Jacques Louvigny: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Tous les chemins mènent à Rome

1949 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1949. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Gérard Philippe, Micheline Presle, Marcelle Arnold, Marion Delbo en Jacques Louvigny.

Een wereldvreemde geleerde hoort op weg naar een congres in Rome een vrouw vertellen dat ze in levensgevaar verkeert. Het is echter een filmster die haar rol repeteert en zij vindt het misverstand zó komisch, dat ze de man meesleept in een wereld, steeds verder van de wetenschap vandaan. De verrassing het tragisch liefdespaar uit Le diable au corps in een uitbundige komedie te zien, wordt grotendeels teniet gedaan door een matte en gemakzuchtige regie die zelfs op het tempo geen vat heeft.

Toute la famille était là

1948 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1948. Komedie van Jean de Marguenat. Met o.a. Marguerite Pierry, Katherine Kath, Jacqueline Roman, Milly Mathis en Germaine Stainval.

Naar een roman van Henri Falk over de Parijse avonturen van een zonderlinge figuur uit de provincie, die zijn geluk beproeft in het chanson. Op het moment dat het succes zich aandient, komt zijn familie bij hem langs en vader gebiedt de verloren zoon in de vleeswarenzaak van de familie te komen werken. Daar vindt hij dan zijn vertrouwde omgeving terug. Typerend voor wat er destijds aan Franse kwaliteit voorhanden was en voorzien van een ouderwets en verouderd scenario. Ook bekend als LE PORC-EPIC en LE SEDUCTEUR INGENU.

L'ombre

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van André Barthomieu. Met o.a. Renée Faure, Berthe Bovy, Pauline Carton, Lolita de Sylva en Eliane Charles.

Een bewerking van de gelijknamige politieroman van Francis Carco. Een klassiek politie-onderzoek met een hoofdverdachte die vanzelfsprekend niet de misdadiger is. Een weinig originele opzet maar er is wel sprake van een behoorlijke mate van 'suspense', op een degelijke manier in beeld gebracht en er wordt goed gespeeld. Waaruit volgt dat Berthomieu zijn slechte reputatie, die de critici hem destijds bezorgde, niet verdient.

Blanc comme neige

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Paulette Dubost, Mona Goya, Alice Tissot, Pauline Carton en Marcelle Rexiane.

Een politiekomedie rond een juwelendiefstal en een onschuldige die onwetend uit de provincie aankomt in Parijs. Hij wordt uiteindelijk van alle blaam gezuiverd door degene die zijn vrouw zal worden: zij openen een kruidenierswinkel. Als hij niet een uitmuntend oeuvre (LE MORT EN FUITE) had achtergelaten, zou de zeer vruchtbare Berthomieu herontdekking niet verdienen. Hij blinkt uit in de komedie, de satire zonder hatelijkheid en vooral de wrange schildering van de kleine burgerij. Bourvil is in topvorm in de rol van dienstklopper.

Sérénade aux nuages

1946 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Tino Rossi, Pierre Larquey, Jacques Louvigny en Noël Roquevert.

Dit verhaal over een zanger die incognito in een kasteel komt van een geruïneerde eigenaar, een verborgen schat zoekt en uiteindelijk met de dochter van de kasteelheer trouwt is op maat gemaakt voor Rossi. Moeilijk om een vaker gebruikt scenario te vinden! Jacques Natanson en Georges Wakhéwitch, respectievelijk dialogenschrijver en decorbouwer proberen de brokstukken te redden met behulp van Larquey en Roquevert. Resultaat: de film is te verdragen zolang Rossi zijn mond niet opendoet. Maar helaas...

Gringalet

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Suzy Carrier, Marguerite Deval, Marcelle Hainia, Christiane Sertilange en Paul Vandenberghe.

Bewerking van het stuk van Paul Vandenberghe. Lijkt erg op toneel want de handeling voltrekt zich voornamelijk in een grote villa. Berthomieu (met een hoge produktiviteit) was niet zo onbenullig als wel is beweerd. Hij was een redelijk kunstenaar en soms meer dan dat. Maar dit erg verouderd stuk heeft hij niet weten op te frissen. En de toegepaste trucs zijn inmiddels achterhaald.

