Blandine Ebinger: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Entziehung

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Ludwig Cremer. Met o.a. Gabriele Wohmann, Heinz Bennent, Herbert Fleischmann, Maria Guttenbrunner en Blandine Ebinger.

De grote plaag uit de jaren 1960, begin 1970: afhankelijkheid van kalmerings- en slaapmiddelen die doktoren op grote schaal voorschreven om van het gezeur van hun pati[KA3]enten af te zijn, in de dikwijls veel te grote praktijken. Laura (Wohmann) gaat vrijwillig naar een sanatorium (afkickcentra waren toen nog niet wijd en zijd verbreid) om van haar verslavende gewoonte af te komen. Daarbij bespiegelt ze hoe het zover kwam met haar; de oorzaken liggen als `gebruikelijk` in een (meestal) ongelukkige jeugd, weinig begripvolle ouders, een huwelijk dat fout liep en mislukte relaties; kortom een typisch welvaartsverschijnsel, dat volgde op de opbouwperiode na de puinhopen van WO II (1939-45) en het Wirtschaftswunder (dat op zijn beurt na de Duitse eenwording in de jaren 1990 de grond in liep). Een behoorlijk gespeeld tijdsdocument en voer voor psychologen en periode-sociologen. Het praterige, autobiografische scenario is van hoofdrol Wohmann. Het camerawerk is van Jost Vacano.

Wir - Zwei

1970 | Romantiek

Duitsland 1970. Romantiek van Ulrich Schamoni. Met o.a. Sabine Sinjen, Christoph Bantzer, Ulrich Schamoni, Blandine Ebinger en Bernhard Minetti.

De ironie van de romantiek van een kalverliefde op gevatte wijze in beeld gebracht. Sinjen ontmoet jeugdliefde Bantzer en ze doen wat ze toen hadden willen doen, maar Sinjens man Schamoni mag er niets van merken.

Der Lügner

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Giulia Follina, Annemarie Düringer, Blandine Ebinger en Gustav Knuth.

Een man ontdekt de ontrouw van zijn vrouw en zijn wereld stort in. Zijn dochtertje van tien vertelt hij dat haar moeder naar de hemel is en dat hij haar zo goed mogelijk zal vervangen. En dan begint zijn lijdensweg die hij voor zijn dochter zal verbergen door zich samen met haar te verschuilen in een droomwereld. Op het melodramatische af, maar ontroerend en fantastisch vertolkt door Rühmann.

Und das am Montagmorgen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. O.W. Fischer, Ulla Jacobson, Robert Graf, Vera Tschechowa en Werner Finck.

Aantrekkelijke vrijgezel Alois Kessel (Fischer) is filiaaldirecteur van een bank. Zijn vrije tijd besteedt hij aan het bestuur van een kunstvereniging. Zijn oog valt op de aantrekkelijke Delia Mond (Jacobsson), die semi-arts is en lid van de vereniging. Zij is echter al `bezet`. Op de bewuste maandagmorgen uit de titel besluit Alois zijn bestaan in de tredmolen drastisch te veranderen en voortaan te doen, waar hij zin in heeft. Dit zet alles op zijn kop, zozeer zelf dat ongeruste mensen uit zijn omgeving de politie inschakelen. Men denkt dat Alois de kolder in de kop is geslagen en zenuwarts professor Gross (Finck) moet hem onderzoeken. Hij schakelt zijn assistente Delia in! Het tweetal voelt snel wat voor elkaar, maar nu wordt hun geluk bedreigd door de algemeen directeur van de bank die Alois via hypnose weer aan het werk wil krijgen. Deze flauwe komedie, die een vehikel was voor supersterren Fischer en Jacobsson is hooguit interessant om te zien hoe belachelijk de opvattingen van toen wel waren. Ondanks de regie van de ervaren Comencini was de rolprent bij de première geen succes en raakte hij al snel in het vergeetboek. Fischer en Jacobsson hadden een beter verhaal en een andere film verdiend. Het scenario is van regisseur Comencini, Peter Goldbaum en Franz Höllering naar het blijspel van J.B. Priestley The Scandalous Affairs of Mr. Kettle and Mrs. Moon. Het camerawerk is van Karl Löb.

