onbekend: productie.
Er zijn 40 films gevonden.

Oh Happy Day

2004 | Komedie, Drama, Romantiek, Muziek, Familiefilm

Denemarken​/​​Verenigd Koninkrijk 2004. Komedie van Hella Joof. Met o.a. Lotte Andersen, Malik Yoba, Ditte Grȧbøl, Kurt Ravn en Søren Fauli.

Komedie waarin een Amerikaans gospelkoor verzeild raakt op het Deense platteland. Dirigent Moses Jackson neemt een plaatselijk amateuristisch koor onder handen. Gelóven de Denen wel in de Heer? 'Ik denk wel dat er iets is.' De muziek is van Rick Astley, die eind jaren tachtig enkele grote hits scoorde.

4

2004 | Komedie, Drama, Fantasy

Rusland 2004. Komedie van Ilya Khrzhanovsky. Met o.a. Marina Vovchenko, Irina Vovchenko, Svetlana Vovchenko, Sergei Shnurov en Yuri Laguta.

Wervelende debuutfilm van de jonge Rus Ilya Khrzhanovsky, over de chaos na de perestrojka. Hij spot met zaken als realisme en logica.

Inspector Gadget 2

2003 | Mysterie, Misdaad, Familiefilm, Komedie

Verenigde Staten 2003. Mysterie van Alex Zamm. Met o.a. French Stewart, Elaine Hendrix, Caitlin Wachs, Tony Martin en Mark Mitchell.

Wervelende debuutfilm van de jonge Rus Ilya Khrzhanovsky, over de chaos na de perestrojka. Hij spot met zaken als realisme en logica.

Profils paysans : l'approche

2002 | Documentaire, Drama

Frankrijk 2002. Documentaire van Raymond Depardon. Met o.a. Marcel Privat, Raymond Privat, Alain Privat, Marcelle Bresse en Paul Argaud.

Depardon, zelf afkomstig uit een boerengezin in Villefranche sur Sa[KA4]one, filmde op het Massif Central het dagelijkse leven van een aantal keuterboeren. Het resultaat is een realistisch portret van het harde boerenbestaan dat ver verwijderd is van het idyllische beeld dat het grote publiek zou kunnen hebben. Veel landbouwers, veehouders of bezitters van gemengde bedrijven, werken door nadat ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Niet omdat ze het zo leuk vinden, maar omdat landbouwpensioenen in Frankrijk verschrikkelijk laag zijn. Velen zijn gewend om op honk te blijven omdat ze nooit vervanging hebben kunnen vinden. Vakantie is er voor deze categorie nooit bij geweest. Hun kinderen, die meestal een behoorlijke schoolopleiding hebben genoten, piekeren er niet over om slaaf te worden van de landbouwco[KA3]operatie of de boerenleenbank, die hen uitbuit met respectievelijk laag geprijsde afnamecontracten of leningen, die afbetaald moeten worden. Er is dus dikwijls geen opvolging. Bovendien heeft de toegenomen bureaucratie uit Brussel (door de EU-subsidies weliswaar) het leven ingewikkeld gemaakt. Brussel eist een nauwgezet bijhouden van de administratie en controleurs gedragen zich als oppermachtige belastingambtenaren. Wordt een boer weduwnaar, dan is de kans op hertrouwen gering en voor de boerin, die weduwe is geworden, geldt hetzelfde. Jonge ondernemers zijn dun gezaaid en vinden vaak geen levenspartner. Het zijn zwijgzame lieden, die hun spraak hervinden als ze moeten onderhandelen over verkopen van hun vee. Bij het scheiden van de groentemarkt nemen ze liever hun koopwaar mee naar huis dan het voor een appel en een ei aan een huisvrouw te laten. De landbouwingenieurs, die van de hoge scholen komen, zijn goed betaalde managers van de grote landbouwondernemingen, die meer dan tachtig procent van de markt in handen hebben; maar zij zijn nauwelijks het onderwerp van Depardons stemmige, soms grimmige en dan weer aandoenlijke film. Een openbaring voor kijkers die nog nooit hebben nagedacht over het bestaan van kleine agrariërs. Het camerawerk is van regisseur Depardon en Beatrice Mizrahi. 16-to-35mm. Gevolgd in 2005 door PROFILS PAYSAN : LE QUOTIDIEN.

The Diaries of Vaslav Nijinski

2001 | Biografie, Experimenteel

Nederland​/​​Zweden​/​​Duitsland​/​​Australië 2001. Biografie van Paul Cox. Met o.a. Chris Haywood, Vicki Attard, David McAllister, Csara Buday en Michele Buday.

