Jean Lenoir: cast en muziek.
Er zijn 12 films gevonden.

Mammy Mamours

1993 | Komedie

Senegal​/​​Frankrijk 1993. Komedie van Philippe Niang. Met o.a. Annie Cordy, Sekkou Sall, Isseu Niang, Valdy Thiam en Mariama Barry.

Sall, een twaalf-jarige jongen van Senegalese afkomst, werd kort na zijn geboorte geadopteerd door de nu zestig-jarige Cordy. Ze leiden een rustig leventje in een dorpje ergens in Midden- Frankrijk. Cordy heeft hem steeds beloofd dat ze een bezoek zullen brengen aan zijn vaderland wanneer hij twaalf wordt en nu is dat moment aangebroken. Voor Cordy, die amper uit haar dorp geweest is, wordt de reis een hele expeditie. In Dakar wordt ze ziek. Ze wordt opgenomen in het ziekenhuis en in de tussentijd moet Sall naar een religieus instituut. Hij voelt zich weer wees en hij besluit te ontsnappen. Een bitterzoete komedie over twee culturen die er maar niet in slagen nader tot elkaar te komen. Het zwakke scenario van Niang en Claude Gutman wordt gered door de schitterende prestatie van Cordy en de hartveroverende aanwezigheid van de kleine Sall. Mooie fotografie van Georges Barsky.

La maternelle

1949 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Familiefilm van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Blanchette Brunoy, Marie Déa, Annette Poivre, Louise Fouquet en Denise Kerny.

Een plichtmatige en weinig persoonlijke verfilming van de roman, die Léon Frapier ervoor behoedde helemaal in de vergetelheid te raken. De film straalt iets verwelkts uit maar ook iets betoverends, te danken aan het spel van jonge en minder jonge acteurs. Kenmerkend voor de kwaliteitsfilm van die tijd.

Nuits d'alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Léon Mathot. Met o.a. Hélène Perdrière, Simone Cerdan, Jane Marken, Régine Montlaur en Roger Pigaut.

Iemand is neergeschoten door de Gestapo op de landingsbaan van een Engels vliegtuig op Franse bodem. Zijn vriend, de verzetsstrijder Pierre, kan intussen zijn activiteiten voortzetten. Vandaag de dag komt deze situatieschets schematisch, overdreven, sentimenteel en langdradig over. Op z'n minst zit het hecht in elkaar. Voorstelbaar dat zo'n film ten tijde van de Bevrijding een groot succes was.

Dorothée cherche l'amour

1945 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1945. Komedie van Edmond T. Gréville. Met o.a. Suzy Carrier, Claude Dauphin, Henri Guisol, Jules Berry en Samson Fainsilber.

Voordat hij het Paradijs mag betreden wordt een overleden miljardair naar de aarde teruggestuurd om iemand gelukkig te maken. Hij kiest daarvoor de mooie, jonge Dorothée, want haar aanstaande huwelijk is het onderwerp van een soort koehandel. De film is niet bepaald vlekkeloos, maar Gréville maakte wel naam met deze scherpe satire op dergelijke praktijken.

Le Monde tremblera

1939 | Drama, Sciencefiction

Frankrijk 1939. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Claude Dauphin, Erich von Stroheim, Madeline Sologne, Armand Bernard en Juliette Carette.

Verfilming van een vergeten roman van Charles Robert Dumas en Roger-Francis Didelot naar een scenario van Henri Georges Clouzot. Het onderwerp is te veelomvattend voor het bescheiden talent van Richard Pottier. Dit verhaal over een geleerde die een machine uitvindt die de dood van iemand kan voorspellen ontbreekt het aan geloofwaardigheid. De film verdient het echter, vanwege de acteerprestaties, gezien te worden. Werd opnieuw uitgebracht na afloop van WO II in 1945 als LA RÉVOLTE DES VIVANTS.

La Fessée

1937 |

Frankrijk 1937. Pierre Caron. Met o.a. Albert Préjean, Mireille Perrey, Claude Dauphin, Marguerite Moreno en Yolande Laffon.

Een man geeft zijn dwarse echtgenote een pak slaag, waarvan de buurman een foto maakt. De foto doet de ronde door Parijs en wordt voor stakende arbeiders het symbool van verzet, maar na het keren van het tij zal hij de zege van de orde over anarchie gaan verbeelden. Ironische boulevard-komedie (van Jean de L[KA1]etraz) is verrassend actueel gebleven en houdt in Frankrijk nog altijd stand. Verfilming is echter te braaf, al spelen de acteurs met verve. (Let op Micheline Presle in een kleine bijrol).

Arsène Lupin détective

1937 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1937. Mysterie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Gabriel Signoret, Jules Berry, Suzy Prim en Mady Berry.

Een trouwe bewerking van de roman L'agence Barnett van Maurice Leblanc. Een avontuur van de befaamde gentleman- oplichter, vlot verfilmd door deze vakbekwame en produktieve regisseur en producent. Een van zijn beste films, vooral dankzij het spel in het algemeen en in het bijzonder dat van ene Berry, in een onvergetelijke hoofdrol.

