Jacques Baumer: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Ma pomme

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Maurice Chevalier, Sophie Desmarets, Véra Norman, Jean Wall en Jane Marken.

Een clochard blijkt onverwacht mede-erfgenaam van een enorm fortuin. Zijn nieuwe status en de mentaliteit van de andere erfgenamen staan hem zo tegen dat hij van de erfenis zou afzien als hij daarmee niet een meisje benadeelde dat door geldgebrek niet met haar verloofde kan trouwen. Ook bij haar veroorzaakt het geld echter een kloof met de jonge echtgenoot. Deze meer sentimentele dan geestige komedie met de simpele en conformistische moraal dat geld niet gelukkig maakt, heeft een pasklare sterrol voor Chevalier die sindsdien het titellied op zijn repertoire zou houden.

Ronde de nuit

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van François Campeaux. Met o.a. Julien Carette, Noël Roquevert, Tilda Thamar, Pierre Larquey en Marcelle Géniat.

Parijse politieagenten, die dienst hebben tijdens de Kerstnacht, hebben tijdens hun ronde per fiets een aantal uiteenlopende ontmoetingen, waarbij ze de zich voordoende problemen proberen op te lossen. In deze onderhoudende, maar nergens verrassende episodische komedie worden kluchtscènes afgewisseld met sentimentele momenten. Een hele reeks van volkse karakterspelers komt daarvoor opdraven.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Manèges

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Jane Marken, Jacques Baumer en Frank Villard.

Terwijl zijn vrouw op de operatietafel ligt hoort een man van zijn schoonmoeder hoe zijn vrouw hem vanaf de eerste dag van zijn huwelijk heeft bedrogen en opzettelijk geruïneerd en dat ze verongelukt is toen ze hem wilde verlaten. Het duidelijkste voorbeeld van de na-oorlogse film noir dat zelfs zó zwart is uitgevallen in zijn tekening van de vrouwenrollen dat de overtuigingskracht ontbreekt. Niettemin een sfeervolle regie en opmerkelijk spel van Signoret als kleinburgerlijke femme fatale.

Le furet

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Raymond Leboursier. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Jourdan, Jacques Baumer, Michel Peres en Héléna Manson.

Een nauwkeurige bewerking van de roman [KL]Crimes [KA2]a vendre[KLE] van de vandaag de dag nog altijd veel gelezen Belg Stanislas-Andr[KA1]e Steeman. Zijn beroemde Monsieur Wens (Jourdan) ontdekt hoe `Le Furet` (Larquey) de dader van verscheidene misdaden is, wanneer hij ze thuis ten overstaan van getuigen voorspelt, en ook voor zijn kristallen bol in de hoedanigheid van helderziende. Vindingrijk (zelfs wat te veel), maar heel goed gespeeld en gefilmd door wat voor een behoorlijk ambachtsman kan doorgaan, hoewel hij vandaag de dag in het vergeetboek is beland. Een slimmerik, die kan bewijzen of het hier om een complete versie gaat.

Le comédien

1948 | Drama, Biografie

Frankrijk 1948. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Pauline Carton, Marguerite Pierry, Yvonne Hébert en Ludmilla Pitoëff.

Guitry verfilmde zijn toneelstuk, dat hij al in 1921 schreef met zichzelf in de hoofdrol. In feite is het de rozig gekleurde biografie van zijn vader - een gevierd fin-de-siècle acteur van het grote theater - met wie hij een moeizame relatie had. De film laat zien hoe Guitry's vader door zijn grootvader geen strobreed in de weg werd gelegd om als dertien-jarige jongen met lessen zijn toneelcarrière te beginnen en op zijn twintigste, na Rusland veroverd te hebben, te triomferen in de Parijse zalen. Het hoogtepunt van deze behoorlijk statische film is de generale repetitie voor een operette. Oorspronkelijk zou de film getiteld worden Lucien Guitry. Camerawerk van Nicolas Toporkoff. Scenario van Guitry dat tevens geput is uit de door hem geschreven biografie Lucien Guitry.

Un Revenant

1946 | Drama, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louis Jouvet, Gaby Morlay, Ludmilla Tchérina, François Périer en Marguerite Moreno.

De leider van een balletgroep komt na twintig jaar terug in zijn geboorteplaats Lyon en gebruikt deze gelegenheid om oud zeer met familieleden te vereffenen. Door een prima ballerina met een neef te koppelen zaait hij tweespalt in de familie. De film onderscheidt zich door de venijnige dialoog (van Henri Jeanson) die de acteurs een kans tot rake typeringen geeft, Jouvet in de eerste plaats. Het filmdebuut van Tchérina.

