Hilde Hildebrand (1897-1976): cast.
Er zijn 36 films gevonden.

Die Dreigroschenoper

1963 | Musical

Duitsland 1963. Musical van Wolfgang Staudte. Met o.a. Curd Jürgens, June Ritchie, Gert Fröbe, Lino Ventura en Hildegard Knef.

Staudte's Dreigroschenoper-versie was feitelijk reclame voor Pabst's oorspronkelijke film die overal van stal werd gehaald. En wat is Sammy Davis Jr vergeleken bij Ernst Busch als Moralitätssänger...

Die Fastnachtsbeichte

1960 | Thriller

Duitsland 1960. Thriller van William Dieterle. Met o.a. Hans Söhnker, Gitty Daruga, Götz George, Friedrich Domin en Christian Wolff.

Het scenario van Kurt Heuser is gebaseerd op de novelle van Carl Zuckmayer, die wellicht het bekendst is geworden door Der Hauptmann von Köpenick dat meerdere keren verfilmd werd. Hier gaat het om een moord in de biechtstoel van de dom van Mainz. Tijdens de carnavalsnachten - het zijn er vier - worden er onthullingen gedaan, die de puzzel over de schuldvraag in elkaar doen passen. Als film niet helemaal gelukt en tegenwoordig zeer verouderd. Gesitueerd in 1913 tegen een fraaie, maar statische achtergrond. Van de rolverdeling werd naderhand niet veel meer gehoord, maar let op George die twintig jaar later als TATORT-commissaris Schimanski een bekend gezicht zou worden en hele verdienstelijke tv-films zou maken in de jaren 1990. Het camerawerk is van Heinz Pehlke.

Die Drei von der Tankstelle

1955 | Komedie, Muziek

Duitsland 1955. Komedie van Hans Wolff. Met o.a. Adrian Hoven, Walter Giller, Walter Müller, Willy Fritsch en Claude Farell.

Drie vrienden ontdekken na een vakantie dat ze geen van allen nog geld of bezittingen hebben. Ze verkopen hun auto en beginnen een tankstation. Daar leren ze de mooie Gaby (Damar) kennen en alledrie worden ze verliefd op haar. Herverfilming van de klassieker uit 1930. Germaine Damar is natuurlijk lang geen Lillian Harvey, al is een liedje als 'Ein Freund, ein guter Freund' nog niet vergeten. Maar ook Adrian Hoven is als Der Peter, die uiteindelijk rijke dochter Gaby's hartje wint, bepaald geen Willy Fritsch.

Epilog - das Geheimnis der 'Orplid'

1950 | Misdaad

Duitsland 1950. Misdaad van Helmut Käutner. Met o.a. O.E. Hasse, Horst Caspar, Hilde Hildebrand, Fritz Kortner en Carl Raddatz.

Een journalist onderzoekt waarom het jacht Orplid met vijftien mensen aan boord verongelukte. Een duistere politieke organisatie bleek er van alles mee te maken te hebben. Een doorsnee-thriller van Käutner.

Operettenklänge

1945 | Muziek

Duitsland 1945. Muziek van Theo Lingen. Met o.a. Paul Hörbiger, Hans Holt, Margot Jahnen, Theo Lingen en Hilde Hildebrand.

Een chocoladefabrikant viert zijn jubileum met een compositie van Millöcker en de dochter van de fabrikant verlooft zich. Het bekende Weense operettewerk, ook bekend onder de titels DER ARME JONATHAN en GLŸCK MUSS MAN HABEN.

Große Freiheit Nr. 7

1944 | Drama, Musical, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Hans Albers, Ilse Werner, Hilde Hildebrand, Hans Söhnker en Gustav Knuth.

De matrozen L[KA3]uders, Knuth en K[KA3]autner lopen met hun klipper Hamburg binnen, en proberen een oude makker over te halen weer met hen op een boot aan te monsteren, maar de `jongen` (Hans Albers natuurlijk) is betrokken in allerlei liefdesgeschiedenissen. Er zit een prachtig liedje in: `Beim erstenmal da tut`s noch Weh`, maar ook voor de rest heeft `der Otto-Otto` (zoals zijn bijnaam bij het publiek luidde) een schitterende rol. Goebbels verbood deze film echter, die oorspronkelijk 'La Paloma' zou gaan heten. Hij mocht wel in het door de nazi's bezette buitenland vertoond worden. In 1945 ging hij na enige coupures in 'première' in het vrije Duitsland. Scenario van de regisseur en Richard Nicolas. Camerawerk van Werner Krien.

