Hans-Christian Blech: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

La Paloma fliegt nicht mehr

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Tom Toelle. Met o.a. Hans-Christian Blech, Wolfgang Reichmann, Klaus Schwarzkopf, Jutta Boll en Erla Prollius.

Als voormalige ijscoman Reichmann met een grote voorliefde voor zeeslagen, het bejaardenhuis betreedt, verstoort hij met zijn onbehouwen gedrag de bestaande verhoudingen. Naarmate zijn medebewoners hem accepteren, kan Dr. Blech niet langer meer de eerste viool spelen met saaie historische verhalen, maar hij maakt tenslotte een eind aan Reichmanns monomanie over zeeslagen. Vrijelijk gebaseerd op een kort verhaal van Siegfried Lenz, dat door de regisseur tot scenario werd bewerkt. Achter de camera stond Anton Peschke.

Die Ringe des Saturn (2)

1992 |

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1992. Michael Kehlmann. Met o.a. Franz Morak, Dagmar Mettler, Alexander Kerst, Graziella Galvani en Wolfgang Stendar.

Slot van een tweedelige miniserie. Antiheld en geheimagent zonder succes Morak keert terug van zijn mislukte missie naar de Oostenrijkse hoofdstad, waar hij met de aantrekkelijke Mettler terechtkomt in een 'Mittel-europäisch' wespennest dat hem voert naar Polen en Wit-Rusland naar de ontrafeling van de duistere krachten die zich in de voormalige Sovjetunie bezig zijn te ontketenen. Hij komt in aanraking met voormalige knechten van Hitler. Wie van dit genre houdt, kan zijn hart ophalen. Sterker dan het eerste deel. Het script is van Michael Kehlmann en Peter Zeindler, die menige prijs voor zijn werk in de wacht sleepte.

Mit den Clowns kamen die Tränen

1990 | Misdaad, Mysterie, Sciencefiction

Duitsland 1990. Misdaad van Reinhard Hauff. Met o.a. Sunnyi Melles, Olgierd Lukaszewicz, Hans-Christian Blech, Bernard-Pierre Donnadieu en Ida di Benedetto.

Journaliste Norma Desmond (Melles) woont met haar zoontje (Ehgartner) een circusvoorstelling bij. Plotseling stormen als clowns vermomde terroristen met machinegeweren bewapend de piste in. Een bekend onderzoeker in de genetica en zijn gezin, die zich onder het publiek bevinden, worden vermoord. Ook Norma's zoontje komt om het leven. Nadat het eerste leed geleden is, wil Norma zelf de zaak uitpluizen. De eerste sporen leiden uiteraard naar het genetica-instituut. Naar de gelijknamige roman van bestsellerschrijver Johannes Mario Simmel, die een dik avonturenverhaal bedacht over het genetica-onderzoek en de gevaren van een verkeerd gebruik. Van de kijker wordt geen grote kritische instelling verwacht, de personages zijn oppervlakkig en de toon is soms pathetisch. Typische, passieve ontspanning voor een tv-kijker, die geen hoge eisen stelt. Het scenario is van Horst Vocks en Thomas Wittenberg. Het camerawerk is van David Slama. Oorsponkelijk uitgezonden in drie delen.

Der achte Tag

1990 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1990. Mysterie van Reinhard Münster. Met o.a. Katharina Thalbach, Hans-Christian Blech, Hannelore Elsner, Ulrich Pleitgen en Peter Simonischek.

Als de jonge, geëngageerde journaliste Vera probeert achter de motieven voor de zelfmoord van een geleerde te komen, werkt ze zich behoorlijk in de nesten. De betreffende arts was betrokken bij proeven met genetische manipulatie. Met alle middelen tracht men te verhinderen dat zijn illegale praktijken aan het licht komen. Spannende thriller met een actueel onderwerp. Axel Block verwierf de Bayerischer Filmpreis 1990 voor zijn camerawerk.

Der Schrei der Eule

1987 | Thriller

Duitsland 1987. Thriller van Tom Toelle. Met o.a. Matthias Habich, Birgit Doll, Jacques Breuer, Doris Kunstmann en Fritz Lichtenhahn.

