Billie Burke: cast.
Er zijn 51 films gevonden.

Sergeant Rutledge

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van John Ford. Met o.a. Jeffrey Hunter, Constance Towers, Billie Burke, Woody Strode en Juano Hernandez.

Sergeant Strode, die deel uitmaakt van een zwarte cavalerie- eenheid, wordt in Arizona in 1881 ervan beschuldigd de blanke bevelhebber te hebben omgebracht, diens dochter te hebben verkracht en haar daarna te hebben vermoord. Hij wordt verdedigd door een vriend, een blanke medestrijder, maar die krijgt tijdens de rechtszitting niet echt de kans om hem te verdedigen. Het loopt algauw uit op de stompzinnige vooroordelen van de plaatselijke bevolking, die er geheel aan voorbijgaan welke heroïsche rollen vele zwarte soldaten speelden tijdens de Burgeroorlog. Het verhaal wordt in flashbacks verteld. Een prima film.

The Young Philadelphians

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Paul Newman, Barbara Rush, Alexis Smith, Brian Keith en Diane Brewster.

Newman en Rush hebben gedenkwaardige rollen, de één als streberige arme advocaat, en de ander als meisje uit de betere kringen met wie hij wil trouwen. Vaughn is een dienstmakker, beschuldigd van moord en verdedigd door Newman. Smith is erg goed als de gefrustreerde vrouw van openbare aanklager Kruger.

Small Town Girl

1953 | Musical

Verenigde Staten 1953. Musical van Leslie Kardos. Met o.a. Jane Powell, Farley Granger, Ann Miller, S.Z. Sakall en Billie Burke.

Een minzame musical van MGM, waarin de playboy Granger en de aantrekkelijke meid Powell elkaar ontmoeten als hij door haar vader in de bak geslingerd wordt wegens te snel rijden. Hoogtepunten in de film zijn Vans nummer als menselijke springstok en Miller die zingt 'I've Gotta Near That Beat' met het gedecimeerde orkest van Busby Berkeley.

Father's Little Dividend

1951 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Vincente Minnelli. Met o.a. Spencer Tracy, Joan Bennett, Elizabeth Taylor, Don Taylor en Billie Burke.

De advocaat Tracy heeft eindelijk weer rust nadat de beslommeringen van het huwelijk van zijn dochter achter de rug zijn. Maar lang duurt dat niet, want dochterlief Taylor kondigt aan dat hij binnen enkele maanden grootvader zal worden, en daarop is hij nog helemaal niet voorbereid. Onweerstaanbaar vervolg op FATHER OF THE BRIDE, met praktisch dezelfde ploeg gemaakt en minstens even leuk. Tracy en Bennett als de toekomstige grootouders en Don en Liz Taylor als de ouders stelen moeiteloos het hart van de kijker. Albert Hackett en Francis Goodrich schreven het scenario, waarin heel wat situaties zitten die iedereen herkent. John Alton was verantwoordelijk voor de fotografie. Bestaat ook als ingekleurde versie.

Three Husbands

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Irving Reis. Met o.a. Eve Arden, Ruth Warrick, Vanessa Brown, Shepperd Strudwick en Billie Burke.

Na de dood van playboy Williams, die nooit verlegen zat om een practical joke, ontvangen zijn drie vrienden, DaSilva, Strudwick en Burke, een brief, waarin hij bekent met hun respectievelijke echtgenotes een affaire te hebben gehad. De drie overdenken het ogenblik in hun verleden dat hiervoor gelegenheid gaf. Onge[KA3]inspireerde variatie op het thema van A LETTER TO THREE WIVES, waaraan Vera Caspary, die samen met Edward Eliscu het scenario schreef, ook meewerkte. Williams probeert het allemaal door middel van flashbacks, recht te trekken, maar slaagt daar niet in. De film is niet overtuigend en mist stijl en gevatheid. De onbedoeld lachwekkende openings-en slotsc[KA2]enes spelen zich af in de hemel (buitenbeelds). Frank Planer was verantwoordelijk voor de fotografie.

Father of the Bride

1950 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1950. Komedie van Vincente Minnelli. Met o.a. Spencer Tracy, Elizabeth Taylor, Joan Bennett, Don Taylor en Billie Burke.

