Roger Ibanez

Acteur

Roger Ibanez is acteur.
Er zijn 14 films gevonden.

Navarro : Regrettable incident

1997 | Misdaad, Familiefilm

Frankrijk/Zwitserland 1997. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Roger Hanin, Christian Rauth, Daniel Rialet, Jacques Martial en Jean-Claude Caron.

Een bankier, zijn vrouw en hun dochtertje worden op hun luxe- flat in Parijs gegijzeld door drie overvallers. De vrouw kan de politie verwittigen, gangsters raken in paniek en schieten de bankier dood. Na korte klopjacht kan de politie [KA1]e[KA1]en van de daders vatten. Net dan krijgt commissaris Navarro (Hanin) een knappe stagiaire, Vanessa Ducroc (Beulque), toegewezen, die vol ongeduld aan de slag wil. Spoedig wordt het spoor gevonden van [KA1]e[KA1]en der overvallers, het meisje Sandra (Papadodima), de rest is een makkie. Eens te meer staat Navarro, in door Noël Sisinni geschreven scenario, garant voor verstandig redeneren en af en toe een glimlach. Pikant detail: Beulque, leerlinge aan het prestigieuze nationale Conservatorium van Parijs, kreeg achttien dagen vrij voor het spelen van haar rol van politie-stagiaire Ducroc. Tito Topin bedacht het personage van Navarro. Aflevering van het seizoen, nummer van 104.

Navarro : Regrettable incident

1997 | Misdaad, Familiefilm

Frankrijk/Zwitserland 1997. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Roger Hanin, Christian Rauth, Daniel Rialet, Jacques Martial en Jean-Claude Caron.

Een bankier, zijn vrouw en hun dochtertje worden in hun appartement gegijzeld door drie misdadigers. In een ogenblik van onoplettendheid kan de vrouw de politie verwittigen. In paniek doden de misdadigers de bankier alvorens op de vlucht te slaan. Navarro (Hanin) kan al vlug de identiteit van de daders achterhalen: Sandra (Papadodima) en Richard (Renaud), een koppel zonder gerechterlijk verleden, die in de gijzeling meegesleept werden door Richards broer Franck (Lavandier), een regelmatige bajesklant. Net nu krijgt Navarro een stagiaire toegewezen, Vanessa Ducroc (Beulque), die in haar ongeduld om aan de slag te gaan een fout maakt die Navarro nog lang zal heugen. Een ontspannende politiethriller met enkele spannende momenten en een lichtvoetige psychologische ondergrond. Erg origineel is het niet, maar het blijft geschikt consumptiemateriaal voor een avondje spanning. Noël Sisinni en Tito Topin, die het personage van Navarro bedacht, schreven het scenario dat door Daniel Diot gefotografeerd werd. Stereo.

Le pari

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Didier Bourdon en Bernard Campan. Met o.a. Didier Bourdon, Bernard Campan, Isabelle Ferron, Isabel Otero en Hélène Surgère.

Deze satirisch getinte komedie gaat over twee stellen, waarvan de vrouwen zusters zijn. Didier (Bourdon) en Murielle (Ferron) wonen in Neuilly en voeren een prettig, bourgeois bestaan dankzij de apotheek van Didier. Victoria (Otero) en Bernard (Campan) wonen in een lommerrijke wijk in de voorstad; Bernard is leraar aan een beroepsschool. Tijdens een gezamenlijke maaltijd nemen ze het besluit om twee weken achtereen niet meer te roken. Aanvankelijk zijn ze in de wolken van hun initiatief, maar later missen zij de rookwolken op hun longen en de verslavende werking van de extra druk in hun aderen: ze worden agressief en gewelddadig. Opgejut door hun respectievelijke vrouwen worden Didier en Bernard lid van een anti-rook beweging. Verstoken van hun dagelijkse portie nicotine beginnen ze compensatie te zoeken in extra hapjes, nemen daardoor toe in gewicht en eindigen met thalassotherapie. Bernard herovert zijn Victoria, die zich op een gegeven moment van hem had afgewend en gaan op het land wonen, terwijl Didier goeroe wordt bij een yoga- sekte. Beiden lijden echter zwaar onder het feit dat zij de tabak zo node moeten missen. De moraal van dit verhaal zou gesponsord kunnen zijn door een grote tabaksfabrikant. In deze film deden twee van de drie Inconnus mee; bekend om hun bekkentrekkerij met fors effectbejag met grove, soms rake grappen en grollen. Liefhebbers van dit soort humor komen aan hun trekken, vooral omdat het scenario beter in elkaar zit dan de vorige film van het trio LES TROIS FRÈRES. Niet-kenners denken dat men probeert Eddy Murphy te imiteren, en dan geldt dat het origineel altijd beter is dan een kopie.

