Ragnar Grippe: muziek.
Er zijn 4 films gevonden.

Jönssonligan dyker upp igen

1986 | Komedie

Zweden 1986. Komedie van Mikael Ekman. Met o.a. Gösta Eckman, Ulf Brunnberg, Björn Gustafson, Birgitta Andersson en Per Grunden.

Inhakend op het succes van de Deense films over de Olsen-bende, inmiddels dertien afleveringen, hebben de Zweden hun Jöhnsson-bende bedacht. In dit vierde deel pogen Eckman en twee andere kruimeldieven een zakentycoon de loef af te steken die voor miljoenen aan elektronica aan de Russen wil verkopen. Een klucht die finesse en humor mist en waarin de satire vergeten is.

Sista Leken

1984 | Drama

Zweden​/​​Finland 1984. Drama van Jon Lindström. Met o.a. Sven Wollter, Agneta, Aino Seppo, Bibi Andersson en Thomas Laustiola.

Dit duivelse drama speelt zich af in de Archipelago, tussen Zweden en het eiland Ȧland. Victor, een lompenhandelaar die op zoek is naar nieuwe voorraad, loopt een bizarre familie tegen het lijf. Moord, seks, innerlijke beroering en desintegratie leidt tot angst en vijandigheid op het eiland. Een zeer sterke film.

En Flicka pȧ halsen

1982 | Avonturenfilm, Komedie

Zweden 1982. Avonturenfilm van Tomas Löfdahl. Met o.a. Björn Skifs, Liv Alsterlund, Gösta Ekman, Roland Jansson en Stig Ossian Ericsson.

Een overwerkte assistent-chemicus moet op zijn buurmeisje passen, als haar alleenstaande vader niet meer komt opdagen en ontvoerd blijkt te zijn door een gangsterduo bij wie hij in het krijt staat. In deze dynamische en vlotte komedie wordt met verve geacteerd door musicus Skifs als de verblufte oppas en door Ekman en Jansson als de gangsters. Dit weegt wel op tegen de stijlbreuken en de morsige fotografie in de film.

Kejsaren

1978 | Drama

Zweden 1978. Drama van Jösta Hagelbäck. Met o.a. Anders Ȧberg, Bo Lindström, Anna Lindroth, Rune Ek en Katarina Strandmark.

Rond de eeuwwisseling is een aantal Poolse gastarbeiders als stakingsbrekers naar Zweden gehaald, maar ze werden nooit in de samenleving geïntegreerd. Een ietwat debiele half-Poolse jongen gaat vlak voor WO II naar zijn vaderland, maar kan de overgang van het plattelandsisolement naar de stadschaos en oorlogsdreiging niet verwerken en vlucht mentaal weg in grootheidswaan. De uit losse episoden en een documentaire proloog opgebouwde film heeft een ballade-achtige stijl en een vorm die de barre dramatiek van de scènes acceptabel maakt, maar voor hen die niet bekend zijn met de historie en sociale problematiek van Zweden kan de dramatiek storend ondoorzichtig zijn. Toch meer dan alleen maar interessant en in ieder geval in visueel opzicht een opmerkelijk debuut.