Voor drie Oscars genomineerde komedie waarin een vader (Tracy) met angst en beven toeleeft naar de bruiloft van zijn enige dochter (Taylor, die zelf maar liefst acht keer zou trouwen). Met moderne ogen bezien is de humor behoorlijk oubollig en de verbeelding van de middenklasse te geromantiseerd, maar de prachtige en bitterzoete slotakte heeft de tand des tijds moeiteloos overleefd. In het vervolg Father's Little Dividend (1951) wordt vader opa. Een alleraardigste remake, met Steve Martin in de vaderrol, verscheen in 1991.

Boy From Indiana

1950 | Romantiek

Verenigde Staten 1950. Romantiek van John Rawlins. Met o.a. Lon McCallister, Lois Butler, Billie Burke en George Cleveland.

Bescheiden verhaal over een paardenrace met McCallister die zijn geliefde paard opleidt en verliefd wordt op Butler.

The Barkleys of Broadway

1949 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1949. Komedie van Charles Walters. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Oscar Levant, Billie Burke en Gale Robbins.

Na tien jaar werden Astaire en Rogers nogmaals als duo opgevoerd voor deze typische MGM-musical, met choreografie van Hermes Pan. Ze vormen een danspaar dat om hun eeuwige ruzies bekend staat. De onvermijdelijke breuk komt uiteindelijk wanneer Rogers een aanlokkelijk voorstel krijgt van een Frans toneelauteur om ernstige rollen te gaan spelen. Het zwakke scenario van Betty Comden en Adolph Green wordt gecompenseerd door een reeks sterke zang- en dansnummers. Toch wordt de speelsheid van de vroegere RKO-producties met Astaire en Rogers niet geëvenaard. Songs van Ira Gershwin en Harry Warren. Oorspronkelijk was de vrouwelijke rol bedoeld voor Judy Garland, die echter door ziekte moest afhaken. Fotografie van Harry Stradling, die er een Oscarnominatie aan overhield.

And Baby Makes Three

1949 | Komedie

Verenigde Staten 1949. Komedie van Henry Levin. Met o.a. Robert Young, Barbara Hale, Robert Hutton, Billie Burke en Melville Cooper.

Aanvaardbare komedie, waarin Hale op het punt staat voor de tweede keer te trouwen, maar ontdekt dat zij zwanger is en dat ze echt met Hubby Nr. 1 (Young) getrouwd wil blijven.

The Cheaters

1945 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1945. Drama van Joseph Kane. Met o.a. Joseph Schildkraut, Billie Burke, Eugene Pallette, Ona Munson en Raymond Walburn.

Uitstekende spelers in een amusant verhaal over een snobistische en rijke familie die beschaving bij wordt gebracht door afgewezen acteur die zij voor het kerstdiner hebben uitgenodigd. Ook bekend als THE CASTAWAY.

Swing Out, Sister

1945 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1945. Komedie van Edward Lilley. Met o.a. Rod Cameron, Billie Burke, Frances Raeburn, Arthur Treacher en Jacqueline De Wit.

Een muzikale komedie over een meisje dat geacht wordt klassieke muziek te studeren maar eigenlijk in een Broadway-club rond hangt waar ze een verhouding met de eigenaar aangaat. Het heeft allemaal niet veel om het lijf, zeker niet omdat de ster net een westernserie achter de rug had en zich op de prairie beter thuisvoelde.

Hi Diddle Diddle

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Andrew L. Stone en Andrew Stone. Met o.a. Adolphe Menjou, Martha Scott, Pola Negri, Dennis O'Keefe en Billie Burke.

Een slijmbal-komedie over jonge geliefden en hun buitenissige ouders die vervalsers zijn. Een van de laatste films van Negri. Ook bekend als DIAMONDS AND CRIME.

They All Kissed the Bride

1942 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Joan Crawford, Melvyn Douglas, Roland Young, Billie Burke en Allen Jenkins.

Goede acteurs en actrices in een aardige film over een man die opgepakt wordt omdat hij de bruid op haar trouwdag een kus gaf.

The Man Who Came to Dinner

1942 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Drama van William Keighley. Met o.a. Monty Woolley, Bette Davis, Ann Sheridan, Billie Burke en Richard Travis.

