Gertrud Wolle: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Das Doppelte Lottchen

1950 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1950. Komedie van Josef von Báky en Joseph von Baky. Met o.a. Jutta Günther, Isa Günther, Peter Mosbacher, Antje Weissgerber en Senta Wengraf.

Naar het populaire boek van Erich Kästner: door de scheiding van de ouders raakt de tweeling Lotte en Luise uit elkaar. In een vakantiekolonie ontmoeten de zusjes elkaar, verwisselen van plaats en brengen de ouders weer bij elkaar. Een ontwapenende film met veel succes bij het publiek. Camerawerk van Walter Riml.

Ferienkind

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Karl Leiter. Met o.a. Hans Moser, Lizzi Holzschuh, Gisa Wurm, Theodor Danegger en Gertrud Wolle.

Een gepensioneerde stationschef neemt een jongen in huis die later zijn kleinzoon blijkt te zijn. Hij verzoent zich hierdoor met zijn dochter. Een soms ontroerende creatie van Moser in een verder niet zo overtuigende film. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Sein bester Freund

1937 | Misdaad, Avonturenfilm

Duitsland 1937. Misdaad van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Edna Greyff, Henry Lorenzen, Ernst Legal en Trude Hesterberg.

Assistent-rechercheur Harry (Piel) neemt een herdershond in huis die is komen aanlopen, en richt hem als politiehond af. De hond, die hij Greif noemt, voldoet uitstekend. Wanneer hij later zijn vroegere baasje, een inbreker, tegenkomt, laat hij het echter afweten - na heen en weer geslingerd te zijn tussen de liefde voor zijn oude en nieuwe baas. Harry is diep teleurgesteld en wil niets meer van Greif weten. Wanneer Harry de inbreker later weer tegenkomt, maakt Greif het helemaal goed. Hij valt de schurk (Westermeier) aan, wanneer deze op Harry schiet en wordt dodelijk getroffen. Hij heeft voor Harry zijn leven gegeven. Piel heeft deze film aan de Duitse herdershond opgedragen. Het is een ontroerende dierenfilm. De eigenlijke hoofdrolspeler in deze film is de uitmuntend afgerichte Greif, en niet de altijd wat houterig overkomende Harry Piel.

Der Hund von Baskerville

1936 | Horror, Misdaad

Duitsland 1936. Horror van Carl Lamac. Met o.a. Peter Voß, Friedrich Kayßler, Bruno Güttner, Fritz Odemar en Alice Brandt.

De veelgelezen griezelroman van Arthur Conan Doyle heeft talloze filmers geïnspireerd. Dit is de derde Duitse, en wereldwijd gezien, de zesde filmversie. Het verhaal over de enorme bloedhond die het vervloekte geslacht van de Baskervilles achtervolgt, mag bekend verondersteld worden. De atmosfeer is hier uitstekend getroffen, met prachtig camerawerk, vooral in het nachtelijk moeras. Erich Ponto is een geweldige Stapleton, de onbekende Bruno Güttner als Holmes daarentegen is helemaal verkeerd gekozen. Hij is waarschijnlijk gekozen om zijn uiterlijk, maar hij is zo slecht dat hij door de toneelspeler Siegfried Schürenberg) nagesynchroniseerd moest worden. Toch is de film als geheel zeker het aanzien waard.

Die Englische Heirat

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Adele Sandrock, Fritz Odemar, Georg Alexander, Hans Richter en Renate Müller.

Een Engelse Lord (Alexander) stort zich hals over kop in het huwelijk met een Berlijnse schone (M[KA3]uller) van nederige afkomst. Alexander reist vooruit naar Engeland, maar verzwijgt zijn getrouwde status voor zijn overheersende grootmoeder Lady Mavis (gespeeld door Sandrok). Müller die het wachten moe is, trekt de stoute schoenen aan, reist af naar Engeland waar ze zich presenteert aan de sjieke familie van haar laffe echtgenoot. Met de hulp van de advocaat van de familie en een hooiwagen, die de weg blokkeert, loopt het allemaal goed af. Een nog altijd sprankelende Lubitsch-achtige komedie. Sandocks tekstregel 'In diesem Hause schreie ich und sonst niemand' is een gevleugelde uitspraak geworden. Gebaseerd op het boek van Ludwig v. Wohl.

