Georg John: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Sprung in den Abgrund

1932 | Avonturenfilm

Duitsland 1932. Avonturenfilm van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Elga Brink, Camilla Spira, Hilde Hildebrand en Anton Pointner.

Weer een film met Harry Piel, in zijn tijd zeer geliefd om zijn sensatiefilms. Deze keer speelt hij een verzekeringsagent die in de Alpen bedriegers op het spoor probeert te komen. Halsbrekende toeren bij het bergbeklimmen, achtervolgingen in sneeuw en ijs - en ook het onderwerp liefde komt niets tekort. Zoals alle films van Piel is ook deze voor de moderne kijker sterk verouderd. Leuk, maar we zijn toch een ander soort spanning gewend. Dat was destijds anders: elke film van Piel, die zijn stunts zelf uitvoerde, was een kassucces. Ook bekend als SPUREN IM SCHNEE.

M - eine Stadt sucht einen Mörder

1931 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 1931. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Otto Wernicke, Theo Lingen en Gerhard Bienert.

Lang laat de personages in zijn 'serial killer' film er bijna allemaal gedeformeerd uitzien. De kop van kindermoordenaar Hans Beckert (Lorre) komt er nog redelijk vanaf vergeleken bij de tronies van de Düsseldorfse onderwereldfiguren en de politie, tussen wie door montage en verhaal weinig verschil te bemerken is. In zijn eerste praatfilm is Lang wijselijk spaarzaam met geluid en dialogen. Hij laat de beelden voor zich spreken en gebruikt een fluitdeuntje naar Griegs 'Peer Gynt' om op een ijzige manier de nabijheid van de slechte Hans Beckert aan te duiden. Een perfect misdaaddrama.

Das Land des Lächelns

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Max Reichmann. Met o.a. Richard Tauber, Mary Losseff, Bruno Kastner, Margit Suchy en Willi Stettner.

De film is een getrouwe weergave van de gelijknamige operette van Lehar, waarin een Chinese prins (Tauber) verliefd wordt op een Europees meisje (Suchy), dat hij tenslotte moet laten gaan. Voorzien van een voorspel, waarin Lehar zelf optreedt als dirigent. Een schoolvoorbeeld van hoe je een operette niet moet verfilmen. De acteurs spelen houterig en de dialogen zijn van een pijnlijke platheid. De toeschouwer hoopt stilletjes dat ze maar weer gauw gaan zingen. Een jaar na de première van de operette liep het storm voor Tauber, vandaag-de-dag heeft deze film hoogstens nog een documentaire waarde.

Atlantic

1929 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1929. Avonturenfilm van Ewald André Dupont. Met o.a. Fritz Kortner, Elsa Wagner, Heinrich Schroth, Willi Forst en Julia Serda.

Als de 'Atlantic' op een ijsberg vaart is er nog drie uur tijd voor iedereen om het vege lijf te redden in het koude water. De film werd naar het toneelstuk 'The Berg' van Ernest Raymond in de Londense Elstree-studio's tegelijk in drie talen opgenomen: Engels, Duits en Frans met wisselende acteurs. De Duitse versie geldt als de beste. De film was ondanks een toneelmatige aanpak een zeer groot kassucces.

Der Letzte Mann

1924 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1924. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Emil Jannings, Georg John, Hans Unterkircher, Maly Delschaft en Emilie Kurz.

De wereld van een oude hotelportier (Jannings) stort ineen wanneer hij zijn uniform - waaraan hij zowel thuis als op zijn werk al zijn prestige ontleende - moet inleveren en naar de toiletten wordt verplaatst. In een oorspronkelijk niet geplande epiloog erft hij dan bij toeval een fortuin en leeft er vervolgens uitbundig naar. Een revolutionaire film door zijn experimenten met een bewegende camera die gebruikt wordt om de subjectieve blik van de hoofdpersoon uit te drukken. Scenario van Carl Mayer. Camerawerk van Karl Freund en Robert Baberske.

Das Wachsfigurenkabinett

1924 | Horror

Duitsland 1924. Horror van Paul Leni en Leo Birinsky. Met o.a. Emil Jannings, Conrad Veidt, Werner Krauss, Wilhelm Dieterle en Olga Belajeff.