De pompeuze auteur Alexander Woolcott (Woolley) breekt zijn heup en is gedwongen de winter door te brengen bij het gezin van Burke, dat stapelgek wordt van de diverse maffe vrienden die bij hen langskomen. Een ondankbare rol voor Davis, maar de sexy Sheridan is in topvorm. Losjes gebaseerd op het toneelstuk van George S. Kaufman-Moss Hart door Julius J. Epstein en Philip G. Epstein bewerkt, met parodieën onder andere op Noel Coward en Harpo Marx. Camerawerk van Tony Gaudio.

In This Our Life

1942 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1942. Drama van John Huston. Met o.a. Bette Davis, Olivia de Havilland, George Brent, Dennis Morgan en Charles Coburn.

Een fraai drama over een welgestelde, neurotische familie met de labiele, verwende Davis die iederen, die haar d`r zin niet wil geven in het verderf stort. Ze palmt de man van haar zusje in (De Havilland) en ruïneert daardoor diens huwelijk. Als ze een auto-ongeluk veroorzaakt, weet ze de schuld op de zoon van de kokkin af te schuiven, maar ten slotte komt ze zelf klem te zitten en ze heeft het bij iedereen zo verknald dat ook haar eigen leven kapot is. Davis bereikt ongekende, duizelingwekkende hoogten. Naar Ellen Glasgows roman. Walter Huston heeft een gastrol in een scène als barkeeper. Wordt ook in een met de computer ingekleurde versie vertoond.

Girl Trouble

1942 | Romantiek

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Harold Schuster. Met o.a. Don Ameche, Joan Bennett, Billie Burke, Frank Craven en Vivian Blaine.

Aardige zoetigheid. Ameche en Bennett voeren zowel zakelijke als amoureuze betrekkingen. Goed spel van het ervaren warhoofd Burke.

Topper Returns

1941 | Komedie, Mysterie, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1941. Komedie van Roy Del Ruth. Met o.a. Roland Young, Carole Landis, Billie Burke, Dennis O'Keefe en Patsy Kelly.

Nijvere bankdirekteur Topper (Young) neemt een paar liftsters (Landis en haar vriendin) mee, die door autopech gestrand waren. Hij zet ze bij kasteel Carrington af. In de nacht wordt er een moordaanslag gepleegd op Blondell - kennelijk de verkeerde, want de dader had het voorzien op Landis, erfgename van slot Carrington. Landis zweeft tussen leven en dood en als onzichtbare geest spoedt ze zich naar Young om hem hulp te vragen bij de ontmaskering van haar moordenaar. De gevolgen zijn komisch: op het spookslot zijn talloze valse deuren, schuifwanden en geheime gangen. Burke, Toppers vrouw, raakt verward en trommelt de politie op, maar Young en zijn geestige metgezellin Blondell klaren het zaakje. Pittige dialogen, prima grappen en dolkomische situaties. Derde en laatste TOPPER-film.

The Wild Man of Borneo

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Robert B. Sinclair en Robert Sinclair. Met o.a. Frank Morgan, Mary Howard, Billie Burke, Donald Meek en Marjorie Main.

Goede spelers in een zwakke kermisklucht. Morgan is vermomd als de figuur uit de titel in één van zijn minst gedenkwaardige rollen.

One night in Lisbon

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Edward H. Griffith. Met o.a. Fred MacMurray, Madeleine Carroll, Patricia Morison, Billie Burke en John Loder.

Een rustig voortkabbelende, dwaze komedie waarin de verrukkelijke Carroll verliefd raakt op piloot MacMurray, ondanks de tussenkomst van zijn ex (Morison).

The Ghost Comes Home

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Wilhelm Thiele. Met o.a. Frank Morgan, Billie Burke, Ann Rutherford, John Shelton en Reginald Owen.

Morgan, van wie men dacht dat hij dood was, keert terug naar zijn gezin, dat het heel goed kon redden zonder hem. De acteurs doen hun best met het materiaal van middelmatig allooi.

The Captain Is a Lady

1940 | Komedie

Verenigde Staten 1940. Komedie van Robert B. Sinclair en Robert Sinclair. Met o.a. Charles Coburn, Beulah Bondi, Virginia Grey, Helen Broderick en Billie Burke.

Nogal magere, lichtvoetige komedie, waarin Coburn zich als vrouw voordoet om eigen vrouw Bondi te vergezellen naar een tehuis voor oude dames.