Depardon, zelf afkomstig uit een boerengezin in Villefranche sur Sa[KA4]one, filmde op het Massif Central het dagelijkse leven van een aantal keuterboeren. Het resultaat is een realistisch portret van het harde boerenbestaan dat ver verwijderd is van het idyllische beeld dat het grote publiek zou kunnen hebben. Veel landbouwers, veehouders of bezitters van gemengde bedrijven, werken door nadat ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Niet omdat ze het zo leuk vinden, maar omdat landbouwpensioenen in Frankrijk verschrikkelijk laag zijn. Velen zijn gewend om op honk te blijven omdat ze nooit vervanging hebben kunnen vinden. Vakantie is er voor deze categorie nooit bij geweest. Hun kinderen, die meestal een behoorlijke schoolopleiding hebben genoten, piekeren er niet over om slaaf te worden van de landbouwco[KA3]operatie of de boerenleenbank, die hen uitbuit met respectievelijk laag geprijsde afnamecontracten of leningen, die afbetaald moeten worden. Er is dus dikwijls geen opvolging. Bovendien heeft de toegenomen bureaucratie uit Brussel (door de EU-subsidies weliswaar) het leven ingewikkeld gemaakt. Brussel eist een nauwgezet bijhouden van de administratie en controleurs gedragen zich als oppermachtige belastingambtenaren. Wordt een boer weduwnaar, dan is de kans op hertrouwen gering en voor de boerin, die weduwe is geworden, geldt hetzelfde. Jonge ondernemers zijn dun gezaaid en vinden vaak geen levenspartner. Het zijn zwijgzame lieden, die hun spraak hervinden als ze moeten onderhandelen over verkopen van hun vee. Bij het scheiden van de groentemarkt nemen ze liever hun koopwaar mee naar huis dan het voor een appel en een ei aan een huisvrouw te laten. De landbouwingenieurs, die van de hoge scholen komen, zijn goed betaalde managers van de grote landbouwondernemingen, die meer dan tachtig procent van de markt in handen hebben; maar zij zijn nauwelijks het onderwerp van Depardons stemmige, soms grimmige en dan weer aandoenlijke film. Een openbaring voor kijkers die nog nooit hebben nagedacht over het bestaan van kleine agrariërs. Het camerawerk is van regisseur Depardon en Beatrice Mizrahi. 16-to-35mm. Gevolgd in 2005 door PROFILS PAYSAN : LE QUOTIDIEN.

Route 666

2001 | Actiefilm, Thriller, Horror

Canada​/​​Verenigde Staten 2001. Actiefilm van Bill Wesley en William Wesley. Met o.a. Lori Petty, Steven Williams, L.Q. Jones, Dale Midkiff en Alex McArthur.

Depardon, zelf afkomstig uit een boerengezin in Villefranche sur Sa[KA4]one, filmde op het Massif Central het dagelijkse leven van een aantal keuterboeren. Het resultaat is een realistisch portret van het harde boerenbestaan dat ver verwijderd is van het idyllische beeld dat het grote publiek zou kunnen hebben. Veel landbouwers, veehouders of bezitters van gemengde bedrijven, werken door nadat ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Niet omdat ze het zo leuk vinden, maar omdat landbouwpensioenen in Frankrijk verschrikkelijk laag zijn. Velen zijn gewend om op honk te blijven omdat ze nooit vervanging hebben kunnen vinden. Vakantie is er voor deze categorie nooit bij geweest. Hun kinderen, die meestal een behoorlijke schoolopleiding hebben genoten, piekeren er niet over om slaaf te worden van de landbouwco[KA3]operatie of de boerenleenbank, die hen uitbuit met respectievelijk laag geprijsde afnamecontracten of leningen, die afbetaald moeten worden. Er is dus dikwijls geen opvolging. Bovendien heeft de toegenomen bureaucratie uit Brussel (door de EU-subsidies weliswaar) het leven ingewikkeld gemaakt. Brussel eist een nauwgezet bijhouden van de administratie en controleurs gedragen zich als oppermachtige belastingambtenaren. Wordt een boer weduwnaar, dan is de kans op hertrouwen gering en voor de boerin, die weduwe is geworden, geldt hetzelfde. Jonge ondernemers zijn dun gezaaid en vinden vaak geen levenspartner. Het zijn zwijgzame lieden, die hun spraak hervinden als ze moeten onderhandelen over verkopen van hun vee. Bij het scheiden van de groentemarkt nemen ze liever hun koopwaar mee naar huis dan het voor een appel en een ei aan een huisvrouw te laten. De landbouwingenieurs, die van de hoge scholen komen, zijn goed betaalde managers van de grote landbouwondernemingen, die meer dan tachtig procent van de markt in handen hebben; maar zij zijn nauwelijks het onderwerp van Depardons stemmige, soms grimmige en dan weer aandoenlijke film. Een openbaring voor kijkers die nog nooit hebben nagedacht over het bestaan van kleine agrariërs. Het camerawerk is van regisseur Depardon en Beatrice Mizrahi. 16-to-35mm. Gevolgd in 2005 door PROFILS PAYSAN : LE QUOTIDIEN.

Lagaan: Once Upon a Time in India

2001 | Drama, Romantiek, Komedie, Muziek, Historische film, Sportfilm, Musical, Bollywood

India 2001. Drama van Ashutosh Gowariker. Met o.a. Gracy Singh, Rachel Shelley, Paul Blackthorne, Suhasini Mulay en Kulbushan Kharbanda.

In Lagaan: Once Upon a Time in India bindt een bij elkaar geraapt elftal brekebenen aan het einde van de negentiende eeuw de strijd aan met de superieure Engelse overheerser. De inzet is hoog. Wint het zooitje ongeregeld, dan hoeft de hele provincie drie jaar lang geen belasting (lagaan) te betalen. Verliezen ze echter, dan betalen ze driedubbele lagaan, in een magistraal epos vol liefde, romantiek en jaloezie, eer en wraak, sport en politiek, koloniale geschiedenis, klasseverschillen en (vrijheids-)strijd.

The Wonderful World of Disney: Angels in the Infield

2000 | Komedie, Sportfilm, Fantasy, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Komedie van Robert King. Met o.a. Patrick Warburton, David Alan Grier, Brittney Irvin, Kurt Fuller en Rebecca Jenkins.

