Hugo Carvana: regie en cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Rio, I Love You

2014 | Komedie, Drama, Fantasy, Romantiek

Brazilië​/​​Verenigde Staten 2014. Komedie van Guillermo Arriaga, Stephan Elliott, Im Sang-soo, Nadine Labaki en Fernando Meirelles. Met o.a. Basil Hoffman, Emily Mortimer, Rodrigo Santoro, Nadine Labaki en Harvey Keitel.

Boca de oro

1990 | Thriller

Brazilië 1990. Thriller van Walter Avancini. Met o.a. Tarcisio Meira, Claudia Raira, Luma de Oliveira en Hugo Carvana.

De misdadiger die bekend staat als `Boca de oro` (gouden mond) heeft niet in de gaten dat hij door duistere politieke krachten als stropop wordt gebruikt. Bescheiden remake van een van de klassiekers van de Mexicaanse film uit 1962 geregisserd door Nelson Pereira dos Santos.

Avaeté - Semente da Vingança

1985 | Drama

Brazilië​/​​Duitsland 1985. Drama van Zelito Viana. Met o.a. Hugo Carvana, Macsuara Kadiweu, José Dumont, Renata Sorrah en Milton Rodrigues.

De agressie in Brazilië tegen de oorspronkelijke bewoners van het regenwoud, wordt in docudrama Avaeté - Semente da Vingança verbeeld aan de hand van de massamoord op een fictieve stam in het hier en nu, ten faveure van politieke carrières en houtwinning. Het wraakmotief van een overlevende zorgt voor de spanningsboog. Het begin en einde van de film lopen over van dik drama en dito horror, met een kluwen van marginalia als slaapverwekkend middendeel. Stijve regie, trage montage en gedateerde synthesizer-soundtrack geven de doodsteek.

Bar Esperança o ultimo que fecha

1982 | Drama

Brazilië 1982. Drama van Hugo Carvana. Met o.a. Hugo Carvana, Marílla Pera, Silvia Bandeira en Anselmo Vasconcelos.

Aan de hand van de geschiedenis van een café een beeld van het kunstenaarswereldje in Rio de Janeiro. Op een dag wordt de kroeg echter verkocht en gesloopt voor de bouw van een winkelcentrum. De laatste avond is er een groot feest. Een van de betere films van de Braziliaanse cinema uit de jaren 1970-1980.

Cancer

1974 | Drama

Italië 1974. Drama van Glauber Rocha. Met o.a. Hugo Carvana, Odette Lara en Antonio Pitanga.

Deze film is bovenal een experiment met de taalkundige mogelijkheden van het beeld-voor-beeld vertellen van een drama. Hij werd in 1972 geproduceerd door de Italiaanse staatstelevisie maar nimmer gedistribueerd en alleen in 1974 en in 1993 op televisie vertoond. Drie toneelspelers praten over (fictieve) gebeurtenissen in de hedendaagse samenleving. Ze discussiëren over psychologisch, seksueel en racistisch geweld. Opgenomen op 16mm en zeer interessant, gezien de tijd waarin hij gemaakt werd.

O Dragào da maldade contra o Santo guerreiro

1969 | Drama

Brazilië 1969. Drama van Glauber Rocha. Met o.a. Sergio Ricardo, Mauricio do Valle, Odete Lara, Othon Bastos en Hugo Carvana.

'Antonio das mortes' was een moordenaar van de zogenaamde 'cangaceiros' en nu wordt hij ontboden in verband met de dreiging van een weder opleving van deze beweging: om verschillende redenen zal hij al vlug besluiten om van kamp te veranderen. Ondanks zijn totale gebrek aan cinematografische kwaliteit, behoort deze film tot de klassiekers van de Braziliaanse cinema en is hij verantwoordelijk voor het populair worden van Rocha's stijl in Europa. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Alfonso Beato. Ook bekend als ANTONIO DAS MORTES.

Os fuzis

1963 | Drama

Brazilië 1963. Drama van Ruy Guerra. Met o.a. Atila Lorio, Nelson Xavier, Maria Gladys, Leonidas Bayer en Ivan Candido.

Een keuterboertje die met zijn geoogste uien aankomt in een klein gehucht in het Zuiden van Brazilië, wordt geconfronteerd met de hongersnood van de plaatselijke bevolking. De regering heeft troepen gestuurd om de middenstand tegen overvallen te beschermen. De boer probeert de soldaten over te halen het voedsel onder de kreperende menigte te verdelen, maar hij moet dat initiatief met de dood bekopen. Een rondtrekkende priester weet uiteindelijk het conflict te beslechten. Realistische verfilming over grote sociale nood, die nog niets van zijn actualiteit heeft verloren. Gelauwerd op festivals, w.o. Berlijn. Scenario van regisseur Guerra en Miguel Torres. Achter de camera stond Ricardo Aronovich. Deze inmiddels klassiek geworden film hoort tot de Cinema Novo.