Pierre Renoir: cast.
Er zijn 31 films gevonden.

Knock

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Brochard, Pierre Bertin, Jane Marken en Pierre Renoir.

In het pittoreske, rustige plaatsje Saint-Maurice gaat een geliefde huisarts met pensioen. Een ramp is het niet: de inwoners van het plaatsje zijn over het algemeen kerngezond. Maar dan komt er een opvolger naar de praktijk. Docteur Knock weet een groot deel van de bevolking ervan te overtuigen dat ze toch echt iets onder de leden hebben, dat hij daarvoor een medicijn heeft, dat echter niet goedkoop is. Leuke satire over goedgelovige zielen die vallen voor een charlatan. Gebaseerd op een toneelstuk van Jules Romain.

Scandale aux Champs-Elysées

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Roger Blanc. Met o.a. Françoise Christophe, Christiane Barry, Annette de Lattre, Anouk Ferjak en Jacqueline Carlier.

Drie mannequins zijn bij een grote couturier (zie rolverdeling) vermoord. Na een aantal verwikkelingen vindt een jonge politie- inspecteur de schuldige. Ietwat maf en hoewel de regisseur kon beschikken over een ruim budget en talrijke connecties (zie rolverdeling), heeft hij het nauwelijks voor elkaar gekregen de film een persoonlijk tintje mee te geven dan wel deze puinhoop in goede banen te leiden. Maar wie voor de drommel is dan ook Roger Blanc??

Le furet

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Raymond Leboursier. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Jourdan, Jacques Baumer, Michel Peres en Héléna Manson.

Een nauwkeurige bewerking van de roman [KL]Crimes [KA2]a vendre[KLE] van de vandaag de dag nog altijd veel gelezen Belg Stanislas-Andr[KA1]e Steeman. Zijn beroemde Monsieur Wens (Jourdan) ontdekt hoe `Le Furet` (Larquey) de dader van verscheidene misdaden is, wanneer hij ze thuis ten overstaan van getuigen voorspelt, en ook voor zijn kristallen bol in de hoedanigheid van helderziende. Vindingrijk (zelfs wat te veel), maar heel goed gespeeld en gefilmd door wat voor een behoorlijk ambachtsman kan doorgaan, hoewel hij vandaag de dag in het vergeetboek is beland. Een slimmerik, die kan bewijzen of het hier om een complete versie gaat.

Le Jugement de Dieu

1949 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1949. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Andrée Debar, Jean-Claude Pascal, Pierre Renoir, Gabrielle Dorziat en Olivier Hussenot.

Agnès Bernauer wordt verliefd op de Beierse kroonprins die om haar de troon opgeeft en met haar trouwt. Samen met partizanen bevecht hij het leger van zijn vader. Een priester beschuldigt Agnès van hekserij. Deze middeleeuwse legende kreeg een stijlvolle, romantische vormgeving - die ook in 1949 al ouderwets was - van de veteraan van de zwijgende film. Het houterige spel van het liefdespaar maakt de romance soms onbedoeld komisch.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

Les Trafiquants de la mer

1947 | Avonturenfilm, Thriller, Film noir

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Willy Rozier. Met o.a. Elina Labourdette, Claude Nollier, Claude Farrell, Malou Martel en Pierre Renoir.

Een somber verhaal over drugstransport aan boord van jachten op de Middellandse zee. Zonder pretenties, in een levendig ritme maar met teveel duiken in de zee in zwart-wit gefilmd. Vooral de verontrustende rol van Renoir in de rol van de baas van een moordenaarsbende verborgen achter zijn ambt van notaris maakt in druk.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

Coïncidences

1947 | Fantasy, Drama

Frankrijk 1947. Fantasy van Serge Debecque. Met o.a. Andrée Clément, Serge Reggiani, Pierre Renoir, Jean Parédès en Françoise Deillie.

