Ed Marritz: camera.
Er zijn 2 films gevonden.

Young@Heart

2007 | Documentaire, Muziek

Verenigd Koninkrijk 2007. Documentaire van Stephen Walker. Met o.a. Joe Benoit, Helen Boston en Louise Canady.

Portret van een koor met Amerikaanse bejaarden met een bijzonder repertoire. Terwijl de dames en heren zelf meer van opera en klassiek houden zingen ze liedjes van James Brown, Jimi Hendrix, The Ramones en The Clash. De Britse documentairemaker Stephen Walker volgde de Amerikaanse bejaarden in de aanloop naar een belangrijk concert, waarbij niet alleen talloze muzikale hobbels worden genomen, maar zich ook de nodige persoonlijke tragedies afspelen. Walker heeft goede bedoelingen, maar blijkt ook over nogal wat vooroordelen te beschikken. Verbaasd constateert regisseur Walker dat ze over gevoel voor humor beschikken en zelfs nog aan seks doen.

Elia Kazan: A Director's Journey

1995 | Documentaire

Verenigde Staten 1995. Documentaire van Richard Schickel. Met o.a. Elia Kazan, Eli Wallach, Marlon Brando, James Dean en Vivien Leigh.

Het lijdt geen twijfel dat Elia Kazan beschouwd mag worden als een der markantere regisseurs van zijn tijd, die zijn stempel heeft gedrukt op de film tussen 1940 en 1970. Hij maakte grote films zoals EAST OF EDEN, A STREETCAR NAMED DESIRE, ON THE WATERFRONT, VIVA ZAPATA! en AMERICA, AMERICA. Hij werd in 1909 in Istanbul als Elia Kazanjoglou (soms ook met een `s` op het eind vermeld) geboren en emigreerde vlak voor het uitbreken van WO I (1914-18) met zijn Griekse ouders naar Amerika. Hij voelde zich in Amerika altijd een outsider en was links geori[KA3]enteerd, maar zag de gouden gelegenheid om van kamp te wisselen toen begin jaren 1950 de senaatscommissie van Eugene McCarthy op heksenjacht ging naar regisseurs, die beschuldigd konden worden van onamerikaanse activiteiten. Door collega`s zwart te maken hoopte hij op meer werk en nog meer eer. Dit is helaas een blijvende vlek op Kazan`s blazoen gebleven. Toen hij rond 2000 genomineerd werd voor de ere Oscar `Life Achievement Award` gingen er de nodige prosteststemmen op. Schickel`s documentaire over Kazan`s leven geeft een goed inzicht in diens werk als filmer, maar minder als persoonlijkheid, toneelregisseur of schrijver. Kazan bewerkte veelvuldig werk van Arthur Miller (w.o. A Death Of A Salesman op de planken van Broadway). Het scenario is van regisseur Schickel. Het camerawerk is van Ed Marritz.