Reise in die Vergangenheit

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Hans H. Zerlett. Met o.a. Olga Tschechowa, Margot Hielscher, Ferdinand Marian, Hilde Hildebrand en Rudolf Prack.

Samen met haar dochter gaat een weduwe op reis om haar vroegere vereerders op te zoeken. Een onderhoudende film met een hele reeks goede typeringen, geïnspireerd op Duviviers UN CARNET DE BAL.

Die Schwache Stunde

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Otto Pittermann. Met o.a. Hannelore Schroth, Paul Richter, Fritz Odemar, Walter Janssen en Hilde Hildebrand.

Na een echtelijke ruzie laat de vrouw van een advocaat zich inpalmen door een operazanger. De zwakke verfilming van een blijspel van Harald Röbbeling wordt overigens niet onaardig gespeeld door Schroth en Richter.

Jenny und der Herr im Frack

1941 | Mysterie

Duitsland 1941. Mysterie van Paul Martin. Met o.a. Gusti Huber, Johannes Heesters, Hilde Hildebrand, Paul Kemp en Oskar Sima.

Een verzekeringsinspecteur zit achter Jenny aan omdat hij verliefd op haar is en om een juwelendiefstal op te lossen. Eind goed, al goed. Het scenario is van Georg Zoch, Jacob Geis, Peter Groll en de regisseur. Het camerawerk is van Josef Strecher.

Meine Tochter tut das nicht

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Ralph Arthur Roberts, Erika von Thellmann, Geraldine Katt, Lina Carstens en Rudolf Platte.

Franz Kugler is een briljant jurist, maar als vader en echtgenoot is hij naïef en onbeholpen. Roberts is heel aandoenlijk in een van zijn laatste rollen.

Frau nach Mass

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Leny Marenbach, Hans Söhnker, Fritz Odemar, Hilde Hildebrand en Wilhelm Bendow.

Een toneelregisseur wil geen vrouw met artistieke aspiraties. Helmut Käutners tweede film, een komedie waarin van zijn meesterschap nog weinig te bespeuren valt.

Parkstraße 13

1939 | Misdaad

Duitsland 1939. Misdaad van Jürgen von Alten. Met o.a. Olga Tschechowa, Hilde Hildebrand, Ivan Petrovitch, Theodor Loos en Ernst Dumcke.

Deze misdaadfilm is banaal en nietszeggend. Het is het verhaal van mevrouw Evelyne (Tschechowa), die ervan verdacht wordt haar minnaar (Pointner) gedood te hebben. Haar vorige twee echtgenoten zijn ook al op geheimzinnige wijze gestorven. De enscënering is te fantasieloos om te overtuigen. Toch had de film, die zich geheel in een villa afspeelt, met een beter draaiboek een echt goed krimi-kamerspel kunnen worden. Nu zijn de 78 minuten die de film duurt, nog te lang. Ook bekend als VERHÖR UM MITTERNACHT.

Ehe in Dosen

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Leny Marenbach, Johannes Riemann, Ralph Arthur Roberts, Grethe Weiser en Hilde Weißner.

Componist Peter (Riemann) en zijn vrouw Nora (Marenbach) willen scheiden. Een huisvriend maakt hen wijs dat ze, om te kunnen scheiden, eerst een aantal pogingen tot verzoening moeten doen. Daardoor verzoent het paar zich na allerlei verwikkelingen tenslotte echt. Van deze middelmatige film blijft je alleen de originele muziek van Grothe bij.

Bel Ami

1939 | Muziek, Komedie, Drama

Duitsland 1939. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Willi Forst, Johannes Riemann, Olga Tschechowa, Ilse Werner en Hilde Hildebrand.

Guy de Maupassant`s roman, spelend in Parijs omstreeks 1880 (Duitse titel van het boek: 'Der Schöne Georg') krijgt van Forst een wrang einde: de op vrouwtjes beluste avonturier wordt tenslotte een deugdzaam burgermannetje, en daarmee kon de film bij Goebbels en de zijnen door de beugel, al werd De Maupassants vrolijke satire er deerlijk door verkracht. Liedje: 'Du hast Glück bei den Frau'n, bel ami' van Theo Mackeben. Parijs lijkt hier trouwens verdacht veel op het film-Wenen waar anti- nazi Forst zo mee vertrouwd was.

