Paul Otto: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Stern von Rio

1940 | Musical

Duitsland 1940. Musical van Karl Anton. Met o.a. La Jana, Gustav Diessl, Paul Otto, Fritz Kampers en Werner Scharf.

La Jana draagt in haar laatste rol als danseres Concha fenomenale kostuums, zoals een geheel foundation-loze netjapon. Haar dansen lijkt echter nergens op, maar het bioscooppubliek liep storm omdat zij kort voor de première onverwachts stierf.

Falstaff in Wien

1940 | Komedie, Muziek, Historische film

Duitsland 1940. Komedie van Leopold Hainisch. Met o.a. Hans Nielsen, Wolf Albach-Retty, Lizzi Holzschuh, Gusti Wolf en Aribert Wäscher.

Deze film gaat over het ontstaan van de opera [KL]Die Lustigen Weiber Von Windsor[KLE] van Otto Nicolai. Hierbij laat Nocolai (Nielsen) zich door zijn Weense theaterdirekteur (W[KA3]ascher) tot de figuur van Falstaff inspireren. De opera werd een groot succes in Berlijn. De liefde, die Nocolai voelt voor de jonge Mizzi (Wolf), moet het helaas met minder respons doen: zij wijst hem af. Dan blijft alleen nog de muziek over. Een film met veel sfeer, waarin de componist Nicolai een sympathieke terughoudendheid door Nielsen wordt neergezet.

Aufruhr in Damaskus

1939 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Nielsen, Ernst von Klipstein en Paul Westermeier.

Deze film speelt tijdens WO I aan het Syrische front. Een Duitse luitenant (Gottschalk) verschaft een belegerd woestijnfort levensmiddelen en munitie. Hiervoor geeft hij de liefde voor zijn vrouw (Horney) op en tenslotte zelfs zijn leven. Helaas is de dramatiek teveel gericht op schietpartijen en woestijnritten te paard en kameel en te weinig op de dialogen van de, zonder uitzondering, goede acteurs. Daardoor verliest de film iets van zijn werking.

Pour le mérite

1938 | Oorlogsfilm

Duitsland 1938. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Paul Hartmann, Jutta Freybe, Albert Hehn, Herbert A.E. Böhme en Carsta Löck.

Propagandafilm van het smerigste soort, al verstaat nazi- regisseur Karl Ritter zijn vak. Eskader-commandant Prank (Hartmann) kan de Duitse capitulatie na WO I niet verkroppen en hij verzet zich met hand en tand tegen de Weimar-republiek, want democratie haat hij als de pest. Als het Derde Rijk zich begint af te tekenen is zijn tijd gekomen. Hij helpt een nieuwe Duitse luchtmacht op te bouwen. Een soort superproduktie waarbij niet op geld werd gekeken en 102 acteurs meespeelden. Nu, rond 2000, is deze film (die in Duitsland nog steeds niet mag worden vertoond) fascinerend en stuitend tegelijkertijd. Een schoolvoorbeeld van hoe kunst misbruikt werd.

Unternehmen Michael

1937 | Oorlogsfilm

Duitsland 1937. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Heinrich George, Mathias Wieman, Hannes Stelzer, Paul Otto en Ernst Karchow.

De film speelt in het voorjaar van 1918 aan het westelijke front. De Duitsers bereiden een aanval voor om een einde te maken aan de stellingenoorlog in de loopgraven. De Fransen zijn de Duitsers echter voor en sluiten het hele bataljon in. De commandant van de ingesloten Duitsers (Wieman) laat de bevelhebbende generaal (George) weten, dat hij het artillerievuur op zijn sector mag richten, zonder rekening te houden met de ingeslotenen. Dit gebeurt ook. De Fransen worden in de frontsector teruggeslagen; bijna alle ingesloten Duitse soldaten sterven in het vuur van hun eigen artillerie. Oorlogsfilm die heldenmoed, opofferingsgezindheid tot in de dood en het zinloos sterven van soldaten verheerlijkt. Naast regisseur Ritter schreef ook hoofdrolspeler Wieman aan het draaiboek mee. De film was toen al geen succes en is tot op heden verboden in Duitsland.

