wat kansen laten liggen. Hier gaat hij dan. Paardenhandelaar Myrl Redding (John Cusack) moet het land oversteken van steenrijke grootgrondbezitter Henry Ballard (Jones). Hij eist een hoge tol, die Myrl bereid is te betalen. Hij heeft helaas het geld niet bij zich en laat als onderpand twee paarden en zijn knecht Billy (Grant) achter om de dieren te verzorgen. Als Myrl terugkeert zijn de beesten zodanig mishandeld dat ze meer dood dan levend zijn. Ook Billy is er slecht aan toe. Myrl wil genoegdoening, maar ontdekt dat Ballard iedereen in zijn zak heeft, inclusief de rechter. Ballard blijkt trouwens onvindbaar. Myrls vrouw Cora (Otto) sterft en hij brengt hun enige kind onder bij de buren, verkoopt zijn bezit om een posse te betalen en Ballard op te sporen zodat hij zijn gerechte straf niet zal ontlopen. John Cusack is goed, maar de film mist diepgang. Goodman die rechter Tolliver op een voortreffelijke wijze speelt, mag zijn genuanceerde personage pas laat ontwikkelen. Jammer want het camerawerk van Gale Tattersall ziet er goed uit en de regie van Badham is goed. Het verhaal doet dus de film de das om en Von Kleist zou zich in zijn graf omdraaien.

Molly

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van John Duigan. Met o.a. Elisabeth Shue, Aaron Eckhart, Jill Hennessy, Thomas Jane en D.W. Moffett.

Molly McKay (Shue) is autistisch en wordt sedert haar prille jeugd verpleegd in een psychiatrische inrichting omdat haar ouders vroeg gestorven zijn. Ze is inmiddels een aantrekkelijke jonge vrouw geworden, maar ze heeft de hersenen van een meisje van zes. Door problemen met subsidies kan zij niet langer in de inrichting verblijven en komt zij onder de hoede van haar broer Buck (Eckhart), die op een reclamebureau werkt. Buck neemt haar mee naar het werk en zegt tegen Molly dat ze op de receptie op hem wachten moet, terwijl hij een bespreking voert met een belangrijke klant. Molly heeft het warm en trekt haar kleren uit en loopt naakt door het kantoor. Korte tijd later wordt Buck ontslagen. Buck hoort dat Dr. Susan Brookes (Hennessy) hersenoperaties uitvoert op autistische pati[KA3]enten en daarbij veelbelovende resultaten boekt. Een van de bijwerkingen is dat de hersenen zich te snel ontwikkelen, en het risico zit erin dat de ontwikkeling weer afneemt. Na de operatie blijkt Molly een soort genie geworden te zijn, die Daniel Dafoe ([KL]Robinson Cruso[KA3]e[KLE]) beter voorleest dan een professionele actrice. Molly beleeft een romance met de gehandicapte Sam (Jane), die ze uit de inrichting kent, terwijl Buck en dokter Brookes nader tot elkaar komen. Dan valt Molly terug, zoals gevreesd werd. Oorspronkelijk zou deze film 102 minuten duren, maar er werd enorm aan gedokterd in het jaar dat de film op en af de plank werd gehaald. Het resultaat is 89 minuten en het verhaal bevat hiaten, waardoor het op bepaalde plaatsen niet logisch is en moeilijk te volgen. Shue is te mooi om waar te zijn; ze laat zien dat ze behalve het hoertje in LEAVING LAS VEGAS ook nog over andere spelkwaliteiten beschikt, al had zij toch echt wel beter en meer verdiend. De overige rolverdeling loopt plichtmatig door het beeld zonder de kijker te beroeren en ze komen als personages nauwelijks tot leven. Het scenario van Dick Christie exploiteert de kijker schaamteloos met verschrikkelijk veel vals sentiment. Het zou losjes op ware gebeurtenisen berusten. Deze rolprent, die lijkt op de Oscarwinnende film CHARLY (1968) flopte financieel compleet met recettes van minder dan achttienduizend dollar en ging in 'première' als inflight movie. Als het dan toch moet, kijk liever naar RAIN MAN of AWAKENINGS - ze zijn duizend maal beter. Het camerawerk is van Gabriel Beristain. Deluxe color, DTS. Ook bekend als RESCUE ME.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Daniel C. Mitchell op televisie komt.

Reageer