Gerhard Bienert: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Was soll bloß aus dir werden

1984 | Drama

Duitsland 1984. Drama van Horst Flick. Met o.a. Michael Karnowsky, Peter Seum, Anita Lochner, Dagmar Biener en Jörg Friedrich.

De twaalf-jarige Karnowsky (vader: verblijfplaats onbekend; moeder: analfabeet en aan de drank) uit de Berlijnse afbraakwijk Kreuzberg wordt door idealistische leraar Seum met veel vallen (kleine misdaad en wangedrag) en opstaan (ongebreideld vertrouwen en optimisme) geholpen naar een beter bestaan. Geen onaardige film in de trant van BLACKBOARD JUNGLE met behoorlijke hoofdrollen en bekwame regie. Jochen Ziem maakte het scenario en Bernd Fiedler stond achter de camera.

Sabine Wulff

1978 | Drama

Oost Duitsland 1978. Drama van Erwin Stranka. Met o.a. Karin Düwel, Gerhard Bienert, Jürgen Heinrich, Erik S. Klein en Ilse Voigt.

De 18-jarige Sabine Wulff werd ontslagen uit de jeugdgevangenis waar ze een straf uitzat wegens diverse warenhuisdiefstallen. Omdat ze met haar ouders en haar vriend overhoop ligt, probeert ze op eigen benen te staan en huurt een kamer bij mevrouw Prieselank die begrip toont voor haar problemen. Sabine vindt werk in een schoenfabriek maar daar krijgt ze omwille van haar verleden moeilijkheden.

Fleur Lafontaine

1978 | Drama

Oost Duitsland 1978. Drama van Horst Seemann. Met o.a. Angelica Domröse, Hilmar Thate, Eberhard Esche, Gisela May en Fred Düren.

Een vrouw die haar hele leven al kampt met psychische problemen, belandt na een ongeluk in een kliniek waar ze haar levensverhaal vertelt aan de dokter. Een sterke acteerprestatie van Domröse. Het scenario is van Dinah Nelken en regisseur Seemann naar de roman Das angstvolle Heldenleben einer gewissen Fleur Lafontaine van Nelken. Het camerawerk is van Hans-Jürgen Kruse.

Die Flucht

1977 | Drama, Thriller

Oost Duitsland 1977. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Jenny Gröllmann, Rolf Hoppe, Erika Pelikowsky en Wilhelm Koch-Hooge.

Communistenpropaganda van de onbedoeld curieuze soort. Wanneer de in de DDR werkende dr Schmith geen financiële steun krijgt voor een onderzoek naar kindersterfte bereidt hij met een West-Duitse organisatie zijn vlucht naar de vrije wereld voor. Dan wordt Schmith echter verliefd op collega Katharina en krijgt te elfder ure toch nog het groene licht voor zijn project. Probleem: zijn vluchtvoorbereiders zijn van de weeromstuit niet gecharmeerd. Eerste DEFA-productie over taboethema in totalitaire territoria is tevens de laatste Oost-Duitse filmrol van Mueller-Stahl vóór diens emigratie naar West-Berlijn in 1980.

Effi Briest

1970 | Drama, Romantiek

Oost Duitsland 1970. Drama van Wolfgang Luderer. Met o.a. Angelica Domröse, Horst Schulze, Dietrich Körner, Gerhard Bienert en Inge Keller.

Het boek van Fontane over het treurige lot van de overspelige Briest was reeds verfilmd door Gr[KA3]undgens in 1939 en Jugert (ROSEN IM HERBST) in 1955. Later zou Fassbinder nog zijn versie maken. Deze Oostduitse verfilming kan niet in de schaduw staan van de eerst- en laatstgenoemde. Scenario van regisseur Luderer. Camerawerk van Günter Marczinkowsky.

Mutter Courage und ihre Kinder

1960 | Drama

Oost Duitsland 1960. Drama van Peter Palitzsch en Manfred Wekwerth. Met o.a. Helene Weigel, Angelika Hurwitz, Heinz Schubert, Ekkehard Schall en Willi Schwabe.

De verfilming van een klassieke theateropvoering van Brechts toneelstuk over de marketentster die liever geen vrede wil omdat zij dan haar nering moet opgeven, maar door de oorlog raakt zij wel haar kinderen kwijt. Een van de beste Brecht-verfilmingen.