Tanz auf dem Vulkan

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans Steinhoff. Met o.a. Gustaf Gründgens, Ralph Arthur Roberts, Sybille Schmitz, Theo Lingen en Gisela Uhlen.

Zes jaar voordat Jean-Louis Barrault zijn beroemde rol speelde in LES ENFANTS DU PARADIS, vertolkte de populaire Duitse acteur/regisseur Gründgens de rol van Debureau in deze film, waarin het liedje 'Die Nacht ist nicht allein zum Schlafen da' iets anders bedoelt dan men zou denken: namelijk de oproep aan Parijzenaars anno 1830 tot opstand, reden waarom Goebbels de platen met het liedje verbood, echter niet deze film van de nazi- getrouwe Steinhoff. Het scenario is van Hans Rehberg, regisseur Steinhoff en Peter Hagen. Het camerawerk is van Edwald Daub.

Der Tag nach der Scheidung

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Met o.a. Luise Ullrich, Johannes Riemann, Hans Söhnker, Hilde Hildebrand en Käte Haack.

Georg (Riemann) merkt dat hij nog steeds houdt van zijn vrouw Bettina (Ullrich), nadat hij van haar is gescheiden. Zijn herwonnen vrijheid doet hem niets en zijn vriendin Susi (Hildebrand) werkt hem op de zenuwen. Maar Bettina laat hem een poosje lijden, voordat ze weer naar hem toe gaat. Niets staat een tweede huwelijk meer in de weg. Een amusante huwelijkskomedie. Het is te zien dat deze film het werk is van een groot vakman, Verhoeven. De film is vandaag de dag nog steeds het aanzien waard.

Mutterlied

1937 | Muziek, Misdaad

Duitsland 1937. Muziek van Carmine Gallone. Met o.a. Maria Cebotari, Beniamino Gigli, Peter Bosse, Hans Moser en Michael Bohnen.

Een getrouwd zangduo, Ettore Vanni (Gigli) en Fiamma (Cebotari), leidt samen met zoontje Mario (Bosse) een gelukkig gezinsleven, tot de zanger Doret (Bohnen) plotseling opduikt, de werkelijke vader van Mario. Hij achtervolgt Fiamma voortdurend en probeert haar te chanteren. Wanneer hij dood in haar kleedkamer gevonden wordt, wordt Fiamma in voorlopige hechtenis genomen. De echte moordenares is echter Ricarda (Hildebrand), Doret's geliefde, die hem uit jaloezie heeft doodgeschoten en zich daarna voor een auto heeft gegooid. Ze wordt echter gered en geeft in het ziekenhuis haar daad toe. Fiamma komt vrij. Een zangfilm vol dramatiek en spanning en drie wereldberoemde stemmen. Dat de humor ook aan bod komt, is te danken aan Hans Moser als manusje- van-alles. Tegelijkertijd werd een Italiaanse versie, SOLO PER TE, opgenomen.

Der Kurier des Zaren

1936 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1936. Avonturenfilm van Richard Eichberg. Met o.a. Adolf Wohlbr[KA3]uck (Anton Wallbrook), Maria Andergast, Lucie Höflich, Hilde Hildebrand en Theo Lingen.

Een verfilming van Jules Vernes beroemde boek. Michael Strogoff krijgt van de tsaar opdracht een geheim document naar het verre Irkoetsk te brengen. Deze verfilming werd in Parijs gedraaid met een gelijktijdige Franse versie.

Allotria

1936 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1936. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Renate Müller, Heinz Rühmann, Jenny Jugo, Adolf Wohlbrück en Hilde Hildebrand.

Het lukt maar niet om tot het altaar te geraken met de paartjes Müller-Wohlbrück en Jugo-Rühmann. Schitterende rolletjes van met name Jugo en Rühmann, prachtige Art Déco-decors en een prima scenario van Jochen Huth en Willi Forst. Camerawerk van Ted Pahle en Werner Bohne.

Alles für Veronika

1936 | Drama

Hongarije​/​​Zwitserland​/​​Duitsland 1936. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Thekla Ahrens, Willy Eichberger, Hans Moser, Theo Lingen en Walter Janssen.

Veronika, een jong meisje (Ahrens), is verkoopster in een warenhuis en droomt ervan eens een grote dame te zijn. In een onbezonnen moment `leent` ze in het weekend een zilvervos om haar vriend (Eichberger) te behagen. Maar men mist de bontjas voor die tijd al en alles komt uit. Veronika wordt van diefstal beschuldigd. Ze heeft het uitsluitend aan de begripvolle directeur van het warenhuis (Moser) te danken dat alles nog goed komt. Naast Thekla Ahrens kan vooral Hans Moser zijn gaven ontplooien. Hij is serieus, goedig en zelfs cynisch. Een film die het waard is om te zien. Ook bekend als DER SCHLAUMEIER, en WIEN - AUSVERKAUFT.

