Georges Rigaud: cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Paco l'infaillible

1979 | Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1979. Komedie van Didier Haudepin. Met o.a. Alfredo Landa, Christine Pascal, Jean Bouise, Patrick Dewaere en Eduardo Calvo.

Een glazenwasser in het Madrid van 1928 heeft als bijverdienste het zwanger maken van meisjes die voedster willen worden, het best betaalde huishoudelijk werk. Met het meisje bij wie dat niet lukte is hij getrouwd. Als hij (gratis) concurrentie krijgt en zijn vrouw na jaren opeens zwanger blijkt, stort zijn hele bestaan in elkaar. Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde zwarte komedie krijgt een merkwaardig reli[KA3]ef door het moralisme van de hoofdpersoon die zijn bijbaan zuiver professioneel verricht zonder er plezier aan te (willen) beleven. Ondanks geanimeerd acteren blijft dit regiedebuut van een voormalige kindster wat aan de matte kant.

Un Largo retorna

1975 | Drama, Sciencefiction

Spanje 1975. Drama van Pedro Lazaga. Met o.a. Mark Burns, Lynne Frederick, Charo López, Ricardo Merino en Juan Diego.

Een jonge Amerikaanse wordt tijdens haar vakantie in Spanje verliefd op een landgenoot. Tijdens hun huwelijksreis krijgt zij een ongeneeslijke virusinfectie. Zij wordt ingevroren tot er een remedie is gevonden, maar als die er na veertig jaar is, is haar toegewijde echtgenoot een ziekelijke grijsaard geworden. Een weinig verrassende en nogal smartlap-achtige uitwerking van een niet langer denkbeeldig gegeven, waarin goed wordt geacteerd.

Léonor

1974 | Romantiek, Horror

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1974. Romantiek van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Liv Ullmann, Michel Piccoli, Ornella Muti, Antonio Ferrandis en Ángel del Pozo.

Een middeleeuwse ridder verliest zijn vrouw en kan haar ondanks een tweede huwelijk en kinderen niet vergeten. Na tien jaar ontmoet hij haar spook. Dit gruwelsprookje van liefde over de dood heen kreeg een onvoldoende tekening van de barre en mystieke tijd, waardoor de sterke hoofdrollen in een vacuüm blijven. Het regietalent van Buñuel jr blijft opnieuw achter bij zijn werk als scenario-schrijver.

Blood Money

1974 | Actiefilm, Western

Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Hongkong SAR van China​/​​Italië 1974. Actiefilm van Antonio Margheriti. Met o.a. Lee Van Cleef, Lo Lieh, Yeh-Ling-Chih, Goyo Peralta en Al Tung.

Een Chinees reist naar Amerika`s Wilde Westen om uit te zoeken wat er met de enorme erfenis van zijn aldaar overleden oom is gebeurd. Na de pogingen van Shaw en Hammer om kung fu en horror te combineren, slaan de Shaw Brothers (uit Hongkong) en onder meer Carlo Ponti (uit Itali[KA3]e) nu de handen ineen voor een kung fu/spaghetti-western. Dat blijkt een onmogelijke combinatie die een vervelende en langdradige, zij het curieuze, film oplevert. Men ziet een paar uitstekende grappen en prachtige fotografie (van Alejandro Ulloa), het geheel is fraai maar saai. Margheriti regisseerde als Anthony M. Dawson, Yeh Ling-Chih speelde als Karen Yeh. Scenario van Barth Jules Sussmann. Het camerawerk is van Alejandro Ulloa.

Perchè quelle strane gocce di sangue sul corpo di Jennifer?

1972 | Horror, Thriller, Erotiek

Italië 1972. Horror van Giuliano Carmineo. Met o.a. George Hilton, Edwige Fenech, Annabella Incontrera, Georges Rigaud en Paola Quattrini.

Bewoonsters van een Milanees flatgebouw die stuk voor stuk frivole beroepen hebben - call-girl, stripteaseuse, fotomodel - worden zonder motief vermoord met een scalpel. Na nog meer slachtoffers en valse verdenkingen blijkt de dader de vader van een lesbienne te zijn, die 'immorele vrouwen die zijn kind hebben verpest' wilde uitroeien. Zoveelste horrorthriller waarin vrouwen worden afgeslacht en die zoveel sensatie overhoop haalt - een nudistenkolonie van drugsverslaafden - dat het komisch zou zijn geworden als de teneur niet zo onfris was. Waarom wordt de dader zo uitdrukkelijk als een zionistische jood geportretteerd?

Kiss Kiss... Bang Bang!

1972 | Actiefilm

Spanje​/​​Italië 1972. Actiefilm van Duccio Tessari. Met o.a. Giuliano Gemma, Lorella de Luca, George Martin, Nieves Navarro en Daniele Vargas.