Verwirrung der Liebe

1959 | Drama

Oost Duitsland 1959. Drama van Slatan Dudow. Met o.a. Annekathrin Bürger, Angelica Domröse, Hannes Fischer, Gerhard Bienert en Stefan Lisewski.

Een moedige film over twee verliefde stelletjes die bewust van partners ruilen, maar vervolgens hun vergissing inzien. De moraal is onduidelijk al doet het geheel moralistisch aan.

Klotz am Bein

1958 | Komedie

Oost Duitsland 1958. Komedie van Frank Vogel. Met o.a. Horst Drinda, Christel Bodenstein en Gerhard Bienert.

Een jong stel erft een huis. Dat is echter meer een last dan een lust. Komisch bedoeld, helaas nauwelijks om te lachen.

Lissy

1957 | Drama

Oost Duitsland 1957. Drama van Konrad Wolf. Met o.a. Sonja Sutter, Horst Drinda, Hans-Peter Minetti, Kurt Oligmüller en Gerhard Bienert.

Kinderen uit een socialistisch arbeidersmilieu worden in de crisisjaren lid van de SA. De een wordt vermoord, de ander besluit haar SA-echtgenoot in de steek te laten. Een indringende, sfeervolle, antifascistische film van Wolf met een boeiende rol van Sutter. Het scenario is van Alex Wedding, die het boek van F.C. Weiskopf bewerkte. Het camerawerk is van Werner Bergmann.

Ernst Thälmann - Sohn seiner Klasse

1954 | Biografie

Oost Duitsland 1954. Biografie van Kurt Maetzig. Met o.a. Günther Simon, Hans-Peter Minetti, Erika Dunkelmann, Gerhard Bienert en Erich Franz.

Oostduitse filmbiografie over de bekende communistenleider. Een flink budget kan niet verhinderen dat een interessant gegeven verworden is tot botte partijpropaganda, een persoonlijkheid als Thälmann onwaardig.

Affäre Blum

1948 |

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1948. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Hans Christian Blech, Gisela Trowe, Maly Delschaft, Arno Paulsen en Blandine Ebinger.

In de UFA-studio's van de Berlijnse wijk Babelsberg begon de latere DDR-staatsfirma DEFA aan een serie hoogst interessante films, die in die jaren beter waren dan het gros dat uit West- Duitsland kwam. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS en AFFÄRE BLUM zijn daar knappe voorbeelden van. Dr. Jakob Blum wordt omstreeks 1925 van moord beschuldigd en wegens het heersende antisemitisme staat zijn schuld bij voorbaat vast. Goed scenario van Robert A. Stemmle, prima acteurs zelfs in de bijfiguren, en soms schitterend camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner. Een klassieke DEFA-produktie.

Parkstraße 13

1939 | Misdaad

Duitsland 1939. Misdaad van Jürgen von Alten. Met o.a. Olga Tschechowa, Hilde Hildebrand, Ivan Petrovitch, Theodor Loos en Ernst Dumcke.

Deze misdaadfilm is banaal en nietszeggend. Het is het verhaal van mevrouw Evelyne (Tschechowa), die ervan verdacht wordt haar minnaar (Pointner) gedood te hebben. Haar vorige twee echtgenoten zijn ook al op geheimzinnige wijze gestorven. De enscënering is te fantasieloos om te overtuigen. Toch had de film, die zich geheel in een villa afspeelt, met een beter draaiboek een echt goed krimi-kamerspel kunnen worden. Nu zijn de 78 minuten die de film duurt, nog te lang. Ook bekend als VERHÖR UM MITTERNACHT.

Aufruhr in Damaskus

1939 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Nielsen, Ernst von Klipstein en Paul Westermeier.

Deze film speelt tijdens WO I aan het Syrische front. Een Duitse luitenant (Gottschalk) verschaft een belegerd woestijnfort levensmiddelen en munitie. Hiervoor geeft hij de liefde voor zijn vrouw (Horney) op en tenslotte zelfs zijn leven. Helaas is de dramatiek teveel gericht op schietpartijen en woestijnritten te paard en kameel en te weinig op de dialogen van de, zonder uitzondering, goede acteurs. Daardoor verliest de film iets van zijn werking.

