Emile Meyer

Acteur

Emile Meyer is acteur.
Er zijn 21 films gevonden.

The Blue Knight

1973 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Robert Butler. Met o.a. William Holden, Lee Remick, Joe Santos, Sam Elliott en David Moody.

William `Bumper` Morgan (Holden) is een grimmige oudere smeris in Los Angeles. Door het vele geweld in zijn leven is hij keihard geworden. De laatste tijd komt hij door zijn eigenzinnige houding steeds vaker in conflict met zijn meerderen. Mede op aandringen van zijn vriendin (Remick) besluit hij ontslag te nemen, maar eerst wil hij nog de moord op een prostitu[KA1]ee oplossen. De vier laatste dagen van een doorgewinterde politieman, schitterend gespeeld door een getekende Holden. Deze door E. Jack Neuman geschreven film was de eerste superlange tv- film (180m). Werd later tot bijna de helft ingekort, waardoor hij wat meer vaart kreeg. Gebaseerd op een roman van Joseph Wambaugh. De camera werd gehanteerd door Michael Margulies. Bekroond met een Emmy als beste tv-film. Een jaar later werd een tweede pilot gedraaid met George Kennedy in de rol van Bumper. Kennedy was ook in de daaropvolgende tv-serie te zien.

Taggart

1964 | Western

Verenigde Staten 1964. Western van R.G. Springsteen. Met o.a. Tony Young, Dan Duryea, Jean Hale, Elsa Cardenas en Dick Foran.

In deze goede western speelt Young een glansrol. Het was een slechte zaak voor de western dat Universal deze acteur zo snel (na twee films, de eerste was HE RIDES TALL) liet vallen. Een onbegrijpelijke beslissing. Meyer is de grote rancher in het scenario van Robert Craighton Williams die het boek van Louis l'Amour bewerkte. Hij wil de Taggarts niet in de buurt hebben. Zijn zoon, Peter Duryea, vermoordt de ouders van Young en wordt daarna door Young gedood. Meyer wordt tot stervens toe verwond maar stuurt nog drie killers achter Young aan. Twee worden er uitgeschakeld; de derde, Duryea Sr., zet de achtervolging tot het bittere einde voort. Peter was de zoon van Dan maar had slechts een korte filmcarrière. William Margulies maakte met zijn camera dankbaar gebruik van het fraaie landschap. Producent was Gordon Kay.

Young Jesse James

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van William Claxton. Met o.a. Ray Stricklyn, Willard Parker, Merry Anders, Robert Dix en Emile Meyer.

Dit is een matige western over een episode uit het leven van de befaamde outlaw, door Stricklyn gespeeld. Dix is zijn broer Frank. Ze sluiten zich aan bij Quantrill (Meyer), ontmoeten Cole Younger (Parker) en Belle Starr (Anders) en starten hun bandietenleventje. Orville Hampton en Jerry Sackheim bedachten het allemaal en Carl Berger nam het op.

King of the Wild Stallions

1959 | Familiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Familiefilm van R.G. Springsteen. Met o.a. George Montgomery, Diane Brewster, Edgar Buchanan, Emile Meyer en Byron Foulger.

Een vrouw heeft het niet gemakkelijk als ze na de dood van haar man in haar eentje een boerderij moet runnen in het wilde Westen. Samen met haar zoon leeft ze van de schamele opbrengst van het land. De jongen vindt een weggelopen hengst, waarop de eigenaar een prijs heeft gezet. Tussen hem en het paard groeit een warme relatie. Goedgemaakte, maar voorspelbare western, vol nostalgisch sentiment en met een aantal vertrouwde western- karakteracteurs in diverse bijrollen. De film is vooral geschikt voor een jeugdig publiek. Het scenario is van Ford Beebe. Cameraman Carl Guthrie haalt alles uit de adembenemend mooie locaties.

The Lineup

1958 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1958. Misdaad van Don Siegel. Met o.a. Warner Anderson, Emile Meyer, Eli Wallach, Richard Jaeckel en Robert Keith.

De uitgebreide versie van een tv-serie die zich in San Francisco afspeelt met als middelpunt een schietgrage schurk die achter een verborgen voorraad drugs aanzit. Een cultusfilm voor de fans van Siegels werk, maar afgezien van een opwindende autostuntachtervolging aan het eind nogal gewoontjes.

The Fiend Who Walked the West

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Gordon Douglas. Met o.a. Hugh O'Brian, Robert Evans, Dolores Michaels, Linda Cristal en Stephen McNally.