Les Caves du Majestic

1944 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1944. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Albert Préjean, Suzy Prim, Jacques Baumer, Jean Marchat en Gina Manès.

Een rijke vrouwelijke gast in een luxe-hotel wordt vermoord en blijkt nog banden te hebben met een twijfelachtig verleden. Zowel de mensen uit haar omgeving als de leden van het hotelpersoneel staan onder verdenking. Het beeld van de bedrijvigheid in een hotel dat deze Simenon-verfilming schetst is boeiend, maar de verschillende draden die door het verhaal lopen en de afwisseling tussen komische en somber suggestieve scènes leiden tot verbrokkeling. Goed samenspel.

Mademoiselle Béatrice

1943 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1943. Romantiek van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Gabrielle Fontan, André Luguet en Pierre Bertin.

Een zoetzure schets van de zeden en gewoonten in de provincie, in een tijd dat de kleinburgerlijke moraal overheerste. Béatrice wordt door verschillende heren het hof gemaakt, zonder dat erg duidelijk wordt wie van hen haar voorkeur heeft. Deze verouderde film, die echter een nostalgische charme heeft, is nu een interessante bron voor de historicus die zich voor de toenmalige gebruiken interesseert. Aardig camerawerk van René Gaveau.

Le Colonel Chabert

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van René Le Hénaff. Met o.a. Raimu, Marie Bell, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Fernand Fabre.

Kolonel van wie werd verondersteld dat hij was gesneuveld, komt hersteld van geheugenverlies, als invalide terug bij zijn echtgenote die inmiddels hertrouwd is en ook geen afstand wil doen van zijn bezit. Ze probeert hem krankzinnig te laten verklaren. Film naar de roman van Balzac benadrukt de melodramatische elementen, maar heeft een knappe hoofdrol van Raimu.

Les Affaires sont les affaires

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Renée Devillers, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Robert Le Vigan.

Zakenman heeft levensvreugde en gezin geofferd aan winstbejag, waar alleen dochter zich via huwelijk aan probeert te onttrekken. Als hij door acties van oplichters bezit kwijtraakt is hij uitgebluste lege huls en krijgt geleidelijk aan weer behoefte aan medemenselijkheid. Succesvol toneelstuk van Ostave Mirbeau heeft in al te ingetogen filmregie veel venijn verloren, maar tekst geeft acteurs - Vanel voorop - nog gelegenheid tot scherpe karakteriseringen.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

Quadrille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Gaby Morlay, Georges Grey, Jacqueline Delubac en Pauline Carton.

De komst van een beroemde jeune premier in Parijs brengt zijn vrouwelijke fans in beweging. Onder hen is een jonge journaliste, op wie de hoofdredacteur een oogje heeft, ondanks zijn loyale jarenlange vriendin. Tegen de achtergrond van het Parijse uitgaansleven ontwikkelt zich een vierhoeksverhouding die toch eindigt in het huwelijk tussen de acteur en zijn bewonderaarster. Guitry schreef boulevardkomedies aan de lopende band, maar dit is één van zijn allerbeste die in de filmbewerking niets verliest, vooral dankzij zijn eigen briljante hoofdrol.

La Glu

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Choux. Met o.a. Marie Bell, Marcelle Géniat, Gilbert Gil, Jacques Baumer en André Lefaur.

Bewerking van een toneelstuk van de Belgische dramaturg Fernand Crommelynck, minder bekend dan LE COCU MAGNIFIQUE en ook stukken slechter. Gewoon gefilmd toneel, alhoewel er voortreffelijk geacteerd wordt door met name Bell en Géniat.

Entente cordiale

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Gaby Morlay, Victor Francen, Pierre Richard-Willm, André Lefaur en Janine Darcey.

Terwijl de Prins van Wales in Parijs de bloemetjes buitenzet, wordt koningin Victoria geconfronteerd met een dreigende oorlog met Frankrijk: Lord Kitchener en commandant Marchand in Afrika zijn met elkaar in conflict gekomen. De Franse regering verkiest uiteindelijk vrede boven nationale trots. De Frans-Britse verstandhouding anno 1898 werd het onderwerp van een groots opgezette kostuumfilm, waarin men, door een overmaat aan personages èn omdat alle nationaliteiten door Fransen worden gespeeld, soms de draad dreigt kwijt te raken. Door de stijl en het spel is het toch een boeiend document geworden.

Café de Paris

1938 | Misdaad

Frankrijk 1938. Misdaad van Yves Mirande en Georges Lacombe. Met o.a. Vera Korene, Jules Berry, Jacques Baumer, Roger Gaillard en Jacques Grétillat.