Heiratsschwindler

1938 | Misdaad, Drama

Duitsland 1938. Misdaad van Herbert Selpin. Met o.a. Harald Paulsen, Hilde Körber, Elisabeth Flickenschildt, Viktoria von Ballasko en Fita Benkhoff.

Huwelijkszwendelaar H[KA3]aslich (Paulsen) legt het aan met Melitta (K[KA3]orber), die in een stationsretauratie werkt, wanneer hij nog maar net uit de gevangenis is ontslagen. Tegelijkertijd strikt hij ook een rijke waardin (Benkhoff) in zijn netten. In de loop van de dramatische verwikkelingen kan H[KA3]aslich door een jonge spoorwegbeambte (Waitzmann) en een voormalig slachtoffer van de oplichter (Flickenschildt) gearresteerd worden. Een fantastische film, die op realistische wijze de levenssituatie van ongetrouwde vrouwen van middelbare leeftijd, en de moeilijkheden bij het betrappen van huwelijkszwendelaars schetst. Deze aardige en ook nu nog internationaal zeer geprezen film is de beste van regisseur Selpin, die in 1942 op nooit opgehelderde wijze in Gestapo- gevangenschap om het leven kwam.

Altes Herz geht auf die Reise

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Carl Junghans. Met o.a. Eugen Klöpfer, Helga Marold, Maly Delschaft, Gerhard Bienert en Jaspar von Oertzen.

Rosemarie (Marold) vecht in een dorpje in Mecklenburg, met behulp van de dorpsjeugd, tegen haar sluwe voogd (Bienert) en zijn vrouw (Delschaft), die haar een erfenis betwisten. Zij roept de hulp in van haar peetvader, de oude professor Kittgu[KL29] (Klöpfer). Zij wint ook zonder hem, maar de oude geleerde denkt nog lang terug aan dat uitstapje in het leven, dat hem voor korte tijd uit zijn afzondering gehaald heeft. Geweldige verfilming van Hans Fallada's roman. Hulde aan regisseur Junghans, die niet het door de nazi's goedgekeurde script verfilmde, maar zijn eigen versie. Bijzonder ook is de muziek van Werner Egk, een van de grootste Duitse componisten van de 20e eeuw.

Gewitterflug zu Claudia

1937 | Misdaad

Duitsland 1937. Misdaad van Erich Waschnek. Met o.a. Jutta Freybe, Willy Fritsch, Karl Schönböck, Olga Tschechowa en Maria Koppenhöfer.

Claudia (Freybe) werkt bij de Lufthansa en wordt verliefd op gezagvoerder Droste (Fritsch). Mevrouw Imhoff, Claudia`s moeder (Koppenh[KA3]ofer), probeert een einde te maken aan deze verhouding, daar de talrijke vluchten van de gezagvoerder naar Londen en zijn vriendschap met de Engelse piloot Crossley (Sch[KA3]onb[KA3]ock) haar verontrusten. In werkelijkheid is namelijk niet mevrouw Imhoff Claudia`s moeder maar mevrouw Mainburg, die twintig jaar eerder in Engeland van spionage werd verdacht, maar toen wist te ontvluchten. Tijdens het verloop van het gecompliceerde verhaal wordt mevrouw Imhoff doodgeschoten, omdat zij de ware schuldigen van de toenmalige spionage- activiteiten in het huis van Crossley`s vader (Marlow) kent. Tegelijkertijd duikt Claudia`s echte moeder (Tschechowa) op. Claudia belandt in handen van de misdadigers en kan pas op het laatste moment, door een zeer riskante vlucht van Droste, gered worden. Een uitstekende en spannende misdaadfilm, die bovendien de vriendschap tussen een Engelsman en een Duitser als thema heeft.

Der Mann von dem man spricht

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Heinz Salfner en Gusti Huber.

Een student die het met de studie niet zo nauw neemt, treedt op als dompteur in een circus. Een dolle klucht, waarin Rühmann vakkundig wordt bijgestaan door Hans Moser en Theo Lingen. Scenario van Hanns Saßmann. Camerawerk van Eduard Hoesch.

Fährmann Maria

1936 | Horror, Thriller

Duitsland 1936. Horror van Frank Wisbar. Met o.a. Sybille Schmitz, Aribert Mog, Peter Voss, Karl Platen en Carl de Vogt.

