Rudolf Perak: muziek.
Er zijn 20 films gevonden.

Die Welt in Flammen

1964 | Documentaire

Duitsland​/​​Italië 1964. Documentaire van Hans Gnamm en Till Kiewe.

Een documentaire over WO-II vanaf 1939 tot 1945, oorspronkelijk een tv-serie.

De stille genieter

1961 | Komedie

België 1961. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Jef Cassiers, Cois Cassiers, Gaston Berghmans, Kalinka en Paula Geerts.

De zwanegang van Kiel als regisseuse: haar laatste film met de geestig bedoelde belevenissen van een simpele kantoorbediende (Berghmans) die vooraleer te trouwen een flat huurt. Hetzelfde huis wordt in de avonduren druk bezocht door zijn chef en diens vriendinnen. Zijn twee neven, Cois en Jef Cassiers (het komische duo De Woodpeckers), helpen hem tijdig uit de problemen. Na het falen van deze filmflop zegde Kiel het filmen terecht voorgoed vaarwel.

De duivel te slim

1960 | Komedie

België 1960. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Jef Cassiers, Cois Cassiers, Gaston Berghmans, Jaak Germain en Staf Permentier.

Een Vlaamse volksklucht met Berghmans en Jef Cassiers als orkestmuzikanten die tijdens een tournee in Duitsland hun portefeuille kwijtraken. Later monsteren zij als matrozen aan om langs de Rijn hun geld terug te zoeken. Hun kapitein blijkt een smokkelaar en er duiken gangsters op, maar eind goed, al goed. Aardige verwikkelingen en dolle situaties.

Het meisje en de madonna

1958 | Drama

België 1958. Drama van Edith Kiel. Met o.a. Denise de Weerdt, Odette Moni, Jaak Germain, Louise Lausanne en Jan Cammans.

Verschrikkelijke melodramatische draak over een moeder die in mei 1940 tijdens de vlucht voor de Duitsers op het platteland haar twee dochtertjes met een muziekdoos achterlaat. Zij worden door een vrekkige boer geadopteerd. Zeventien jaar later zijn het twee mooie meisjes geworden en dankzij de muziekdoos vinden zij hun familie terug. Na een hele reeks volkskluchten in het Antwerps dialect is dit de eerste dramatische produktie van Kiel in het A.B.N. Veel te onwaarschijnlijke sentimentaliteiten maar wel mooie fotografie van Herbert Körner die op het Derde Festival van de Belgische Film de Prijs voor de Beste Fotografie kreeg.

Rendez-vous in het paradijs

1957 | Komedie

België 1957. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Magda Lausanne, Theo van den Bosch, René Bertal, Frieda Linzi en Paula Geerts.

Antwerpse volksklucht met weduwnaar-cafébaas van den Bosch op zoek naar een vrouw, terwijl ook zijn buurvrouw Lausanne, eigenares van een pasteibakkerij en weduwe, wil hertrouwen. De dochter van Lausanne, Linzi, wil intussen carrière maken als zangeres. Aan het eind komt alles voor mekaar. Lausanne en Van den Bosch trouwen en Linzi vindt het huwelijksgeluk bij vlot acterende Buyl, zowat het enige lichtpunt in de film. Het leukste zijn nog de ernstig bedoelde dramatische scènes.

Mijn man doet dat niet

1956 | Komedie

België 1956. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Nand Buyl, Lia Lee, Louisa Lausanne, Robert Marcel en Gella Allaert.

Brave echtgenoot Buyl krijgt door een samenloop van omstandigheden een slechte reputatie zodat zijn vrouw Lee met hun zoontje alleen op vakantie gaat. Geen origineel volksverhaal, hoewel af en toe leuk. Kiel stelt zoals gebruikelijk geen hoge eisen, maar het natuurtalent Buyl is vrij goed. Ook prettig om toneelcoryfeeën van toen nog eens aan het werk te zien.

Boevenprinses

1956 | Komedie

België 1956. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Denise De Weerdt, Jef Cassiers, Cois Cassiers, Jos Gevers en Alex Willequet.

Dolle klucht met De Weerdt in de titelrol als handige fotografe voor een weekblad en met komisch duo Cassiers (De Woodpeckers) als haar collega's. Boeven zorgen voor wat opwinding, maar met de hulp van 's Jongers als agent van de geheime politie wordt alles gladgestreken. Een typisch Kiel- produkt en in die tijd een groot Woodpeckers-succes maar nu nog nauwelijks te pruimen.