Alles hört auf mein Kommando

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Georg Zoch. Met o.a. Marianne Hoppe, Wolfgang Liebeneiner, Adele Sandrock, Georg Alexander en Hedda Björnson.

Pauline Neuber, directrice van het streektheater (Sandrock) heeft een voorliefde voor stoffige salonstukken. Deze worden dan ook regelmatig door de vooraanstaande toneelcriticus (Alexander) afgekraakt. Pauline`s neef Erich (Liebeneiner) probeert vergeefs zijn tante vertrouwd te maken met moderne stukken en moderne ensc[KA2]enering. Pas wanneer de financi[KA3]ele situatie van het theater haar daartoe dwingt, draagt zij de leiding over aan haar neef. Hij is intussen verliefd geworden op Hella, zonder te weten dat zij de dochter van de gehate criticus is. Wanneer hij erachter komt, veroorzaakt dat conflicten met Hella (Hoppe). Aan het slot is er toch een happy end. Door de beroemde Adele Sandrock komt deze, verder zwakke, film boven de middelmaat uit. Ook de zang van de bekende Finse sopraan Aulikki Rautawaara in haar enige Duitse film, zal men niet snel vergeten.

Wenn die Liebe Mode macht

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Franz Wenzler. Met o.a. Renate Müller, Georg Alexander, Hubert von Meyerinck en Gertrud Wolle.

Een naaister droomt er niet alleen van ooit zelf japonnen te ontwerpen, maar is ook smoorverliefd op de modeontwerper van de firma. Een komedie op niveau met Müller als onweerstaanbaar middelpunt.

Mädchen zum Heiraten

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Wilhelm Müller. Met o.a. Renate Müller, Hermann Thimig, Wolf Albach-Retty, Gustl Stark-Gstettenbaur en Fritz Grünbaum.

Om Robert Goll, die bij een platenfirma werkt, het huwelijksbootje in te krijgen, treedt zijn collega Gerda stiekem in dienst bij zijn vrijgezellenhuishouding, als huishoudster. Deze deelt hij met zijn jongere broers. Gerda brengt de boel grondig op orde en krijgt haar Robert, na voorbijgaande ergernissen, aan het eind. Een gloedvolle muziekfilm met vlotte schlagers en veel humor. Ondanks de bekende hoofdrolspelers stelen hun collega's de show: de komiek Fritz Grünbaum als eigenaar van een huwelijksbureau en Szöke Szakall als huwelijkskandidaat. De dialogen tussen deze twee zijn grandioos en horen tot het beste dat de Duitse komische film voortgebracht heeft. Bij de gedachte dat Grünbaum in 1941 in het concentratiekamp Dachau stierf, vergaat je het lachen echter. De film was destijds een groot succes.

Die Privatsekretärin

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Wilhelm Thiele. Met o.a. Renate Müller, Herman Thimig, Felix Bressart, Gertrud Wolle en Ludwig Stoessel.

Een meisje zoekt werk in de crisistijd. De personeelschef heeft wel iets, mits het meisje, enzovoort. Maar gelukkig wordt de zoon van de directeur verliefd op haar. Escapisme kan uiterst hypocriet worden.

Die Drei von der Tankstelle

1930 | Musical, Komedie

Duitsland 1930. Musical van Wilhelm Thiele. Met o.a. Willy Fritsch, Heinz Rühmann, Lilian Harvey, Oskar Karlweis en Olga Tschechowa.

Razend populaire operette met Lilian Harvey en Willy Fritsch, het romantische droomduo van weleer. 'De drie van het pompstation' handelt over drie boezemvrienden die hun luizenleventje noodgedwongen moeten inruilen voor de twijfelachtige geneugten van een benzinestation. Bevallige schone Lilian Harvey brengt leven in de brouwerij als welkome klant. Met onder meer de vrolijke inhakers 'Hallo, du süsse Frau, fahr' nicht allein' en 'Liebling, mein Herz läßt Dich grüßen'. Geschoten door UFA, de Duitse filmproductiegigant die in 1917 in het leven werd geroepen om een positief beeld van Duitsland te exporteren. In 1927 kwam UFA in handen van de nazi's.