Een prachtige, boeiende sfeerrijke allegorische film in de traditie van Fritz Langs DER MŸDE TOD. Maria, de dochter van een veerbaas die na haar vaders dood zijn werk overneemt, zet op een avond een gewonde man over. Later komt de Dood hem halen, maar Maria probeert door het moeras met de gewonde te ontkomen. Tijdens zijn verblijf in Amerika maakte Wisbar in 1945 als B-film een Engelse versie, THE STRANGLER OF THE SWAMP, een even boeiende, mysterieuze film met minimale middelen geproduceerd. Het scenario is van Hans Jürgen Nierentz en regisseur Wisbar. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.

Donner, Blitz und Sonnenschein

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Hans Leibelt, Ilse Petri en Volker von Collande.

Een van de beste films van de Beierse komediant Karl Valentin. Hij speelt een kleermaker, die een vals biljet van honderd gulden in zijn bezit krijgt. Dit valse geld en ook het vermoeden, dat Schneider een minerale bron op zijn stuk grond heeft, bevrijden hem en zijn familie (Karlstadt en Petri) uit hun armoede. Alle pogingen van de hardvochtige hereboer Kreuzinger (Leibelt) om de kleermaker gerechtelijk te vervolgen, mislukken. Deze komt aan het slot, zonder dat eigenlijk bedoeld te hebben, als overwinnaar uit de bus. Een blijspel dat, ondanks het populaire karakter, een diepere achtergrond heeft. Het staat of valt met de grandioze Valentin en zijn jarenlange partner, Liesl Karlstadt. Ook nu nog leuk om naar te kijken. Scenario van de regisseur en Max Neal. Camerawerk van Edgar Ziesemer.

Schwarze Rosen

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Willy Birgel en Gerhard Bienert.

Een danseres is tijdens de Fins-Russische oorlog verliefd op een rebel. Zij trouwt met de gouverneur om het leven van de rebel te sparen. De enige film waarin Harvey, die hiermee grote internationale roem oogstte, aan het einde sterft.

Oberwachtmeister Schwenke

1935 | Misdaad

Duitsland 1935. Misdaad van Carl Froelich. Met o.a. Gustav Fröhlich, Marianne Hoppe, Emmy Sonnemann, Sybille Schmitz en Claire Fuchs.

De jonge, eerlijke en plichtsgetrouwe politieman Schwenke (Fr[KA3]ohlich) raakt bij een bankier (Steinbeck) thuis, zonder dat hij het weet, verwikkeld in een afpersingszaak, waarbij ook de vrouw van de bankier (Sonnemann) betrokken is. Schwenke wordt op non-actief gesteld tot hij zich, met behulp van Maria (Hoppe), die verliefd op hem is, tenslotte kan rehabiliteren. Een spannende misdaadfilm, die goed in elkaar zit. De oude meester Carl Froelich had dan ook de beschikking over uitstekende acteurs. Prachtig is Sybille Schmitz in de rol van een dienstmeisje, dat later vermoord wordt. We zien de toneel-actrice Emmy Sonnemann in haar laatste filmrol: in hetzelfde jaar trouwde ze met Hermann Göring. Ook bekend als DER VIELGELIEBTE.

Die beiden Seehunde

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Fred Sauer. Met o.a. Weiß-Ferdl, Fita Benckhoff, Baby Gray, Harry Gondi en Walter Steinbeck.

De Beierse komiek Weiß-Ferdl in een dubbelrol. Hij is en de bediende van de vorst en de vorst zelf van een klein staatje in het zuiden van Duitsland. Omdat ze erg op elkaar lijken wisselen ze een poosje van rol. Zo doen ze nieuwe ervaringen op, wat hun begrip en menselijk inzicht ten goede komt. Zoals alle films van Weiß-Ferdl is ook dit geen kunstzinnig hoogstandje. Maar het wordt, ondanks het simpele verhaal, duidelijk wat de Beierse komiek wil zeggen: pas op voor willekeur en autoritair denken.

Sprung in den Abgrund

1932 | Avonturenfilm

Duitsland 1932. Avonturenfilm van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Elga Brink, Camilla Spira, Hilde Hildebrand en Anton Pointner.