Drie toverballen brengen liefde, geluk en dood op commando. Maar hun bezitter wordt wel gek. Hoe verzinnen ze het? Dit is dus commerciële filmmakerij op z'n Frans door een totaal onbekende regisseur. In ieder geval wordt er goed en eerlijk geacteerd en dat is heel wat waard. Pierre Gaspard-Huit was assistent bij deze film.

Peloton d'exécution

1945 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van André Berthomieu. Met o.a. Pierre Renoir, Robert Dalban, Pierre Nord, Yvonne Gaudeau en Lucien Coëdel.

Een bewerking van de roman van Pierre Nord, gewijd aan het Franse Verzet in met name de Elzas gedurende WO II. Zuiver een situatieschets, afkomstig van de fröbelaar Berthomieu en gered door het spel van Renoir en niet minder door de overtuigende decors van Raymond Nègre.

Marie la Misère

1945 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1945. Romantiek van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Madeleine Sologne, Ginette Roy, Palmyre Levasseur, Pierre Renoir en Paul Meurisse.

Marie verlaat haar geliefden als zij in het leven slagen en rijk worden. Zij keert dan terug naar de armen, onbegrepenen en onbekenden want in werkelijkheid hunkert zij ernaar de Goede Fee te spelen! Een dergelijk onderwerp doet het ergste vermoeden. Tegenwoordig zou zo'n film bol van de psychoanalyse hebben gestaan. Goed, ook al gaat het zeker niet om de beste film van De Baroncelli, deze deels tragische, deels komische film verveelt geen moment.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

Le Mystère Saint-Val

1945 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1945. Mysterie van René Le Hénaff. Met o.a. Viviane Gosset, Germaine Kerjean, Arlette Guttinguer, Fernandel en Pierre Renoir.

Een detective tracht de dader van zes misdaden, begaan in het kasteel van Saint-Val, op te sporen maar ontdekt dan dat alles nep is. Hij lost wel het andere mysterie op: dat van de diefstallen, gepleegd in de kerken in de omgeving. Een pretentieloze misdaadkomedie, aangenaam en mèt Fernandel.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

Dernier Atout

1942 | Thriller

Frankrijk 1942. Thriller van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Mireille Balin, Pierre Renoir, Georges Rollin en Noël Roquevert.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

Mission sp[KA1]eciale (1[KA2]ere [KA1]epoque: L`espionne, 2e [KA1]epoque: R[KA1]eseau clandestin)

1940 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Jany Holt, Elisa Ruis, Liliane Valais, Nathalie Nattier en Jean Davy.

Een groots epos over de heroïsche rol, die commissaris Chabrier van de overgave in mei 1940 tot de Bevrijding speelde. Alle ingrediënten zijn aanwezig: de spionnen, het ondergronds verzet, de martelingen, de arrestaties etc. Een karikaturaal geheel met veel volk en vanzelfsprekend niet van simplisme ontbloot. Een sterk verouderde situatieschets.

Pièges

1939 | Thriller

Frankrijk 1939. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Maurice Chevalier, Marie Déa, Erich von Stroheim, Pierre Renoir en André Brunot.

Elf jonge vrouwen zijn in Parijs spoorloos verdwenen. Een vriendin van [KA1]e[KA1]en van hen laat zich als lokvogel gebruiken door ook te reageren op advertenties voor kamermeisjes. Het behendig geconstrueerde misdaadintrige kreeg voor het thrillergenre de ideale visuele aanpak van Siodmak, maar de film is daarnaast nu ook interessant door de manier waarop de dreigende WO II in scenario (Jacques Companeez en Ernest Neuville) en dialoog zijn verwerkt. Eén van de zeer weinige ernstige rollen van Chevalier.

Le Récif du corail

1939 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Drama van Maurice Gleize. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Pierre Renoir, Saturnin Fabre en Gina Manès.