Amours, délices et orgues

1946 | Familiefilm, Muziek

Frankrijk 1946. Familiefilm van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Catherine Erard, Alice Tissot, Janine Mareil en Jean Desailly.

De `serieuze` kritiek heeft Andr[KA1]e Berthomieu - meestal terecht - de grond ingeboord. Voor deze film schreef echter Julien Duvivier het scenario en dat is te merken. Voor wie van jazz houdt, is dit verhaal over een rector van een lyceum in de provincie, die zijn enthousiasme voor de muziek (in dit geval van Misraki) op zijn leerlingen wil overbrengen, een alleraardigste tijdspassering.

J'ai dix-sept ans

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Berthonieu. Met o.a. Jacqueline Delubac, Madeleine Suffel, Aimé Clariond, Gérard Néry en Monique Darritz.

Een vlakke bewerking van een stuk van Paul Vandenberghe over de crisis van een adolescent, geheel in de stijl van het moralistische Boulevardtoneel van destijds. Saai scenario. Het moet echter niet worden vergeten dat Jacques Becker met RENDEZ- VOUS DE JUILLET iets later (1949) een eindeloos veel gevoeliger film over de jonge generatie zou opnemen.

Le Bossu

1944 | Komedie, Drama

Frankrijk 1944. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Yvonne Gaudeau, Héléne Vercors, Annette Poivre, Pierre Blanchar en Paul Bernard.

Redelijke verfilming van de beroemde roman van Paul Féval door Bernard Zimmer, eveneens de dialogenschrijver. Het resultaat is verzorgd en, zonder tot grote hoogten te komen, het is een zeer geslaagde amusante film en goed geregisseerd. Delannoy verdient beter dan de reputatie die hij heeft gekregen.

Florence est folle

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Praince, Lise Florelly, Marquerite de Morlaye en André Luguet.

Na een ongeluk gaat de even mooie als koele echtgenote van Jérôme Benoît zich bezighouden met zingen en optreden tijdens koffieconcerten. Het leven van haar man, die haar impresario is geworden, verandert daardoor totaal. Dit is beslist niet een van de meest markante films van Georges Lacombe maar wel een smeuïge en levendige komedie zonder pretenties. Om de een of andere reden zijn drie personen voor het scenario aangetrokken: Jean Sacha, Jacques Companeez en Alex Joffé, en Henri Jeanson voor de dialogen.

Félicie Nanteuil

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Claude Dauphin, Louis Jourdan, Marcelle Praince en Roland Armontel.

Een meisje uit de provincie volgt een acteur, die haar een toneelcarrière voorspiegelt naar Parijs. Onder zijn jaloerse protectie kan haar grote talent zich niet ontwikkelen en als zich een nieuwe aanbidder aandient, pleegt de acteur zelfmoord. Ze ziet af van de liefde en wijdt haar leven alleen aan het theater. Deze filmversie van Histoire Comique van Anatole France biedt een zorgvuldige reconstructie van Parijs anno 1900 en de bezielde hoofdrollen van Presle en Dauphin redden het scenario van overdreven melodrama.

Fièvres

1942 | Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Tino Rossi, Madeleine Sologne, Jacqueline Delubac, Ginette Leclerc en Jacques Louvigny.

Vrouw van zanger met veel succes houdt fatale ziekte voor hem verborgen, maar zijn slippertje met directrice van platenmaatschappij versnelt haar aftakeling. Uit schuldbesef geeft zanger carrière op en hij trekt zich terug op platteland waar boerenmeisje hem nieuwe levensmoed geeft. Muzikale smartlap is op maat gemaakt voor Rossi die als acteur niet tegen rol is opgewassen, maar tegenspel in de juiste toon krijgt.

On purge bébé

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Jacques Louvigny, Marguerite Pierry, Fernandel en Sacha Tarride.

Een zakenman probeert een opdracht tot levering van po's aan een legerkazerne te krijgen, maar een bespreking met een legerfunctionaris wordt onbedoeld volledig in de war gestuurd door zijn gezinsleden. De klucht van Feydeau kreeg in Renoirs filmversie een optimale vaart en vertolking, waardoor de vroege sprekende film in geen enkel opzicht zijn werking heeft verloren.