Irene

1940 | Romantiek, Komedie, Musical

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Herbert Wilcox. Met o.a. Anna Neagle, Ray Milland, Roland Young, Alan Marshal en May Robson.

Neagle is een alledaags winkelmeisje in New York, maar een speling van het lot zal haar leven veranderen. Als een moderne Assepoester komt ze terecht in de hogere kringen, en Milland is maar één van de vele romantische prinsen die haar in het mondaine Long Island begeren. Ouderwetse, sprookjesachtige musical, met Neagle in een voor haar doen ongewone rol. Ondanks haar weinig sensationele zang- en danstalent blijft ze overeind als actrice. De songs van Harry Tierney en Joseph McCarthy zijn bovendien allesbehalve onvergetelijk. Eén ervan, Alice Blue Gown, werd in kleur gefilmd. De Broadway-show van James H. Montgomery, die werd bewerkt door Alice Duer Miller, was in 1926 al verfilmd met Colleen Moore en werd door produktiehuis R.K.O. aangekocht als vehikel voor Fred Astaire en Ginger Rogers, die echter weigerden. Fotografie van Russell Metty.

Dulcy

1940 | Komedie

Verenigde Staten 1940. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Ann Sothern, Ian Hunter, Roland Young, Reginald Gardiner en Billie Burke.

Nogal slechte komedie over een Chinese wees die helpt de problemen op te lossen in het pleeggezin, waarin hij terechtkomt. Goede rolbezetting, maar de acteurs kregen inferieur materiaal.

Topper Takes a Trip

1939 | Komedie, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1939. Komedie van Norman Z. McLeod. Met o.a. Cary Grant, Constance Bennett, Roland Young, Billie Burke en Alan Mowbray.

Het jonge miljonairs-echtpaar Grant en Bennett komt om bij een auto-ongeluk. De voorwaarde om naar het paradijs te mogen, is de verrichting van een goede daad. Bennetts geest richt zich op de nijvere, maar zure bankdirecteur Young met de bedoeling hem gelukkig te maken, maar zij brengt Youngs privéleven echter door de war zodat zijn echtgenote Burke echtscheiding aanvraagt. In de finale, die in Franse casino's aan de Rivièra speelt, komt alles weer goed. Grant doet slechts mee in een flashback, maar dit vervolg op TOPPER is bijna even geestig. Een sprankelende productie uit de Hal Roach-stal, die o.a. naam maakte met de Laurel en Hardy-films. Er is ook een met de computer ingekleurde versie die soms op de tv wordt vertoond. Er volgden nog TOPPER RETURNS en een herverfilming voor de tv in 1979.

The Wizard of Oz

1939 | Musical, Familiefilm, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1939. Musical van Victor Fleming, King Vidor en Mervyn LeRoy. Met o.a. Judy Garland, Frank Morgan, Ray Bolger, Bert Lahr en Jack Haley.

Dé Wizard of Oz met Judy Garland als de enige echte Dorothy die met haar hondje Toto door een tornado wordt meegenomen naar de betoverde wereld van Oz. Alwaar ze op de Yellow Brick Road, op weg naar de tovenaar die haar misschien thuis kan brengen, gezelschap krijgt van Scarecrow, Tin Man en Cowardly Lion. The Wizard of Oz behoort nog steeds tot de meest succesvolle live-action kinderfantasieën ooit in Hollywood bedacht. Victor Fleming kon The Wizard of Oz niet afmaken, omdat hij de regie van Gone with the Wind kreeg aangeboden. King Vidor voltooide de film en draaide onder andere het befaamde 'Over the rainbow'-nummer.

Remember?

1939 | Romantiek, Thriller

Verenigde Staten 1939. Romantiek van Norman Z. McLeod. Met o.a. Robert Taylor, Greer Garson, Lew Ayres, Billie Burke en Reginald Owen.

Ongeloofwaardig vertelsel van een man die de aanstaande bruid van zijn vriend het hof maakt: aardig, maar verward.

Laurel & Hardy: Zenobia

1939 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1939. Komedie van Gordon Douglas. Met o.a. Oliver Hardy, Harry Langdon, Billie Burke, Alice Brady en James Ellison.

