Johannes Hollmann

Cameraman

Johannes Hollmann is cameraman.
Er zijn 14 films gevonden.

Im Chaos der Gefühle

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Franziska Walser, Edgar Selge, Anna Schudt, Rudolf Kowalski en Gundi Ellert.

Anne Steinberger (Walser) ontdekt dat haar man Christian (Selge) een intieme relatie onderhoudt met Margarete Boschinsky (Schudt), een collega op dezelfde school, waar zij en Christian lesgeven. Anne is zo woedend dat ze Christian de deur uitzet. Die nacht krijgt hij een beroerte, waardoor hij verlamt aan de rechterzijde. Anne gaat ondanks het gebeurde voor hem zorgen en houdt de boot af als Margarete eveneens Christian wil bemoederen. Christian herstelt heel langzaam; hij herstelt ook in het geheim zijn banden met Margarete, ondanks de zorgvuldige toenadering tussen hem en Anne. Tenslotte schikt Anne zich in het feit dat zij Margarete moet dulden. Het scenario van regisseur Klante gaat over het ontstaan van een wel heel bijzondere menage à trois, zoals je ze maar zelden vindt en daarmee onderscheidt deze film zich van de doorsnee soap. Het spel is niet slecht en wie zin in de probleemfilm-van-de-week heeft, kan er eens lekker voor gaan zitten. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Der Leihmann

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Claus-Michael Rohne. Met o.a. Kai Wiesinger, Chantal De Freitas, Michael Schreiner, Ulrike Folkerts en Birgit Schade.

Laura (De Freitas) wil graag een baby hebben, maar met haar vriend Max (Wiesinger) wil het niet lukken. Dan komt Laura op het idee om Max` boezemvriend Manfred (Schreiner), bijgenaamd Mani, te vragen haar een handje te helpen door een kind bij haar te maken zonder verplichtingen van zijn kant. Zoiets is natuurlijk teveel voor Max, die het tweetal in bed aantreft. Hij smijt Mani uit bed en vlucht zelf naar een mannenhuis. Voordat men hem daar kan bekeren, zorgt Laura op het juiste moment voor een verrassing. Het grappige scenario voor deze omgekeerde wereld- klucht is van Carl Steinberg. De hoofdrollen zijn uitstekend. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Tödliche Schatten

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Heinz Hoenig, Stefan Kurt, Hans Michael Rehberg, Imogen Kogge en Monica Bleibtreu.

Jeugdvrienden Stephan (Riedel) en Heinz (Schenke) waren als kind verantwoordelijk voor de dood van het broertje van Heinz. Stephan vluchtte toen snel weg en zo trof Heinz alle blaam. Hierdoor haalde hij zich de toorn van zijn vader (Rehberg) op de hals. De vrienden gingen voorgoed uit elkaar - althans zo leek het. Bij de restauratie van een kloosterkerk zien ze elkaar dertig jaar later weer terug: Stephan (nu gespeeld door Hoenig) is pater en geeft les op de kloosterschool. Heinz (als volwassene Kurt) is een kunstschilder, die af en toe met restauratiewerkzaamheden geld verdient en nog altijd zwaar zucht onder het juk van de traumatische gebeurtenissen uit zijn jeugd. Pater Stephan probeert een van zijn leerlingen verder te helpen met het onderwijs, maar diens vader is er tegen. Kort daarop wordt de jongen vermoord gevonden. Tijdens de biecht hoort Stephan van de labiele Heinz dat hij de dader is, maar Stephan moet zijn mond houden, omdat hij zwijgplicht heeft. De ambitieuze en snel concluderende vrouwelijke commissaris (Bleibtreu) die belast is met het onderzoek, sluit pater Stephan in op verdenking van moord, maar Paula (Kogge), echtgenote van Heinz, helpt Stephan ontsnappen en samen sporen zij Heinz op. Een zwaar op de hand liggend drama over schuld en boete, dat niet slecht gedaan is; het begin is aan de trage kant, waardoor menige kijker afhaakt voordat het de moeite waard wordt. Het niet oninteressante scenario, waarin de rollen worden omgedraaid, is van regisseur Klante. Het camerawerk is van Johannes Hollmann. De spelprestaties zijn heel behoorlijk.

