Andrews Engelmann: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

La fille au fouet

1952 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1952. Avonturenfilm van Jean Dréville, René Le Hénaff en Roger Burckhardt. Met o.a. Gaby Morlay, Véronique Deschamps, Michel Barbey, Michel Simon en Colette Darfeuil.

Een bewerking van de melodramatische roman Pietro der Schmuggler van Ernst Zahn. Het verhaal gaat over een meisje dat als jongen verkleed is, over smokkelaars, jaloezie, wraak en een erfenis. De rommeligheid van de film wordt nog versterkt door het feit dat er drie regisseurs aan meewerkten. Le Hénaff werd wegens ziekte vervangen door Dréville die de film redde van de onbetekenendheid, door er een verwarrende, tamelijk erotische sfeer aan te geven, met name in de scènes waar het meisje in een jongensinternaat verblijft. Er is ook een Duitse versie gemaakt, met andere acteurs, DAS GEHEIMNIS VOM BERGSEE.

Skandal in der Botschaft

1950 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1950. Komedie van Erik Ode. Met o.a. Viktor de Kowa, Jeannette Schultze, Andrews Engelmann, Michi Tanaka en Ernst Waldow.

Een geheimzinnige formule, waarmee de hele wereld vernietigd kan worden, belandt in de handen van een totalitaire macht. De regering weet zich geen raad en ontslaat dan maar een vroegere brandkastkraker voortijdig uit de gevangenis om de safe te kraken, waarin zich dat gevaarlijke document bevindt. Ode, iets later beter bekend als Der Kommissar, waagde zich met redelijke vakbekwaamheid aan deze misdaadkomedie.

Der Verteidiger hat das Wort

1944 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1944. Drama van Werner Klingler. Met o.a. Heinrich George, Margit Symo, Rudolf Fernau, Karl Schönböck en Carlo Rust.

Een advocaat verdedigt zijn toekomstige schoonzoon die van moord op zijn ex-vrouw wordt verdacht. Hoewel algauw duidelijk wordt wie de dader is, volgt men geboeid George's pleidooi in deze ook in andere opzichten meeslepende film.

Wasser für Canitoga

1939 | Western

Duitsland 1939. Western van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Peter Voß, Hilde Sessak en Heinrich Kalnberg.

Klassieke Duitse western, geproduceerd op het moment dat de plannen voor de verraderlijke inval in Polen (WO II) al zijn gesmeed. Albers die het liedje 'Goodbye, Johnny' zingt, wordt van sabotage aan een stuwdam verdacht, maar na enkele schietpartijen weet de Maharadja van Whisky-Puur de werkelijke schuldige aan te wijzen en ten koste van eigen leven de schade van de sabotage te herstellen. Een Otto-Otto-western van 'große Klasse'. Scenario van Walter Zerlett-Olfenius, Emil Burri en Peter Francke en camerawerk van Franz Koch en Joseph Illig. Naar het toneelstuk van G. Turner Krebs.

Le Révolté

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Pierre Renoir, René Dary, Katia Lova, Lucien Dalsace en Marcelle Géniat.

Een ongedisciplineerde matroos veroorzaakt een ongeluk. Dankzij de liefde van zijn verloofde vat hij weer moed. Een geur van discipline en plicht in dit zoveelste eerbetoon aan de marine. Clouzot schreef het scenario van deze vervelende film naar de roman van Maurice Larrouy.

Prison Breaker

1936 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk 1936. Misdaad van Adrian Brunel. Met o.a. James Mason, Ian Fleming, Marguerite Allan, Wally Patch en Andrews Engelmann.

Een man redt zijn vriend, een geheim agent (Mason), die in de gevangenis is beland door moord op de vader (Engelmann) van het meisje op wie hij verliefd is (Allan). Aardig gespeeld. Naar het boek van Edgar Wallace.

Tagebuch einer Verlorenen

1929 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Louise Brooks, Fritz Rasp, Josef Rovenský, Sybille Schmitz en Kurt Gerron.

Stomme film uit de hoogtijdagen van de Duitse cinema. Stralend middelpunt is de Amerikaanse actrice Louise Brooks, met haar fameuze boblijn en naturelle manier van acteren, als een jonge apothekersdochter die ongewenst zwanger raakt en na opsluiting in een opvoedingsgesticht in een bordeel belandt. Niet zo indrukwekkend als Pabsts magnum opus Die Büchse der Pandora (1929), met eveneens Brooks in haar meest iconische rol als femme fatale Lulu, maar toch zeer de moeite waard. Brooks raakte na terugkeer in het door haar verfoeide Hollywood al snel in de vergetelheid.