Liselotte von der Pfalz

1935 | Historische film

Duitsland 1935. Historische film van Carl Froelich. Met o.a. Renate Müller, Eugen Klöpfer, Ida Wüst, Hilde Hildebrand en Dorothea Wieck.

Een Duitse prinses trouwt met de broer van de Franse koning Lodewijk de Veertiende en weet zich door haar karakter aan het Franse hof waar te maken. Een aardig gegeven, maar lopendeband- werk.

Ich war Jack Mortimer

1935 | Misdaad

Duitsland 1935. Misdaad van Carl Froelich. Met o.a. Adolf Wohlbrück, Sybille Schmitz, Eugen Klöpfer, Marieluise Claudius en Hilde Hildebrand.

Weense taxichauffeur Fred (Wohlbr[KA3]uck) vindt een lijk in zijn auto. Bang om van moord beschuldigd te worden gaat hij de rol spelen van de dode. Vanaf dat moment is hij Jack Mortimer. Na vele dramatische verwikkelingen, als Fred steeds meer verdenking op zich heeft geladen, geeft de echte moordenaar zich aan: dirigent Pedro (Klöpfer) heeft, gek van jaloezie, de minaar van zijn vrouw vermoord. De oude rot Carl Froelich heeft van dit verhaal een adembenemende en sfeervolle thriller gemaakt met uitstekende acteurs, goede muziek en een uitstekende cameravoering. Een belevenis, deze film. Wohlbrück krijgt eindelijk de kans eens wat anders te spelen dan de galante ridder.

Ein falscher Fuffziger

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Lucie Englisch, Georg Alexander, Theo Lingen, Käte Haack en Adele Sandrock.

De jonge Christa (Englisch), verkoopster in een grammofoonplatenzaak, laat zich door een gewiekste oplichtster (Hildebrand) een vals biljet van vijftig mark in de hand drukken. Al haar pogingen om dit in te ruilen voor een echt biljet van vijftig mark mislukken. Het biljet komt weer in omloop en brengt Christa in steeds grotere problemen. Tenslotte lukt het haar echter toch, de oplichtster samen met haar medeplichtige (Meyerinck) aan de politie uit te leveren, en zij ontmoet de man van haar leven (Alexander). Een briljante rol voor Lucie Englisch, met haar naïeve, komische stijl. Door haar is deze film - ook vandaag de dag nog - een succesvolle komedie.

Die Letzte Fahrt der Santa Margareta

1935 | Avonturenfilm, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1935. Avonturenfilm van George Zoch. Met o.a. Hilde Hildebrand, Maria Sazarina, Else Elster, Walter Steinbeck en Herbert Hübner.

Een aardig verhaal over dranksmokkel, liefde en zeemans- romantiek in Duitse Hollywood-stijl. Gesitueerd in Hamburg. Georg Zoch schreef het scenario. Karl Hasselmann verzorgde het camerawerk.

Barcarole

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Lída Baarová, Gustav Fröhlich, Willy Birgel, Will Dohm en Elsa Wagner.

Tijdens het carnaval in Veneti[KA3]e wedt vrouwengek Colloredo (Fr[KA3]ohlich) met schietkampioen Zubaran (Birgel) dat hij diens vrouw (Baarova) kan verleiden. Als hij faalt mag Zubaran in het dan volgende duel het eerst schieten. Het lukt Colloredo de vrouw te verleiden maar hij wordt écht verliefd op de vrouw. Het wordt voor beiden een verrukkelijke nacht. De volgende ochtend vertelt hij Zubaran echter edelmoedig dat hij de weddenschap heeft verloren. In het duel vindt hij de dood. Dit bombastische verhaal wint aan waarde door de vlotte regie van Lamprechts, het uitstekende spel en de goed getroffen sfeer van Venetië. Lamprecht heeft er ook een Franse versie van gemaakt, BARCAROLLE.

Artisten

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Max W. Kimmich. Met o.a. Harry Piel, Susi Lanner, Hilde Hildebrand, Louis Ralph en Bruno Ziener.

Circusartiest Piel valt op een vreemde vrouw waardoor hij bijna bij een trapezenummer verongelukt: zijn olifant Jumbo redt hem. Harry Piels honderdste film.