Rosenzweigs Freiheit

1999 | Drama, Oorlogsfilm, Thriller

Duitsland 1999. Drama van Liliane Targownik. Met o.a. Benjamin Sadler, Christoph Gareißen, Gertrud Roll, Peter Roggisch en Felix von Manteuffel.

Laffe neonazi`s overvallen een pension voor asielzoekers met de bedoeling het in de fik te steken. Hun aanvoerder Rainer Franke wordt daarbij doodgeschoten en de politie stelt vast dat de fatale kogel afkomstig is van een pistool dat toebehoort aan Michael Rosenzweig (Garei[KL29]en), een joodse man die er met zijn Vietnamese vriendin Nhung (Uyen Van Thi Dao) woont. De zaak komt voor de rechter en toegewezen verdediger Ahrendt (Roggisch) wil pleiten voor verzachtende omstandigheden en op die manier een minimale opgelegde straf omdat Michael en zijn broer Jacob (Sadler) - zelf een advocaat - toen zij nog klein waren in een concentratiekamp zaten. Michael kan zich niets herinneren van het dodelijke schot en Jacob is er vast van overtuigd dat Michael onschuldig is. Hij besluit Michael zelf te verdedigen en Ahrendt trekt zich terug. De mening van Oberstaatsanwalt Keil (Van Manteuffel) over Michaels schuld stond al vast voor het proces begon. Als Keil niet meer onder het briljante peidooi van Jacob heen kan, schuift hij de moord in Jacobs schoenen. Michael komt hierdoor niet vrij. Voor het zo ver is, moeten de broers door een verschrikkelijke hel. Indringende film met een solide scenario van de regiseusse, dat weliswaar op waargebeurde feiten gebaseerd is, maar als verhaal fictie is. De film moet het grotendeels hebben van sterk dialoog, dat door de goede spelprestaties tot zijn recht komt. Aspirant-kijkers, die beweren dat men het verleden nu maar eens moet laten rusten, hebben het mis, want het onderwerp is nog altijd actueel. Camerawerk van Johannes Hollmann.

Die Hochzeitskuh

1998 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1998. Romantiek van Tomi Streiff. Met o.a. Isabella Parkinson, Oliver Reinhard, Hannah, Julia Palmer-Stoll en Roland Kieber.

Flora (Parkinson) uit R[KA3]ugen, een groot eiland voor de Duitse Oostzeekust, heeft een baantje als bibliothekaresse gevonden, 1.000 km zuidelijker in het Schwarzwald. Ze neemt de trein, maar onderweg pikt een aalgladde dief (Kieber) haar portemonnaie met het treinbiljet. Ze wordt zonder geldig plaatsbewijs subiet de trein uitgezet. Er zit voor Flora niets anders op dan te liften naar het Zuiden. Ze kan meerijden met de potige loodgieter Tim (Reinhard), die met een bestelwagen op weg is naar huis. Tim en Flora mogen elkaar, maar er zijn een aantal complicaties. Tim staat op het punt te trouwen en in het busje vervoert hij het huwelijksgeschenk van zijn tante, een koe, die Hannah heet. Onderweg, als ze even gestopt zijn, smeert Hannah hem. De doldrieste reis begint dan pas goed. Het regiedebuut van Zwitser Streiff had hij als Indie in de V.S. willen draaien, maar de in New York woonachtige regissseur kon de financie[KA3]en van het filmproject [KL]Good Cows are Hard to Find[KLE] niet bijeen krijgen in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Na bijna vijf jaar leuren wilde omroep SWR in het kader van hun serie speelfilms [KL]Deb[KA3]ut im Dritten[KLE] wel het risico nemen. Het scenario waaraan Streiff meeschreef, is van de Isra[KA3]elische Ela Thier (toen 21 jaar oud), haar vijfde pennevrucht en waarschijnlijk de laatste omdat ze het rabbinaat is ingegaan. De film is een grappige, sympathieke road-movie met afdoende liefdesperikelen. Het verhaal werd aangepast op het gewijzigde landschap, maar dat mag de pret niet drukken. De spelprestaties zijn verrassend goed. Camerawerk van Johannes Hollmann. Super 16 mm. Een genietbare, originele film.

