Louisa Colpeyn

Acteur

Louisa Colpeyn is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Madame le juge: un innocent

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Nadine Trintignant. Met o.a. Simone Signoret, Philippe Léotard, Juliet Berto, Etienne Chicot en Pierre Vernier.

In deze derde film in de serie onderzoekt rechter Signoret het geval van ontspoorde Indo-China-veteraan L[KA1]eotard die door zijn trouweloze gade Berto en haar lafhartige minnaar Chicot erin geluisd werd, toen hij de (nochthans valse) juwelen van een voormalige maintenee van wijlen koning Faroek probeerde te stelen. De spelers passen goed bij hun rol en het scenario van Patrick Modiano mag er zijn en de regie is vakkundig. Naar de personages, die bedacht werden door Raymond Thevenin.

Mazel tov ou le mariage

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Claude Berri. Met o.a. Claude Berri, Elizabeth Wiener, Grégoire Aslain, Louisa Colpeyn en Prudence Harrington.

Een vertegenwoordiger van de Encyclopaedia Brittannica heeft tijdens een vakantiescharrel een meisje zwanger gemaakt, dus moet er getrouwd worden. De aanstaande schoonfamilie biedt een weinig aanlokkelijk perspectief voor de eigen toekomst, terwijl hij ondertussen ook verliefd wordt op een Engelse lerares. Dociel komt hij toch zijn plicht na. Een liefdevol ironische observatie van het jiddisch milieu en de folklore - die toen zeker in Franse film ongewoon was - maakt de film boeiend en treffend met genuanceerde personages.

Bande à part

1964 | Komedie, Misdaad, Experimenteel, Drama, Thriller

Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Luc Godard. Met o.a. Louisa Colpeyn, Danièle Girard, Anna Karina, Sami Frey en Claude Brasseur.

Een jong drietal wil aan een kleurloos bestaan ontsnappen door belastingfraudegeld te stelen en naar Zuid-Amerika te reizen. Amoureuze rivaliteit tussen de twee mannen en onhandigheid hebben zowel komische als tragische gevolgen. Deze misdaadintrige is voor Godard niet meer dan een aanleiding voor een reeks van briljante of melancholieke scènes die beter geslaagd zijn dan in sommige van zijn pretentieuze films.

La mort de belle

1960 | Thriller

Frankrijk 1960. Thriller van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean Desailly, Alexandra Stewart, Monique Mélinand, Yves Robert en Yvette Etiévant.

Een kleurloze en degelijk getrouwde Franse leraar in Zwitserland wordt als buitenstaander door zijn omgeving nauwelijks getolereerd. Als een jonge Amerikaanse logée in zijn huis wordt vermoord, is hij dan ook het onderwerp van verdachtmakingen en roddels die hem tot plotseling verzet brengen tegen al zijn gemiste kansen in het leven. Deze verfilming van een psychologische Simenon-roman - met een scenario van Jean Anouilh - is een van de beste, ook dankzij de ideale hoofdrol van Desailly. Jean-Louis Picavet hanteerde de camera.

Le Cercle vicieux

1959 | Thriller, Erotiek

Frankrijk 1959. Thriller van Max Pécas. Met o.a. Claude Titre, Louisa Colpeyn, Hénia Suchar, Claude Farrell en Maya Fabio.

Een kunstschilder trouwt met een rijke barones. Haar heerszucht drijft hem weer in de armen van zijn ex-geliefde. Als het meisje verongelukt ziet de politie haar aan voor zijn echtgenote. De kunstschilder denkt nu zijn wettelijke echtgenote ongestraft te kunnen vermoorden. Deze simpele thriller was het debuut van de soft porno-specialist Pécas, die weinig aanleg toont voor suspense en het ook in de seks-scènes nog voorzichtig aan doet. De ouderwetse B-film aanpak werkt niettemin ontwapenend.

Marguerite de la nuit

1955 | Fantasy

Italië/Frankrijk 1955. Fantasy van Claude Autant-Lara. Met o.a. Michèle Morgan, Yves Montand, Massimo Girotti, Jean-François Calvé en Pierre Palau.

Na een bezoek aan de opera 'Faust' ontmoet de oude dokter Faust een mysterieus personage, dat hem in ruil voor zijn ziel zijn jeugd teruggeeft, zodat hij een beminde nachtclubdanseres kan veroveren. Het blijkt voor hem niet meer dan een bevlieging; het meisje zoekt steun bij Mefisto zelf, die verliefd op haar wordt. Deze pretentieuze en zielloze bewerking van de FAUST- legende in termen van de 'film noir' is ook nog van een opvallende formele lelijkheid. Tenmidden van zijn terecht radeloze medespelers valt Montand op in een opmerkelijke Mefisto- rol als een strakke, overjarige dandy met een onverwachte ironie en warmte.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Louisa Colpeyn op televisie komt.

Reageer