Madchen In Uniform

1958 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1958. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Lilli Palmer, Therese Giese, Blandine Ebinger, Adelheid Seeck en Gina Albert.

Een nieuwe versie van de film uit 1931. De militaristische opvoeding van de kostschoolmeisjes komt hier minder hard aan en de directrice laat zich aan het eind zelfs bekeren, in tegenstelling tot de oorspronkelijke film. Heel wat behoudender dan de versie uit de jaren 1930-40. Franz Höllering en F.D. Andam bewerkten de roman van Christa Winslö tot scenario. Camerawerk van Werner Krien.

Das ideale Brautpaar

1954 | Romantiek

Duitsland 1954. Romantiek van Robert A. Stemmle. Met o.a. Ingeborg Körner, Hans Reiser, Lucie Mannheim, Hilde Weißner en Peter Mosbacher.

Film die gebaseerd was op een indertijd zeer populaire radio- quiz van de NWDR, een regionale Duitse omroep, die heden ten dage hooguit nog een enkele nostalgieganger in volvoering brengt. Vier verhalen, die niet in elkaar overvloeien, maar wel als gemenedeler de stap in de huwelijksboot hebben: in het eerste verhaal ontmoet een werkloze graficus bij de brievenbus een jonge vrouw; in het tweede verhaal kiest een bioscoopcassière voor de geborgenheid van een solide partij; in het derde verhaal vinden twee vrijgezellen, waarvan de leeftijd gaat vorderen, elkaar en in het laatste heeft een dochter zich heimelijk verloofd met een doelman en durft er niet voor uit te komen omdat haar vader een hekel heeft aan voetballen todat die een wedstrijd ziet en idolaat wordt van het spel. Gerda Corbett, Jacques Königstein en regisseur Stemmle hebben vrijelijk geput uit de radio-uitzending voor het scenario. Igor Oberberg stond achter de camera. Zó kan men tegenwoordig beslist niet meer het publiek de zalen intrekken. Zelfs onder dwang niet.

Der Untertan

1951 | Historische film, Drama

Oost Duitsland 1951. Historische film van Wolfgang Staudte. Met o.a. Werner Peters, Paul Esser, Friedrich Maurer, Sabine Thalbach en Renate Fischer.

Een filmisch bijzonder onderzoek naar de kleinburgerziel van de Duitser: in 1918 ging rechts al tekeer tegen het boek van Heinrich Mann. In West-Duitsland werd Staudte`s klassiek geworden film in eerste instantie verboden. Onderdaan Diederich Hessling (een overtuigende rol van Peters) weet dat je de macht moet dienen op zo'n wijze dat je er ook nog aan kunt verdienen en daarom maakt hij zich warm voor een keizerlijk monument. Pas na veel geharrewar, waarbij Staudte voor 'nestbevuiler' werd uitgemaakt, werd deze DEFA-film in 1957 in de Bondsrepubliek vertoond. Het scenario is van Fritz en Wolfgang Staudte, het camerawerk is van Robert Baberske.

Fünf unter Verdacht

1950 | Misdaad

Duitsland 1950. Misdaad van Kurt Hoffmann. Met o.a. Hans Nielsen, Dorothea Wieck, Friedrich Schönfelder, Hans Leibelt en Ina Halley.

Thriller over een vermoorde conciërge die scholieren examenantwoorden en drank verkocht. Ook bekend als STADT IM NEBEL.

Epilog - das Geheimnis der 'Orplid'

1950 | Misdaad

Duitsland 1950. Misdaad van Helmut Käutner. Met o.a. O.E. Hasse, Horst Caspar, Hilde Hildebrand, Fritz Kortner en Carl Raddatz.

Een journalist onderzoekt waarom het jacht Orplid met vijftien mensen aan boord verongelukte. Een duistere politieke organisatie bleek er van alles mee te maken te hebben. Een doorsnee-thriller van Käutner.

Affäre Blum

1948 |

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1948. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Hans Christian Blech, Gisela Trowe, Maly Delschaft, Arno Paulsen en Blandine Ebinger.