Omstreeks 1870 wordt in Missouri plattelandsdokter Hardy door kwakzalver prof. Langdon gevraagd om een vreemde pati[KA3]ent te verzorgen: een olifant die luistert naar de naam Zenobia. Eens genezen kan het dier geen afscheid nemen van zijn redder en hij volgt hem overal, wat voor de dokter niet altijd aangenaam is. Hardy, voor [KA1]e[KA1]en keer zonder vaste partner Laurel, maar gekoppeld aan Langdon, speelt zijn rol met meer ernst dan normaal, wat wel even wennen is. De opening van de film is in onvervalste GONE WITH THE WIND-stijl. Interessant maar minder geslaagd en nu zeker verouderd. Corey Ford schreef het scenario naar een bewerking van het toneelstuk [KL]Zenobia`s Infidelity[KLE] van H.C. Bunner door Walter De Leon en Arnold Belgard. Karl Struss stond achter de camera. Ook uitgebracht als IT`S SPRING AGAIN. Op video beschikbaar (en op tv te zien) als ingekleurde versie.

Eternally Yours

1939 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Loretta Young, David Niven, Hugh Herbert, C. Aubrey Smith en Billie Burke.

Young en Niven zijn een pas getrouwd stel. Ze trekken de wereld rond met hun goochelshow, maar Young voelt zich niet thuis in het circuswereldje. Bovendien vindt ze dat manlief meer aandacht heeft voor zijn trucs dan voor haar. Romantische komedie die sterk verouderd overkomt ook al geniet hij het voordeel van een fantastische cast. Het scenario van Gene Towne en Graham Baker gebruikt amper het grote talent van de hoofdpersonages, maar geeft de bijrolspelers wel de kans hun talenten te tonen. Fotografie is van Merritt Gerstad. Componist Werner Janssen kreeg een Oscarnominatie voor zijn score. Bestaat ook in een door de computer ingekleurde versie.

The Young in Heart

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Richard Wallace. Met o.a. Janet Gaynor, Paulette Goddard, Roland Young, Billie Burke en Minnie Dupree.

Een frisse komedie over een dwaze familie van oplichters die het rechte pad opzoeken onder invloed van de nietsvermoedende Dupree.

Merrily We Live

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Norman Z. McLeod. Met o.a. Constance Bennett, Brian Aherne, Alan Mowbray, Billie Burke en Bonita Granville.

Het is allemaal al eerder vertoond, maar verstrooide Burke die beminnelijke Aherne in dienst neemt als butler en verwende Bennett temt is nog steeds pakkend plezier.

Everybody Sing

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van Edwin L. Marin. Met o.a. Allan Jones, Judy Garland, Fanny Brice, Reginald Owen en Billie Burke.

Schelle musical met een stom verhaal en songs die je meteen weer kunt vergeten. Goede acteurs, die echter moeten knokken met het zwakke materiaal over een krankzinnige familie die betrokken raakt bij het opzetten van een show. Na de luide finale kun je een vervolg verwachten met de titel: EVERYBODY SHUT UP. Of iedereen nú zijn mond wil houden. Scenario van Florence Ryerson en Edgar Allen Woolf. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

Topper

1937 | Komedie, Mysterie, Fantasy

Verenigde Staten 1937. Komedie van Norman Z. McLeod. Met o.a. Constance Bennett, Cary Grant, Roland Young, Billie Burke en Alan Mowbray.

Een verrukkelijke klucht met Grant en Bennett als geesten die het leven van de verlegen Young verzuren. Een schitterende bezetting in een bewerking van de roman van Thorne Smith. Scenario van Eric Hatch, Jack Jevne en Eddie Moran. Twee vervolgen, een tv-serie en later een herverfilming. Wordt ook op de tv vertoond als met behulp van de computer ingekleurde versie.

The Bride Wore Red

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Dorothy Arzner. Met o.a. Joan Crawford, Franchot Tone, Robert Young, Billie Burke en Reginald Owen.

Meer modeshow dan gegeven in dit typisch Crawford- glitterdrama over een meisje dat haar weg naar boven op de maatschappelijke ladder zoekt. Het scenario is van Tess Slesinger en Bradbury Foote naar het toneelstuk The Girl From Trieste van Ferenc Molnar. Het camerawerk is van George Folsey.

Parnell

1937 | Biografie

Verenigde Staten 1937. Biografie van John M. Stahl. Met o.a. Clark Galiver, Edmund Gwenn, Alan Marshal, Donald Crisp en Billie Burke.

