Marie Bell: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Chantons sous l'Occupation

1976 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1976. Oorlogsfilm van André Halimi. Met o.a. Maurice Bardêche, Michel Audiard, André Pousse, Arno Brecker en Jean-Louis Bory.

Een satire op het gedrag van de leden van de Parijse incrowd, die zich tijdens de Duitse bezetting min of meer aanpast. Een amusante en curieuze film die echter aan de oppervlakte blijft steken. In bijna negendig minuten trekt een (te) groot aantal beroemdheden of wat daarvoor door moet gaan voorbij. Wie kent bijvoorbeeld Michel Gyarmathy?

Les Volets clos

1972 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1972. Komedie van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Marie Bell, Jacques Charrier, Cathérine Rouvel, Suzanne Flon en Ginette Leclerc.

Een jonge zeeman duikt als deserteur voorlopig onder in Bretons havenbordeel, in werkelijkheid een smoes om gratis en langdurig van hun gastvrijheid te profiteren. Brialy geeft een reeks oude actrices come-back rollen, maar de potsierlijke make- up en kleding doen de film eruit zien als een travestietenshow in plaats van een nostalgische sfeertekening à la Max Ophüls.

Phèdre

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Pierre Jourdan. Met o.a. Marie Bell, Jacques Dacqmine, Jean Chevrier, Claude Giraud en Tania Torrens.

Phedra, verliefd op haar stiefzoon die haar afwijst, beschuldigt hem van incestueuze bedoelingen. Zijn vader vervloekt hem en stuurt hem weg. Ten slotte pleegt Phedra zelfmoord. Naar het stuk van Jean Racine is dit zuiver verfilmd toneel waarbij zowel tekst als situaties behouden zijn.

Hotel Paradiso

1966 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1966. Komedie van Peter Glenville. Met o.a. Alec Guiness, Gina Lollobrigida, Robert Morley, Akim Tamiroff en Peggy Mount.

Een pretentieuze klucht, slechts bij vlagen grappig. De zachtmoedige Guinness probeert van alles om zijn rendez-vous met zijn weelderige buurvrouw Gina voort te zetten, maar steeds komt er iets tussen. Het scenario is van regisseur Glenville en Jean- Claude Carrière naar een blijspel van Georges Feydeau. Het camerawerk is van Henri Decae.

Vaghe stelle dell'Orsa...

1965 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1965. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Claudia Cardinale, Jean Sorel, Michael Craig, Marie Bell en Renzo Ricci.

Een met een Amerikaan getrouwde jodin keert terug in haar ouderlijk huis, waar ze haar jongere broer probeert aan te zetten tot wraak op hun moeder, die ze ervan verdenkt hun in een concentratiekamp gestorven vader met haar tweede echtgenoot verraden te hebben. De wilszwakke jongen kan zich niet aan haar overheersing onttrekken, maar pleegt zelfmoord na een beschuldiging van incestueuze verlangens. Deze moderne variant op Electra kreeg een sfeervolle en uiterst dramatische filmvorm van Visconti. Hoewel Cardinale niet tegen de rol is opgewassen, kreeg ze wel een zinnelijke en onverzettelijke uitstraling om het tragisch personage lading te geven.

La Bonne soupe

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Annie Girardot, Marie Bell, Gérard Blain, Bernard Blier en Jean-Claude Brialy.

Weesmeisje gebruikt fysieke charmes om maatschappelijk comfort te veroveren, maar omdat ze het lonken niet kan laten loopt het steeds weer mis. Als oude dame aan de C[KA4]ote d`Azur weet ze alsnog Amerikaanse miljonair in te palmen. Venijnige komedie van F[KA1]elicien Marceau kreeg van collega-toneelschrijver Thomas fantasieloze en platte filmvorm waarin in hoog tempo reeks bekende acteurs eerst bij Girardot en vervolgens bij Bell (als haar bejaarde versie) in bed belandt.

Le Colonel Chabert

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van René Le Hénaff. Met o.a. Raimu, Marie Bell, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Fernand Fabre.

Kolonel van wie werd verondersteld dat hij was gesneuveld, komt hersteld van geheugenverlies, als invalide terug bij zijn echtgenote die inmiddels hertrouwd is en ook geen afstand wil doen van zijn bezit. Ze probeert hem krankzinnig te laten verklaren. Film naar de roman van Balzac benadrukt de melodramatische elementen, maar heeft een knappe hoofdrol van Raimu.

La Charrette fantôme

1939 | Drama, Horror

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Fresnay, Louis Jouvet, Marie Bell, Micheline Francey en Valentine Tessier.

Een zwerver heeft zich met kameraden bedronken op het kerkhof en wordt tijdens een gevecht gedood. Een koets stopt bij hem om zijn ziel op te halen. De roman van Selma Lagerlöf - naar Scandinavische legenden - kreeg een stijl- en sfeervolle verfilming.

La Glu

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Choux. Met o.a. Marie Bell, Marcelle Géniat, Gilbert Gil, Jacques Baumer en André Lefaur.

Bewerking van een toneelstuk van de Belgische dramaturg Fernand Crommelynck, minder bekend dan LE COCU MAGNIFIQUE en ook stukken slechter. Gewoon gefilmd toneel, alhoewel er voortreffelijk geacteerd wordt door met name Bell en Géniat.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

La Garçonne

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Marie Bell, Henri Rollan, Jaque Catelain, Maurice Escande en Suzy Solidor.

Bewerking van de roman van Victor Margueritte, die toen hij gepubliceerd werd een schandaal ontketende. Dat moet zich echter vooral afgespeeld hebben vóór de film in roulatie ging, want deze afgezwakte versie stelt weinig voor. Mondain melodrama met grote namen en veel kabaal om niets.

Le grand jeu

1933 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1933. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Marie Bell, Pierre Richard-Willm, Françoise Rosay, Charles Vanel en Camille Bert.

Een advocaat raakt vanwege een vrouw in een schandaal verwikkeld, en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij een prostituée die sprekend op zijn ex-geliefde lijkt en hij vermoordt diens belager. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair. De tekening van het koloniale milieu en de sterke regie van Feyder tillen het melodrama boven zichzelf uit. Werd twintig jaar later opnieuw gefilmd. Scenario van de regisseur en Charles Spaak. Het camerawerk is van Harry Stradling en Maurice Forster.