Een Australiër, die per ongeluk een man heeft gedood, vlucht op een schip van wapensmokkelaars en ontmoet op een koraaleiland een ondergedoken vrouw, die een rechter, die haar onschuldig wegens diefstal veroordeelde, heeft neergeschoten. Ze wordt besmet tijdens een tyfusepidemie, maar de held geneest haar en verklaart dat ze gestorven is, om haar zo vrijuit te kunnen laten gaan. Een exotisch avonturenmelodrama rond een liefdespaar uit QUAI DES BRUMES, dat niet erg op dreef is. De vele scènes op zee zijn weinig overtuigend neergezet.

Les nuits blanches de Saint-Pétersbourg

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Jean Yonnel, Gaby Morlay, Pierre Renoir, Jacques Erwin en Bervil.

Een nauwkeurige bewerking, zowel wat betreft de tekst als de strekking, van de Kreuzer Sonate van Tolstoi, met een scenario van André Legrand. Hoewel het om uitsluitend Franse acteurs gaat, vindt de kijker de gekwelde en ingehouden wereld van de romanschrijver terug, mede dankzij het grootse spel. Bovendien een van de prachtigste cameravoeringen van de zwartwit- film, waar Michel Kelber verantwoordelijk voor is.

Le Révolté

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Pierre Renoir, René Dary, Katia Lova, Lucien Dalsace en Marcelle Géniat.

Een ongedisciplineerde matroos veroorzaakt een ongeluk. Dankzij de liefde van zijn verloofde vat hij weer moed. Een geur van discipline en plicht in dit zoveelste eerbetoon aan de marine. Clouzot schreef het scenario van deze vervelende film naar de roman van Maurice Larrouy.

Le Patriote

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Pierre Renoir, Josette Day, Suzy Prim en Colette Darfeuil.

De afgetakelde tsaar Paul I heeft als enige vertrouweling de kanselier, terwijl de rest van het hof met de tsarevitsj komplotteert om hem tot aftreden te dwingen. De tsaar hervindt zijn waardigheid en staat pal, maar de kanselier wordt gedood door de troonopvolger. Dit historisch drama naar een roman van Alfred Neumann werd tien jaar eerder door Ernst Lubitsch verfilmd (THE PATRIOT). De geluidsversie wordt beheerst door het spel van Baur als de tsaar. Het camerawerk is van Armand Thirard.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Mollenard

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Gabrielle Dorziat, Albert Préjean, Pierre Renoir en Marcel Dalio.

Een onbehouwen scheepskapitein heeft een ongelukkig gezinsleven, maar moet om een verlamming aan zijn benen aan de wal en onder de dictatuur van zijn burgerlijke echtgenote. De bemanning haalt hem terug aan boord. Een sfeervol in beeld gebracht drama met sterke acteursprestaties. Scenario van Charles Spaak en Oscar-Paul Gilbert.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

L' Affaire Lafarge

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Marcelle Chantal, Erich von Stroheim, Pierre Renoir, Margo Lion en Sylvie.

Een aantrekkelijke Parisienne heeft een brute echtgenoot. Als deze man via een bord soep wordt vergiftigd, wordt zij van moord beschuldigd. De beroemde hieruit voortkomende rechtszaak is gefilmd in de voor regisseur en periode kenmerkende aangezet-theatrale stijl. De film boeit vooral door de sterke bijrollen, waarin op venijnige of onheilspellende wijze de burgerlijke huichelarij aan de kaak wordt gesteld.

Veille d'armes

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Marcel L'Herbier. Met o.a. Victor Francen, Roger Annabella, Roland Toutain, Pierre Renoir en Gabriel Signoret.

Een scheepskapitein moet tegelijkertijd muiterij op een kruisvaarder bedwingen en een familieprobleem oplossen. Het lukt hem beide. Een onbeschrijfelijk scenario ter meerdere eer en glorie van de Franse marine met de onvermijdelijke Francen in de rol van kapitein. Een minder goede film van L'Herbier.

Tovaritch

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Victor Trivas. Met o.a. André Lefaur, Irène de Zilahy, Marguerite Deval, Pierre Renoir en Winna Winfried.