Cassidi et Cassidi : Le prix de la liberté

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Joël Santoni. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Patrick Catalifo, Catherine Rouvel, Bruno Raffaelli en Cécile Auclert.

Pilot van Franse policier-serie, gesitueerd in Franse Midi, met een zus en broer als blikvangers. De zus, Laura Cassidi (Bourgine) is een 30-jarige politiecommissaris, de broer, Paul Cassidi (Catalifo) belandde in de bajes voor deelname aan bankoverval. In dit eerste verhaal, geschreven door Bruno Tardon, Viviane Zingg en Joël Santoni, kan Paul vervroegd vrijkomen indien hij een delicate opdracht vervult voor de Franse geheime diensten. Laura probeert Paul ervan te overtuigen die kans niet te verknoeien. Verraad, complotten, valstrikken en een vleugje suspens vormen de ingrediënten van pilootfilm met veel te alledaagse en voorspelbare plot. Rouvel speelt Rose, de moeder van onwaarschijnlijk duo.

Les femmes et les enfants d'abord

1994 | Komedie

Frankrijk/Duitsland/Spanje/Italië 1994. Komedie van Sandra Joxe. Met o.a. Anna Galiéna, Roger Ibanez, Javier Albada, Mapi Galan en Pascal Aubier.

Galiena is 35, gehuwd en moeder van drie kinderen. Twaalf jaar geleden was ze een beloftevolle studente in de schilderkunst, maar ze werd zwanger en trouwde met Atkine, zoon van een rijke familie. Ze liet de schilderkunst varen om zich volledig te wijden aan haar gezin. Maar hun geluk overleefde de jaren niet en ze mist de moed om zelf een andere richting aan haar leven te geven. Als Atkine haar in de steek laat, ziet ze zich gedwongen haar lot in eigen handen te nemen. Prikkelende, poëtische komedie waarin goed gespeeld wordt, maar met een voorspelbaar scenario van Joxe. Galiena steelt moeiteloos de show als een ingedommelde vrouw die plotseling wakker geschud wordt. Fotografie van Emmanuel Machuel.

Le Tunnel

1994 | Misdaad

Spanje/Duitsland/Frankrijk/Italië 1994. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Götz George, Macha Méril, Catherine Wilkening, Edgar M. Böhlke en Gérard Klein.

Karl Morlock (George) is inspecteur van de Duitse vertegenwoordigers van een Europees industriëel kartel dat de bouw financiert van een autotunnel in de Pyreneeën. Hij wordt naar de plaats van het project gestuurd omdat milieugroepen de bouw willen stilleggen. Dat levert volgens de opdrachtgevers onaanvaardbaar tijdverlies op. Morlock ontdekt dat de acties goed georganiseerd zijn en hij wil uitvinden wie erachter zit. Alledaagse misdaadfilm die de aandacht wil vestigen op de vernietiging van het milieu uit winstbejag. Boisset, die ook het scenario schreef, samen met Alain Scoff, was ooit een cynischer filmmaker. De acteurs leveren goed werk, vooral Méril als de politieke lijsttrekker van een groene partij. Yves Dahan stond achter de camera. In Duitsland uitgezonden als een aflevering van de tv-serie MORLOCK.

Les mamies

1992 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1992. Komedie van Annick Lanoë. Met o.a. Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Paulette Dubost, Jackie Sardou en Marthe Villalonga.