Een geheimagent zal worden geëxecuteerd wegens hoogverraad, tenzij hij er in slaagt de formule te bemachtigen voor metaal van ruimteschepen. Hij dringt een organisatie binnen, maar krijgt zowel de leden daarvan achter zich aan als Scotland Yard. Deze doorsnee spionage-avonturenfilm houdt zich zonder enige oorspronkelijkheid aan alle ingrediënten van het genre, maar presenteert ze met vaart en actie.

La Morte cammina con i tacchi alti

1971 | Thriller

Italië​/​​Spanje 1971. Thriller van Luciano Ercoli. Met o.a. Frank Wolff, Susan Scott, Claudie Lange, Simon Andreu en Carlo Gentili.

De dochter van een vermoorde juwelendief wordt bedreigd om diens laatste poet bekend te maken. Ze verdenkt haar verloofde en kiest voor haar getrouwde rijke minnaar met wie ze naar Engeland vertrekt waar zowel zij als de wettige echtgenote vermoord worden. Een Typisch Italiaanse thriller met bloedige moorden op vrouwen, maar effectiever gedaan dan gemiddeld, op de weinig leuke karikaturen van de Britse politie na.

Vivi, o preferibilmente morti

1969 | Western

Italië​/​​Spanje 1969. Western van Duccio Tessari. Met o.a. Giuliano Gemma, Nino Benvenuti, Sydne Rome, Cris Huerta en Antonio Casas.

Een playboy uit de grote stad kan een erfenis in de wacht slepen door een half jaar een oogje te houden op een broer, die in het Wilde Westen een boerenbestaan tracht op te bouwen. Veel dwaze en komische avonturen in deze ontspannen spaghetti-western, die best aardig is vanwege de parodistische inslag. Gemma speelt als Montgomery Wood; let even op Rome in haar tweede filmrol. USA-titel: ALIVE OR PREFERABLY DEAD.

Ad ogni costo

1968 | Misdaad, Avonturenfilm, Thriller

Duitsland​/​​Italië​/​​Spanje 1968. Misdaad van Giuliano Montaldo. Met o.a. Janet Leigh, Edward G. Robinson, Robert Hoffmann, Riccardo Cucciola en Klaus Kinski.

Een groep internationale inbrekers voert een geraffineerde juwelenroof ter waarde van tien miljoen dollar uit tijdens het carnaval van Rio; daarna moeten ze nog veilig het land uit zien te komen. Dit slim bedachte en fantasierijk gefilmde misdaadverhaal heeft een gedetailleerde en spannende inbraakscène die DU RIFIFI CHEZ LES HOMMES van Dassin evenaart, maar houdt ook in de intriges daaromheen de verrassingen gaande. Effectief gebruik van Braziliaanse locaties en carnavalsfeesten.

Tonnèrre sur l'Océan Indien

1966 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1966. Avonturenfilm van Sergio Bergonzelli. Met o.a. Gérard Barray, Antonella Lualdi, Geneviève Casile, Terence Morgan en Gianni Esposito.

Het vervolg op SURCOUF, LE TIGRE DES SEPT MERS/SURCOUF, L`EROE DEI SETTI MARI (1966) van dezelfde regisseur(s) dat men overigens niet hoeft te hebben gezien. Surcouf (Barray) krijgt van Napoleon (Esposito) de opdracht om geheime documenten buit te maken op de Britse vloot in de Indische Oceaan. De daardoor nog aangewakkerde vete met Lord Blackwood (Morgan) zou hem noodlottig geworden zijn zonder de steun van zijn oude vlam, Lady Blackwood. Dit nieuwe avontuur dat zich afspeelt in het zicht van de haven van Mahé, voegt niets toe aan deel I, dat óók al weinig dynamisch en verrassend is uitgevallen. Roy Rowland voerde regie over de internationale versie. Het scenario is van José Antonio de la Loma, Gerarld Savery, Giovanni Simonelli, Georges de La Grandière naar het verhaal, dat hij met Jacques Séverac schreef. Het camerawerk is van Juan Gelpi, die de kijker onthaalt op mooie beelden van de zee. Eastmancolor.

Surcouf, le tigre des sept mers

1966 | Biografie, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1966. Biografie van Sergio Bergonzelli. Met o.a. Gérard Barray, Antonella Lualdi, Geneviève Casile, Terence Morgan en Armand Mestral.

Wanneer in plaats van `tigre` `requin` was genomen, was er een minder belachelijke Franse titel ontstaan. Deze biografie van de Corsicaan (1773-1827) is in hoge mate geromantiseerd, en behandelt slechts het avontuurlijke gedeelte van zijn leven, want vanaf 1810 was hij een rijk reder. Als we eenmaal de invallen in het scenario hebben geaccepteerd, moet worden toegegeven dat deze co-produktie, waarin zeer veel geld is gestoken, heel spectaculair is. De montage van de sc[KA2]enes, waarin de heldendaden centraal staan is opmerkelijk, en bovendien mag het tempo er wezen. Een schitterend toonbeeld van het genre. Merk op dat het thema deze (veel?) te onbekende regisseur in zijn greep gekregen moet hebben, want hij maakte later een film die IL GRANDE COLPO DI SURCOUF is getiteld.