Twee voor de revolutie gevluchte Russische aristocraten komen volkomen berooid in Parijs aan, dat wil zeggen dat ze een door de tsaar aan hen toevertrouwde grote geldsom op de bank hebben staan die ze niet willen aanspreken. Ze vinden werk als butler en kamermeisje in een gezin van parvenu's en leren in dat dienstverband de Sovjet-gezant van Buitenlandse Zaken kennen. Deze satirische boulevardkomedie van Jacques Deval zou nog jaren repertoire houden en kreeg een picturaal sfeervolle verfilming, hoewel de oorspronkelijke toneelbezetting wel erg zwaar acteert. In Hollywood opnieuw gefilmd in 1937 en in de jaren zestig bewerkt tot Broadway-musical.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.

Madame Bovary

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Alice Tissot, Valentine Tessier, Héléna Manson en Max Dearly.

Verfilming van het meesterwerk van Gustave Flaubert uit 1857 over de oogverblindende mevrouw, die zich in haar huwelijk verveelt en allerlei vormen van overspel bedrijft totdat het haar ru[KA3]ineert en tragisch met haar afloopt. Op basis van een van de weinige romans die de fatsoenlijke bewerking van Renoir het hoofd weten te bieden. Hij is daarbij zeer trouw gebleven aan de tekst wat dialogen en beelden betreft (de hier aangegeven lengte is die van de originele versie waarvan onbekend is wat er van over is, want er zijn een paar uiteenlopende kopie[KA3]en in omloop), en maakt veelvuldig gebruik van afstand en vervreemding. Alle personages spelen en nemen zichzelf in de maling alsof het om een komedie over hun eigen leven gaat. Zo is Madame Bovary (een bewonderenswaardige Tissot) tot aan haar eigen dood toe, tegelijk geloofwaardig en ongeloofwaardig. Door er van zo dichtbij naar te kijken, blijkt deze film uiteindelijk veel griezeliger dan de nieuwste horrorfilms. De film werd destijds dan ook niet begrepen en was een commerciële flop. De recente bewerking van Claude Chabrol mag dan nog zo goed zijn, dit werk, waarin het gezichtspunt totaal anders is, mag niet worden vergeten. Kort nadat de film in roulatie gebracht werd heeft Renoir de film enigszins bekort. Jean Bachelet deed het camerawerk.

L' Agonie des aigles

1933 | Drama, Historische film

Frankrijk 1933. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Pierre Renoir, Annie Ducaux, Constant Rémy, Jean Debucourt en Marcel André.

Een aantal liefhebbers van Napoleons leger zweren na diens val samen tegen de Franse regering, om het keizerrijk weer te herstellen. Deze film naar de roman [KL]Les Demi-Soldes[KLE] van Georges d`Esparb[KA2]es zit vol chauvinistisch pathos en heimwee naar de grandeur van weleer. De rechttoe-rechtaanverfilming doet daar recht aan en is daardoor bijzonder, zonder verdere opvallende kwaliteiten. Scenario en dialogen zijn van Marcel Pagnol, die ook co-producent was. Tweede verfilming van het boek, na de zwijgende versie van Bernard Deschamps (1922).

La nuit du carrefour

1932 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1932. Misdaad van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Georges Terof, Winna Winfried, Georges Koudria en Jean Gehret.

Een onvolledige film, omdat Jean Mitry na afloop drie filmspoelen meenam, die niet in de montage konden worden opgenomen. Desondanks geeft deze bewerking tot nu toe misschien het best de sfeer weer die Simenon voor ogen stond: een 'huis clos'-situatie in de open lucht tijdens een nacht waarin het pijpestelen regent op een verlaten plek waar welgeteld drie woningen staan met nogal bizarre bewoners. Het obsederende geluid van de regen, die als muziek gaat klinken, de ondergeschiktheid van de dialogen aan de blikken en de gebaren, en het camerawerk van Marcel Lucien et Asselin, dat niet zozeer omhullend, maar werkelijk kleverig aandoet, leveren een film op die toch niet beangstigend is. De nadruk ligt namelijk op de panische of juist vage angst waardoor de personages geobsedeerd worden.