Jochen Kolenda

Acteur

Jochen Kolenda is acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

Wilsberg - Todesengel

2005 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2005. Misdaad van Buddy Giovinazzo. Met o.a. Leonard Lansink, Heinrich Schafmeister, Rita Russek, Ina Paule Klink en Roland Jankowsky.

Susanne Diepenbrock (Peters) legt een bezoekje af in het antiquariaat van Georg Wilsberg (Lansink). Zij vraagt hem haar vermiste zuster Jessica op te sporen. Een peulenschilletje meent Wilsberg. Manni (Schafmeister) heeft geen tijd om erover na te denken, want hij leidt een project om bejaardenwoningen te bouwen in de wijk St. Mauritz, waar eerst een aantal woningen gesaneerd moeten worden. Er huizen nog wat oudjes in de appartementen, die op de nominatie staan om afgebroken te worden. Als er daarna een paar sterfgevallen zijn, gaat Kommissarin Springer (Russek) vragen stellen en Manni krijgt kritiek te verduren. Wilsberg ontdekt dat een zekere mevrouw Kentrup (Theißsen) ogenschijnlijk belangeloos de oudjes helpt. Dan wordt de verdwenen Jessica levenloos teruggevonden. Frau Kentrup verleende hulp aan Jessica's tante, die onder mysterieuze omstandigheden stierf. Heeft Frau Kentrup belang bij het saneren van de wijk of helpt zij uit genoegen mensen naar de andere wereld? Het scenario van Jürgen Kehrer neemt de nodige onverwachte wendingen en laat het personage van Wilsberg daarop handig inhaken. Het camerawerk is van Roman Nowocien. Laatste aflevering met Schafmeister als Manni Höch, die uit de serie stapt.

Das böse Mädchen

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Dennis Satin. Met o.a. Sonja Kirchberger, Gregor Bloéb, Birge Schade, Judy Winter en Hanna Herzsprung.

Weer drie belevenissen van Kommissarin Anna G[KA3]ollner (Kirchberger) met haar assistent Tom Junker (Blo[KA1]eb) en Sabine (Schade) uit Frankfurt. Dit is de eerste van een drietal, dat in het rosse milieu van de Main-metropool speelt. Een hoertje komt om in de vlammen en haar vriendin Jule (Herzsprung) kon haar niet meer redden. Kort daarop wordt er nog een hoertje vermoord in een parkeergarage. Anna en Sabine zijn er snel achter dat Jule met de twee anderen hun klanten chanteerden met compromitterende foto`s. Zij concluderen veel te haastig dat de dames uit de weg geruimd moesten worden. Tom, die Jule ook kent, gelooft er geen snars van. Hij is van mening dat zij naar de ware dader moeten zoeken. Anna`s moeder Magdalena (Winter), die zelf afkomstig is uit het milieu en lange tijd het oudste beroep ter wereld heeft uitgeoefend, zegt dat Jule niet zuiver op de graat is. Zowel Magdalena als Tom krijgen gelijk, maar voor het zover is moeten zij de bekende race tegen de klok voeren om de ware moordenaar tijdig te ontmaskeren. Het scenario van Timo Berndt bevat een zwak plot, maar dankzij de behoorlijke cast en de geroutineerde regie is de film nog het aanzien waard.

Tatort - Bittere Mandeln

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Anna Loos, Renée Soutendijk en Jana Hora.