Das Schloß in Flandern

1936 | Drama, Muziek, Oorlogsfilm

Duitsland 1936. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Marta Eggerth, Paul Otto, Hilde Weißner, Valy Arnheim en Sabine Peters.

Zes officieren in een belegerd fort nabij Ypern in Vlaanderen tijdens WO I hebben als enige troost en tijdspassering een grammofoonplaat van de zangeres Gloria Delamare (Eggerth). E[KA1]en officier (Hartmann) zoekt haar na de oorlog op. Schlagers: 'Herz, du kennst meine Sehnsucht' en 'Ein neues Leben fängt an'.

Une histoire d'amour

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Georges Liebeneiner, Georges Rigaud, Simone Héliard en Abel Tarride.

Het scenario is identiek aan dat van de Duitse versie (zie LIEBELEI) met als enige verschil dat de speelduur 88m in plaats van 90m bedraagt; het is niet uitgesloten dat het ingekort is. De twee hoofdrolspelers zijn dezelfde, met dien verstande dat Wolfgang Liebeneiner in de begintitels opeens Georges heet. Joost mag weten waarom! Otto speelt weer de bijrol, terwijl andere acteurs van de originele versie en vooral Olga Tschechowa alleen maar gedubd zijn. Een paar extra decors. Iets minder dan het origineel en dat is logisch: we missen de Weense gezelligheid. De Franse acteurs zijn daarentegen niet minder overtuigend. De speelduur is die van een kopie uit de Cinemathèque van Lausanne.

Sonnenstrahl

1933 | Drama

Oostenrijk 1933. Drama van Paul Fejos. Met o.a. Annabella, Gustav Fröhlich, Paul Otto, Hans Marr en Annie Rosar.

Een werkloze besluit zelfmoord te plegen, maar redt in plaats daarvan een meisje dat hetzelfde van plan is, uit het water. Een niet erg overtuigend drama. Oostenrijkse versie van de Franse film GARDEZ LE SOURIRE.

Liebelei

1933 | Drama, Romantiek

Duitsland 1933. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Luise Ullrich, Willi Eichberger, Paul Hörbiger en Gustaf Gründgens.

Magda Schneider (Romy's moeder) speelde als Christine haar glansrol in deze beroemde Ophüls-film die nergens sentimenteel wordt. De scène waarin Schneider hoort dat haar luitenant dood is, is een cinematografisch hoogtepunt. Als er ooit een liefdesgeschiedenis hartveroverend werd verfilmd, dan is het met deze film. Eric Segal van LOVE STORY had beter eerst eens enkele keren naar deze film kunnen kijken. Bijzonderheden over de gelijktijdig gedraaide Franse versie aldaar te vinden onder UNE HISTOIRE D'AMOUR. Scenario van regisseur Ophüls, Curt Alexander en Hans Wilhelm. Camerawerk van Franz Planer.

Der Choral von Leuthen

1933 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Carl Froelich en Arsen von Cserepy. Met o.a. Walter Supper, Otto Gebühr, Olga Tschechowa, Elga Brink en Harry Frank.

Weer een film over Frederik de Grote, met, hoe kan het anders, Geb[KA3]uhr in de hoofdrol. Dit keer gaat het over de slag bij Leuthen in 1757, waarbij Frederik, door een slimme opstelling van zijn manschappen, een glansrijke overwinning behaalde op het in getal veel sterkere Oostenrijkse leger. Daarnaast speelt een liefdesgeschiedenis tussen een Pruissische Ritmeester (Frank) en een Oostenrijkse hofdame (Brink). Deze film, die wel nationalistisch, maar niet nationaal-socialistisch is, heeft een uitstekende rolbezetting. Dit werk uit 1932 werd na de machtsovername als propagandafilm gebruikt. Als tijdsdocument nog altijd het aanzien waard.

Rasputin

1932 | Historische film, Drama

Duitsland 1932. Historische film van Adolf Trotz. Met o.a. Conrad Veidt, Karl Ludwig Diehl, Brigitte Horney, Paul Otto en Hermine Sterler.