De twaalf-jarige Gallon woont bij zijn grootmoeder Darrieux en zijn moeder Kriegel. Deze laatste is zo ingenomen met haar aanstaande, tweede huwelijk, dat ze geen aandacht heeft voor de jongen. Wanneer moeder op zakenreis is, loopt de jongen weg. Darrieux wil haar kleinzoon terugvinden en roept de hulp in van enkele oude vriendinnen. Ontwapenend spel van zeven oudere actrices redt de film van de totale ondergang. Het scenario hangt met haken en ogen aan elkaar en heeft weinig opwindends, maar Darrieux en haar trawanten zorgen voor leuke dialogen en situaties. Lano[KA3]e, Claude Besson, Claire Alexandrakis en Chantal Pelletier schreven het scenario, dat (gelukkig) veel plaats laat voor improvisatie. Fotografie van Olivier Gueneau.

Qu'est que tu veux Julie?

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Charlotte Dubreuil. Met o.a. Arlette Bonnard, Jean-Pierre Moulin, Jean-Claude Jay, Roger Ibanez en Noëlle Fremont.

Enige bijna-veertigers leven in een commune in de Provence, waar ze goede contacten met de dorpsbewoners hebben. Totdat de vrouw, die probleemloos haar gunsten en aandacht verdeelde tussen haar echtgenoot en een communistische onderwijzer, slaapt met een Spaanse gastarbeider. Alle tolerantie en ruimdenkendheid verdwijnt onmiddellijk. Eenmaal geconfronteerd met het failliet van de 1968-idealen kiest de vrouw voor een leven alléén met haar kinderen. Het zinnige doorbreken van het kaste-besef bij zogenaamd vooruitstrevende denkers en maatschappijhervormers wordt genuanceerd weergegeven en niet eenvoudigweg bespot. Vooral door Bonnard in de titelrol wordt er mooi gespeeld. Toch lijkt de regisseuse zich er niet echt van bewust te zijn hoe elitair haar keuze van personages wel is.

L'affiche rouge

1976 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1976. Drama van Frank Cassenti. Met o.a. Anicée Alvina, Pierre Clémenti, Roger Ibanez, Julian Negulesco en Malka Ribowska.

Emigrantenverzetsgroep is in 1944 door Gestapo ge[KA3]executeerd. Dertig jaar later bereiden toneelspelers openluchtvoorstelling over hen voor, waarbij destijds betrokkenen en nabestaanden informatie en kritische kanttekeningen komen geven. Combinatie van flashbacks, discussies en toneel geeft voor film ongewone illustratie van theatertheorie[KA3]en van Bertolt Brecht (1898-1956) over didactiek en politieke effectiviteit. Vormgeving, muziek en elan van jonge acteurs maken resultaat meeslepend en aansprekend in plaats van dor tractaat. Het scenario is van René Richon en regisseur Cassenti. Het camerawerk is van Philippe Rousselot. Eastmancolor.

Le train

1973 | Oorlogsfilm, Drama

Italië/Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Maurice Biraud, Nike Arrighi, Régine en Anne Wiazenski.

Een huisvader vlucht in 1940 voor de Duitse invasie van Noord-Frankrijk. In de trein raakt hij gescheiden van zijn gezin. Tijdens een oponthoud op een station leert hij een Duitse jodin kennen en wordt hij verliefd op haar. In 1943 zien ze elkaar terug als arrestanten van de Gestapo. Deze Simenon-verfilming bleef vrij spanningloos en oppervlakkig. Schneider en Trintignant geven emotie aan hun personages, maar hun medepassagiers blijven karikaturen. Het scenario is van Pascal Jardin (die ook het dialoog schreef) en regisseur Granier-Deferre. Walter Wottitz stond achter de camera.

Le Retour d'Afrique

1973 | Drama

Zwitserland/Italië 1973. Drama van Alain Tanner. Met o.a. François Marthouret, Josée Destoop, Juliet Berto, Anne Wiazemsky en Roger Ibanez.