Cifrato speciale

1966 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1966. Actiefilm van Herbert J. Shermann. Met o.a. Lang Jeffries, José Greci, Georges Rigaud, Helga Liné en Andrew Scott.

Een Duitse piloot, die na het neerstorten van zijn vliegtuig krankzinnig is geworden, kent als enige de schuilplaats van een aantal nazi-schatten bij Istanboel. Het bericht van zijn ontsnapping uit de inrichting brengt Amerikaanse en Russische geheime diensten in het geweer, alsmede een avonturier die denkt zijn slag te slaan door zich voor de Duitse piloot uit te geven. Een ingewikkeld scenario resulteert in een chaotische en daardoor weinig meeslepende avonturenfilm in de spionagetraditie van de jaren zestig.

Le Tigre se parfume à la dynamite

1965 | Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Roger Hanin, Margaret Lee, Michel Bouquet, Roger Dumas en Michaela Cendali.

Geheimagent de Tijger wordt door Guyaanse revolutionairen ingeschakeld voor een wapenruil met een geheimzinnige organisatie. Hij krijgt geen steun van de Franse autoriteiten, maar wel Amerikaanse, Duitse en Russische spionnen achter zich aan. Het volstrekt onbegrijpelijk scenario is voor Chabrol aanleiding voor een reeks filmcitaten-met-knipoog, met name uit Fritz Langs TIGER VON ESCHNAPUR. Filmische pop-art.

La máscara de Scaramouche

1963 | Avonturenfilm

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Gérard Barray, Michèle Girardon, Gianna Maria Canale, Alberto de Mendoza en Yvette Lebon.

De onwettige zoon van een aristocraat is de populaire ster van een komediantengezelschap. Een scharreltje met de geliefde van een corrupte markies haalt hem diens haat op de hals, maar hij weet aan alle valstrikken te ontkomen en hem te ontmaskeren. Dit cape-en-degen-avontuur haalt het niet bij de gelijknamige Hollywood-film, maar heeft vaart en ironie en een spectaculaire schermfinale.

Constance aux enfers

1963 | Drama, Thriller

Spanje​/​​Frankrijk 1963. Drama van François Villiers en Francois Vilkliers. Met o.a. Michèle Morgan, Dany Saval, Maria Pacôme, Claude Rich en Carlos Casaravilla.

Een weduwe is getuige hoe haar losbandige buurvrouw door een jaloerse minnaar wordt gedood. Ze verbergt de moordenaar en wordt zijn geliefde, maar ze krijgt al spoedig chantagebrieven terwijl de jongeman zich wel erg onbekommerd buiten zijn schuilplaats waagt. De film weet een zekere sfeer en spanning te wekken boven de voorspelbaarheid van het scenario uit, maar de standaard- rolverdeling maakt het geheel ook niet verrassender. Morgan blijft van begin tot einde een waardige dame, Saval is irritant als altijd zodat haar wurging zeer welkom is. Ook bekend als WEB OF FEAR.

Il colosso di Rodi

1961 | Avonturenfilm, Drama, Historische film

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Sergio Leone. Met o.a. Rory Calhoun, Lea Massari, Georges Marchal, Conrado Sanmartin en Ángel Aranda.

Een Athener op bezoek in Rhodos raakt betrokken bij de revolte tegen de despoot Xerxes die vanuit een kolossaal beeld de rebellen bestrijdt waarin helse machinerie is verborgen. Een reeks van natuurrampen gaat in hun voordeel werken. Debuutfilm van Leone heeft een scenario dat niet veel anders is dan andere mythologische peplum. Zijn aanpak van de actiescènes en van de romantische momenten tussendoor tillen het resultaat net iets boven het gemiddelde niveau uit. Het scenario is van regisseur Leone, Luciano Chitarrini en Ennio de Concini. Het camerawerk is van Antonio Ballesteros.

Du rififi chez les femmes

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1959. Misdaad van Alex Joffé. Met o.a. Nadja Tiller, Robert Hossein, Sylvia Montfort, Roger Hanin en Françoise Rosay.

