Madeleine Ozeray: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Chère inconnue

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Jean Rochefort, Simone Signoret, Delphine Seyrig, Dominique Labourier en Geneviève Fontanel.

De al wat oudere, gehandicapte Gilles Martin (Rochefort) wordt verzorgd door zijn inwonende zuster Louise (Signoret). Dan begint hij een correspondentie met een onbekende vrouw, op wie hij langzaam maar zeker verliefd wordt. Wat hij niet weet is dat deze penvriendin zijn zuster is, die wél weet dat Gilles haar brieven beantwoordt, en verbaasd is over de tedere kant die ze in haar broer ontdekt. Regisseur Mizrahi en Signoret werkten eerder samen in het fraaie La vie devant soi. Ook Chère inconnue is geslaagd te noemen, door het uitstekende spel van de hoofdrolspelers.

Le vieux fusil

1975 | Thriller, Misdaad, Actiefilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1975. Thriller van Robert Enrico. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Bouise, Madeleine Ozeray, Joachim Hansen en Robert Hoffmann.

Deze film kreeg drie felbegeerde Césars, voor beste film, beste muziek en beste acteur. Volledig terecht, want Le vieux fusil is een monument van Franse cinema en van Frans oorlogstrauma. Nestor Philippe Noiret draagt de film als de vreedzame chirurg in oorlogsjaar 1944, geschokt door de brute moord op vrouw en dochter in het door de Duitsers uitgemoorde dorp Oradour-sur-Glane. Wat volgt is geraffineerde wraak op alle achtergebleven daders in het doolhof van zijn kasteeltje, slim afgewisseld met beelden van zijn liefdevolle gezinsleven van weleer. met als resultaat een tegelijkertijd uitzonderlijk wrede en tedere film.

La race des seigneurs

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Alain Delon, Sydne Rome, Jeanne Moreau, Claude Rich en Jean-Marc Bory.

Een politicus kan minister worden in de nieuwe regering. Hij heeft er alles voor over om dat te bereiken. Hij vervreemdt van zijn gezin, verzaakt het programma van zijn partij en drijft zijn minnares tot zelfmoord. In de film wordt zo angstvallig mogelijk geprobeerd de held niet met een bestaande partij te associëren zodat er een karakterloze schildering van het milieu ontstaat. De satirische elementen van Félicien Marceau's roman Creezy zijn vervangen door melodrama, vooral in de romance met het fotomodel. Niettemin goed spel. De regisseur en Pascal Jardin bewerkten de roman tot scenario. Walter Wottitz keek door de camera.

Les Anges

1973 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1973. Drama van Jean Desvilles. Met o.a. Bruno Pradal, Didier Haudepin, Corinne Le Poulain, Michel Bouquet en Françoise Prévost.

Een gigolo en een rijkeluiszoontje sluiten vriendschap en brengen hun tijd door met joy riding, chantage en seksuele uitspattingen. Amoureuze rivaliteit verstoort hun verstandhouding en resulteert in een dubbele moord. De lamlendige dialogen en het ontbreken van goede regie maken de op papier sterke rolbezetting kansloos en smoren iedere interesse of medeleven. De debuterende regisseur schakelde vervolgens met gerechtvaardigde zelfkennis over op porno.

Le mandarin

1968 |

Frankrijk 1968. Patrick Jamain. Met o.a. Charles Vanel, Françoise Fabian, Pierre Santini, Marcel Bozzuffi en Madeleine Ozeray.

Voor de eerste keer in zijn briljante en al tientallen jaren durende carrière wordt een politicus tijdens een verkiezing niet meteen in de eerste ronde gekozen, zodat hij zijn familie vraagt om hem te helpen de tweede ronde te winnen. Het portret van een despoot en tevens een tamelijk spottende kijk op de wereld van de politiek. Het succes van deze tv-film is grotendeels te danken aan de acteurs in het algemeen en Vanel in het bijzonder. De acteur Bozzufi heeft tevens meegeschreven aan het scenario.