Dit is een vage herverfilming van de film KISS OF DEATH, naar het verhaal van Eleazer Lipsky dat voor deze film bewerkt werd door Harry Brown en Philip Yordan. O'Brian is de arme rancher die uit pure nood met een vriend een bankoverval pleegt om zijn vrouw en komend kind te kunnen onderhouden. Het mislukt, en hij belandt in de gevangenis. O'Brian neemt daar Evans in vertrouwen door hem de schuilplaats van de buit te vertellen. Evans komt eerder vrij en wil het geld verkrijgen. Daartoe bedreigt hij O'Brians vrouw, Cristal, die daardoor haar kind verliest. Tussendoor zien we nog een paar moorden en dan laten de autoriteiten O'Brian gaan om sheriff McNally te helpen. Slaagt hij, wordt zijn straf kwijtgescholden. Onderhoudend maar net niet goed genoeg om boeiend te zijn. Ely staat hier aan het begin van zijn filmcarrière - hij zou later Tarzan op tv gaan spelen.

Sweet Smell of Success

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Alexander Mackendrick. Met o.a. Burt Lancaster, Tony Curtis, Susan Harrison, Martin Milner en Sam Levene.

De zeer gevreesde New Yorkse columnist J.J. Hunsecker (Lancaster) heeft een probleem: een jazz-musicus wil met zijn zuster trouwen. Hij vraagt een van zijn slaafse bewonderaars, PR-agent Sidney Falco (Curtis) om 'al het mogelijke' te doen om hem te ontmoedigen. Tony Curtis, de Johnny Depp van de jaren '50, gokte deze keer nu eens niet op zijn 'good looks', maar vertrouwde op zijn acteertalent. Geholpen door de cynische dialogen (geschreven door Clifford Odets), en uitstekend tegenspel van Lancaster levert Curtis een prestatie af 'die wellicht herinnerd zal worden als de beste uit zijn carrière', aldus filmcritica Pauline Kael.

The Maverick Queen

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Joseph Kane en Joe Kane. Met o.a. Barbara Stanwyck, Barry Sullivan, Scott Brady, Mary Murphy en Wallace Ford.

Stanwyck onderhoudt in haar saloon-hotel veel contacten met de Wild Bunch van de Sundance Kid (Brady) en Butch Cassidy (Petrie). Sullivan, een detective, moet de bende oprollen. Hij geeft zich uit voor Cole Younger, maar dan komt de echte Younger (Davis) te voorschijn. Stanwyck is ondertussen verliefd geworden op Sullivan en dat heeft catastrofale gevolgen. Kenneth Gamet en DeVallon Scott bewerkten een verhaal van Zane Grey, dat niet klaar was toen die in 1939 stierf. Het was de eerste maal dat een Republic-film in Naturama werd opgenomen, Jack Marta was de cameraman.

Raw Edge

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van John Sherwood. Met o.a. Rory Calhoun, Yvonne De Carlo, Mara Corday, Rex Reason en Neville Brand.

Volgens de scenario-schrijvers Harry Essex en Robert Hill (die werkten naar een verhaal van William Kozlenko en James Benson Nablo) kon je in het oude Oregon een vrouw claimen, en daarmee had je het eerste recht haar te trouwen. Rudley, de schurk, neemt het daar niet zo nauw mee. Maar door de moord op Calhouns broer komt hij in de problemen. Ook de Indiaanse weduwe Corday wil, op haar manier, wraak nemen. Aardige western, met Maury Gertsman achter de camera.

Gun the Man Down

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. James Arness, Angie Dickinson, Emile Meyer, Robert Wilke en Harry Carey jr.

Dit was het regiedebuut van McLaglen, zoon van de acteur Victor. Robert Morrison produceerde deze western voor Batjac, de produktiemaatschappij van John Wayne, en daarom was er zo'n belangrijke rol voor Dickinson weggelegd. Wayne gaf haar een kans. Burt Kennedy, later ook westernregisseur, schreef het scenario naar een verhaal van Sam Freedle. William Clothier deed het camerawerk. Arness wordt door zijn bendeleden in de steek gelaten bij een bankoverval. Eenmaal uit de gevangenis zweert hij wraak, maar niet van pief-paf: eerst moeten ze maar eens sidderen van angst. Aardige western.