Het getuigenverhoor naar aanleiding van de moord op een zanger haalt weinig fraais naar boven omtrent het wereldje waarin hij verkeerde. Een realistische, sombere film met pittige dialogen, dankzij de regisseur. De film werd een succes, waarna de makers in staat waren hun beste film, DERRIERE LA FA[KA10]CADE (1939), af te leveren.

Mollenard

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Gabrielle Dorziat, Albert Préjean, Pierre Renoir en Marcel Dalio.

Een onbehouwen scheepskapitein heeft een ongelukkig gezinsleven, maar moet om een verlamming aan zijn benen aan de wal en onder de dictatuur van zijn burgerlijke echtgenote. De bemanning haalt hem terug aan boord. Een sfeervol in beeld gebracht drama met sterke acteursprestaties. Scenario van Charles Spaak en Oscar-Paul Gilbert.

La Tragédie impériale

1937 | Drama, Historische film

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Marcelle Chantal, Caroline Nelson, Gabrielle Robinne, Jany Holt en Harry Baur.

Een voor zijn tijd prestigieuze Raspoetin-verfilming, duidelijk met grote middelen gemaakt. De film heeft uiteraard geleden onder de tand des tijds, maar de competente regie van L'Herbier en het sfeervolle zwart-wit camerawerk blijven opvallen. Scenario van Alfred Neumann.

Feu!

1937 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Drama van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Edwige Feuillère, Victor Francen, Jacques Baumer, Solange Sicard en André Aimos.

Aantrekkelijke avonturierster houdt zich bezig met wapenleveranties aan Marokkaanse revolutionairen. Als ze verliefd wordt op een Franse legercommandant wil ze haar leven beteren, maar het is al te laat. De commandant geeft zelf opdracht het jacht waar ze is ondergedoken te laten exploderen. Romantisch drama dat tien jaar eerder door dezelfde regisseur als zwijgende film werd gemaakt is een curiosum, met voor de jaren dertig typerende rol als femme fatale van Feuillère.

Désiré

1937 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1937. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Jacques Baumer, Arletty en Pauline Carton.

Sacha Guitry bewerkte zijn eigen toneelstuk tot scenario voor de film, regisseerde de rolprent waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Hij is Désiré, de huisknecht; zijn meester vindt hem gehoorzaam en goed, zodat hij hem niet wil laten gaan, maar zijn maîtresse vindt hem te vrijpostig, omdat hij verliefd op haar is. Intimistisch, autobiografisch verhaal van Guitry dat te gekunsteld is. De fotografie is van Jean Bachelet.

Double crime sur la ligne Maginot

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Félix Gandera. Met o.a. Victor Francen, Véra Korène, Jacques Baumer, Bernard Blier en Maxime Tabert.

Een Franse officier ontdekt bij de Maginot-linie een spionagekomplot, waarbij zijn zwager en zijn eigen vrouw betrokken zijn. De echtgenote komt tot inkeer en wordt vergeven, de spion pleegt zelfmoord. Deze, destijds actuele, spionagefilm maakt achteraf een ironische indruk door het overmatig groot gebleken vertrouwen in grensversterkingen dat werd geëtaleerd. Niettemin onderhoudend en bekwaam gemaakt, inclusief het melodramatisch aangezette acteren van die periode.

La belle équipe

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Charles Vanel, Jacques Baumer, Viviane Romance en Charles Dorat.

Vijf werkloze kameraden beginnen met het geld van hun winnend loterijlot gezamenlijk een guinguette (dans- en eetgelegenheid) aan de Oost-Parijse Marne-oever. De euforische eendracht heeft echter een houdbaarheidsdatum. Levendig tijdsbeeld, subliem geschreven door Duvivier en dialogentovenaar Charles Spaak, thematiseert de eeuwige frictie tussen vriendschap en rivaliteit, ego en collectief. De oorspronkelijke sombere finale moest van de linkse producenten worden vervangen. Zeventig jaar later werd deze enormiteit, na lang juridisch gehakketak, alsnog gecorrigeerd. De feestelijke Gabin-meedeiner 'Quand on s'promène au bord de l'eau' was een interbellumhit.

La Porte du large

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Marcelle Chantal, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Roland Toutain en Jacques Baumer.

Commandant Villette, verloofd met de mooie Amerikaanse Madeleine, geeft les aan de zeevaartschool van Brest. Onder zijn leerlingen zit Pierre, zijn zoon. Deze maakt kennis met Madeleine en wordt verliefd op haar. Wanneer Pierre verneemt dat zijn vader verloofd is met Madeleine stort zijn wereld in en bij hun huwelijk voelt hij voor de eerste keer wat liefdesverdriet is.