Robert Edeson: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

The Lash

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Frank Lloyd. Met o.a. Richard Barthelmess, Mary Astor, Fred Kohler, Marian Nixon en James Rennie.

Een goede en verzorgde western met een glansrol voor Barthelmess. Hij keert rond 1850 terug naar het ouderlijk huis in Californi[KA3]e, waar Amerikaanse slechteriken bezig zijn het land te stelen van de van origine Spaanse ranchers. Bradley King baseerde zijn scenario op de roman [KL]Adios[KLE] van Lanier Bartlett en Virginia Stivers Bartlett. Ernest Haller was de cameraman (hij zou voor GONE WITH THE WIND een Oscar krijgen). Regisseur Lloyd won later 2 Oscars.

Pardon My Gun

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Robert De Lacy. Met o.a. Sally Starr, Tom Keene, Mona Ray, Lee Moran en Robert Edeson.

Duryea is verliefd op Starr, de dochter van zijn baas. Maar ook Woods heeft een oogje op haar. En hij doet alles om de twee uit elkaar te krijgen. Ook sabotage en andere nare zaken gaat hij niet uit de weg. Deze vrij matte western, met een vrij afgezaagd thema, werd door Betty Scott geschreven. Hugh Cummings bewerkte het verhaal tot een script, en Edward Snyder was de cameraman.

Danger Lights

1930 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1930. Romantiek van George B. Seitz en George Seitz. Met o.a. Louis Wolheim, Jean Arthur, Robert Armstrong, Hugh Herbert en Robert Edeson.

Een driehoeksverhouding tegen de achtergrond van de spoorwegen. Wolheim stond op het punt te trouwen met Arthur, maar de knappe Armstrong kaapte zijn bruid weg. Beide mannen zullen echter om beurten elkaars leven redden, zodat Arthur uiteindelijk zelf de knoop zal moeten doorhakken. Sterk verouderde sentimentele humbug, die goed wordt gespeeld maar het hedendaagse publiek toch niet meer zal overtuigen. Het te nadrukkelijke scenario van James Ashmore Greelman biedt de nodige ruimte voor grandioze opnamen in een nieuw proc[KA1]ed[KA1]e: NaturalVision. Deze uitvinding van George K. Spoor en P.J. Berggren maakte gebruik van 63.5mm-film, waarmee een optimale dieptescherpte werd verkregen en de actiesc[KA2]enes veel spectaculairder werden. De kosten waren echter zo hoog dat het bij dit ene experiment is gebleven (Fox had zijn eigen systeem, Grandeur, dat werd gebruikt voor THE BIG TRAIL). Cameratechnisch genie Karl Struss was verantwoordelijk voor de beelden. Gedraaid in NaturalVision.

Romance of the Rio Grande

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Alfred Santell. Met o.a. Warner Baxter, Mona Maris, Mary Duncan, Antonio Moreno en Robert Edeson.

De gewonde Baxter wordt naar de ranch van zijn grootvader, die hij haat, gebracht. Maar er komt een verzoening tot stand en Baxter vindt de ware liefde. Marion Orth baseerde haar scenario op het boek Conquistador van Katherine Fullerton Gerould. Het schitterende camerawerk is van Arthur Edeson.

The King of Kings

1927 | Avonturenfilm, Biografie

Verenigde Staten 1927. Avonturenfilm van Cecil B. DeMille en Cecil Demille. Met o.a. H.B. Warner, Ernest Torrence, Jacqueline Logan, Joseph Schildkraut en Victor Varconi.

Een gigantische produktie die het leven van Christus in beeld brengt. Spectaculair door expert DeMille verfilmd. Het verhaal neemt echter Maria Magdelena (Logan) als uitgangspunt; zij komt in de ban van Jezus van Nazareth. Hij verdrijft de zeven duivels uit haar en ze wordt een vurig aanhangster. Vanaf dat moment wordt het verhaal vanuit het perspectief van Jezus (Warner) verteld.

The Clinging Vine

1926 | Misdaad, Zwijgende film, Komedie

Verenigde Staten 1926. Misdaad van Paul Sloane. Met o.a. Leatrice Joy, Tom Moore, Toby Claude, Robert Edeson en Dell Henderson.

Knap misdaadgeval over een onvrouwelijke zakenvrouw (Joy) die bij een zakenfraude betrokken raakt en verliefd wordt.

The Scarlet West

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van John G. Adolfi. Met o.a. Robert Frazer, Clara Bow, Robert Edeson, Johnny Walker en Walter McGrail.

Adolfi (1888-1933) was zeker geen uitgesproken western-regisseur maar wel een goede. Dit behoorlijk afgewerkte drama gaat over de Indiaan Frazer, die op de universiteit heeft gezeten, door zijn eigen volk wordt gewantrouwd, een troepenafdeling redt van plunderende Indianen en daardoor officier bij de blanken wordt. Als de Indianen generaal Custer aanvallen, beseft hij dat hij niet tussen de blanken hoort. Daartussen wat romantisch gerommel met een andere officier over Bow. Anthony Paul Kelly bewerkte het verhaal van A.B. Heath. George Benoit, Benjamin Kline en Victor Shuler deden het camerawerk.

The Prairie Pirate

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edmund Mortimer. Met o.a. Harry Carey, Jean Dumas, Lloyd Whitlock, Trilby Clark en Robert Edeson.

Een western waarin Dumas, het meisje van Carey, vermoord wordt. Carey zweert wraak en gaat op jacht naar de moordenaar. Anthony Dillon bewerkte het verhaalThe Yellow Seal van W.C. Tuttle. George Benoit was de cameraman.

To the Last Man

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Victor Fleming. Met o.a. Richard Dix, Lois Wilson, Noah Beery sr, Robert Edeson en Frank Campeau.

Dix en Wilson houden van elkaar, maar behoren tot twee families die al jaren met elkaar overhoop liggen. Als de film afgelopen is, zijn zij de enige overgeblevenen. Het conflict in deze western ligt in de controverse tussen vee-ranchers en schapenhouders. Doris Schroeder bewerkte het in 1921 uitgekomen boek van Zane Grey. James Howe en Bert Baldridge waren de cameramannen.

The Spoilers

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Milton Sills, Anna Q. Nilsson, Barbara Bedford, Robert Edeson en Ford Sterling.

Fred Kennedy Myton en Elliot Clawson & Hope Loring bewerkten voor deze herverfilming het boek van Rex Beach Milton. Sills en Noah Beery zijn nu tegenstanders: Sills als de man die orde en recht wil in het onherbergzame Alaska, en de bandiet Beery die zich daartegen verzet. John Stumar en Dwight Warren deden het camerawerk.

On the Night Stage

1915 | Western

Verenigde Staten 1915. Western van Reginald Barker. Met o.a. Robert Edeson, Rhea Mitchell, William S. Hart, Herschel Mayall en Gladys Brockwell.

Edeson is een priester en Hart een bandiet. Door toedoen van Mitchell wil de bandiet zijn leven beteren. Een goed gemaakte western, door C. Gardner Sullivan en de befaamde Thomas Ince geschreven. Robert Newhard was de cameraman. Ince was de ontdekker van Hart. Hij had de leiding over zijn films in de eerste jaren.