In de UFA-studio's van de Berlijnse wijk Babelsberg begon de latere DDR-staatsfirma DEFA aan een serie hoogst interessante films, die in die jaren beter waren dan het gros dat uit West- Duitsland kwam. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS en AFFÄRE BLUM zijn daar knappe voorbeelden van. Dr. Jakob Blum wordt omstreeks 1925 van moord beschuldigd en wegens het heersende antisemitisme staat zijn schuld bij voorbaat vast. Goed scenario van Robert A. Stemmle, prima acteurs zelfs in de bijfiguren, en soms schitterend camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner. Een klassieke DEFA-produktie.

Der Lachdoktor

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Fred Sauer. Met o.a. Weiss-Ferdl, Carla Rust, Josef Eichheim en Blandine Ebinger.

Een dorpsdokter wordt in zijn carrière gedwarsboomd omdat hij er achter is gekomen dat er iets mis is met het goed verkochte 'Magius'-bronwater. De film drijft op Weiss-Ferdl en Josef Eichheim maar dat blijkt niet voldoende te zijn.

Der Biberpelz

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Heinrich George, Rotraut Richter, Sabine Peters en Heinz von Cleve.

De tweede Duitse verfilming van het beroemde toneelstuk van Gerhart Hauptmann, waarin moeder Wolffen (W[KA3]ust), die om zichzelf en haar familie in leven te houden niet terugschrikt voor stroperij en diefstal, het middelpunt vormt. Directeur Wehrhahn (George) vermoedt niets. Hij ziet het eerder als zijn taak zijns inziens anarchistische elementen als de jonge ontwerper Dr. Fleischer (Cleve) te laten observeren. Wanneer moeder Wolffen een beverpels steelt, loopt haar rechtschapen dochter Leontine (Peters) van verdriet het water in, maar wordt door Dr. Fleischer gered. Deze gebeurtenis brengt moeder Wolffen tot inkeer. Ze geeft het bont terug en wordt eerlijk. In deze literatuurverfilming is Ida Wüst zowel in de vrolijke als in de dramatische momenten van de film indrukwekkend. Groots is ook Heinrich George als Wehrhahn. Alles bij elkaar een artistieke belevenis.

Frischer Wind aus Kanada

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Heinz Kenter en Erich Holder. Met o.a. Dorit Kreysler, Paul Hörbiger, Oskar Sima en Blandine Ebinger.

Het modehuis Granitz dreigt bankroet te gaan. De zoon van de voornaamste schuldeiser stelt orde op zaken om op die manier Granitz' dochter te veroveren. Een plezierige film, waarin een uitstekende rolbezetting ongetwijfeld een grote steun heeft betekend voor het jonge regisseurspaar Kenter-Holder.

...und es flüstert die Liebe

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Elma Bulla, Gustav Fröhlich, Blandine Ebinger, Tibor von Halmay en Hedwig Bleibtreu.

Een jonge Hongaarse landjonker (Fr[KA3]ohlich) ontvlucht zijn moeder (Bleibtreu) en het saaie landleven en trekt met zijn beste vriend (Halmay) naar Veneti[KA3]e. Daar maakt hij kennis met Marion, een ongenaakbare advocate (Bulla). Al zijn toenaderingspogingen lopen spaak, totdat hij zijn taktiek wijzigt en zich voordoet als schuchtere intellectueel. Marion ontdooit en reist haar aanbidder na naar Hongarije, waar ze de waarheid ontdekt. Dan moet moeder eraan te pas komen om de twee gelieven weer met elkaar te verzoenen. Een alleraardigste komedie met vele originele ideeën en met een bijzonder goede rol van de Hongaarse actrice Elma Bulla in haar tweede en laatste Duitstalige film. Ook bekend als ES FLŸSTERT DIE LIEBE.

Sein Scheidungsgrund

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Alfred Zeisler. Met o.a. Lien Deyers, Johannes Riemann, Blandine Ebinger en Paul Hörbiger.

Om wat geld te verdienen fungeert een studente op verzoek van de advocaat als het 'motief' voor de scheiding van een haar onbekend echtpaar. Een vlot, geestig blijspel met een prima rol van Deyers.