Commissarissen Max Ballauf (Behrendt) en Schenk (B[KA3]ar) zitten met een cyaankaligeval: Gerd Weisbach, een rijke ondernemer, die aan een ongeneeslijke kanker leed, is evenwel vroegtijdig dood gegaan. Was het moord of zelfmoord? Twee vrouwen profiteren van zijn heengaan: echtgenote Evelyn (Soutendijk), een goedkoop blondje op leeftijd die zich chiquer voordoet dan ze is (ook in werkelijkheid) en op de Canarische eilanden in Teneriffe woont: het vermogen komt in haar bezit; de veel jongere geliefde, Marion Grimm (Hora), ook al een weinig sympathiek blondje ([KA1]en zonder klasse), die een drukke fitness-studio runt, daar best van leven kan, maar de eigenaresse niet is: ze hoopt hem nu definitief in handen te krijgen. Blonde Dagmar Nehls (Simon) heeft ook een motief: haar man Axel, een ijshockeyprof, zit voorgoed in een rolstoel door de schuld van Weisbach, die hem omver reed; Dagmar, die de peperdure verpleging moet betalen van Axel, verdient bij door op parties te bedienen. Max, die rondrijdt in een Chevrolet Caprice uit de jaren 1980, volgt het spoor van zelfdoding; Freddy Schenk komt achter de bron van de cyaankali: het is Schlegel (Kolenda), een chemicus die met het bezorgen van pillen [KA2]a 1500 euro mensen uit hun lijden helpt (en zijn firma met acht medewerkers), maar die `hulpverlening` is uiteindelijk niet strafbaar. Dit spoor leidt tot niets, totdat Freddy ontdekt dat Dagmar een verhouding heeft met verpleger Lotz, die een strafblad heeft en de contacten legt tussen leverancier Schlegel en de ten dode opgeschreven afnemers, maar ook dit spoor loopt dood. Ook de connectie van Lotz met Marion leidt tot niets. Ondertussen probeert Evelyn via een advocaat de fitness-studio van Marion Grimm, die overigens haar weldoener Weisbach bedroog met een gespierde, gebrilde fitnessboy, in handen te krijgen. Ook dit spoor, voor zover er sprake van was, leidt tot niets. Dan wordt verpleger Lotz levenloos aangetroffen en pas tegen het einde ontdekken we de verbinding tussen hem en Evelyn. Haar motief, niet tegen een definitieve echtscheiding op te kunnen, is heel zwakjes bedacht. Al met al een behoorlijk onderhoudende aflevering, die niet spannend is, met sympathieke mannen (Behrendt, B[KA3]ar en Kn[KA3]ufken) en onsympathieke vrouwen (Soutendijk en Hora). Heel wat running-gags, w.o. de botsing aan het begin en in de finale met de Chevrolet; het afschuwelijke eten in de politiekantine, waarvan Max griezelt en Freddy telkens weer geniet; en grappen zoals rode rozen op het graf van Schenks opa inplaats van een grafkrans; die overigens bezorgd wordt aan Schenks jarige en pittige collega Lissy (Loos). De diverse episoden in het scenario worden netjes aan elkaar gelijmd onder een glas bier op het terras van een Bratwurst- Imbiß. Het scenario is van Karl-Heinz Käfer; het camerawerk is sfeervol. Afleverin 437.

Liebestod

2000 | Drama, Thriller

Duitsland 2000. Drama van Stephan Wagner. Met o.a. Ina Weisse, Leonard Lansink, Niki Greb, Gregor Bloéb en Jochen Kolenda.

Politieman Robert Nebe (H[KA3]ubchen) ontdekt dat zijn veel jongere vrouw Julia (Weisse) vreemd gaat. In een vlaag van jaloezie vermoordt hij haar en haar minnaar, maar hij blijkt de verkeerde personen gedood te hebben. Als een onderzoek naar de dubbele moord begint, wordt de verkeerde opgepakt, die later in zijn cel zelfmoord pleegt. Ondertussen weet Julia dat Robert van haar ontrouw wist, en dat hij voor haar de misdaad heeft begaan. Ondanks het pact met Robert om te zwijgen, wordt de druk op haar te groot als ze zwanger is. Als Roberts assistent V[KA3]okl (Lansink) en haar beste vriendin Marion (Greb) Robert beginnen te verdenken, slaat Julia door en maakt Robert amok. Dik drama over ontrouw en moord dat als tijdsdoder best te genieten is. Spel en regie moet men in dat kader zien. De decors van Norbert Scherer zijn heel fraai. Het scenario is van Bernd Schadewald en Donald Kraemer. Het camerawerk is van Thomas Benesch.

Das tödliche Auge

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Hans-Michael Rehberg, Daniela Ziegler, Jochen Kolenda, Günter Bothur en Rolf Becker.

Stefan Phillis (Mühe) is advocaat. Zijn clientèle bestaat uit 65-plussers en de financieel zwakkeren, die hij als toegewezen raadsman begeleidt. Hij woont in de achterkamers van de voormalige drogisterij van zijn overleden moeder. Als jurist is hij heel goed, maar van vrouwen heeft hij geen verstand.

Auf eigene Gefahr - Zu keiner Zeit

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Thekla Carola Wied, Bernhard Schütz, Peter von Strombeck, Günter Schubert en Jochen Kolenda.

