Jean Danet: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Roger la Honte

1966 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1966. Drama van Riccardo Freda. Met o.a. Georges Géret, Irene Papas, Jean-Pierre Marielle, Anne Vernon en Marie-France Boyer.

Roger Laroque is door een lening van getrouwde ex-geliefde gered van een financiële ondergang en wil haar niet compromitteren als daardoor de verdenking van diefstal op hem valt. Ontsnapt uit de gevangenis maakt hij fortuin in Amerika en keert na vijftien jaar terug om alsnog de schuldige te zoeken. Dit beroemd melodrama kreeg een verfilming en vertolking in gepaste stijl, zonder een opzettelijke knipoog. Het resultaat is zowel boeiend als vermakelijk.

Dossier 1413

1961 | Mysterie

Frankrijk 1961. Mysterie van Alfred Rode. Met o.a. Claudine Dupuis, Jean Danet, Dora Doll, Henri Vilbert en Jaques Dumesnil.

De moord op een jonge vrouw brengt een detective op het spoor van een chantagecomplot vanuit een privé-kliniek, met vertakkingen in het Parijse nachtclub-circuit. B-film met een verwarrend scenario dat door loze pretenties van de vormgeving er niet beter op wordt.

Le Joueur

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Gérard Philipe, Liselotte Pulver, Bernard Blier, Françoise Rosay en Nadine Alari.

Een Russische generaalsfamilie in Baden-Baden wordt bij voorbaat verscheurd door intriges om de erfenis van een oude tante, die echter nog zeer vitaal is en haar kapitaal aan de goktafels er door jaagt. Een op haar gemanipuleerde dochter verliefde idealistische leraar wordt ook door haar gokkoorts aangestoken. De spelverslaving kreeg in deze film een weinig overtuigende geobsedeerdheid, zodat de Dostoyevsky-verfilming een melodrama zonder kern werd die door de goede acteursprestaties niet gered kon worden.

Si le roi savait ça

1957 | Avonturenfilm, Komedie, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1957. Avonturenfilm van Caro Canaille. Met o.a. Jean Danet, Magali Noël, Roberto Risso, Mireille Granelli en Henri Vilbert.

Een luitenant in Napoleons leger rekent op de onweerstaanbaarheid van zijn uniform, maar legt het in de hofmakerij af tegen een ander die hij uit wraak als soldaat laat recruteren. Als deze zich dan ook nog als held ontpopt, probeert de rivaal hem landverraad in de schoenen te schuiven. Deze eenmalige regiepoging van een journaliste mist de dynamiek voor onderhoudend avontuur en verwart snaakse humor met platvloersheden. De in theorie sterke rolbezetting probeert er nog wat van te maken - tegen beter weten in.

La garçonne

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Fernand Gravey, Jean Danet, Colette Mars en Marie Daëms.

Derde bewerking van de roman van Victor Margueritte (1922), die enorm veel succes had door het (inmiddels onvoorstelbare) schandaal dat hij ontketende. Het werk van deze regisseuse (1908- 1977) verdient niet de geringschatting waarmee er tegenwoordig vaak over wordt gesproken. Met haar man, de bewerker Pierre Laroche, heeft ze voor een visuele ornamentatie gekozen. Mede dankzij decorontwerper Lucien Aguettand en cameraman Marcel Grignon is zo een serie beelden tot stand gekomen die de sfeer van de roaring-twenties ademt: oldtimer-ritjes in het Bois de Boulogne, boudoirs vol snuisterijen, cabaret in de stijl van Le Boeuf sur le Toit met Jean Cocteau en Raymond Radiguet, enz. Het gedateerde verhaal over de feministe avant-la- lettre komt op de tweede plaats en dat is maar goed ook! Op de achtergrond schemert een decadent, verdorven tijdperk door, dat achter de oppervlakkige luister van het decor uit elkaar valt.

Notre Dame de Paris

1956 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Anthony Quinn, Jean Danet, Alain Cuny en Robert Hirsch.