Veille d'armes

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Marcel L'Herbier. Met o.a. Victor Francen, Roger Annabella, Roland Toutain, Pierre Renoir en Gabriel Signoret.

Een scheepskapitein moet tegelijkertijd muiterij op een kruisvaarder bedwingen en een familieprobleem oplossen. Het lukt hem beide. Een onbeschrijfelijk scenario ter meerdere eer en glorie van de Franse marine met de onvermijdelijke Francen in de rol van kapitein. Een minder goede film van L'Herbier.

Amants et voleurs

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Florelle, Arletty, Milly Mathis, Maximilienne en Valentine Camax.

Eigenlijk een behoorlijke draak, maar vooruit dan maar. Na het overlijden van zijn vader ontdekt Claude Br[KA1]evin (Blanchar) dat hij geheel en al zonder middelen zit. P[KA2]ere Tabac (Joffre), de peetvader van de buurt, kan hem aan geld helpen. Claude moet dan bij Irma Lurette (Florelle) compromitterende brieven stelen voor haar minnaar, die vreest in moeilijkheden te komen als zijn epistels in verkeerde handen zullen raken. Claude moet haar desnoods koud maken als zij zich verzet. Claude is echter geen dief en moordenaar. Hij vindt in Irma de ware en grote liefde. Ze leefden nog lang (waarvan blijft een mysterie) en gelukkig. Een tamelijk ongebruikelijke rol voor Blanchar. Arletty, die in 1938 beroemd zou worden in HÔTEL DU NORD van Marcel Carné als Raymonde, zien we hier in de rol van Agathe. Het scenario is van regisseur Bernard en Henri Diamant-Berger naar het toneelstuk Le costaud des Épinettes en Un Oisif van Tristan Bernard en Alfred Athis. Dit melodrama werd in 1922 verfilmd onder titel LE COSTAUD DES ÉPINETTES door Raymond Bernard met Germaine Fontaines en Henri Debain. Het camerawerk is van Joseph-Louis Mundwiller en René Ribault. Mono.

Liliom

1934 | Fantasy

Frankrijk 1934. Fantasy van Fritz Lang. Met o.a. Charles Boyer, Madeleine Ozeray, Pedro Alcover, Odette Florelle en Antonin Areaud.

Een heethoofdige kermisklant is bij een roofoverval door de politie gedood, maar mag na zestien jaar even terug op aarde om het leven van zijn weduwe en dochter een positieve wending te geven. Het toneelstuk van Ferenc Molnar (door Lang en Robert Liebmann bewerkt) is voor Lang geen ideale stof voor zijn enige Franse film na zijn vlucht uit nazi-Duitsland en vóór Hollywood. De trucages zijn behendig, maar de dramatische scènes krijgen zoveel accent dat het sprookje erdoor uit zijn evenwicht raakt en sentiment en poëzie ontbreken. Een goede en verrassend onbehouwen rol van Boyer. Het camerawerk is van Rudolf Maté en Louis Née. Het stuk was al eerder verfilmd in Hollywood en werd later bewerkt tot de musical CAROUSEL.

La crise est finie

1934 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1934. Muziek van Robert Siodmak. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Régine Barry, Suzanne Dehelly en Jane Loury.

Een door de provincie trekkend revuegezelschap heeft weinig succes, wat het optimisme van de jeugdige invalster van een lastige vedette niet tempert. Uitgerekend in haar geboorteplaats krijgt ze de kans om de hoofdrol over te nemen en ze oogst onverwachte successen. Dat is aanleiding voor de groep om hun geluk te wagen in Parijs met een rond haar gebouwd programma. Deze eenvoudige, maar charmerende musical heeft een meer dan gemiddelde vormkwaliteit door de regie van Siodmak en het camerawerk van Eugen Schüfftan, die beiden net naar Frankrijk waren uitgeweken. Spontane frisheid van de nog zeer jeugdige Darrieux. Het scenario is van Max Kolpe en Jacques Constant naar een verhaal van Frédéric Lohner en Kurt Siodmak.

Ma tante d'Honfleur

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Florelle, Jim Gérard, Robert Pizani, Daniel Lecourtois en Jeanne Cheirel.

Naar de succesvolle klucht van Paul Gavault (1914). De op commercieel gebied voorzichtige producent en regisseur Diamant- Berger tekende voor talrijke films. Het ontbreekt hem niet aan vakkennis, maar wel aan vindingrijkheid. Hoe dan ook, deze fantasie, opgebouwd rond de beginselen van de achtervolgingswedstrijd, haalt het niet bij de successen van Ren[KA1]e Clair rond dit thema (LE MILLION, toevallig eveneens uit 1931), en komt vandaag de dag nogal bedaagd over. Destijds was het internationale succes van het stuk zo groot, dat het al de tweede televisiebewerking betrof, na die van Robert Saidreau in 1923.