De Siberische monnik Raspoetin (Veidt) is in het Russische tsarenrijk bekend door zijn wonderbaarlijke genezingen en zijn orgie[KA3]en. Door zijn succesvolle behandeling van de aan hemofilie lijdende troonopvolger wordt hij snel een invloedrijk persoon aan het hof. Het parlement heeft zijn bedenkingen en men besluit Raspoetin uit de weg te ruimen. Vorst Joesoepov (Diehl) probeert hem te vergiftigen, maar als dat niet lukt schiet hij hem dood. Veidt laat de bekende historische figuur zien in al z'n facetten: losbandig, diep gelovig en tragisch. Ook Diehl als de moordenaar geeft zijn rol diepte. Een bijzondere film die ten onrechte vergeten is.

Es wird schon wieder besser

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Dolly Haas, Heinz Rühmann, Oskar Sima, Paul Otto en Fritz Grünbaum.

Een werkloze ingenieur wordt door de dochter van een autofabrikant aangereden en krijgt daardoor een vrouw èn een baan. Uitstekend door Gerron geregisseerd, speelt Rühman een van zijn beste rollen tot dan toe.

Sturm im Wasserglas

1931 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1931. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Paul Otto, Renate Müller, Harald Paulsen en Hansi Niese.

De kandidaat voor het burgemeesterschap bereikt door een onbenullig incident met een hond zijn doel niet. Een Weense klucht, naar een stuk van Bruno Frank, met opvallende rollen van Niese en Paulsen.

Die andere Seite

1931 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1931. Drama van Heinz Paul. Met o.a. Conrad Veidt, Theodor Loos, Wolfgang Liebeneiner, Viktor de Kowa en Friedrich Ettel.

Tijdens WO I liggen de Duitsers en Fransen tegenover elkaar in de loopgraven. De jonge Engelse luitenant Raleigh (Liebeneiner) wordt ingedeeld bij kapitein Stanhope (Veidt). Ze kennen elkaar van vroeger. Raleigh is een enthousiast officier, maar zijn grote voorbeeld Stanhope (Veidt) is aan de drank om zijn angst te verbergen. Bij een aanval op de vijandelijke linies sneuvelen vele soldaten en Raleigh (Liebeneiner) wordt met zijn neus op de realiteit gedrukt. Het wachten op de tegenaanval is zenuwslopend. Alle soldaten worden gedood als de Duitsers eenmaal komen. Een uitstekende anti-oorlogsfilm met prachtig spel. Veidt spant de kroon. De film werd uiteraard in 1933 door de nazi's verboden.

Ein Tango für dich

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Willi Forst, Paul Otto, Fee Malten, Oskar Karlweis en Ernst Verebes.

Mady Smith dweept met de stem van de zanger Maxim Merblanc zonder te weten dat hij haar onbekende vader is. Een prima rol van Forst als de ober die voor de zanger moet invallen. De indertijd befaamde Lewis Ruth Band en het niet minder beroemde tango-orkest van Juan Llossas werkten aan deze film mee. De melodieën van Stolz hebben uiteraard een belangrijk aandeel in deze vrolijke operettefilm.

Scherben

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Lupu Pick. Met o.a. Werner Krauss, Hermine Straßmann-Witt, Edith Posca, Paul Otto en Lupu Pick.

Baaninspecteur Otto brengt een bezoek aan overwegbewaker Krau[KL29] en maakt kennis met diens vrouw Stra[KL29]mann-Witt en hun bijna volwassen dochter Posca. Otto onteert Posca (zonder haar te willen trouwen), moeder Stra[KL29]mann-Witt ontdekt dit en raakt vertwijfeld, waarna vader Krau[KL29] hem wurgt. Als een expres-trein stopt, stapt Krau[KL29] in om zich bij de politie aan te geven. Een simpel, moralistisch melodrama van Carl Mayer dat hij geschreven had als kammerspiel (voor een vestzaktheater) en dat hij met hulp van regisseur Pick bewerkte tot scenario. De film vooral is uniek, omdat het de eerste zwijgende film is waarin de beelden het verhaal vertellen; er zit maar één verklarende tussentitel in. Het overtuigende en boeiende spel is een krachttoer, want lippen van de rollen bewegen nauwelijks. De begeleidende muziek is van Tsjaikovski, speciaal voor de film gearrangeerd door Wolfgang Sternberg. Het camerawerk dat een hoofdrol speelt, is van Friedrich Weinmann en Guido Seeber. Een belangwekkend cinefiel document dat door liefhebbers beslist niet gemist mag worden.