Thriller naar de in 1964 verschenen roman The Cry of the Owl van misdaadschrijfster Patricia Highsmith, met Habich als een pas gescheiden man die tijdens een van zijn doelloze tochten de in een afgelegen huisje wonende Doll leert kennen. Het is liefde op het eerste gezicht, maar Dolls vroegere vriend Breuer weigert het veld te ruimen. Zoals wel vaker bij Highsmith - het scenario is van Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich - is de plot niet sterk en gaat het meer om de situaties. In hetzelfde jaar ook verfilmd door Claude Chabrol, onder de titel LE CRI DU HIBOU.

Oberst Redl

1985 | Drama, Historische film

Duitsland​/​​Hongarije​/​​Oostenrijk 1985. Drama van István Szabó. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Gudrun Landgrebe, Hans-Christian Blech, Armin Müller-Stahl en Jan Niklas.

Aan de hand van de opkomst en ondergang van Oberst Redl in de Oostenrijkse monarchie ten tijde van keizer Franz Josef behandelt de film het verband tussen het lot van het individu en de politieke gebeurtenissen. Een tweede fantastische hoofdrol van Brandauer. Tweede film in Szabó's trilogie, met MEPHISTO en HANUSSEN. Het scenario werd geschreven door regisseur Szabó en Péter Dobai. Het camerawerk is van Lajos Koltai.

Victoria

1979 | Drama

Zweden​/​​Duitsland 1979. Drama van Bo Widerberg. Met o.a. Michael Jolin, Stephan Schwarz, Sigmar Solbach, Christiane Hörbiger en Gustaf Kleen.

Op basis van een roman van Knut Hansun over de onmogelijke liefde tussen een molenaarszoon en een jonge gravin, probeert Widerberg de impressionistische romantiek van zijn ELVIRA MADIGAN te evenaren. De Duitse co-productie acteurs en de Engelse dialoog ontnemen de emoties echter elke overtuigingskracht, zodat het resultaat een leeg prentenboek is met alleen fraaie beelden van de Noorse fjorden.

Zerschossene Träume

1976 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Oostenrijk 1976. Drama van Peter Patzak. Met o.a. Yves Beneyton, Carroll Baker, Raymond Pellegrin, Mathieu Carrière en Hans-Christian Blech.

De zoon van een overleden politieman wordt onderhouden door een rijke nymfomane en een homoseksuele nachtclubeigenaar. Omdat hij verliefd is op een jonge prostituée wil hij zijn zelfrespect heroveren. Hij gaat ook de politie-opleiding volgen - gestimuleerd door zijn omgeving, die hem net als zijn vader hoopt te kunnen manipuleren - maar hij doet dat om zijn wraak een legaal alibi te geven. Het scenario is uit al te cliché-matige typeringen opgebouwd, al blijkt Patzak een beter regisseur dan schrijver, waardoor de film bij vlagen toch boeit. Een goede explosieve hoofdrol van Beneyton.

Tatort - Frankfurter Gold

1971 | Mysterie

Duitsland 1971. Mysterie van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Michel Gruner, Hans-Christian Blech, Karl Lieffen en Fritz Rasp.

Kommissar Konrad (H[KA3]ohne) uit Frankfurt krijgt bij zijn eerste zaak te maken met Johannes Stein (Gruner), een oplichter, die uit lood staven laat gieten en ze vervolgens met een heel dun laagje bladgoud laat vergulden. Daarna slaat hij ze op in de kluis van een bank en laat een notariële acte opmaken over Zwitsers goud. Daarmee zoekt hij klanten, die bij hem hun spaarcentjes beleggen. Als de mensen merken dat hun geld is verdwenen, beginnen ze te klagen. Het is voor Konrad nog niet eens zo eenvoudig om aan te tonen dat Stein een schurk is. Eerste en enige TATORT-film van regisseur Fechner, die ook het scenario schreef. De eerste van acht zaken die Konrad zou behandelen; een per jaar tot 1979. Aflevering nummer zes. Het camerawerk is van Rudolf Korösi.