De biografie van de populaire en machtige Iers-nationalistische leider wiens carrière werd geruïneerd doordat zijn overspelige verhouding met Kitty O'Shea aan het daglicht werd gebracht. Een film die zich moeizaam voortsleept en niet de geweldige mogelijkheden benut die het verhaal biedt; hij werd in 1937 een flop, en dat was zeker terecht.

Navy Blue and Gold

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Robert Young, James Stewart, Tom Brown, Florence Rice en Billie Burke.

Een enigszins afgezaagde maar toch onderhoudende geschiedenis over drie vrienden (één rijk en naïef, één cynisch aangelegd en één mysterieus met een 'verleden') die hun geluk in Annapolis gaan beproeven. De rugby-climax is leuk.

Piccadilly Jim

1936 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Komedie van Robert Z. Leonard en Robert Leonard. Met o.a. Robert Montgomery, Madge Evans, Frank Morgan, Eric Blore en Billie Burke.

Goede lichte komediespelers in een P.G. Wodehouse-verhaal over romantische beslommeringen van vader en zoon. De film stelt tenslotte teleur door al te grote lengte. Het scenario is van Charles Brackett en Edwin Knopf naar de roman Piccadilly Jim. Het camerawerk is van Joseph Ruttenberg.

Craig's Wife

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van Dorothy Arzner. Met o.a. Rosalind Russell, John Boles, Billie Burke, Jane Darwell en Dorothy Wilson.

Russell scoorde met deze film haar eerste grote succes als vrouw - met - de - broek - aan die zich meer gelegen laat liggen aan materiële zaken dan aan haar echtgenoot. Gebaseerd op een toneelstuk van George Kelly. Opnieuw gefilmd onder de titel: HARRIET CRAIG.

Splendor

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Miriam Hopkins, Joel McCrea, Paul Cavanagh, Helen Westley en Billie Burke.

Een bekend gegeven: McCrea's familie is ondersteboven als McCrea van het arme meisje Hopkins houdt inplaats van een jongedame uit betere kringen. Gebaseerd op een verhaal van Rachel Crothers.

Society Doctor

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van George B. Seitz en George Seitz. Met o.a. Chester Morris, Robert Taylor, Virginia Bruce, Billie Burke en Raymond Walburn.

Doktersfilm in optima forma. De briljante jonge ziekenhuisarts Bill Morgan (Morris) redt het leven van miljonairszoon Frank Snowden (Henry) door hem bij een acute blindedarmontsteking onmiddellijk te opereren. Hij haalt zich daarbij het odium op de hals van society-arts Dr. Harvey (Kolker), die hierdoor een lucratieve pati[KA3]ent heeft verloren. Harvey bekokstooft Morgans ontslag uit het ziekenhuis bij chefarts Dr. Waverly (Walburn). Hij kan zijn irrationele beslissing zonder kritiek van de collega`s nemen, omdat zij afgunstig zijn op de vaardigheden van Bill Morgan. Zonder werk kan Bill de knappe verpleegster Madge (Bruce) niet ten huwelijk vragen. Dan komt zijn pati[KA3]ente, de steenrijke Mrs. Crane (Burke) te hulp, zij heeft een ingebeelde ziekte: ze biedt Bill aan om een priv[KA1]e-kliniek te financieren. Ze doet dit niet uit naastenliefde: zij wil dag en nacht over een priv[KA1]e-arts en dito verpleging beschikken voor al haar vermeende kwalen. Terwijl Madge zich z[KA1]o de toekomst niet had voorgesteld, wordt Bill aangeschoten door een gangster. Hij begeeft zich naar het ziekenhuis van Dr. Waverly en vraagt de onervaren Dr. Tommy `Sprout` Ellis (Taylor) hem plaatselijk te verdoven en hem onder zijn aanwijzingen (in de spiegel) te opereren. Hoewel het voorspelbare verhaal een superdraak is, verloopt de film in een lekker vlot tempo, zodat hij per saldo nog steeds behoorlijk amusement bevat. Misschien ook nog interessant vanwege Taylor, toen een opkomende ster, die zou gaan schitteren in de klassiekers QUO VADIS (1951) van Mervyn LeRoy en IVANHOE (1952) van Richard Thorpe. Het scenario is van Michael Fessier en Samuel Marx naar de roman The Harbor van Theodore Reeves. Het camerawerk is van Lester White. GB-titel AFTER EIGHT HOURS.