Amphitryon

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Reinhold Schünzel en Reinhold Schunzel. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe Gold, Paul Kemp, Adele Sandrock en Fita Benkhoff.

De god Jupiter (Fritsch) is verliefd op de sterfelijke Alkmene (Gold), maar zij blijft haar man, de generaal Amphitryon (dubbelrol van Fritsch) trouw. Jupiter verandert zich in Amphitryon en brengt een aangenaam bezoek door bij Alkmene totdat haar echte man van het slagveld terugkeert en onraad ruikt. Jupiter maakt zich uit de voeten en zijn gemalin Juno (Sandrock) brengt Alkmene en Amphitryon weer bij elkaar. Eén van de allerlaatste ironisch-kritische films uit de UFA-studio's. Waarna kennelijk ook alle humor gedwongen werd uit Duitsland naar Hollywood te emigreren. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Werner Bohne. Ook bekend als AUS DEN WOLKEN KOMMT DAS GLŸCK.

Pipin, der Kurze

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Heinz Wolff. Met o.a. Heinz Rühmann, Charlotte Serda, Paul Heidemann, Hans Junkermann en Hilde Hildebrand.

Een kassier ontdekt een tekort in zijn kas en raakt door een jonge danseres nog verder in de moeilijkheden. Een mislukte komedie waar Rühmann zich niet voor had moeten lenen.

Mein Herz ruft nach dir

1934 | Muziek

Duitsland 1934. Muziek van Carmine Gallone. Met o.a. Jan Kiepura, Marta Eggerth, Trude Hesterberg, Hilde Hildebrand en Paul Hörbiger.

Een operagezelschap dat failliet dreigt te gaan tracht een engagement in Monte Carlo te krijgen. Wanneer dat niet lukt treedt het met veel succes op het plein vóór het operatheater op en wordt dan toch aangenomen. Een voorbeeld van een geslaagde zang-, resp. zangersfilm, dank zij een prima scenario, temperamentvolle regie, een stralende Jan Kiepura, voortreffelijke bijrollen van Paul Hörbiger, Paul Kemp en Theo Lingen en de muziek van Robert Stolz en Werner Schmidt-Boecke.

Klein Dorrit

1934 | Drama, Historische film

Duitsland 1934. Drama van Carl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Gustav Waldau, Hilde Hildebrand, Kurt Meisel en Mathias Wieman.

Deze verfilming van de roman [KL]Little Dorrit[KLE] van Charles Dickens kan mislukt genoemd worden. Regisseur Lamac heeft te veel vertrouwd op de lieftalligheid van zijn favoriete hoofdrolspeelster Ondra en heeft een suikerzoet verhaal van de vierdelige roman gemaakt. Het verhaal van de kleine Dorrit (Ondra), wier vader in de gevangenis zit en die ondanks alle moeilijkheden haar leven meester wordt, is al te zeer op de Tsjechische kunstenares afgestemd en verliest daardoor de charme van het literaire voorbeeld. Goede prestaties van Waldan als Dorrit's vader en Wiemann als haar verloofde.

Die Englische Heirat

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Adele Sandrock, Fritz Odemar, Georg Alexander, Hans Richter en Renate Müller.

Een Engelse Lord (Alexander) stort zich hals over kop in het huwelijk met een Berlijnse schone (M[KA3]uller) van nederige afkomst. Alexander reist vooruit naar Engeland, maar verzwijgt zijn getrouwde status voor zijn overheersende grootmoeder Lady Mavis (gespeeld door Sandrok). Müller die het wachten moe is, trekt de stoute schoenen aan, reist af naar Engeland waar ze zich presenteert aan de sjieke familie van haar laffe echtgenoot. Met de hulp van de advocaat van de familie en een hooiwagen, die de weg blokkeert, loopt het allemaal goed af. Een nog altijd sprankelende Lubitsch-achtige komedie. Sandocks tekstregel 'In diesem Hause schreie ich und sonst niemand' is een gevleugelde uitspraak geworden. Gebaseerd op het boek van Ludwig v. Wohl.

Viktor und Viktoria

1933 | Musical

Duitsland 1933. Musical van Reinhold Schünzel. Met o.a. Hermann Thimig, Renate Müller, Hilde Hildebrand, Adolf Wohlbrück en Fritz Odemar.