In Lagaan: Once Upon a Time in India bindt een bij elkaar geraapt elftal brekebenen aan het einde van de negentiende eeuw de strijd aan met de superieure Engelse overheerser. De inzet is hoog. Wint het zooitje ongeregeld, dan hoeft de hele provincie drie jaar lang geen belasting (lagaan) te betalen. Verliezen ze echter, dan betalen ze driedubbele lagaan, in een magistraal epos vol liefde, romantiek en jaloezie, eer en wraak, sport en politiek, koloniale geschiedenis, klasseverschillen en (vrijheids-)strijd.

The Color of Friendship

2000 | Familiefilm

Verenigde Staten 2000. Familiefilm van Kevin Hooks. Met o.a. Carl Lumbly, Penny Johnson, Lindsay Haun, Shadia Simmons en Ahmad Stoner.

In Lagaan: Once Upon a Time in India bindt een bij elkaar geraapt elftal brekebenen aan het einde van de negentiende eeuw de strijd aan met de superieure Engelse overheerser. De inzet is hoog. Wint het zooitje ongeregeld, dan hoeft de hele provincie drie jaar lang geen belasting (lagaan) te betalen. Verliezen ze echter, dan betalen ze driedubbele lagaan, in een magistraal epos vol liefde, romantiek en jaloezie, eer en wraak, sport en politiek, koloniale geschiedenis, klasseverschillen en (vrijheids-)strijd.

Stand-by

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Roch Stéphanik. Met o.a. Dominique Blanc, Roschdy Zem, Patrick Catalifo, Jean-Luc Bideau en Georges Corraface.

Vergeet Spielbergs The Terminal, dit eerder gedraaide regiedebuut met soortgelijk verhaal is veruit superieur. Dweperige Hélène wordt door haar echtgenoot, verstikt in het huwelijk, kort voor hun emigratie naar Buenos Aires op Orly achtergelaten. Daar blijft ze, in de illusie van zijn terugkeer, en overleeft als prostituee. Hélène is, om Heinlein te citeren, a stranger in a strange land en Blanc draagt de film in een uitputtende paraderol die haar een vierde César bracht. Meester-cameraman Tetsuo Nagata verzorgde de subliem belichte CinemaScope-fotografie: de Parijse luchthaven oogt als Nergenshuizen.

I Dreamed of Africa

2000 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 2000. Drama van Hugh Hudson. Met o.a. Kim Basinger, Vincent Perez, Liam Aiken, Garrett Strommen en Eva Marie Saint.

De affiche met een innig omstrengeld romantisch paar in de ondergaande Afrikaanse zon doet onmiddellijk aan Out of Africa denken. Maar afgezien van de fotografie heeft I Dreamed of Africa weinig met de fameuze voorganger te maken. Het verhaal - over een gescheiden Italiaanse die met haar kersverse man en haar toen zevenjarige kind naar Afrika verkast - maakt onlogische sprongen en stevent voorspelbaar af op een hoop ellende. Met de acteerprestaties zit het ook al niet mee. De knappe Basinger doet vergeefs haar best om op Meryl Streep te lijken, terwijl de prettig ogende Perez soms wordt weggespeeld door Garrett Strommen, die de rol van de (inmiddels zeventienjarige) zoon voor zijn rekening neemt. Maurice Jarre schreef de muziek.

Comme un aimant

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Kamel Saleh en Akhenaton. Met o.a. Kamel Saleh, Houari Djerir, Brahim Aimad, Sofiane Madjid Mammeri en Kamel Ferrat.

De affiche met een innig omstrengeld romantisch paar in de ondergaande Afrikaanse zon doet onmiddellijk aan Out of Africa denken. Maar afgezien van de fotografie heeft I Dreamed of Africa weinig met de fameuze voorganger te maken. Het verhaal - over een gescheiden Italiaanse die met haar kersverse man en haar toen zevenjarige kind naar Afrika verkast - maakt onlogische sprongen en stevent voorspelbaar af op een hoop ellende. Met de acteerprestaties zit het ook al niet mee. De knappe Basinger doet vergeefs haar best om op Meryl Streep te lijken, terwijl de prettig ogende Perez soms wordt weggespeeld door Garrett Strommen, die de rol van de (inmiddels zeventienjarige) zoon voor zijn rekening neemt. Maurice Jarre schreef de muziek.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje​/​​Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

De affiche met een innig omstrengeld romantisch paar in de ondergaande Afrikaanse zon doet onmiddellijk aan Out of Africa denken. Maar afgezien van de fotografie heeft I Dreamed of Africa weinig met de fameuze voorganger te maken. Het verhaal - over een gescheiden Italiaanse die met haar kersverse man en haar toen zevenjarige kind naar Afrika verkast - maakt onlogische sprongen en stevent voorspelbaar af op een hoop ellende. Met de acteerprestaties zit het ook al niet mee. De knappe Basinger doet vergeefs haar best om op Meryl Streep te lijken, terwijl de prettig ogende Perez soms wordt weggespeeld door Garrett Strommen, die de rol van de (inmiddels zeventienjarige) zoon voor zijn rekening neemt. Maurice Jarre schreef de muziek.

Yi Ge Dou Bu Neng Shao

1999 | Komedie, Drama, Familiefilm

China 1999. Komedie van Zhang Yimou. Met o.a. Wei Minzhi, Zhang Huike, Tian Zhenda, Gao Enman en Sun Zhimei.