Een jong echtpaar in Genêve wil een nieuw leven beginnen door naar Algerije te emigreren. Vlak voor het vertrek telegrafeert een vriend aldaar, die hun werk beloofde, de reis uit te stellen en stuurt vervolgens een brief met de mededeling dat hij zelf weer naar Zwitserland komt. Om tegenover de buitenwereld die ze met avontuurlijkheid hebben overtroefd de schijn op te houden duiken ze onder in een leeg appartement. In isolement leren ze hun bestaan betrekkelijk te stellen en daardoor gesterkt opnieuw te beginnen. Bewuste voorspelbaarheid van het scenario en het afzien van de dramatische of spectaculair filmische effecten, dwingen de toeschouwers om het denkproces van personages te volgen, die in opgeslotenheid het land dat ze wilden ontvluchten, pas echt leren kennen.

Le grand voyage

1969 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Portugal 1969. Oorlogsfilm van Jean Prat. Met o.a. Roland Dubillard, Jean Le Mouël, Henri Labussière, Oskar Freitag en Ilse Marie Schnering.

Dubillard, een Spaanse republikein is naar Frankrijk uitgeweken, van waaruit hij zijn strijd tegen het fascisme verder zet. Hij wordt echter ontdekt door de Gestapo. Hij wordt gearresteerd en op transport gesteld naar een concentratiekamp. Het wordt een lange, slopende en ellendige tocht die vier dagen en vijf nachten duurt. Tijdens de reis denkt hij aan wat gebeurd is en aan wat hem nog te wachten staat. Zeer literaire adaptatie van de roman van Jorge Semprun, voor het grootste gedeelte verteld door het hoofdpersonage. Zeker niet aan te raden voor een ontspannend avondje, want het lot van de honderdvijftig gedeporteerden, opgesloten in een beestenwagen, is alles behalve een plezierreisje. De roman werd op indrukwekkende wijze geadapteerd door de regisseur zelf. André Lecoeuvre stond achter de camera.

L'espagnol: L'étranger dans la vigne

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Jean Prat. Met o.a. Jean-Claude Rolland, Dominique Davray, Léonore Corne, Paul Frankeur en Roger Ibanez.

Eerste deel van de tweedelige tv-film [KL]L`espagnol[KLE] wiens maker samen met de schrijver van de roman, Bernard Clavel, het scenario schreef. 1939: twee Spaanse republikeinen die juist bevrijd zijn uit de gevangenkampen, komen werken in Ch[KA4]ateau-Chalons, een dorpje in de Jura dat vandaag de dag nog steeds bekend staat om zijn wijn. Ze worden aangenomen als landarbeiders en maken kennis met de bewoners van de streek. De door de oorlog gebroken Pablo (Rolland) slaagt erin zich aan te passen, terwijl de nog altijd opstandige Enrique (Ibanez) weer vertrekt naar nieuwe gevechten. Echte en innemende personages. Strikte en beheersde regie. Realistisch en meeslepend. Dit is ongetwijfeld het beste werk tot dan toe van deze tv-producent. De Franse tv-omroep Antenne 2 heeft het (aanzienlijke) lef deze film anno 1991 te presenteren alsof het om iets nieuws gaat.

Espagnol: Les dernières vendanges

1967 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Jean Prat. Met o.a. Jean-Claude Rolland, Dominique Davray, Léonore Corne, Jean-Paul Frankeur en Roger Ibanez.

Tweede en laatste deel van de tv-film [KL]Espagnol[KLE]. De tv-regisseur maakte samen met Bernard Clavel het scenario. Sinds de dood van zijn baas houdt `L`Espagnol`, Pablo (Rolland), zich met de boerderij bezig, hecht zich aan het dochtertje van zijn ex-baas en wordt de geliefde van diens weduwe. Zij kopen nieuwe grond aan, terwijl de oorlog doorgaat en het ondergrondse verzet om hen heen wordt opgericht. Fijnzinnige en subtiele psychologische beschrijving van de personages van een uitstekend filmmaker. Een gevoelige en genuanceerde regie. Juist door zijn niets verbloemdende weergave van de werkelijkheid boeiend acteerwerk.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roger Ibanez op televisie komt.

Reageer