Na een reeks mysterieuze ongevallen in een scheikundig bedrijf zijn toxische stoffen ontsnapt en in de omgeving terecht gekomen. Strombeck, de woordvoerder van het bedrijf, beweert aan journaliste Wied dat het om onschadelijke producten gaat. Ondanks het feit dat de grote baas van de [KL]Bonner Zeitung[KLE] haar onder druk tracht te zetten krijgt Wied carte blanche van haar hoofdredacteur om de zaak te onderzoeken. Strombeck wil een theorie over sabotage door milieu-activisten de wereld insturen, maar Wied is ervan overtuigd dat er meer achter zit. Onze heldhaftige krantendame waagt zich weerom in een wespennest waar ze een zaak van industri[KA3]ele spionage aan het licht brengt. Lekker onderhoudende (ont)spanning, geschreven door Matthias Herbert en in beeld gebracht door Rainer Klausmann.

Auf eigene Gefahr - Wer die Wahl hat

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Doris Kunstmann, Rolf Becker en Jörg-Richard Koerbl.

Journaliste Wied wil een artikel schrijven over huwelijksadvertenties en blind dates, dus laat ze zelf een advertentie in de Bonner Zeitung verschijnen. Zo leert ze verschillende typen mannen kennen. Haar vriendin Kunstmann vraagt er eentje te mogen meepikken en Wied gaat akkoord. De ochtend na de afspraak blijkt Kunstmann betrokken bij een zwaar verkeersongeval. Haar metgezel is dood. De dode is echter niet de man waarmee ze de avond doorbracht. Meer een gezellige relatiekomedie dan een keiharde Krimi, wat voor wat afwisseling zorgt in deze uitstekende reeks, waarin de omgekeerd evenredige dialogen tussen Wied en commissaris Kreye steeds voor de leuke intermezzi zorgen. Scenario is van Christoph Gottwald en Stefan Lukschy. Aan de camera nam Rainer Klausmann plaats.

Auf eigene Gefahr - Polizeiliche Beobachtung

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Susanna Simon, Pierre Besson en Dominik Bender.

Iedereen is ervan overtuigd dat Besson aan achtervolgingswaanzin lijdt. Hij beweert dat hij door de politie in het oog gehouden wordt en dat men zijn telefoon afluistert. Zijn vriendin Simon stuurt hem de laan uit en hij komt terecht op de redactie van de Bonner Zeitung waar ook Wied erg sceptisch staat tegenover zijn verklaring, maar een bezoekje bij haar vriend, commissaris Kreye, bevestigt dat Besson inderdaad als terrorist constant gevolgd wordt. Hier moet een vergissing in het spel zijn, maar hoe kan ze dat aantonen? Onderhoudende Krimi met Wied weer op het pad om de onschuld te bewijzen van een slachtoffer van toevallige omstandigheden. Boeiend scenario van Matthias Herbert. In beeld gebracht door Rainer Klausmann.

Auf eigene Gefahr - Nachwuchssorgen

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Dieter Berner. Met o.a. Thekla Carola Wied, Julie Richter, Walter Kreye, Jaecki Schwarz en Doris Kunstmann.

Een jonge stagiaire bij de Bonner Zeitung vermoedt dat ze op het spoor is van een kinderontvoerder. Hierdoor verwaarloost ze haar redactioneel werk waardoor Wied weer moeilijkheden krijgt. De politie heeft geen aangifte van een vermist kind, dus wordt aan haar woorden geen geloof gehecht. Om haar gelijk te bewijzen maakt ze foto's van de misdadigers, maar voordat ze deze kan tonen wordt ze vermoord. Wied vindt de naam van de man die het meisje schaduwde en gaat er zelf achteraan, want zonder bewijzen kan de politie niets doen. Goed opgebouwde, spannende krimi die zuiver ter ontspanning best te genieten is, zonder ook maar ergens origineel te zijn. Stefan Lukschy schreef het scenario, zich baserend op het personage uit de roman van Christine Grän. Walter Kindler fotografeerde. Formaat 16/9.

Auf eigene Gefahr - Mafia

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Wolfgang Panzer. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Doris Kunstmann, Jaecki Schwarz en Nikol Voigtlander.

Een vriend van Anna Marx (Wied) en commissaris Peters (Kreye) baat een Italiaans restaurant uit. Op de avond voor de opening wordt de inboedel kort en klein geslagen en de uitbater in elkaar geramd. Marx en Peters zijn getuige, maar de politie onderneemt niets. Het hele gebeuren greep plaats omdat de man geen beschermgeld wil betalen aan de plaatselijke mafia. Ondanks de waarschuwingen van Peters gaat Marx toch op onderzoek uit. Een formule-Krimi volgens bekend recept, zoals we het trouwens reeds in zoveel Amerikaanse films te zien kregen. Onderhoudend maar weinig origineel. Het scenario is van regisseur Panzer, terwijl Edwin Horak de camera hanteerde.