Regisseur Zhang Yimou (1950) is in onze contreien bekend van melodrama's als Red Sorghum en Raise the red lantern, periodefilms met steevast zijn lieftallige partner Gong Li in de hoofdrol. Inmiddels is het stel uit elkaar en richt Zhang Yimou zijn pijlen op minder hoogdravende materie: 'Soms mis je wat je niet hebt gegeten en daarom wilde ik films maken over gewone, alledaagse mensen,' verzuchtte de regisseur in een interview in de New York Times. Not one less gaat zeker over gewone mensen. De film speelt zich af in een afgelegen, stoffig bergdorpje rond een vervallen schooltje. Wanneer de hoofdmeester weg moet om zijn zieke moeder te verzorgen kan de stijve burgemeester alleen een 13-jarig meisje vinden om in te vallen, Wei Minzhi, amper ouder dan haar pupillen. Niet de meest ideale juffrouw maar Wei blijkt een messiaanse inslag te hebben wanneer ze in de grote stad op zoek gaat naar een verloren leerling. Een lieve, koddige film met amateur-acteurs die zichzelf spelen.

The Jesse Ventura Story

1999 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1999. Biografie van David Jackson. Met o.a. Nils Allen Stewart, Nancy Sakovich, Christopher Bondy, Nola Augustson en Jeff Mallory.

Regisseur Zhang Yimou (1950) is in onze contreien bekend van melodrama's als Red Sorghum en Raise the red lantern, periodefilms met steevast zijn lieftallige partner Gong Li in de hoofdrol. Inmiddels is het stel uit elkaar en richt Zhang Yimou zijn pijlen op minder hoogdravende materie: 'Soms mis je wat je niet hebt gegeten en daarom wilde ik films maken over gewone, alledaagse mensen,' verzuchtte de regisseur in een interview in de New York Times. Not one less gaat zeker over gewone mensen. De film speelt zich af in een afgelegen, stoffig bergdorpje rond een vervallen schooltje. Wanneer de hoofdmeester weg moet om zijn zieke moeder te verzorgen kan de stijve burgemeester alleen een 13-jarig meisje vinden om in te vallen, Wei Minzhi, amper ouder dan haar pupillen. Niet de meest ideale juffrouw maar Wei blijkt een messiaanse inslag te hebben wanneer ze in de grote stad op zoek gaat naar een verloren leerling. Een lieve, koddige film met amateur-acteurs die zichzelf spelen.

Shake, Rattle & Roll

1999 | Muziek, Drama

Verenigde Staten 1999. Muziek van Mike Robe. Met o.a. Bonnie Somerville, Brad Hawkins, Samaria Graham, Travis Fine en Kai Lennox.

Regisseur Zhang Yimou (1950) is in onze contreien bekend van melodrama's als Red Sorghum en Raise the red lantern, periodefilms met steevast zijn lieftallige partner Gong Li in de hoofdrol. Inmiddels is het stel uit elkaar en richt Zhang Yimou zijn pijlen op minder hoogdravende materie: 'Soms mis je wat je niet hebt gegeten en daarom wilde ik films maken over gewone, alledaagse mensen,' verzuchtte de regisseur in een interview in de New York Times. Not one less gaat zeker over gewone mensen. De film speelt zich af in een afgelegen, stoffig bergdorpje rond een vervallen schooltje. Wanneer de hoofdmeester weg moet om zijn zieke moeder te verzorgen kan de stijve burgemeester alleen een 13-jarig meisje vinden om in te vallen, Wei Minzhi, amper ouder dan haar pupillen. Niet de meest ideale juffrouw maar Wei blijkt een messiaanse inslag te hebben wanneer ze in de grote stad op zoek gaat naar een verloren leerling. Een lieve, koddige film met amateur-acteurs die zichzelf spelen.

La Taule

1999 | Komedie, Drama

Frankrijk 1999. Komedie van Alain Robak. Met o.a. Claude Brasseur, Olivier Martinez, Bernard Le Coq, Saïd Taghmaoui en Gilbert Melki.

Regisseur Zhang Yimou (1950) is in onze contreien bekend van melodrama's als Red Sorghum en Raise the red lantern, periodefilms met steevast zijn lieftallige partner Gong Li in de hoofdrol. Inmiddels is het stel uit elkaar en richt Zhang Yimou zijn pijlen op minder hoogdravende materie: 'Soms mis je wat je niet hebt gegeten en daarom wilde ik films maken over gewone, alledaagse mensen,' verzuchtte de regisseur in een interview in de New York Times. Not one less gaat zeker over gewone mensen. De film speelt zich af in een afgelegen, stoffig bergdorpje rond een vervallen schooltje. Wanneer de hoofdmeester weg moet om zijn zieke moeder te verzorgen kan de stijve burgemeester alleen een 13-jarig meisje vinden om in te vallen, Wei Minzhi, amper ouder dan haar pupillen. Niet de meest ideale juffrouw maar Wei blijkt een messiaanse inslag te hebben wanneer ze in de grote stad op zoek gaat naar een verloren leerling. Een lieve, koddige film met amateur-acteurs die zichzelf spelen.

Winchell

1998 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1998. Biografie van Paul Mazursky. Met o.a. Stanley Tucci, Glenne Headley, Christopher Plummer, Paul Giamatti en Victoria Platt.