Min of meer

1955 | Komedie

België 1955. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Charles Janssens, Jaak Germain, Bruno Schevernels, Jan Cammans en Louisa Lausanne.

Mislukte poging om een soort Vlaamse Don Camillo te lanceren, met de wrijvingen tussen dorpspastoor Cammans en burgemeester Germain. Schoenmaker Janssens wordt speelbal tussen beiden omdat verliefde paartjes zich in zijn inrijpoort rendez-vous geven. De zoon van de burgemeester en de nicht van de pastoor zorgen voor de finale verzoening.

De bruid zonder bed

1955 | Komedie

België 1955. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Jef Cassiers, Cois Cassiers, Denise De Weerdt, Paul S'Jongers en Jaak Germain.

Het Vlaamse komisch duo 'De Woodpeckers', destijds razend populair, neemt de dochter van een herbergier in bescherming, nadat het meisje is weggelopen van haar kersverse bruidegom. Na heel wat verwikkelingen komt alles uiteraard weer in orde. Kiel schreef, regisseerde, monteerde en produceerde deze klucht.

Grossstadtmelodie

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hilde Krahl, Werner Hinz, Karl John, Will Dohm en Paul Henckels.

Een jonge persfotografe heeft succes in haar beroep en in de liefde. Een zeer vlot gemaakte film die door de opnamen van Berlijn in oorlogstijd ook documentaire waarde heeft. In de oorspronkelijke versie zitten als nazi-propaganda bedoelde fragmenten. Scenario van de regisseur naar een manuscript van Geza von Cziffra, Maria von der Busche en een idee van Else Feldbinder. Camerawerk van Walter Pindter.

Antoon, de flierefluiter

1942 | Komedie

België 1942. Komedie van Jan Vanderheyden. Met o.a. René Bertal, Jos Gevers, Gaston Vandermeulen, Charles Janssens en Fred Engelen.

Dwaze klucht, ge[KA3]inspireerd op synopsis van Felix Timmermans over een vrolijke vrijgezel, de landelijke fanfare waarvan hij dirigent is, zijn huwelijk met de lokale brouwersdochter, de dorpsroddel en de lokale herberg waar de muzikanten samenkomen. Bekende namen, acteurs van de Koninklijke Nederlandse Schouwburg, in de rolbezetting. Laatste speelfilm van Vanderheyden (oorlogsschaarste aan cello[KA3]id) die in 1944 naar Berlijn vluchtte, terugkeerde, veroordeeld werd wegens collaboratie en die zich na zijn vrijlating in 1951 op de achtergrond hield: zijn werk (het produceren en draaien van volksfilms) werd toen voortgezet door zijn trouwe medewerkster Edith Kiel, die niet alleen alle scenario's van zijn films schreef maar die ook steeds eigenlijk de regie voerde.

Met de helm geboren

1939 | Komedie

België 1939. Komedie van Jan Vanderheyden. Met o.a. Jef Bruyninckx, Nand Buyl, Tilly Janssens, Germaine Loosveldt en Fred Engelen.

Een domme melodramatische volkskomedie met Bruyninckx als flinke van het platteland, verliefd op de dochter van een kasteelheer. Door de nood gedwongen beproeft hij zijn geluk in Antwerpen, dat loopt niet van een leien dakje maar uiteindelijk zal de met de helm geboren jongeman onrecht en beproeving overwinnen.

Een engel van een man

1939 | Komedie

België 1939. Komedie van Jan Vanderheyden. Met o.a. Willem Benoy, Charles Janssens, Germaine Loosveldt, Jef Bruyninckx en Greta Lens.

Doodbrave leden van zangvereniging maken een onschuldig slippertje in de 'metropool' Antwerpen en dat leidt tot wat drukte in hun provinciestadje Lier. Bijzonder vrije bewerking van Felix Timmermans' novelle De zachte keel uit de bundel Pijp en tabak. Het filmdebuut van de populaire Vlaamse komiek Charles Janssens als 'Bonifacius'. De naderhand als bekende regisseur bekendgeworden Fred Engelen debuteerde als filmacteur in de rol van de dirigent.

Drie flinke kerels

1938 | Komedie

België 1938. Komedie van Jan Vanderheyden. Met o.a. Frits Vaerewijck, Polus, Nand Buyl, Oscar Ferket en Louisa Lausanne.