Weer een film met Harry Piel, in zijn tijd zeer geliefd om zijn sensatiefilms. Deze keer speelt hij een verzekeringsagent die in de Alpen bedriegers op het spoor probeert te komen. Halsbrekende toeren bij het bergbeklimmen, achtervolgingen in sneeuw en ijs - en ook het onderwerp liefde komt niets tekort. Zoals alle films van Piel is ook deze voor de moderne kijker sterk verouderd. Leuk, maar we zijn toch een ander soort spanning gewend. Dat was destijds anders: elke film van Piel, die zijn stunts zelf uitvoerde, was een kassucces. Ook bekend als SPUREN IM SCHNEE.

Panik in Chicago

1931 | Misdaad

Duitsland 1931. Misdaad van Robert Wiene. Met o.a. Olga Tschechowa, Hans Rehmann, Hilde Hildebrand, Lola Chlud en Ferdinand Hart.

Deze misdaadfilm gaat over de concurrentiestrijd tussen twee rivaliserende gangsterbendes in Chicago. Wanneer de ene bendeleider vermoord wordt, valt de verdenking op de andere bendeleider (Rehmann). De vriendin van de vermoorde (Tschechowa) gelooft niet dat hij schuldig is en helpt hem te vluchten. Hierbij wordt ze zelf doodgeschoten. De politie ontmaskert tenslotte de danseres Fay (Chlud), die een oude rekening te vereffenen had, als dader. Een teleurstellende film, temeer omdat van de regisseur van DAS KABINET DES DR. CALIGARI (1919) iets veel beters verwacht kon worden. De film is geheel in de studio opgenomen, hetgeen op onaangename wijze aan de kwaliteit van het geluid te merken is. Ondanks alle schietpartijen en twee lijken een saaie film. Ook bekend als PANIK IN DER UNTERWELT.

M - eine Stadt sucht einen Mörder

1931 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 1931. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Otto Wernicke, Theo Lingen en Gerhard Bienert.

Lang laat de personages in zijn 'serial killer' film er bijna allemaal gedeformeerd uitzien. De kop van kindermoordenaar Hans Beckert (Lorre) komt er nog redelijk vanaf vergeleken bij de tronies van de Düsseldorfse onderwereldfiguren en de politie, tussen wie door montage en verhaal weinig verschil te bemerken is. In zijn eerste praatfilm is Lang wijselijk spaarzaam met geluid en dialogen. Hij laat de beelden voor zich spreken en gebruikt een fluitdeuntje naar Griegs 'Peer Gynt' om op een ijzige manier de nabijheid van de slechte Hans Beckert aan te duiden. Een perfect misdaaddrama.

Berlin-Alexanderplatz

1931 | Drama, Misdaad

Duitsland 1931. Drama van Phil Jutzi. Met o.a. Heinrich Georg, Margarete Schlegel, Bernhard Minetti, Maria Bard en Gerhard Bienert.

Heinrich Georg als Biberkopf, de beroemde figuur uit Alfred Döblin's roman, staat dicht bij het literaire origineel en maakte boek zowel als film klassiek. Door de ingewikkelde structuur consequent melodramatisch naar zich toe te halen wist R. W. Fassbinder vijftig jaar later met de tv-serie 'Berlin-Alexanderplatz' het welhaast onmogelijke te bereiken: een nog betere versie. De schildering van de sociale onrust in Berlijn in de jaren dertig wordt wrang getekend als gangsters Biberkopf uit de auto gooien na een mislukte inbraak waarbij hij een arm kwijtraakt.

Mutter Krausen's Fahrt ins Glück

1929 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Phil Jutzi. Met o.a. Alexandra Schmidt, Holmes Zimmermann, Ilse Trautschold en Gerhard Bienert.

Stomme film uit de Weimarrepubliek ter verheerlijking van het proletariaat, die zelfs voor de geoefende kijker wel heel traag en gedateerd zal aanvoelen. Centraal staan Mutter Krause en haar twee volwassen kinderen, voor wie de ellende zich maar blijft opstapelen. De nieuwe liefde van haar dochter, een arbeider die zich bij de communisten heeft aangesloten, biedt echter nieuwe hoop. Regisseur Jutzi zegde zelf niet veel later zijn lidmaatschap van de communistische partij op, en werkte vervolgens in dienst van de nazi's.