Auf eigene Gefahr - Belästigungen

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Markus Imboden. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Swetlana Schönfeld, Peter Franke en Hermann Lause.

Tijdens een receptie op het stadhuis van Bonn krijgt een staatssecretaris door een onbekende vrouw beledigingen naar het hoofd geworpen. Hij beweert haar niet te kennen, maar de man staat bekend om zijn vele slippertjes. Eten en drinken dus voor journaliste Wied. Het geboren komt in een heel ander daglicht te staan wanneer de jonge vrouw wat later vermoord gevonden wordt op de parking van een sjiek hotel. Alle bewijzen zijn tegen de staatssecretaris, temeer omdat zijn verlamde vrouw hem geen alibi kan of wil verschaffen. In tegenstelling tot kommissaris Kreye is Wied overtuigd van de onschuld van de politieker. Leuke Krimi die vooral onderhoudend is door het kat en muisspel tussen Wied en kommissaris Kreye. Het scenario van Matthias Herbert is echter alles behalve origineel en het slot is erg doorzichtig. Fotografie van Rainer Klausmann.

Auf eigene Gefahr - Amateure

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Wolfgang Panzer. Met o.a. Thekla Carola Wied, Herman van Ulzen, Martin Huber, Verena Zimmermann en Walter Kreye.

Ondanks de waarschuwing van comm. Kreye besluit Wied toch naar Mallorca te gaan voor een interview met een gezochte misdadiger, haar door een geheime tussenpersoon versierd. Het duurt echter een tijdje alvorens ze beseft dat haar contact slechts een amateur oplichter is die geld nodig heeft om de speelschulden van zijn moeder te betalen. Als hij merkt dat ze hem geen voorschot wil betalen zoekt hij contact op met de gangster van wie hij ook geld wil aftruggelen. Complex scenario met veel spanning maar slechts twee-dimensionele personages. Een man die zo opvallend van twee bordjes wil eten zou het in werkelijkheid geen dag levend uithouden. Het scenario is van de hand van Stefan Lukschy en Claudia Sontheim. Fotografie van Edwin Horak.

Auf eigene Gefahr - Alles hat einen Anfang

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Dieter Berner. Met o.a. Thekla Carola Wied, Doris Kunstmann, David Emig, Walter Kreye en Jaecki Schwartz.

Wied is jarig en haar vriendin Kunstmann nodigt haar uit voor een etentje. Deze uitnodiging is slechts een alibi, want ze wil haar hart uitstorten. Ze weet geen weg meer met haar zoon (Emig). Hij is zwijgzaam, knorrig en besteelt zijn moeder. Het is duidelijk dat hij bij zaken betrokken is die het daglicht niet mogen zien. Wied wil dit verder uitpluizen en zorgt ervoor dat de jongen bij haar intrekt. Journaliste Wied op de sociale toer. Een puber wordt door niemand begrepen en sluit zich dan ook van iedereen af, zelfs nadat hij het slachtoffer werd van dingen buiten zijn wil. Een hulpgeroep dat door niemand gehoord wordt... behalve dan door Wied natuurlijk. Ruim goed scenario van Marlies Ewald in beeld gebracht door Walter Kindler.

Tränen eines Siegers

1994 | Drama, Sportfilm

Duitsland 1994. Drama van Jens Hercher. Met o.a. Fabian Harloff, Manfred Zapatka, Leonore Steller, Renate Krößner en Mirco Wallraf.

Harloff is het manusje van alles op de tennisbaan. Hij heeft aanleg voor deze sport, maar kan zich die niet veroorloven. Tennis-crack Hennig ziet dat hij talent heeft, en traint hem, waardoor Harloff snel naar de top stijgt. Het blijkt niet eenvoudig om zich te handhaven als prof en Harloff valt even snel weg als hij gestegen was. Dan pas blijkt hoe vervreemd hij is geraakt van zijn goedbedoelende moeder (Krößner), zijn lieve vriendin Steller en groothartige trainer Hennig, terwijl booswichten w.o. verslaggeefster Renzi en manager Schulze-Erdel hem meedogenloos hebben uitgebuit. Fantasieloos zwart-wit verhaal dat geïnspireerd is door betrekkelijke Duitse tennissuccessen van de afgelopen tien jaar. Redelijk gespeeld door een cast die het vak grotendeels bij de tv leerde. Scenario van Douglas Graham.