White Feather

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Robert D. Webb. Met o.a. Robert Wagner, Jeffrey Hunter, Debra Paget, John Lund en Eduard Franz.

Een vlakke western met enkele goede actiescènes. Regeringsvertegenwoordiger Wagner probeert een indiaanse stam te overreden naar een reservaat te verhuizen. Paget en Hunter zijn Cheyennes die zich verzetten.

The Tall Men

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Raoul Walsh. Met o.a. Clark Gable, Jane Russell, Robert Ryan, Cameron Mitchell en Juan Garcia.

Deze western werd mooi opgenomen door cameraman Leo Tover. Gable en zijn broer, Mitchell, willen de rijke rancher Ryan beroven, maar in plaats daarvan laten ze zich ompraten een grote kudde vee te drijven. Onderweg ontfermen ze zich over Russell, de enige overlevende van een Indianenaanval. De drie worden verliefd en onderweg is er een voortdurende spanning tussen de drie mannen. Het worden er twee als Mitchell de dood vindt in de strijd tegen de Indianen. Wie zal ze kiezen? Clay Fisher's roman werd bewerkt door Sydney Boehm en Frank Nugent. Gefilmd in CinemaScope.

The Blackboard Jungle

1955 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1955. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Glenn Ford, Anne Francis, Louis Calhern, Sidney Poitier en Richard Kiley.

Ford is leraar Engels; hij krijgt een baan op een school, waar adolescenten opgeleid worden voor een vak in een sociaal achtergestelde buurt in New York. De leraren hebben weinig gezag en de opgeschoten jeugd terroriseert de instelling. Als schoffie Morrow lerares Hayes probeert te verkrachten, ontzet Ford haar en levert Morrow over aan de politie. Dan begint er een gewelddadige prestigestrijd tussen de jeugdbende van Morrow en de school en de gezagscrisis is totaal. Fords priv[KA1]eleven gaat er ook onder lijden, desondanks geeft hij niet op. De hoop is gevestigd op leerling Poitier die vooruit wil komen, en langzaam maar zeker keert Ford het tij. Een onderhoudende, harde film naar het gelijknamige boek van Evan Hunter, dat nog altijd actueel is. Genuanceerder gedaan dan de zeker niet slechte THE PRINCIPAL. Let op de jonge Jamie Farr (Sergeant Klinger uit MASH). Scenario van regisseur Brooks en camerawerk van Russell Harlan.

Man With the Gun

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Richard Wilson. Met o.a. Robert Mitchum, Jan Sterling, Karen Sharpe, Henry Hull en Emile Meyer.

Met deze goede western maakte Wilson zijn regiedebuut, en maakte Samuel Goldwyn jr zijn debuut als producent. Wilson en N.B. Stone jr schreven het verhaal over de revolverheld Clint Tollinger (Mitchum) die zijn vrouw Nelly Bain (Sterling) terug wil winnen. Hij laat zich door een nietsnut van een sheriff, Marshal Sims (Hull), tot hulpsheriff maken en zuivert de stad van het gespuis, maar zo hardhandig dat ook de burgerbevolking het niet kan waarderen. Hij komt tot inkeer, verzoent zich met zijn vrouw, schakelt hoofdschurk Barry uit en wordt sheriff. Lee Garmes, de cameraman, en Emil Newman, de componist, rondden de western perfect af.

The Human Jungle

1954 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Joseph M. Newman. Met o.a. Gary Merrill, Jan Sterling, Paula Raymond, Emile Meyer en Regis Toomey.

Het beruchte `Heights District` wordt overspoeld door een golf van criminaliteit. Volgens de jonge ambitieuze politie- inspecteur Merrill is dit vooral te wijten aan de lakse houding van de plaatselijke commissaris, die zijn mannen te vrij laat. Na deze klacht, geeft zijn chef Meyer hem prompt de leiding. Zijn hardhandige aanpak wordt door zijn ondergeschikten niet erg op prijs gesteld, maar de bendeleiders zijn er evenmin gelukkig mee. Een harde politiefilm in bijna documentaire stijl. Goede sfeer en uitstekende vertolkingen over de hele lijn, met vroege optredens van Connors en (een niet-gecrediteerde) Akins als gangsters. Goed opgebouwd scenario van William Sackheim en Daniel Fuchs. Contrastrijke zwart-witfotografie van Ellis Carter en een jazzy score van Hans J. Salter.

Silver Lode

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. John Payne, Lizabeth Scott, Dan Duryea, Dolores Moran en Emile Meyer.