In kunstwerk Het Wassenbeeldenkabinet verhaalt een broodschrijver over drie historische personages: de vrouwen minnende kalief van Bagdad Haroen ar-Rashid; vergifbeul Ivan de Verschrikkelijke en tot slot seriemoordenaar Jack the Ripper. Geen betere afleiding toentertijd, in afgestraft Duitsland, dankzij nog altijd indrukwekkende en desoriënterende decorwisselingen van kunstschilder en decorontwerper Paul Leni. De filmmaker nam al snel de benen naar Amerika, net als hoofdrolspeler Conrad Veidt (Ivan). Acteurs Jannings en Krauss (al-Raschid en The Ripper) werden achtereenvolgens nazi’s, bajesklanten en paria’s.

Dr. Mabuse, der Spieler

1922 | Horror, Thriller

Duitsland 1922. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Aude Egede Nissen, Gertrude Welcker, Alfred Abel, Bernhard Goetzke en Paul Richter.

In kunstwerk Het Wassenbeeldenkabinet verhaalt een broodschrijver over drie historische personages: de vrouwen minnende kalief van Bagdad Haroen ar-Rashid; vergifbeul Ivan de Verschrikkelijke en tot slot seriemoordenaar Jack the Ripper. Geen betere afleiding toentertijd, in afgestraft Duitsland, dankzij nog altijd indrukwekkende en desoriënterende decorwisselingen van kunstschilder en decorontwerper Paul Leni. De filmmaker nam al snel de benen naar Amerika, net als hoofdrolspeler Conrad Veidt (Ivan). Acteurs Jannings en Krauss (al-Raschid en The Ripper) werden achtereenvolgens nazi’s, bajesklanten en paria’s.

Dr. Mabuse, Inferno des Verbrechens

1922 | Horror, Thriller

Duitsland 1922. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Aude Egede Nissen, Paul Richter, Gertrude Welcker en Alfred Abel.

In kunstwerk Het Wassenbeeldenkabinet verhaalt een broodschrijver over drie historische personages: de vrouwen minnende kalief van Bagdad Haroen ar-Rashid; vergifbeul Ivan de Verschrikkelijke en tot slot seriemoordenaar Jack the Ripper. Geen betere afleiding toentertijd, in afgestraft Duitsland, dankzij nog altijd indrukwekkende en desoriënterende decorwisselingen van kunstschilder en decorontwerper Paul Leni. De filmmaker nam al snel de benen naar Amerika, net als hoofdrolspeler Conrad Veidt (Ivan). Acteurs Jannings en Krauss (al-Raschid en The Ripper) werden achtereenvolgens nazi’s, bajesklanten en paria’s.

Unheimliche Geschichten

1919 | Horror, Zwijgende film

Duitsland 1919. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Anita Berber, Reinhold Schünzel, Conrad Veidt, Hugo Döblin en Paul Morgan.

De eerste Duitse griezelfilm in episoden. Vijf verhalen, prachtige decors en een indrukwekkend gesticulerende rolverdeling. In het eerste verhaal Die Erscheinung van Anselma Heine strijkt een echtpaar neer in een hotel; als de man 's avonds terugkeert, is zijn vrouw verdwenen; iedereen beweert bij hoog en bij laag haar nooit gezien te hebben. In het tweede verhaal Die Hand van Robert Liebmann pokeren twee mannen om een vrouw. De verliezer moet gedood worden door de winnaar, maar de hand van het slachtoffer achtervolgt hem. In de The Black Cat van Edgar Allan Poe doodt een man zijn ontrouwe echtgenote en begraaft haar in de kelder. In The Suicide Club van Robert Louis Stevenson maakt een commissaris van politie kennis met een merkwaardig gezelschap. In het laatste verhaal Der Spuk van Richard Oswald wordt de minnaar vernederd door de spoken, die door een bedrogen echtgenoot zijn opgeroepen. De kijker krijgt de gelegenheid om kennis te maken met het helse trio van de zwijgende Duitse film: het zijn Berber, Veidt en Schünzel. De verhalen vertonen onderling geen echte samenhang, hoewel de rolverdeling grotendeels in de episodes terugkeert. Echt gegriezel valt wel mee, het is eerder allemaal nogal vreemd gedoe. De oorspronkelijke film werd gerestaureerd met de steun van Kirch Media onder supervisie van Matthias Knopp en ZDF/ARTE onder toezicht van Nina Goslar. De muziek van Michael Riessler is op de geluidsband gezet, die door Pierre Charial op het bioscooporgel wordt uitgevoerd. Ook bekend als Eerie Tales, Five Sinister Stories, Tales of Horror, Tales of the Uncanny en Weird Tales.