Enrico Viarisio: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Moglie e buoi

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Leonardo de Mitri. Met o.a. Gino Cervi, Walter Chiari, Frederica Ranchi, Sandra Milo en Nino Taranto.

Een rijke Italo-Amerikaan keert terug in zijn geboortedorp om daar een vrouw voor zijn zoon te zoeken. De jongen is een begerenswaardig figuur en wordt ondanks gebrek aan eigen animo het object van de gunsten van de dorpsmeisjes en de jaloezie van hun vrienden. Het meisje op wie hij toch verliefd wordt komt uit een familie die nog een vete met papa heeft. Goed getroffen typeringen en uitbundige milieuschetsen maken een eenvoudige komedie tot een onderhoudende film.

Cose da pazzi

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Aldo Fabrizi, Carla Del Poggio, Rita Giannuzi, Enrico Viarisio en Enrico Luzi.

Een meisje krijgt een woedeaanval en vertoont midden op straat agressief gedrag. Ze wordt naar een psychiatrische inrichting gebracht. Uiteindelijk blijkt dat zij niet geestelijk gestoord is, maar de artsen in de kliniek zijn gek. Surrealistische situatiekomedie van de Duitse, expressionistische, regisseur Pabst.

Pellegrini d'amore

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Andrea Forzano. Met o.a. Sophia Loren, Alda Mangini en Enrico Viarisio.

Mevrouw Dalia (Mangini) en twee medeplichtigen die zich voordoen als professor en verleidelijke nicht (Loren). Ze proberen een ongeloofwaardige val te zetten voor twee ex- militairen, die Dalia in de oorlog heeft leren kennen. Uiteraard ontstaan er onverwachtse complicaties. De regie is zwak maar het spel is aardig, vooral Mangini. Dit is Loren's eerste grote rol.

Era lui... si si

1951 | Komedie

Italië 1951. Komedie van Vittorio Metz en Marcello Marchesi. Met o.a. Walter Chiari, Silvana Pampanini, Carlo Campanini, Isa Barzizza en Nyta Dover.

Een winkelier is een fan van Pampanini en heeft iedere nacht avontuurlijke dromen over haar, waarbij hij haar steeds verliest aan een jongeman, wiens dubbelganger in werkelijkheid bij hem komt solliciteren. Een psychiater lost zijn complexen ten aanzien van de employé op, waarna ook de dromen verdwijnen. Het uitgangspunt wordt opgeofferd aan revue-achtig aangedikte droomscènes, die door de regisserende schrijvers meer rumoerig-platvloers dan parodistisch zijn uitgebeeld. Voor de exportversie werden opnamen gemaakt van Loren als topless haremdame; in de geklede standaardversie is ze nagenoeg onzichtbaar.

Prima comunione

1950 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1950. Avonturenfilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Aldo Fabrizi, Gaby Morlay, Enrico Viarisio, Lauro Gazzolo en Andreina Mazzetto.

Een boerenmeisje, op de ochtend van haar eerste communie. Haar vader gaat haar witte jurkje ophalen bij de kleermaker. Op de terugweg echter krijgt hij een ongelooflijke serie moeilijkheden en tegenslagen te verwerken, waardoor hij te laat komt. Thuis zit iedereen in angst en zorg, maar als alles verloren lijkt... Het eind is blij en verrassend. Een hartverwarmend relaas over de wisselvalligheden van het leven. Prachtige karaktertekening. Scenario van Cesare Zavattini en camerawerk van Mario Craveri.

Quattro passi fra le nuvole

1942 | Drama, Komedie

Italië 1942. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Adriana Benetti, Giuditta Rissone, Carlo Romano en Guido Celano.

Een handelsreiziger wordt door een ongehuwd, zwanger meisje overgehaald om tegenover haar ouders als echtgenoot te poseren om zo de eerste klap op te vangen. Deze innemende tragikomedie geldt als voorloper van het neo-realisme door de keuze van `gewone mensen` als personages (en niet uit witte-telefoonmilieus) en scènes buiten studio-decors. Opnieuw verfilmd in 1956.

Finalmente soli

1942 | Komedie

Italië 1942. Komedie van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Anna Magnani, Enrico Viarisio, Maria Mercader, Maurizio D'Ancora en Virgilio Riento.

Een verrukkelijke situatie-komedie die speelt in een goed- burgerlijk milieu aan het eind van de achttiende eeuw. Viarisio is weliswaar verloofd met Anna Magnani, maar hij wil zijn losbandig bestaan nog niet opgeven. Magnani houdt het dus voor gezien. Op de huwelijksdag van zijn vriend duikt Viarisio's moeder op om kennis te maken met zijn verloofde. Hij stelt haar de bruid van zijn vriend voor als de zijne en doet net of de bruiloft zíjn bruiloft is. Hij werkt zich nog meer in de nesten als Magnani terugkeert en denkt dat iemand anders haar plaats heeft ingenomen.