Het aardige gegeven over de acteur Viktor die optreedt als Monsieur Viktoria en een actrice die zijn nummer aanvult als Madame Viktor, verliest al gauw zijn kracht in de gebruikelijke operette-schmiere met schlagers als 'Rosen und Liebe' en 'Komm doch ein Biszchen mit nach Madrid'.

Unmögliche Liebe

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Asta Nielsen, Hans Rehmann, Ery Bos, Ellen Schwanneke en Elisabeth Wendt.

De weduwe van een officier, Vera Holgk (Nielsen), leeft uitsluitend voor haar dochters Nora (Bos) en Toni (Schwanneke). Pas als ze beeldhouwer Steinkamp (Rehmann) leert kennen, ontdekt ze dat ze nog geen oude vrouw is en zelf recht op geluk heeft. Ze begint een verhouding met de beeldhouwer ondanks de vooroordelen en het onbegrip van haar omgeving en ook van haar dochters. Hij is echter getrouwd met een chronisch zieke vrouw, die in een inrichting verblijft. Ze beseft dat de bezoeken van haar man voor de zieke (Wendt) de enige vreugde in haar bestaan vormen. Dan ziet ze af van haar geluk. Deze film staat of valt met Asta Nielsen. De wereldberoemde Deense actrice toont hier nog eenmaal haar grote talent. Omdat de film geen succes had, was haar eerste geluidsfilm meteen ook de laatste.

Strafsache van Geldern

1932 | Misdaad

Duitsland 1932. Misdaad van Willi Wolff. Met o.a. Paul Richter, Elga Brink, Fritz Kampers, Lizzi Waldmüller en Ellen Richter.

Men beweert dat advocaat Van Geldern (Richter) zijn vrouw vermoord heeft. Alle aanwijzingen wijzen in zijn richting. Het is uitgerkend Willi Vogel (Kampers), reeds meerdere malen ontsnapt uit de gevangenis, die probeert de onschuld van Van Geldern te bewijzen. Deze wordt echter tijdens een achtervolging door de politie doodgeschoten. Van Geldern staat er zeer slecht voor bij het proces. Pas als twee kinderen, die als getuigen optreden, de echte dader herkennen (Chmara), komt alles goed. Net als T[KA3]ATER GESUCHT (1931) gaat deze film over het probleem van het bewijs op grond van vermoedens. De film is spannend en onderhoudend. Zijn uitdrukkingskracht maakt hem tot een betere film dan de gemiddelde misdaadfilm uit die tijd. Ook bekend als 5. MAI, 7 UHR ABENDS.

Sprung in den Abgrund

1932 | Avonturenfilm

Duitsland 1932. Avonturenfilm van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Elga Brink, Camilla Spira, Hilde Hildebrand en Anton Pointner.

Weer een film met Harry Piel, in zijn tijd zeer geliefd om zijn sensatiefilms. Deze keer speelt hij een verzekeringsagent die in de Alpen bedriegers op het spoor probeert te komen. Halsbrekende toeren bij het bergbeklimmen, achtervolgingen in sneeuw en ijs - en ook het onderwerp liefde komt niets tekort. Zoals alle films van Piel is ook deze voor de moderne kijker sterk verouderd. Leuk, maar we zijn toch een ander soort spanning gewend. Dat was destijds anders: elke film van Piel, die zijn stunts zelf uitvoerde, was een kassucces. Ook bekend als SPUREN IM SCHNEE.

Panik in Chicago

1931 | Misdaad

Duitsland 1931. Misdaad van Robert Wiene. Met o.a. Olga Tschechowa, Hans Rehmann, Hilde Hildebrand, Lola Chlud en Ferdinand Hart.

Deze misdaadfilm gaat over de concurrentiestrijd tussen twee rivaliserende gangsterbendes in Chicago. Wanneer de ene bendeleider vermoord wordt, valt de verdenking op de andere bendeleider (Rehmann). De vriendin van de vermoorde (Tschechowa) gelooft niet dat hij schuldig is en helpt hem te vluchten. Hierbij wordt ze zelf doodgeschoten. De politie ontmaskert tenslotte de danseres Fay (Chlud), die een oude rekening te vereffenen had, als dader. Een teleurstellende film, temeer omdat van de regisseur van DAS KABINET DES DR. CALIGARI (1919) iets veel beters verwacht kon worden. De film is geheel in de studio opgenomen, hetgeen op onaangename wijze aan de kwaliteit van het geluid te merken is. Ondanks alle schietpartijen en twee lijken een saaie film. Ook bekend als PANIK IN DER UNTERWELT.