L' Oncle du Canada

1943 | Komedie

Canada 1943. Komedie van Fjodor Ozep. Met o.a. Madeleine Ozeray, Marcel Chabrier, Pierre Durand en François Rozet.

Een vertelling over een van oorsprong Franse familie die zich in Canada heeft gevestigd en daar heel eenvoudig leeft. Een rijke oom wil hen, tegen hun wil, iets toesteken en komt er tenslotte achter dat 'geld niet gelukkig maakt...' Rond dit simpele, zo niet simplistische gegeven, heeft de van origine Russische globetrotter Ozep een van zijn mindere films gemaakt. Maar door de echtheid van de beelden en het gedrag, terwijl het melodrama vermeden wordt, toch boeiend. Ook bekend als LE PERE CHOPIN.

La fin du jour

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Louis Jouvet, Victor Francen, Michel Simon, Madeleine Ozeray en Gabrielle Dorziat.

Een succesvolle, maar berooide acteur neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten waar hij zijn vrienden en geliefdes van vroeger weer aantreft. De dreigende sluiting van het tehuis wordt afgewend. Een aandoenlijke en treffende milieutekening, met karakterrollen van toen zelf nog jonge acteurs. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak.

Le coupable

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Ozeray, Suzet Maïs, Marguerite Moreno, Junie Astor en Pierre Blanchar.

Het meest verrassende is toch wel dat de zoon van Tristan Bernard een boeiende, gevoelige, sobere, geloofwaardige en beslist niet gedateerde film heeft gemaakt, op basis van een onbeduidende roman van een Fran[KA10]cois Copp[KA1]ee (van de Académie Française) uit 1897, een nog slechter prozaschrijver - het is zijn enige roman - dan dichter. Realistische en haarfijn uitgewerkte decors van Léon Barsacq en Jean Perrier. Harde en contrastrijke belichting van Robert Le Febvre, die het ijzige karakter van het rechts- en gevangeniswezen accentueert. Zeer overtuigend spel van vooral de vermoedelijke dader Blanchar, toen nog heel jong, en zeer opzwepende muziek. Een herontdekking van deze overbekende geschiedenis over een gerechtelijke dwaling.

Crime et châtiment

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Harry Baur, Madeleine Ozeray, Aimé Clariond en Alexandre Rignault.

Meer een toneelstuk dan een echte filmbewerking van Dostojewski's klassieke roman. Van de vele vooroorlogse theatergrootheden valt Blanchar als de gekwelde jonge moordenaar Raskolnikow nauwelijks nog serieus te nemen, maar Baur als de rechter die hem met ijzeren logica tot een bekentenis dwingt blijft indrukwekkend. Het camerawerk is van René Colas en Joseph-Louis Mundwiller.

Liliom

1934 | Fantasy

Frankrijk 1934. Fantasy van Fritz Lang. Met o.a. Charles Boyer, Madeleine Ozeray, Pedro Alcover, Odette Florelle en Antonin Areaud.

Een heethoofdige kermisklant is bij een roofoverval door de politie gedood, maar mag na zestien jaar even terug op aarde om het leven van zijn weduwe en dochter een positieve wending te geven. Het toneelstuk van Ferenc Molnar (door Lang en Robert Liebmann bewerkt) is voor Lang geen ideale stof voor zijn enige Franse film na zijn vlucht uit nazi-Duitsland en vóór Hollywood. De trucages zijn behendig, maar de dramatische scènes krijgen zoveel accent dat het sprookje erdoor uit zijn evenwicht raakt en sentiment en poëzie ontbreken. Een goede en verrassend onbehouwen rol van Boyer. Het camerawerk is van Rudolf Maté en Louis Née. Het stuk was al eerder verfilmd in Hollywood en werd later bewerkt tot de musical CAROUSEL.