Regisseur Zhang Yimou (1950) is in onze contreien bekend van melodrama's als Red Sorghum en Raise the red lantern, periodefilms met steevast zijn lieftallige partner Gong Li in de hoofdrol. Inmiddels is het stel uit elkaar en richt Zhang Yimou zijn pijlen op minder hoogdravende materie: 'Soms mis je wat je niet hebt gegeten en daarom wilde ik films maken over gewone, alledaagse mensen,' verzuchtte de regisseur in een interview in de New York Times. Not one less gaat zeker over gewone mensen. De film speelt zich af in een afgelegen, stoffig bergdorpje rond een vervallen schooltje. Wanneer de hoofdmeester weg moet om zijn zieke moeder te verzorgen kan de stijve burgemeester alleen een 13-jarig meisje vinden om in te vallen, Wei Minzhi, amper ouder dan haar pupillen. Niet de meest ideale juffrouw maar Wei blijkt een messiaanse inslag te hebben wanneer ze in de grote stad op zoek gaat naar een verloren leerling. Een lieve, koddige film met amateur-acteurs die zichzelf spelen.

The Mrs Bradley Mysteries: The Speedy Death

1998 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1998. Mysterie van Audrey Cooke. Met o.a. Diana Rigg, Neil Dudgeon, Peter Davison, John Alderton en Lynda Baron.

Regisseur Zhang Yimou (1950) is in onze contreien bekend van melodrama's als Red Sorghum en Raise the red lantern, periodefilms met steevast zijn lieftallige partner Gong Li in de hoofdrol. Inmiddels is het stel uit elkaar en richt Zhang Yimou zijn pijlen op minder hoogdravende materie: 'Soms mis je wat je niet hebt gegeten en daarom wilde ik films maken over gewone, alledaagse mensen,' verzuchtte de regisseur in een interview in de New York Times. Not one less gaat zeker over gewone mensen. De film speelt zich af in een afgelegen, stoffig bergdorpje rond een vervallen schooltje. Wanneer de hoofdmeester weg moet om zijn zieke moeder te verzorgen kan de stijve burgemeester alleen een 13-jarig meisje vinden om in te vallen, Wei Minzhi, amper ouder dan haar pupillen. Niet de meest ideale juffrouw maar Wei blijkt een messiaanse inslag te hebben wanneer ze in de grote stad op zoek gaat naar een verloren leerling. Een lieve, koddige film met amateur-acteurs die zichzelf spelen.

El viento se llevó lo qué

1998 | Komedie, Experimenteel, Fantasy, Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Argentinië​/​​Nederland 1998. Komedie van Alejandro Agresti. Met o.a. Vera Fogwill, Ángela Molina, Fabián Vena, Jean Rochefort en Ulises Dumont.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

Sus ojos se cerraron

1997 | Drama, Muziek

Spanje​/​​Argentinië 1997. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Darío Grandinetti, Juan Echanove en Ulises Dumont.

Het is 1972. Soledad is één van de drie vrouwelijke taxichauffeuses in Buenos Aires. Wanneer ze voor de zoveelste keer door een klant wordt lastiggevallen verlaat ze de stad en haar saaie leven. Met pech strandt ze tenslotte in een troosteloos stadje aan het einde van de wereld in Patagonië. Kranten, radio en televisie zijn er niet. Het enige amusement -en contact met de buitenwereld- vormt de plaatselijke bioscoop, waar filmkopieën worden vertoond die (na talloze vertoningen elders) beschadigd, verknipt, verminkt en incompleet zijn. Het gevolg is dat de bewoners al generaties lang deze wanorde als de werkelijkheid ervaren. Ze spreken, handelen en denken zonder enige vorm van logica, net zoals de mensen in de film. Soledad verblijft in het hotel van Dona Mirta en wordt verliefd op Pedro, de plaatselijke filmcriticus, wiens kritieken uiteraard ook net zo verknipt zijn als de films. Voor de bewoners is Edgar Wexley de beroemdste en meest geliefde acteur in de geschiedenis. De originele films waarin hij speelt zijn verschrikkelijk, maar door alle verdwenen stukken uit de kopieën en de niet bedoelde schnitts, zijn het ware meesterwerken geworden. De geliefde acteur wordt uitgenodigd in de kleine stad

Perfect Body

1997 | Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1997. Sportfilm van Douglas Barr. Met o.a. Amy Jo Johnson, Brett Cullen, Cathy Rigby, Ray Baker en Tara Boger.

De jonge Andie Burton heeft een ideale jeugd: ze heeft fantastische vrienden, haalt zonder problemen goede cijfers en heeft een populair vriendje. Een ding heeft Andie echter niet gemeen met de rest van haar omgeving. Ze turnt op een dusdanig niveau dat ze in aanmerking kan komen voor de Olympische Spelen en daar heeft ze dan ook alles voor over. Tijdens haar training hoort Andie echter dat ze gewicht moet verliezen en vanaf dat moment is ze zo druk met haar lichaam bezig dat zelfs haar leven op het spel komt te staan. (VM/VPRO Gids)

Maifu

1997 | Drama, Experimenteel, Thriller

China 1997. Drama van Huang Jianxin en Yang Yazhou. Met o.a. Feng Gong, Jiang Shan, Zhang Xiaotong, Niu Zhenhua en Shi Xiaohong.