L'amore si fa cosi

1939 | Romantiek, Komedie

Italië 1939. Romantiek van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Enrico Viarisio en Colette Darfeuil.

Onderhoudend romantisch blijspel over jonge ontwerper die zich voordoet als een belangrijk man om zich een positie te verwerven bij een exclusief, trendy modehuis. Hij weet het tot directeur te schoppen, en uiteindelijk slaat hij een vrouwelijke collega aan de haak.

La dama bianca

1938 | Romantiek, Komedie

Italië 1938. Romantiek van Mario Mattoli. Met o.a. Elsa Marlini, Nino Besozzi, Enrico Viarisio en Ada Cristina Almirante.

Een rijk echtpaar gaat op vakantie naar Cervinia in de noordelijkste provincie van Italië, Valla D'Aosta, vanwaar je de Matterhorn kan zien. De man is een onverbeterlijke rokkenjager en zijn vrouw weet dat. In de trein heeft hij al zitten flirten en in het hotel zit hij zo ongeveer alle dames achterna. De vrouw wil hem een lesje leren. Om hem jaloers te maken flirt ze er lustig op los en iedere avond valt ze een andere kerel om zijn hals.

Gli uomini non sono ingrati

1937 | Komedie

Italië 1937. Komedie van Guido Brignone. Met o.a. Isa Pola, Gino Cervi en Enrico Viarisio.

Hongarije in de zorgeloze jaren 1920-30. Een gevangene brengt een jong meisje in moeilijkheden. Hij weet haar reputatie te redden door ervoor te zorgen dat zij de gelukkige bruid wordt van een echte heer. Een leuke, plezierige film.

Trenta secondi d'amore

1936 | Komedie

Italië 1936. Komedie van Mario Bonnard. Met o.a. Elsa Merlini, Nino Besozzi en Enrico Viarisio.

Een beeldschone vrouw laat per ongeluk iets uit haar raam vallen, waardoor een passerende voetganger beneden geraakt wordt. Het slachtoffer wordt voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht. Wanneer hij eenmaal weer voldoende genezen is om te vertrekken, gaat hij de vrouw bezoeken om een schadeloosstelling te eisen: 150.000 lire òf een kus van dertig seconden. Een middelmatige klucht.

L'uomo che sorride

1936 | Komedie

Italië 1936. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Vittorio De Sica, Assia Noris, Umberto Melnati en Enrico Viarisio.

Aldo De Beneditti schreef het script voor de filmversie van het gelijknamige toneelstuk dat hij samen met Luigi Bonelli schreef. Een rijke weduwnaar probeert van zijn afschuwelijke dochter (Noris) af te komen en hij zoekt ijverig naar een huwelijkskandidaat voor de feeks. Op een dag verschijnt Pio Fardella (De Sica), die het wel met dochterlief wil proberen. Niet een film die eruit springt, maar de beminnelijke De Sica is verrukkelijk om naar te kijken.

Amazzoni bianche

1936 | Komedie

Italië 1936. Komedie van Gennaro Righelli. Met o.a. Paola Barbara, Enrico Viarisio, Luisa Ferida, Doris Duranti en Sandro Ruffini.

Een jonge, getrouwde vrouw wil meedoen aan een skiwedstrijd voor ongehuwde dames. Ze gebruikt de papieren van haar (vrijgezelle) zuster om zich in te schrijven. Haar man vindt het maar zo-zo. Mopperend belooft hij haar naar de plaats van de wedstrijd te brengen, waar hij zal figureren als haar jaloerse minnaar. Maar als een bevallige deelneemster verliefd wordt op meneer, moet mevrouw kiezen tussen de prijs en haar huwelijk. Aardige, vlotte komedie.

Amo te sola

1935 | Komedie

Italië 1935. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Vittorio De Sica, Milly, Enrico Viarisio en Carlo Ninchi.

Een beroemde Napolitaanse componist arriveert in Florence en wordt verliefd op een jonge vrouw, Grazia (Milly). Hij bezoekt regelmatig een plaats waar zich liberalen ophouden en componeert een partijlied, waarna hij door de autoriteiten wordt gearresteerd. Na zijn vrijlating zoekt hij een goed heenkomen in Milaan maar heeft heimwee naar Grazia en keert terug naar Florence. De film laat het streven naar politieke eenheid in Italië in de 19e eeuw zien. Tegen deze achtergrond hervinden de twee geliefden elkander weer. Een van de betere lichte komedies die Italië's Risorgimento bespot. Regisseur Mattoli houdt van het maken van grapjes over de oecumenische beweging van de winnaars en de opportunistische ommekeer van de verliezers. De Sica en de andere acteurs zijn superieur.