Roger Dutoit: cast.
Er zijn 17 films gevonden.

Le tribunal des sept

1987 | Misdaad

België 1987. Misdaad van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Roger Dutoit, Jules-Henri Marchant, Nicole Valberg, Paul Clairy en Robert Roanne.

Een routine-verfilming naar de gelijknamige roman van Paul Kinnet. Dit `tribunaal van zeven` is het enige (magere) idee van de film. Het steekt de ogen van alle kindermoordenaars en kinderverkrachters uit en werd opgericht na de dood van een meisje, dat verkracht en vastgebonden in een bos werd gevonden. Zonder diepgang en onevenwichtig acteerwerk.

Meurtre à domicile

1981 | Komedie, Misdaad

België​/​​Frankrijk 1981. Komedie van Marc Lobet. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Giraudeau, Daniel Emilfork, André Bernier en Roger Dutoit.

Steunend op de politieroman Hôtel Meublé van Thomas Owen, vertelt de cineast de lotgevallen van een aantal huurders die in een geheimzinnig statig Jugendstil-herenhuis wonen. Een van die bewoners is inspectrice bij de gerechtelijke politie en zij wordt belast met het onderzoek naar een in deze huurwoning gepleegde moord. Speelse en sarcastische dialogen, een knappe montage en een goede vertolking, met als resultaat een spannende en ontspannende film, die bovendien logisch van opbouw is en niet gespeend van zwarte humor. Scenario van Jean Van Hamme. Camerawerk van Ken Legargeant.

Ernest Solvay et son oeuvre

1979 | Biografie

België 1979. Biografie van Jean Brismée. Met o.a. Michel de Warzée, Roger Dutoit, Renée Fonck, Liliane Becker en Jules-Henri Marchant.

Het leven en werk van deze avontuurlijke scheikundige, tevens liberaal, voor zijn tijd vooruitstrevend politikus, filosoof, groot mensenvriend en oprichter van de multinational en een industriële dynastie. Een tv-film, die met aardig wat financiële middelen werd vervaardigd, door een deskundige op wetenschappelijk gebied. Vandaar het nauwgezette en zorgvuldig geconstrueerde tijdsbeeld. In de begeleiding van de acteurs is het project minder geslaagd. Hoewel Warzée overtuigend is als Solvay, is Becker zoals altijd onverdraaglijk, en denkt Rensonnet dat hij op het toneel staat.

Jackson ou le mnémocide

1978 | Thriller

België 1978. Thriller van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Philippe Geluk, Roger Dutoit, Jacqueline Bir, Paul Mulder en Raymond Peira.

Een gemaskerd individu dringt de ruimte binnen, waar een grote firma al haar electronica heeft opgeslagen. Wanneer er niet een enorme losprijs wordt betaald, zal hij alles vernietigen, hetgeen de ondergang van deze onderneming, die al sinds mensenheugenis in privé-handen is, zou betekenen. Tegenwoordig een afgezaagd thema, maar toen niet. Een scenario dat te mager is voor een lange speelfilm. Een thriller zonder vaart is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Het decor doet verouderd aan en hoofdrolspeler Geluk heeft sindsdien een schitterende carrière als cartoonist opgebouwd; hij heeft er zeer goed aan gedaan van beroep te veranderen!

Mariages

1977 |

België 1977. Teff Erhat. Met o.a. Chantal Nobel, Jean-Pierre Dauzun, Jean-Marie Deblin, Roger Dutoit en Nadia Gary.

Een verfilming van een roman uit 1936 van Charles Plisnier die in 1896 in Ghlin geboren werd, ofwel een meedogenloze en afschrikwekkende beschrijving van de schijnvrome zeden en sociale gebruiken binnen het bourgeois-milieu van toen met dialogen van Jos[KA1]e-Andr[KA1]e Lacour, die opvallend trouw blijft aan de strekking van het boek. De tekst is dus koning, de film iets te demonstratief. Daarentegen uitstekend spel en originele decors. Het verhaal betreft de dynastie van een schoenenfabriek in de provincie. De dochter van fabrikant Fraigneur (Deblin), Fabienne (Nodel) en zijn zoon Maxime (Dauzun) zijn het middelpunt van de verwikkelingen. De titel verwijst naar hun favoriete tijdsverdrijf. Wordt ook in twee delen uitgezonden, deel een: FABIENNE, deel twee: MAXIME.

