Predag Lakovic: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Vukovar poste restante

1994 | Drama, Oorlogsfilm

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Cyprus 1994. Drama van Boro Draskovic. Met o.a. Mirjana Jakovic, Boris Isakovic, Svetlana Bojkovic, Predag Ejdus en Mihailo Janketic.

In 1989 in de Joegoslavische stad Vukovar richten Ana (Jokovic) en Toma (Isakovic) hun toekomstige huis in. Zij is Kroatisch en hij Servisch. Op de tv zien zij de val van de Berlijnse Muur. Geestdrift en euforie alom. Enkele maanden later trouwen zij. Hun huwelijk wordt verstoord door Kroatische nationalisten die alle Serviërs uit Vukovar willen zien vertrekken. Toma wordt opgeroepen om dienst te doen in het Joegoslavische leger en vertrekt. Ana blijft alleen achter, zwanger en bang voor wat zal komen. Een enigszins dubieuze, oppervlakkige film over het absurde van de Joegoslavische burgeroorlog, die bijna angstvallig het zinloze ethnische conflict uit de weg gaat. Beelden van het eens zo mooie Vukovar waar slechts puinhopen van overblijven, zal de kijker niet zo licht vergeten. Het scenario is van Maja Draskovic en regisseur Bogo Draskovic. Het camerawerk is van Aleksander Petkovic, die het land als een idyllische rozentuin voorstelt, afgewisseld met panorama's van door oorlogsgeweld verwoeste grond. Meervoudig bekroond op kleine festivals, maar vlak voor de vertoning op de Vijfde Jaarlijkse Internationale Culturele Conferentie onder auspiciën van de V.N. door de Kroatische vertegenwoordiging bij de V.N. tegengehouden als ergerlijke Servische propaganda. Stereo.

Time of the Gypsies

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Joegoslavië​/​​Tsjechië 1989. Drama van Emir Kusturica. Met o.a. Bora Todorovic, Davor Dujmovic, Ljubica Adzovic, Sinolička Trpkova en Elvira Sali.

Overal in Time of the Gypsies is modder de ondergrond. Het zijn zigeuners van Joegoslavië en Italië die er onvast in rondploeteren, onverbiddelijk gedreven door scenarist-regisseur Kusturica, die een ultrarealistische wereld creëert waar men niet wil zijn; met krotten, dronkaards, verkrachters, mensensmokkelaars en huilende kinderen. Maar Kusturica (Arizona Dream) is de Joegoslavische Fellini, dus in hetzelfde Time of the Gypsies is plaats voor magie, Charlie Chaplin-vertolking, onverklaarbare genezing, verschijningen, groteske personen en flamboyante dromen. Perhan (Dujmovíc) maakt het allemaal mee. Hij leeft in een krot van een zigeunerdorp aan de rand van Sarajevo, met zijn goede oma (Adzovic), krankzinnige oom, zieke zusje en opmerkelijke kalkoen. Om zijn zusje te genezen gaat Perhan mee met de onbetrouwbare, rijke baas Ahmed (Todorovíc), die haar wel even naar het ziekenhuis van Ljubljana brengt. Meesterlijk weeft Kusturica zijn epische droom/nachtmerrie naar het enige mogelijke einde en de acteurs bewijzen hem daarbij een grote dienst door geen gas terug te nemen.