Nooit eerder werd regisseur Delannoy door zoveel vrienden gevraagd of ze op de set langs mochten komen als tijdens de opnamen voor deze CinemaScope-versie van de Victor Hugo-klassieker. Had dat wellicht iets met La Lollo te maken? Enfin, de Franse classicist bij uitstek maakte van het romantische melodrama over de gebochelde klokkenluider Quasimodo (Quinn) en de sensuele zigeunerin Esméralda (Lollobrigida) een meeslepend, kleurrijk spektakel. In de Boulogne-Billancourt-studio bouwde Delannoys vaste decorateur René Renoux voor een fortuin de Notre-Dame-kathedraalinterieurs gedeeltelijk na. Voor adaptatie en dialogen tekenden taalvirtuozen Jean Aurenche en Jacques Prévert. 'Qualité française' met een kapitale Q.

La Rue des bouches peintes

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Françoise Christophe, Jean Danet, Paul Bernard, Louis Seigner en Denise Grey.

Een journalist treft in een Marokkaans bordeel een prostituée die door haar wraakzuchtige en machtige echtgenoot gedwongen werd tot het rosse leven. Als ze dat niet zou doen, dan zou haar minnaar geruïneerd worden. Bij een confrontatie met de journalist sterft de sadistische echtgenoot aan een beroerte, zodat niets een happy end in de weg staat. Een treinromannetje van Maurice Dekobra werd in gepaste kitsch-stijl verfilmd, met vermakelijk resultaat. Fraai camerawerk.

Ça va barder

1954 | Avonturenfilm

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van John Berry. Met o.a. Eddie Constantine, May Britt, Jean Danet, Jean Carmet en Monique Van Vooren.

Avonturier moet van reder wapensmokkel ophelderen, maar de opdrachtgever blijkt zelf de smokkelaar te zijn en wil hem uit de weg ruimen. Vroege Eddie-film is met meer zorgvuldigheid en vaart gemaakt dan veel latere. Verhaal laat zich nauwelijks volgen en is alleen alibi voor knokpartijen en ontmoetingen met mooie dames.

Les Revoltés de Lomanach

1953 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Historische film van Richard Poitier. Met o.a. Dany Robin, Amedeo Nazzari, Jean Danet, Jacques Castelot en Carla del Poggio.

Tijdens de strijd in 1799 tussen royalisten en republikeinen worden een revolutionaire generaal en een jonge aristocrate verliefd op elkaar, maar komen toch weer in vijandige kampen. Deze romantische liefde in oorlogskader was de eerste Europese cinemascope-film. Dit beeldformaat maakte de toch al niet dynamische regisseur vleuggellam, zodat met name actiescènes zeer statisch en houterig worden.

Le Journal d'un curé de campagne

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Claude Laydu, Nicole Maurey, Nicole Ladmiral, Marie-Monique Arxell en Jean Riveyre.

Een jonge priester met een zwakke gezondheid ontmoet als dorpspastoor in Noord-Frankrijk in zijn parochie slechts wantrouwen en tegenstand. Zijn idealistische bemoeienissen met het wel en wee van een aristocratenfamilie hebben onbedoeld tragische gevolgen, waardoor hij in een geloofscrisis raakt. Zijn ziekelijkheid, die met minachting als aanstellerij wordt bestempeld, blijkt kanker te zijn. De film gebruikt de tekst van de roman van Georges Bernanos voor de innerlijke monoloog van de priester bij de gedetailleerde beelden van ingetogen dramatiek. De ascetische aanpak resulteert niettemin in grote innerlijke spanning en [KA1]e[KA1]en van Bressons beste films (de laatste die hij maakte met beroepsacteurs).

Debureau

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Yvonne Hébert, Luce Fabiole en Andrée Guize.

Een verblekende ster van het theater legt aan zijn zoon de kneepjes van het vak uit en schikt zich zo in zijn lot terwijl hij het beste ervan hoopt. Daartussen amoureuze perikelen met een wispelturige dame. Voor pure liefhebbers van het toneel, die lange, maar mooie dialogen niet schuwen. Speelt in 1839 in Parijs. Het scenario is van regisseur Guitry naar zijn eigen toneelstuk. Het camerawerk is van Noël Ramettre.