Tovaritch

1976 | Komedie

België 1976. Komedie van Michel Rochat. Met o.a. Jacqueline Bir, Raymond Peira, Jacques Lippe, Bobette Jouret en Roger Dutoit.

Popesco vroeg Jacques Duval destijds een stuk voor haar te schrijven en hij flanste wat in elkaar - zo zeg je dat - rond dit toen al afgezaagde thema (het weinig rustige leventje van de Russen die na de Revolutie van 1917 naar Europa immigreerden). Wat was eigenlijk de reden voor het maken van deze stoffige, ook nog eens banaal verfilmde reprise? De film van Victor Vicas (1935) bezit daarentegen wel een zekere charme.

Les cinq dernières minutes : L'avoine et l'oseille

1968 | Misdaad

Frankrijk 1968. Misdaad van Claude Loursais. Met o.a. Raymond Souplex, Jean Daurand, Roger Dutoit en Blanchette Brunoy.

Inspecteurs Bourrel (Souplex) en Dupuy (Daurand) zijn op onderzoek rondom de (in films altijd verdachte) renbanen van Vincennes en de trainingsstallen van Joinville. Deze keer is het slachtoffer niemand anders dan de crack Nicolo, de hoop van de trainer. Enigszins onderhoudend, hoewel de film verouderd overkomt door de onpersoonlijke regie en Souplex (1901-1972) niet in de schaduw kan staan van Jean Richard uit de Maigret- serie.

Les deux vierges

1967 | Komedie

Frankrijk 1967. Komedie van Michel Rochat. Met o.a. Roger Dutoit, Jacques Lippe, Francine Blistin, Eve Etienne en Marie-Jeanne Nyl.

Deze Franse boulevardkomedie van Jean-Jacques Bricaire en Maurice wordt gespeeld door Belgische acteurs die zich zo goed mogelijk aan de toneelregie aanpassen. Het thema is overbekend: twee jonge mensen houden van elkaar, maar hij is de zoon van een grote bouwondernemer en zij is de dochter van een Griekse werknemer. Natuurlijk is de vader tegen het huwelijk. Sinds het ontstaan van het toneel en de film zijn we dit thema al ontelbare malen tegengekomen. De betonmagnaat is echter dol op astrologie en gelooft heilig in horoscopen en andere sterrenbeelden. Dankzij deze manie weten de jongelui uiteindelijk zijn toestemming af te dwingen. De auteurs hebben met dit onderwerp echter niets nieuws gedaan. Een paar grapjes volstaan niet voor een film die bijna twee uur duurt. De regie is gebrekkig en het talent van Belgiës 'nationale' trots Lippe blijkt beperkingen te hebben. Erg ouderwets en

Le Vampire de Düsseldorf

1964 | Historische film, Horror

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1964. Historische film van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Marie-France Pisier, Roger Dutoit, Paloma Valdez en Denick Pattison.

Een poging om in de Duitse filmstijl van rond 1930 een portret te maken van de vrouwenmoordenaar Peter Kürten die Fritz Lang inspireerde tot M. Als regisseur grijpt Hossein te hoog, als acteur geeft hij zijn personage tragische dimensies.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

La Soupe aux poulets

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk 1963. Drama van Philippe Agostini. Met o.a. Jean Servais, Françoise Spira, Gérard Blain, Claude Brasseur en Guy Bedos.

De weduwe van een heroïnesmokkelaar stelt een politie-inspecteur aansprakelijk voor de dood van haar man en dringt zich, voorzien van nitroglycerine, zijn bureau binnen om zich te wreken. Tijdens het wachten op de komst van de inspecteur loopt de spanning gevaarlijk op, terwijl hij ondertussen de echte moordenaar probeert te arresteren. Deze roman van Ed MacBain werd effectief naar Frankrijk verplaatst en boeit door de genuanceerde karaktertekening, waaraan de toch wel bekende spectaculaire actie is opgeofferd. Onderdrukte spanningen op het politiebureau worden beklemmend vastgehouden, met een goede centrale rol van de jong overleden Spira.

La Mort d'un tueur

1963 | Misdaad

Frankrijk 1963. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Marie-France Pisier, Simon Andreu, Robert Dalban en Jean Lefebvre.