Imken, Anna und Maria, oder Besuch in der Zone

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. Magdalena Ritter, Gila von Weitershausen, Ruth Glöss, Klaus Manchen en Manfred Zetzsché.

De drie vrouwen uit de titel behoren elk tot een verschillende generatie en hebben te maken met de overschakeling van een metaalverwerkingsbedrijf in de voormalige DDR bij de overgang naar de vrije markteconomie. Ritter is Imken, een bedrijfsadviseuse uit Hamburg die naar Graifenhain in het Ertsgebergte trekt om er te helpen bij de privatisering. Von Weitershausen (Anna) is een politica die met de burgemeester over de stadsontwikkeling onderhandelt en de zeventig-jarige Glöss wil ter plekke ook helpen. Actie zit er nauwelijks in, er wordt wel aardig gebakkeleid tussen Ossis en Wessis, fatsoenlijke lieden maar ook zogeheten profiteurs van de Duitse hereniging na 1990, herenigingscriminelen, en Stasi-slachtoffers. Geschreven door Dieter Meichsner, een van de succesrijkste televisieschrijvers, die geen blad voor de mond neemt en zowel de DDR als het westen beschuldigt van dilettantisme, onwetenheid en slordigheden. Camerawerk van Roland Dressel. Wordt op tv meestal uitgezonden in drie delen.

Auf eigene Gefahr

1993 | Actiefilm, Thriller

Duitsland 1993. Actiefilm van Dieter Berner. Met o.a. Thekla Carola Wied, Roland Schäfer, Günther Naumann, Ulrich Pleitgen en Max Herbrechter.

Wied vult de dagelijkse society-rubriek in de Bonner Zeitung. Bij de opening van een nieuwe casino ontmoet ze een hoge ambtenaar die zich vijandig tegenover haar uitlaat. Wat later pleegt een meisje dat in zijn gezelschap vertoefde zelfmoord. Voor haar is dit genoeg om op onderzoek uit te gaan. Routineuze actie-thriller met een journaliste die zelf op onderzoek gaat en een moorddadig complot op het spoor komt. Deze pilot-film voor een tv-reeks kreeg als ondertitel PECH IM SPIEL...UND GLŸCK IN DER LIEBE. Het scenario van Berner en Hilde Berger, naar de roman Grenzfälle van Christine Grän biedt spanning en heeft een goede climax, maar bevat tevens een eindeloos aantal afgezaagde clichés. Fotografie van Walter Kindler en Karl Hohenberger. De leuke score is van de hand van Pino Donaggio.

Leo & Charlotte

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus Behrendt, Katja Flint, Karina Maarmann, Rolf Becker en Dietmar Bär.

Behrendt als Leo is kwaliteitscontroleur van turbines, die in de fabriek van Dr. R[KA3]uggeberg (Becker) gemaakt worden en hij is bevriend met secretaresse Flint als Charlotte. Hij weet niet dat de acht-jarige Steffi (Kr[KA3]uger), waarvan hij denkt dat het de dochter is van Charlotte`s zuster Doris (Postel), in werkelijkheid het kind van Dr. R[KA3]uggeberg en Charlotte is. Hij weet ook niet dat de door hem afgekeurde en dus levensgevaarlijke turbines door Dr. R[KA3]uggeberg naar de derde wereld verkocht worden. Als hij door kleinigheden (die uiteindelijk niet zo klein blijken te zijn) van Charlotte afdrijft en ontslagen wordt, raakt hij via zijn vriend Korke (Lansink) verzeild in het milieu van dealers en drugs met als prijsdier Nelly (Maarmann), die tenslotte het loodje legt. Tv- film met een vlot begin, die strandt door een overdosis aan vluchtig uitgewerkte nevenintriges. Toch goed voor drie uur amusement. Het scenario is van Friedemann Schulz en Jost Krüger. Camerawerk van Walter Lindenlaub. Wordt in twee delen uitgezonden.

Herzlichen Glückwunsch

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Wolfgang Quest en Axel Voigt. Met o.a. Jochen Kolenda, Frank Schuster, Rudi Knaus en Harald Maack.

Drie studenten uit Berlijn willen een film maken over wat in hun ogen de 'typische' arbeider is. Naarmate hun werk vordert wordt steeds duidelijker hoezeer de drie zich door clichévoorstellingen laten leiden en hoe weinig hoofdpersoon Dieter aan hun beeld van de arbeider beantwoordt: het projekt faalt dan ook. De film is een satire op het bewustzijn van de linkse intelligentsia uit de jaren zeventig.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jochen Kolenda op televisie komt.

Reageer