Grigori Tsjoechrai: regie.
Er zijn 4 films gevonden.

La Vita è bella

1980 | Thriller

Italië​/​​USSR 1980. Thriller van Grigori Tsjoechrai. Met o.a. Giancarlo Giannini, Ornella Muti, Stefano Madia, Jevgeni Lebediev en Regis Adomaitis.

Een taxichauffeur in Lissabon wordt verliefd op een meisje dat is opgenomen in een verzetsgroep en laadt de verdenking van de geheime politie op zich, zodat hij gevangengezet wordt. Van buitenaf wordt een ontsnapping voor hem beraamd. Een merkwaardige politieke thriller, die in Rusland is opgenomen maar in Portugal gesitueerd, dat dan ook een weinig overtuigende filmische reconstructie krijgt. De regissuer, lang uit de gratie geweest, gebruikte een dictatuur elders voor een verpakte kritiek op het Stalinisme. Deze tweezijdige abstrahering resulteerde in een spannende actiefilm van doorsnee-kwaliteit.

Tsjistoye nebo

1961 | Drama

USSR 1961. Drama van Grigori Tsjoechrai. Met o.a. N. Drobyshyova, Yevgeni Urbansky, Vitali Konyaev en Georgi Kulikov.

Een in WO II neergeschoten en krijgsgevangen gemaakte piloot wordt bij zijn terugkeer uit de Partij gestoten en het slachtoffer van valse beschuldigingen. Pas na Stalins dood wordt hij gerehabiliteerd. Het controversiële thema is een teken van de veranderde politiek na het Partij Congres in 1956. De film, een van de pedagogische films die in de jaren zestig werden gemaakt, is wat zwaar op de hand, maar belangrijk door de grote invloed in de Sovjet-Unie. Hij won de grote prijs van het Moskou- festival in 1961.

Ballada o soldatye

1960 | Romantiek, Oorlogsfilm

USSR 1960. Romantiek van Grigori Tsjoechrai. Met o.a. Vladimir Ivashov, Zhanna Prokhorenko, Antonina Maximova, Nikolai Kryuchkov en Yevgeni Urbansky.

Indrukwekkend eenvoudig liefdesverhaal van een Russische soldaat in WO II die tijdens zijn verlof verliefd wordt op een ongekunsteld meisje van het platteland. Scenario van W. Jeshow en G. Tschuchrai. Camerawerk van W. Nikolajew.

Sorok pervyi

1956 | Oorlogsfilm

USSR 1956. Oorlogsfilm van Grigori Tsjoechrai. Met o.a. Isolda Izvitskaya, Nikolai Krjoetsjkov en Oleg Strizjenov.

In deze nieuwe versie van de gelijknamige film uit 1927 raakt een `Rode` soldate verliefd op een `Witte` (=tsaristische) gevangene, die ondanks haar gevoelens haar één-en- veertigste slachtoffer wordt. In vele opzichten is de hoofdpersoon gelijk aan de heldinnen uit de 19e-eeuwse literatuur. Cameraman Oeroesevsky maakte herhaaldelijk gebruik van technische vernieuwingen zoals de handcamera en de kleurenfilm. Tsjoechrai's versie gaf een nieuwe richting aan in de Sovjet-cinema na Stalins dood.