Surveillance stond in 1996/1997 in de top tien van de Chinese regering dus wie zijn wij om te twijfelenà Jianxin zat in de vijfde regieklas die afstudeerde aan de Bejing Film Academy. Na het succes van jaargenoot Chen Kaige´s The yellow earth (1984) werd de lichting prompt verheven tot ëThe fifth generation´ en kreeg volop aandacht van de westerse festivals en cinefielen. In Surveillance wordt Ye (Gong) door detective Gao (Xiaotong) uitgekozen om de schuilplaats van de gangster ëWise one´ (ZhenHua) te observeren en zijn saaie leventje lijkt eindelijk wat spanning te krijgen. Zijn vriendin denkt dat hij vreemd gaat maar hij mag niets zeggen en wanneer haar ex opduikt is de heisa compleet. Onwetend dat zijn opdracht is ingetrokken bijt Ye zich vast in zijn klus. (VM/VPRO Gids)

James Dean: Race With Destiny

1997 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1997. Drama van Mardi Rustam. Met o.a. Casper Van Dien, Carrie Mitchum, Robert Mitchum, Diane Ladd en Mike Connors.

Surveillance stond in 1996/1997 in de top tien van de Chinese regering dus wie zijn wij om te twijfelenà Jianxin zat in de vijfde regieklas die afstudeerde aan de Bejing Film Academy. Na het succes van jaargenoot Chen Kaige´s The yellow earth (1984) werd de lichting prompt verheven tot ëThe fifth generation´ en kreeg volop aandacht van de westerse festivals en cinefielen. In Surveillance wordt Ye (Gong) door detective Gao (Xiaotong) uitgekozen om de schuilplaats van de gangster ëWise one´ (ZhenHua) te observeren en zijn saaie leventje lijkt eindelijk wat spanning te krijgen. Zijn vriendin denkt dat hij vreemd gaat maar hij mag niets zeggen en wanneer haar ex opduikt is de heisa compleet. Onwetend dat zijn opdracht is ingetrokken bijt Ye zich vast in zijn klus. (VM/VPRO Gids)

The Cherokee Kid

1996 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1996. Western van Paris Barclay. Met o.a. Sinbad, James Coburn, Gregory Hines, A Martinez en Ernie Hudson.

Surveillance stond in 1996/1997 in de top tien van de Chinese regering dus wie zijn wij om te twijfelenà Jianxin zat in de vijfde regieklas die afstudeerde aan de Bejing Film Academy. Na het succes van jaargenoot Chen Kaige´s The yellow earth (1984) werd de lichting prompt verheven tot ëThe fifth generation´ en kreeg volop aandacht van de westerse festivals en cinefielen. In Surveillance wordt Ye (Gong) door detective Gao (Xiaotong) uitgekozen om de schuilplaats van de gangster ëWise one´ (ZhenHua) te observeren en zijn saaie leventje lijkt eindelijk wat spanning te krijgen. Zijn vriendin denkt dat hij vreemd gaat maar hij mag niets zeggen en wanneer haar ex opduikt is de heisa compleet. Onwetend dat zijn opdracht is ingetrokken bijt Ye zich vast in zijn klus. (VM/VPRO Gids)

McLeod's Daughters

1996 | Western, Drama

Australië 1996. Western van Michael Offer. Met o.a. Kym Wilson, Jack Thompson, Tammy MacIntosh, Kris McQuade en Mercia Deane-Johns.

Surveillance stond in 1996/1997 in de top tien van de Chinese regering dus wie zijn wij om te twijfelenà Jianxin zat in de vijfde regieklas die afstudeerde aan de Bejing Film Academy. Na het succes van jaargenoot Chen Kaige´s The yellow earth (1984) werd de lichting prompt verheven tot ëThe fifth generation´ en kreeg volop aandacht van de westerse festivals en cinefielen. In Surveillance wordt Ye (Gong) door detective Gao (Xiaotong) uitgekozen om de schuilplaats van de gangster ëWise one´ (ZhenHua) te observeren en zijn saaie leventje lijkt eindelijk wat spanning te krijgen. Zijn vriendin denkt dat hij vreemd gaat maar hij mag niets zeggen en wanneer haar ex opduikt is de heisa compleet. Onwetend dat zijn opdracht is ingetrokken bijt Ye zich vast in zijn klus. (VM/VPRO Gids)

La mère de nos enfants

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Jean-Louis Lorenzi. Met o.a. Stéphane Freiss, Sophie Broustal, Antoine Duléry, Deborah Epstein en Pascale Roberts.

Surveillance stond in 1996/1997 in de top tien van de Chinese regering dus wie zijn wij om te twijfelenà Jianxin zat in de vijfde regieklas die afstudeerde aan de Bejing Film Academy. Na het succes van jaargenoot Chen Kaige´s The yellow earth (1984) werd de lichting prompt verheven tot ëThe fifth generation´ en kreeg volop aandacht van de westerse festivals en cinefielen. In Surveillance wordt Ye (Gong) door detective Gao (Xiaotong) uitgekozen om de schuilplaats van de gangster ëWise one´ (ZhenHua) te observeren en zijn saaie leventje lijkt eindelijk wat spanning te krijgen. Zijn vriendin denkt dat hij vreemd gaat maar hij mag niets zeggen en wanneer haar ex opduikt is de heisa compleet. Onwetend dat zijn opdracht is ingetrokken bijt Ye zich vast in zijn klus. (VM/VPRO Gids)

The Shot

1995 | Komedie

Verenigde Staten 1995. Komedie van Dan Bell. Met o.a. Jude Horowitz, Dan Bell, Michael Rivkin, Michael DeLuise en Vincent Ward.

VV.

Terres gelées

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Maurice Frydland. Met o.a. Henri Virlogeux, Aladin Reibel, Catherine Wilkening, Véronique Silver en Florence Giorgetti.