Een bescheiden maar goed geslaagde western met een politieke achtergrond. In 1954 joeg McCarthy in Amerika op communisten. Voor de western-fan valt ook zonder kennis van die Amerikaanse toestand wel wat te genieten. Payne wordt ervan beschuldigd de broer van Duryea gedood te hebben, die zich voor marshal uitgeeft en een paar revolverschutters bij zich heeft. Maar Payne handelde uit zelfverdediging. De bevolking gelooft het allemaal niet en Payne moet tegen Duryea en de zijnen opboksen. Karen De Wolfe schreef deze spannende western, met voldoende actie om de aandacht vast te houden. John Alton deed het camerawerk en kleine rollen waren er ook nog voor Morris Ankrum, Stan Jolley, Myron Healey en ex-westernster Lane Chandler.

Shield for Murder

1954 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1954. Mysterie van Edmond O'Brien en Howard W. Koch. Met o.a. Edmond O'Brien, John Agar, Marla English, Carolyn Jones en Emile Meyer.

Een criminele detective, betrokken bij een roofmoord, probeert de buit te behouden zonder gepakt te worden. Scenario van Richard Alan Simmons en John C. Higgins naar de roman van William P. McGivern. Camerawerk vanm Gordon Avil.

Riot in Cell Block 11

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Don Siegel. Met o.a. Neville Brand, Emile Meyer, Frank Faylen, Leo Gordon en Robert Osterloh.

Onder leiding van de intelligente gedetineerde Dunn (Brand) en brute kracht Carnie (Gordon) breekt een opstand uit in cellenblok elf, waar gevangenen in eenzame opsluiting zitten. Zij eisen geen vrijlating, maar betere levensomstandigheden en minder sadistische cipiers. De directeur (Meyer) probeert het geheel zonder bloedvergieten op te lossen, zeker nu de pers door toedoen van de gevangenen de hele zaak op de voet volgt. Meesterlijke gevangenisfilm waarin Siegel zich van zijn beste kant toont: koel observerend zonder dat de camera in de actie betrokken wordt waardoor zijn film het beoogde realisme krijgt. De acteurs leveren schitterend werk. Sterk en goed opgebouwd scenario van Richard Collins. Het camerawerk is van Russell Harlan, die met de nuances van zwart-wit speelt alsof het kleuren zijn. De film werd in Finland na het uitkomen in 1955 verboden. Mono.

Drums Across the River

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Nathan Juran. Met o.a. Audie Murphy, Lisa Gaye, Lyle Bettger, Walter Brennan en Mara Corday.

Bettger is de schurk (zoals gebruikelijk) die land van de Indianen probeert te stelen. Audie gaat aan de kant van de Indianen staan en samen weten ze de bende uit te schakelen. Een goede Murphy-western met veel actie en aan het slot ook nog wat romantiek. John K. Butler en Lawrence Roman schreven het scenario, fotografie van Harold Lipstein.

Shane

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van George Stevens. Met o.a. Alan Ladd, Jean Arthur, Van Heflin, Brandon De Wilde en Jack Palance.

Klassieke western speelt zich af in Wyoming, waar kleine boeren herrie krijgen met een veebaron. Vreemdeling Shane (Ladd) neemt het op voor kolonist Joe Starrett (Van Heflin) en zijn gezin. Film behoort tot het beste werk van Stevens die ook onder meer Woman of the Year, A Place in the Sun en Giant maakte. Loyal Griggs kreeg een Oscar voor zijn schitterende (kleuren-)camerawerk, en bijrolacteurs Palance en de elfjarige De Wilde werden genomineerd. De scène waarin het jochie Joey zijn idool met een hartverscheurend 'Shane!', weerkaatst in het berglandschap, naroept, is onvergetelijk.

Cattle Queen

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Robert Tansey. Met o.a. Maria Hart, Drake Smith, William Fawcett, Robert Gardette en John Carpenter.

Een met weinig geld gemaakte western met ditmaal een vrouw in de hoofdrol. Zij moet het opnemen tegen Gardette die haar van haar land probeert te verjagen. Smith helpt haar. De film zit vol met bekende westerngezichten, ook de technische staf bestaat uit oudgedienden uit de serie-western, maar anno 1951 was deze film al zwaar verouderd. Dat kwam mede door het zeer lage budget, waardoor actiescènes nauwelijks mogelijk waren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Emile Meyer op televisie komt.

Reageer