Concurrerende gangsterbendes, waarin vrouwelijke nachtclubexploitanten een dominerende rol spelen, begraven de strijdbijl voor een gezamenlijke bankroof. Onderlinge tegenwerking en bedrog worden uiteindelijk iedereen noodlottig. Een sfeervol gefotografeerde en uitstekend geacteerde variant op Dassins succesfilm - opnieuw gefilmd naar de roman van Auguste le Breton - met een gedetailleerde en geraffineerde inbraak. De gastrol van Constantine is een onnodige en overbodige commerciële garantie.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Nuits de feu

1938 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Victor Francen, Gaby Morley, Gabriel Signoret, Georges Rigaud en Madeleine Robinson.

De procureur van de tsaar verwaarloost zijn vrouw, die zich troost met een bevriende advocaat. Als hij verdwijnt wordt het overspelige paar gearresteerd, maar de rechtszaak biedt een grote verrassing. Deze Tolstoï-verfilming volgens de Russische mode van de vooroorlogse Franse cinema heeft een weinig overtuigende sfeer, waardoor de personages ook ongeloofwaardig worden.

La Vie Parisienne

1935 | Muziek

Frankrijk 1935. Muziek van Robert Siodmak. Met o.a. Conchita Montenegro, Max Dearly, Georges Rigaud, Marcelle Praince en Christian Gérard.

Een puriteinse Braziliaanse zakenman verzet zich tegen het huwelijk van zijn dochter met een vlotte Parijzenaar. Zijn vader en een operette-diva die rond de eeuwwisseling een romance hebben gehad doen hun best hem te bekeren tot het frivole Parijse leven. De operette van Offenbach levert muziek en referentie voor een nieuw filmverhaal dat alleen een exportbeeld van Parijs tussen 1930 en 1935 geeft. Een zekere nostalgische charme, maar nauwelijks andere kwaliteiten. (Een getrouwe verfilming van de operette werd gemaakt in 1977.)

Divine

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Catherine Fonteney, Yvette Lebon, Georges Rigaud en Marcel Vallée.

Bewerking van de roman [KL]L`envers du music-hall[KLE] van Colette (1913), die grotendeels autobiografisch is en waarvan de titel de toon aangeeft: het gaat hier om een grimmige ontluistering van het genoemde wereldje. Een Pandora van het toneel, een fakir van de operette, de sfeer van een slavenmarkt en een wrede strijd tussen de seksen. Meer een kroniek met een dosis nogal sarcastische humor dan een excuusscenario voor een beschrijving van een specifiek milieu. Het geheel eindigt met een huwelijk dat wat weg heeft van gevangenschap in een kooi met wilde dieren. Op het eerste gezicht kunnen de personages en de situaties karikaturaal overkomen, maar bij nader inzien beschrijft Ophuls de imbeciliteit en de lafhartigheid van de mensheid (en dan vooral van het mannelijke soort) op een manier die ons doet denken aan Flaubert in [KLE]Bouvard et P[KA1]ecuchet[KLE]. Het camerawerk (Roger Hubert) en de decors (Jacques Gotko en Robert Gys) getuigen van echte originaliteit.

Debout là-dedans!

1935 | Komedie, Drama

Frankrijk 1935. Komedie van Henry Wulschleger. Met o.a. Bach, Félix Oudart, Simone Héliard, Pierre Moreno en Paul Ollivier.

Erbarmelijke militaire klucht, speciaal geschreven voor de toen zeer populaire en dikke komiek Bach. Anders gezegd: afgezaagde soldatengein op z'n vulgairst.

Une histoire d'amour

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Georges Liebeneiner, Georges Rigaud, Simone Héliard en Abel Tarride.

Het scenario is identiek aan dat van de Duitse versie (zie LIEBELEI) met als enige verschil dat de speelduur 88m in plaats van 90m bedraagt; het is niet uitgesloten dat het ingekort is. De twee hoofdrolspelers zijn dezelfde, met dien verstande dat Wolfgang Liebeneiner in de begintitels opeens Georges heet. Joost mag weten waarom! Otto speelt weer de bijrol, terwijl andere acteurs van de originele versie en vooral Olga Tschechowa alleen maar gedubd zijn. Een paar extra decors. Iets minder dan het origineel en dat is logisch: we missen de Weense gezelligheid. De Franse acteurs zijn daarentegen niet minder overtuigend. De speelduur is die van een kopie uit de Cinemathèque van Lausanne.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.

14 juillet

1932 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1932. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, Pola Illery, Paul Olivier, Raymond Cordy en Thomy Bourdelle.

De viering van de veertiende juli in Parijs in 1932, gezien door de ogen van een dichter. Een film, met aardige decors van Lazare Meerson, in de vorm van een episch gedicht. De invloed van het populisme van destijds is duidelijk merkbaar. Erg mooie beelden van Georges Périnal, heerlijke muziek van Maurice Jaubert en niet te vergeten de charme van Annabella. Er kan gesproken worden van een klein meesterwerk. Misschien dat deze film verouderd overkomt in de ogen van een oppervlakkige kijker, maar in feite is hij tijdloos.