She Couldn't Take It

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. George Raft, Joan Bennett, Billie Burke, Walter Connolly en Lloyd Nolan.

Een vlotte komedie over de illegale drankstoker Raft en zijn celgenoot Connolly (gepakt wegens belastingontduiking). Als ze ontslagen worden stelt Connolly Raft aan als zijn beheerder, hetgeen de jaloezie wekt van zijn wilde dochter Bennett.

Doubting Thomas

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van David Butler. Met o.a. Will Rogers, Billie Burke, Alison Skipworth, Sterling Holloway en Andrew Tombes.

Rogers is op zijn best als man uit de provincie, die als zijn toneelminnende vrouw bij een toneelgezelschap gaat, met de meest excentrieke en pompeuze figuren te maken krijgt. Vaak geestige bewerking van het toneelstuk THE TORCH BEARERS van George Kelly. Alison Skipworth blinkt uit als regisseur van het stuk.

Becky Sharp

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Rouben Mamoulian. Met o.a. Miriam Hopkins, Frances Dee, Billie Burke, Alison Skipworth en Nigel Bruce.

Hopkins is de egocentrische jonge vrouw uit de titel die ten koste van alles en vooral anderen, inclusief haar echtgenoot de maatschappelijke ladder wil beklimmen. Ook haar eigen trots moet het veld ruimen. Een onderhoudend en geestig kostuumstuk naar Thackeray's beroemde roman Vanity Fair. Deze film is ook van historisch belang, omdat het de eerste kleurenfilm is volgens het Technicolor-procédé. Een lange tijd vertoonde men op de tv uitsluitend een ZW-versie van 67m, maar in 1985 is met de negatieven uit het archief een herstelde kleurenversie vervaardigd. Hoedt u voor een kleuren-versie die lang ervoor circuleerde en gemaakt was volgens het inferieure Cinecolor- procédé. In 1923 en 1932 al eerder verfilmd onder de titel VANITY FAIR.

After Office Hours

1935 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Robert Z. Leonard. Met o.a. Constance Bennett, Clark Gable, Stuart Erwin, Billie Burke en Harvey Stephens.

Sharon Norwood (Bennett) die goed is ingeburgerd in hogere kringen, wordt verslaggeefster bij de krant van hoofdredacteur Jim Branch (Gable). Zij bewijst haar waarde als Jim het doen en laten van de louche, mondaine Tommy Bannister (Stephens) probeert te onderzoeken. Een onbeduidende film. Herman J. Mankiewicz bewerkte een verhaal van Laurence Stallings en Dale Van Every tot scenario. Camerawerk van Charles Rosher.

We're Rich Again

1934 | Komedie

Verenigde Staten 1934. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Edna May Oliver, Billie Burke, Reginald Denny, Joan Marsh en Buster Crabbe.

Een screwball comedy met Mitchell als een miljonair die zijn vermogen is kwijtgeraakt, Burke zijn verwende vrouw, Marsh zijn dochter en Denny zijn toekomstige schoonzoon die de familie uit de zorgen wil halen. Oliver is leuk als de sportieve grootmoeder. Gebaseerd op het toneelstuk van Alden Marsh.

Forsaking All Others

1934 | Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1934. Romantiek van W.S. Van Dyke. Met o.a. Clark Gable, Joan Crawford, Robert Montgomery, Charles Butterworth en Billie Burke.

Op de dag van haar huwelijk wordt Crawford in de steek gelaten door Montgomery. Samen met Gable, die echt van haar houdt, maar wiens liefde ze nooit opgemerkt heeft, gaat ze op zoek naar haar verloofde. Een lichte, romantische komedie die op gang gehouden wordt door de acteurs, met als extraatjes de geestige Butterworth en Russell. Komt nu erg verouderd over. Zorgeloos amusement, geschreven door Joseph L. Mankiewicz, naar het toneelstuk van Edward Barry Roberts en Frank Morgan Cavett, dat op Broadway opgevoerd werd met Tallulah Bankhead in de hoofdrol. Verantwoordelijken voor de fotografie waren Gregg Toland en George Folsey.