The Bridge at Remagen

1969 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van John Guillermin. Met o.a. George Segal, Robert Vaughn, Ben Gazzara, Bradford Dillman en E.G. Marshall.

In februari 1945 is nog slechts één brug over de Rijn intact, de Ludendorff-brug bij Remagen. Generaal Van Eyck krijgt het bevel de brug op te blazen om de opmars van de geallieerden te stuiten. Hij weigert, want op deze manier zullen zijn terugtrekkende soldaten in handen vallen van de Amerikanen, maar het bevel wordt niet ingetrokken. Uitstekend gemaakte, maar inspiratieloze en gewelddadige oorlogsfilm die maar weinig historische waarde heeft. Wie van spectaculaire ontploffingen houdt komt aan zijn trekken, maar het uit clichés opgebouwde scenario van Richard Yates en William Roberts, naar een verhaal van Roger Hirson heeft weinig opwindends te bieden. Mooie fotografie van Stanley Cortez. Panavision.

La Client de la morte-saison

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Israël​/​​Frankrijk 1969. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Claude Rich, Hans-Christian Blech en Hénia Suchar.

Ex-nazi heeft zich met nieuwe identiteit in Isra[KA3]el gevestigd, is getrouwd en een gewaardeerd herbergier. In cli[KA3]ent herkent hij een van vroegere slachtoffers die bedreiging vormt voor gerespecteerde status. Qua scenario sobere en sterke uitwerking van interessant gegeven en opmerkelijk acteren, maar debutant Mizrahi mist juiste greep op de stof (net als in latere films). Fraaie en boeiende opnamen van Eilat en omgeving.

La voleuse

1966 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Romy Schneider, Michel Piccoli, Hans-Christian Blech, Sonia Schwarz en Mario Huth.

Na twee jaar huwelijk biecht Julia aan wederhelft Werner op dat ze op haar negentiende een baby ter adoptie heeft afgestaan. Wanneer ze het nu zevenjarige jongetje, liefdevol opgenomen door het Poolse arbeidersechtpaar Kostrowicz, terugziet, wil ze hem koste wat kost terug. Intens drama van Chapot (1930-1998), met dialogen van Marguerite Duras, toont hoe wetgeving en emotie volstrekt incompatibel kunnen zijn. Schneider en Piccoli vlammen hier gezamenlijk al zoals ze later zouden doen in Claude Sautets meesterstukken Les choses de la vie en Max et les ferrailleurs.

Battle of the Bulge

1965 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Oorlogsfilm van Ken Annakin. Met o.a. Henry Fonda, Robert Shaw, Robert Ryan, Dana Andrews en George Montgomery.

In de oorspronkelijke versie van deze oorlogsfilm meldt een rancuneuze majoor (Charles Bronson) aan lt.-kolonel Kiley (Henry Fonda) dat ze na de oorlog van Duitsland maar één grote akker moeten maken. Dat zinnetje is in de latere bioscoop- en videoversies niet meer terug te vinden. Het klonk te serieus en te verbeten. Anno 1965 kon er in oorlogsfilms weer een lachje vanaf. 'We'll pick up a landmark,' zegt Kiley (Fonda dus) tegen zijn piloot. 'Sure,' antwoordt die, 'we'll pick up a landmark - right in the kisser.' (IdH/VPRO Gids)

Der Besuch

1964 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1964. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Ingrid Bergman, Anthony Quinn, Irina Demick, Paolo Stoppa en Hans-Christian Blech.

Een intrigerende, maar onevenwichtige filmparabel over hebzucht en verdorvenheid. De rijke Bergman keert terug naar haar Europese woonplaats en biedt de bewoners daar een enorm bedrag aan om op een wettelijk toegestane wijze haar eerste verleider (Quinn) te vermoorden. De acteurs hadden klaarblijkelijk moeite met het melodramatische script. De resultaten zijn interessant, maar niet steeds even geslaagd.