Massa (Hossein) komt uit de gevangenis, waar hij enkele jaren heeft doorgebracht in verband met een overval met een bende. Terug in Nice komt hij erachter dat zijn zus samenwoont met de medeplichtige die hij ervan verdenkt hem te hebben verraden. Tijdens een gevecht doodt hij hem. Hij moet vluchten, maar zijn zuster Maria zal zich wreken en zijn dood veroorzaken. Een ongeloofwaardig scenario en stompzinnige dialogen. De voortdurend aanwezige Hossein gaat op de zenuwen werken, en voor Pisier, in de dubbelrol van blondine en brunette, geldt hetzelfde. Een ronduit slechte film, maar enkele karakteristieke bijrollen in de bende van Hossein (Dalban, Lefebvre) verdienen een klein vleugje welwillendheid.

Coplan prend des risques

1963 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Thriller van Maurice Labro. Met o.a. Dominique Paturel, Virna Lisi, Jacques Balutin, André Weber en Margo Lion.

Deense spionne weet bij Nationale Defensie model van nieuwe statoreactor te stelen. Geheim agent Coplan - die in het verleden al last van haar heeft gehad - gaat achter haar aan. Economisch bescheiden en ook verder weinig briljante poging om met roman- held van Paul Kenny in te haken op succes van James Bond. Resultaat was serie met wisselende vertolkers van titelrol.

Blague dans le coin

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Maurice Labro. Met o.a. Fernandel, Perrette Pradier, Eliane D'Almeida, François Maistre en Marc Michel.

Een medewerker van een speelbank in een gokstad raakt per ongeluk betrokken in de strijd tussen concurrerende casino's. Deze genreparodie is te slordig gemaakt om te kunnen overtuigen en de opnames op locatie in Las Vegas maken Franse acteurs die Amerikanen spelen nog onaannemelijker. Het scenario is van Gérard Carlier en regisseur Labro met dialogen van Charles Spaak en G.M. Supe naar het ontspanningsboek van Carter Brown. Het camerawerk is van Robert Lefebvre. Mono.

OSS 117 se déchaîne

1962 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Actiefilm van André Hunebelle. Met o.a. Kerwin Mathews, Irina Demich, Nadine Sanders, Henri-Jacques Huet en Roger Dutoit.

Gangsters hebben zich meester gemaakt van een militaire uitvinding waarmee de beweging van duikboten is te registreren. De verovering of sabotage van het apparaat mislukt, tot OSS 117 in actie komt. Het succes van de James Bond-serie inspireerde de Fransen tot een eigen reeks naar de romans van Jean Bruce, met een Hollywood B-acteur in de hoofdrol voor de export. De avonturen zijn met een geroutineerde vaart in beeld gebracht, maar de knipoog of fantasie om een aantal nadrukkelijke harde scènes te relativeren ontbreekt.

Le Bâteau d'Emile

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Lino Ventura, Annie Girardot, Pierre Brasseur, Michel Simon en Edith Scob.

Een visser is de bastaardzoon van een rijke zakenman die, om zijn broer te dwarsbomen vanwege een oude vete, zijn deel van het familiekapitaal aan hem overmaakt. De oom probeert de erfgenaam in te palmen door hem een compagnonschap en de hand van zijn dochter aan te bieden, hoewel de visser samenleeft met een ex- zangeres. De roman van Simenon kreeg een oppervlakkige schilderachtige milieutekening die de sterke acteurs overigens dankbare rollen biedt. Scenario van regisseur de La Patellière en Albert Valentin.

Un soir de joie

1956 | Oorlogsfilm, Komedie

België 1956. Oorlogsfilm van Gaston Schoukens. Met o.a. Marcel Roels, Roger Dutoit, Jean-Pierre Loriot, Victor Guyau en Madeleine Rivière.

Deze film gaat over een petite histoire uit WO II dat in Brussel speelt. De Brusselaars worden afgebeeld als handige snaken, die de nazi's op allerlei originele manieren saboteren en pesten met kleine verzetsdaden. Het dagblad Le Soir is in handen van de gehate vijand en spreekt dus diens leugenachtige woord. De geallieerden willen dat het blad niet meer verschijnt, maar de koene Belgen hebben besloten om onder de neus van de vijand nu eens de waarheid af te drukken. Drukdoenerige, kluchtige verzetsfilm, waarvan er in België niet al te veel gemaakt zijn. Het scenario is van E. Olin en fotografie van José Dutilleu.