Finishing School

1934 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Drama van Wanda Tuchock en George Nicholls jr. Met o.a. Frances Dee, Bruce Cabot, Ginger Rogers, Beulah Bondi en Billie Burke.

Een interessante kijk op een exclusieve meisjeskostschool, waar huichelarij natuurlijk hoogtij viert. De rijke Dee wordt verliefd op iemand, die intern verbonden is aan het ziekenhuis.

Only Yesterday

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van John M. Stahl. Met o.a. Margaret Sullavan, John Boles, Billie Burke, Reginald Denny en Edna May Oliver.

Hoewel Boles nauwelijks te harden is, is het acteerwerk van Sullavan, die met deze film haar debuut maakte, nog steeds sprankelend genoeg om het verhaal te dragen. Het is het relaas, in flashback, van een ongetrouwde moeder en het omspant de periode tussen het eind van WO I en de depressie van de jaren dertig. De openingsscènes, die het effect schilderen van de beurskrach op een stelletje feestvierende geldverbrassers, zijn zo sterk dat ze de rest van de film een beetje overschaduwen. Het scenario is van William Hurlbut, Arthur Richman en George O'Neil.

Dinner at Eight

1933 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1933. Drama van George Cukor. Met o.a. Billie Burke, Lionel Barrymore, Wallace Beery, John Barrymore en Marie Dressler.

Terwijl na de Beurskrach het scheepsbedrijf van echtgenoot Oliver (Barrymore) richting het faillissement koerst is de New Yorkse socialite Millicent (Burke) manisch bezig met de tafelschikking van haar prestigieuze dinner party. En zoals in het theaterstuk van George S. Kaufman waarop deze sublieme David O. Selznick-productie is gebaseerd houdt het decorum van de elitegasten een stroom aan drama in toom. Voor hoe lang, is de vraag. Valkuildialogen, oogstrelende Art Déco-sets en -garderobe en een droombezetting (Jean Harlow, Wallace Beery, John Barrymore) geregisseerd door meester Cukor: een Hollywoodparel, dit etentje.

Christopher Strong

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Dorothy Arzner. Met o.a. Katharine Hepburn, Colin Clive, Billie Burke, Helen Chandler en Jack LaRue.

Hepburn als een vrouwelijke piloot die verliefd is op de getrouwde Clive. Gedateerde film wekt nieuwsgierigheid naar het optreden van de ster als koppige, individualistische vrouw.

A Bill of Divorcement

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van George Cukor. Met o.a. John Barrymore, Katharine Hepburn, Billie Burke, David Manners en Henry Stephenson.

Barrymore zit al jaren in een psychiatrische inrichting. Hij loopt weg, uitgerekend op de dag dat zijn vrouw scheiding aanvraagt. Thuis wacht de confrontatie met dochter Hepburn, die hij nog nooit heeft gezien. Zij is ervan overtuigd dat zijn krankzinnigheid erfelijk is en dat ze zelf dus maar beter kinderloos kan blijven. Schitterend gespeeld maar erg verouderd melodrama, dat enkel dankzij de schitterende prestaties van Barrymore en de debuterende Hepburn geloofwaardig blijft. Howard Eastabrook en Harry Wagstaff Gribble bewerkten het toneelstuk van Clemence Dane, dat Denison Clift al in 1922 verfilmde als A BILL FOR DIVORCEMENT, met Constance Binney en Malcolm Keen, en waarvan John Farrow in 1940 een remake zou maken. Sid Hickox deed de camera. De oorspronkelijke speelduur was 75m.

Gloria's Romance

1916 | Drama

Verenigde Staten 1916. Drama van Walter Edwin. Met o.a. Billie Burke, David Powell, Frank McGlynn, Henry Kolker en William Roselle.

Serial in twintig hoofdstukken. Burke was de echtgenote van de grote impressario Florenz Ziegfeld, en dus was niets te duur. Zij debuteerde in 1916 in de film PEGGY en belandde daarna in deze serial.Er werd met geld gesmeten, de serial werd in Florida op lokatie opgenomen. De heer en mevrouw Rupert Hughes schreven het scenario en er waren twee cameramannen aanwezig: Jugo Johnson en Sid Hickox. Het publiek zag de serial niet zitten - maar geld speelde geen rol.