Bij een schermutseling tijdens een wegopstropping komt de jonge boer Arnaud Combarieux (Reibel) de mooie Olinka (Wilkening) ter hulp. Het kan natuurlijk niet uitblijven: de twee worden verliefd op elkaar. Probleem is echter dat Olinka in de stad opgegroeid is en dat minitel en computers haar meer zeggen dan koeien en graan. Arnauds moeder Paulette (Giorgetti) is niet erg ingenomen met deze vreemde eend in de bijt. Ze vreest dat deze het hoofd van haar zoon op hol zal doen slaan en dat deze het boerenleven vaarwel zal zeggen. Een weinig interessant Frans boerendrama dat vooral de nostalgische zielen die willen terugkeren naar de periode van kar en paard zal aanspreken. Wie wat met zijn tijd meegaat heeft weinig boodschap aan deze verdediging van de oude waarden. De acteurs geloofden duidelijk ook niet in wat ze moesten brengen en acteren vooral op automatische piloot. Serge Bercanau baseerde zijn scenario op de roman van Georges Coulonges. Prentkaartenfotografie van Jean Monsigny.

Sketch Artist II: Hands That See

1995 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1995. Thriller van Jack Sholder. Met o.a. Jeff Fahey, Michael Beach, Brion James, James Tolkan en Leilani Ferrer.

Vervolg op de speciaal voor de tv gemaakte suspensefilm uit 1992. Fahey speelt opnieuw de rol van Jack Whitfield, een tekenaar die voor de politie de gezichten van potentiële verdachten tekent op aanwijzingen van getuigen. De film begint met de verkrachting van een blinde vrouw, Emmy.

Murder One

1995 | Mysterie, Thriller, Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1995. Mysterie van Charles Haid. Met o.a. Daniel Benzali, Mary McCormack, Michael Hayden, J.C. Mackenzie en Grace Philips.

Deze tv-serie omvat 41 afleveringen en bleef in the ether tot 1997. Hij werd bedacht door Steven Bochco, Charles H. Eglee en Channing Gibson, die alledrie uitvoerend producent waren en met elf andere scenarioschrijvers meeschreven aan de verhalen voor de diverse episodes. De serie gaat om rechtszaken, waarin flamboyante, succesvolle advocaat Ted Hoffman (Benzali) de belangen behartigt van machtige figuren, die in een lastig parket zijn geraakt. Het gunt ons een zekere kijk achter de schermen. In deze eerste aflevering is de steenrijke Richard Gross (Rucci) de hoofdverdachte in een zaak van doodslag. Gross wendt zich tot Hoffman en vertelt hem dat het jongere zusje van zijn vriendin de dag ervoor is vermoord in een gebouw, waarvan hij de eigenaar is. Detective Polson (Baker) verricht het onderzoek. Het spel staat op een hoog niveau, evenals de muziekscore van Mike Post, die hiervoor in 1997 een Emmy Award kreeg. Trouwens de serie kreeg dat jaar nog een tweetal 'tv-Oscars': een Emmy voor Pruitt Taylor Vince, die tweemaal een gastrol speelde in de respectievelijke afleveringen Clifford Banks en Diary of a Serial Killer en de tweede Emmy Award ging naar de vormgeving. De regie van Haid is voortreffelijk en er waren totaal vijftien regisseurs betrokken bij de serie. Het camerawerk voor deze aflevering is van Aaron Schneider, die de overige afleveringen afwisselend met Anthony R. Pamileri deed. Dolby.

Kurt Vonnegut's Harrison Bergeron

1995 | Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten​/​​Canada 1995. Sciencefiction van Bruce Pittman. Met o.a. Sean Astin, Miranda DePencier, Christopher Plummer, Buck Henry en Howie Mandel.

De handeling vindt plaats in het jaar 2053 in Amerika, waar middelmatigheid het toverwoord is. De inwoners (van de V.S.) zijn verplicht metalen hoofdbanden te dragen, waarmee ze electronische impulsen kunnen opvangen die de zenuwcellen informatie kunnen doorgeven, en verlammen. In deze maatschappij worden studenten die gemiddelde cijfers behalen, beloond en zij die hoge cijfers scoren, gestraft.

Warriors

1994 | Actiefilm, Avonturenfilm, Drama

Canada​/​​Verenigde Staten 1994. Actiefilm van Shimon Dotan. Met o.a. Gary Busey, Michael Paré, Wendii Fulford, Catherine MacKenzie en Liz Macrae.

De regering houdt er in het geheim er een speciale commando- eenheid op na; ze zijn getraind op gevechten zonder genade, nemen geen gevangenen en laten nooit een overlevende achter. Ze worden strikt gescheiden gehouden van de gewone burgermaatschappij en als ze geen speciale opdracht hebben, verblijven in een zwaar bewaakte kazerne, die echter meer weg heeft van een gevangenis.

Staggered

1994 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1994. Komedie van Martin Clunes. Met o.a. Martin Clunes, Michael Praed, Anna Chancellor, Sylvia Syms en Griff Rhys Jones.

Vier dagen voor zijn bruiloft geeft speelgoed-demonstrateur Neil Price (Clunes) een vrijgezellenfeestje. Zijn beste vriend Gary (Pread) doet iets in een drankje en de volgende morgen wordt Neil wakker in zijn nakie op een verafgelegen strand in Schotland. Hij heeft nog maar drie dagen om bij Hilary (Winman) te komen om met haar te trouwen.