Haast identiek dezelfde ploeg die verantwoordelijk was voor HAVENMUZIEK (1937) draaide in dezelfde volksfilmstijl dit gedrocht. De drie strijders zijn nu vrolijke journalisten op een krant die in situaties terechtkomen die tot hun ontslag leiden. Zij ontmaskeren echter een zwendelaar, die het op hun krant heeft gemunt en uit dankbaarheid worden zij weer in dienst genomen. Oh, wee arm Vlaanderen.

Signal in der Nacht

1937 | Oorlogsfilm

Duitsland 1937. Oorlogsfilm van Richard Schneider-Edenkoben. Met o.a. Sybille Schmitz, Hannes Stelzer, Inge List, Harald Paulsen en Hansgeorg Laubenthal.

WO I, het Oostenrijks-Italiaanse front in de Alpen. Een jonge Oostenrijkse (Schmitz), vrouw van een Italiaanse graaf, komt tussen de linies terecht. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen de liefde voor haar oude en haar nieuwe vaderland. Buiten haar schuld wordt ze verdacht van hulp aan haar zwager (Stelzer), een Italiaanse officier die een strategisch belangrijke brug heeft opgeblazen. Ze verschijnt voor de Oostenrijkse militaire rechtbank. Pas op het laatste moment blijkt haar onschuld. Een film over vaderlandsliefde zonder chauvinisme, waarin geen der strijdende partijen negatief wordt afgeschilderd en die aan het slot een ronduit verzoenende strekking heeft. Met recht een van de weinige oorlogsfilms van het Derde Rijk, die na de oorlog niet door de geallieerden werd verboden.

Havenmuziek

1937 | Komedie

België 1937. Komedie van Jan Vanderheyden. Met o.a. Frits Vaerewyck, Jef Bruyninckx, Rezy Venus, Oscar Ferket en Maria Vinck.

Een lach en een traan in Antwerpse volksfilm rond drie vrolijke zeelui die in de havenbuurt liefde en rust opzoeken maar verwikkeld geraken in smokkelzaak. Scenario van Edith Kiel. Mooi gefotografeerde Antwerpse wijken en haven.

Fientje Peters - Poste Restante

1935 | Komedie

Nederland 1935. Komedie van Viktor Janson. Met o.a. Dolly Bouwmeester, Cor Hermus, Louis Borel, Fientje Berghegge en Herman Tholen.

Dolly Bouwmeester in een leuk rolletje als Fientje, solliciterende als secretaresse bij een schrijver die zojuist bij zijn vrouw wegliep om zijn boek af te kunnen maken. Het bekende boulevardwerk, in Berlijn verfilmd met een gelijktijdige Duitse rolbezetting: HILDE PETERSEN POSTLAGERND.

Alleen voor U

1935 | Muziek, Komedie

België 1935. Muziek van Jan Vanderheyden. Met o.a. Pola Cortez, Germaine Loosveldt, Frits Vaerewyck, Jef Bruyninckx en Nand Buyl.

Na het overrompelende succes van DE WITTE draaide Vanderheyden (die eigenlijk meer producent was, de regieklus werd vooral door Edith Kiel, die ook het scenario schreef, geklaard) deze eerste Vlaamse `musical`, aansluitend bij de Duitse films die hij met succes verdeelde. Een simplistisch verhaaltje over een rijk meisje (Cortez) dat verliefd wordt op arme maar mooie, zingende kappersbediende Vaerewyck. Acteurs kunnen overduidelijk dit genre niet aan.

Besuch am Abend

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Paul Hörbiger, Liane Haid, Harald Paulsen, Jakob Tiedtke en Erika Gläßner.

Flauwe komedie over een geremde jongeman (H[KA3]orbiger) die onverwacht bezoek krijgt van een revuemeisje (Haid). Zij wijdt hem stukje bij beetje in in de liefde. Natuurlijk op zedige wijze, geheel in de stijl van 1934. Ondanks het originele idee en de goede muziek wil de film maar niet van de grond komen, en de kijker raakt al snel verveeld. Jammer van de goede acteurs.

Der Prinz von Arkadien

1932 | Avonturenfilm, Muziek

Oostenrijk 1932. Avonturenfilm van Karl Hartl. Met o.a. Willi Forst, Liane Haid, Hedwig Bleibtreu, Herbert Hübner en Ingeborg Grahn.

Een prins wordt afgezet en trouwt met een actrice. Typische Forst-Stolz-produktie.