Nurses On The Line: The Crash of Flight 7

1993 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1993. Avonturenfilm van Larry Shaw. Met o.a. Lindsay Wagner, Robert Loggia, Farrah Forke, Paula Marshall en Hilary Edson.

Elizabeth Hahn (Wagner), de gescheiden vrouw van een arts, wordt opgeleid als verpleegkundige. Ze vertrekt met een medisch team in drie sportvliegtuigjes naar de kliniek van dokter Loggia in de Mexicaanse jungle. Onderweg stort een van de toestelletjes neer; aan boord bevinden zich de vier artsen en medicamenten. Zuster Hahn (Wagner) en de leerlingverpleegsters weten met hulp van dokter Loggia de pechvogels te redden, maar moeten ze dan naar een groot ziekenhuis zien te krijgen. Een film over volharding en survival met twee veteranen van het witte doek, die beiden hun mannetje staan. Het scenario is van Norman Morrill en Andrew Laskos. Robert Primes stond achter de camera. Ook bekend als RACE AGAINST THE DARK.

Los años oscuros

1993 | Drama

Spanje 1993. Drama van Arantxa Lazcano. Met o.a. Eider Amilibia, Garazi Elorza, Carlos Panera, Klara Badiola en Amaia Basurto.

Aanvankelijk laat de camera ons de kleine Iciar (Amilibia als kind) zien en later zien we het verhaal door haar ogen. Als bijna volwassene wordt zij gespeeld door Elorza. We beleven twee dingen: een benepen en strenge familiehaard in Baskenland rond 1950 en de gebeurtenissen tussen 1946 en 1965 die leidden tot het openlijk uitroepen van de ETA, de ondergrondse beweging die (nog altijd vruchteloos) strijdt voor de afscheiding van het Baskenland van Spanje. De film is een schitterend portret van een familie waarvan de vader politiek geëngageerd is en tegelijkertijd een rake afschildering van het feit hoe de onverschillige buitenwacht erop reageert. Eerst is de kleine Iciar het slachtoffer, later moet zij naar een internaat en bekijkt zij de situatie van buiten af. Het scenario van deze door Flavio M. Labiano mooi gefotografeerde film is van regisser Lazcano zelf. Voor buitenstaanders een wat trage film, maar wie zich wil informeren over het Baskische probleem, krijgt een juweeltje aangereikt.

Murder C.O.D.

1990 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1990. Thriller van Alan Metzger. Met o.a. Patrick Duffy, William Devane, Chelsea Field, Alex Hyde-White en Charles Robinson.

Gekwelde smeris (Duffy) speelt een kat-en-muisspel met freelance beul (Devane) die mensen vermoordt en vervolgens de rekening stuurt naar degenen die daar voordeel bij hebben. Gebaseerd op de roman Kill Free van Barbara Paul, door Andrew Peter Marin tot scenario bewerkt. Achter de camera stond Bernd Heinl.

Eye on the Sparrow

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van John Korty. Met o.a. Keith Carradine, Conchata Ferrell, Sandy McPeak, Kaaren Lee en Bianca Rose.

Ethel Hollars groeit op in Mississippi; ze is blind. Op elfjarige leeftijd gaat ze naar een kostschool voor blinde kinderen. Daar leert ze met haar handicap te leven; maar als door een wonder lukt een operatie aan haar ogen en Ethel kan voor het eerst in haar leven zien. Haar geluk is echter van korte duur; want de staar in haar ogen keert langzaam terug. Dan wordt ze voorgesteld aan James Lee; ook een visueel gehandicapte; en hij leert haar lief te hebben. Tegen de wil van de mensen in hun omgeving trouwen ze. Na een tijdje komen ze er achter dat ze zelf geen kinderen kunnen krijgen. Ethel en James besluiten tot adoptie over te gaan; maar de staat staat zeer onwelwillend tegenover hun wensen. Ondanks dat blijven Ethel en James vechten voor hun rechten en ze worden het eerste blinde koppel dat legaal kinderen zal adopteren.

The Jupiter Menace

1982 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1982. Documentaire van Peter Matulavich, Lee Auerbach en Peter Matulavic. Met o.a. George Kennedy, Greg Michaels, Gary Maxwell, Ken Hill en R. Maurice Chatelain.

VVIn de originele versie met de stem van Lindsay Workman.

Mademoiselle ma mère

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Christiane Isola, Gilberte Géniat, Andrée Poldy en Simone Martell.

Jacqueline (Darrieux) heeft voor de zoveelste maal haar verloving verbroken. De veertiende keer al! Haar ouders krijgen een punthoofd van hun dochter, waarop de impulsieve Jacqueline besluit de eerste de beste man die ze tegenkomt te trouwen. Albert Letournel (Alerme) is de gelukkige; hij is weliswaar achterin de vijftig, maar Jacqueline wil in het wit trouwen. Een complicatie bij deze maagdelijke traditie: Albert heeft een zoon! Het is Georges (Brasseur) en hij is 25 jaar en net even iets ouder dan zijn a.s. stiefmoeder... De afloop is voorspelbaar en Georges trouwt Jacqueline met de zegen van zijn vader. Het scenario van Jean Boyer is gebaseerd op de boulevardklucht van Louis Verneuil. Een onbenullige, maar vrolijke film, waarvoor je de mensen niet meer over straat krijgt om naar de bioscoop te gaan. Het camerawerk is van Léonce-Henri Burel.