Tut mir leid wegen gestern

1997 | Romantiek

Duitsland 1997. Romantiek van Anna Justice. Met o.a. Oliver Korittke, Katja Studt, Florian Lukas, René Hofschneider en Heidemarie Rohweder.

Lenny (Korittke) en Julia (Studt) zijn de 25 gepasseerd. Ze wonen samen maar de passie is al lang uit hun relatie verdwenen. Lenny is kunstenaar en denkt er niet aan een vaste baan te zoeken, terwijl de meer verantwoordelijke Julia haar rechtenstudie wil voltooien. Bovendien heeft ze al drie maanden lang een affaire met haar baas, jurist Bernd (Hofschneider). Het drama kan niet uitblijven: Julie neemt de pil niet regelmatig en stelt op een dag vast dat ze zwanger is. Ze weet niet wie van de twee de vader van het kind is. Meer is natuurlijk niet nodig om een crisis te veroorzaken in een relatie. Regisseuse Justice bewijst dat ze oog heeft voor details die haar personages kenmerken. Enkele schitterende regie-invallen en de best te pruimen vertolkingen van de hoofdpersonages maken van de film leuke ontspanning. Het scenario van Aglef Püschel brengt een aanvaardbaar beeld van de twens rond 1997. Fotografie is van Johannes Hollmann en Christoph Feller. Dolby Surround.

Kuppke

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Dieter Pfaff, Max Oelze, Olivier Bröckner, Martin Seifert en Brigitte Janner.

Op een landweg, ergens in Duitsland, wordt door hulpdiensten gevochten voor het leven van een chauffeur die door een hartinfarct getoffen wrd. Het is Siggi Kuppke (Pfaff). Terwijl men vertwijfeld tracht zijn leven te redden overschouwt de zieke enkele fragmenten uit zijn leven: de laatste oorlogsdagen, de moeilijke verhouding met zijn vader, de komst van de Russen, zijn schooljaren in de DDR, de vlucht naar het Westen en de vervulling van zijn grote droom na verschrikkelijk stresserend werk. De geschiedenis van het na-oorlogse Duitsland in een notedop, gezien door de ogen van een stervende. De titelrol wordt door drie personen gespeeld: Pfaff als de oudere Kuppke, Oelze als de jongeman en Br[KA3]ckner als de knaap. De film is zeer conventioneel van opbouw, maar kan toch boeien door de rijke inhoud. Prietzel schreef het scenario samen met Peter Henning. Achter de camera stond Johannes Hollmann.

Die indische Ärztin

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Jo Baier en Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Rosel Zech, Dietrich Siegl, Ruth Hausmeister, Anette Felber en Leo Wittrien.

In dit drama dat meestal in vier delen wordt uitgezonden, staat de vrouwelijke arts Karla Spiehweg (Zech) die al vijftien jaar pionierswerk verricht in India, in het brandpunt. Vanwege het overlijden van haar vader die ook arts was, keert zij naar haar geboortedorp in het Zwarte Woud terug. Haar moeder smeekt haar de praktijk van haar vader over te nemen. Dr. Karla gaat terug naar India ondanks verwoede pogingen van Eddie Fasching (Siegl), die verliefd op haar is. Achteraf blijkt dat zij in het geheim getrouwd is. De echtgenoot die zich verwaarloosd voelt, keert naar zijn familie in het Burgerland terug. Deze tv-film lijkt op een moderne versie van een zeperige Courths- Mahlergeschiedenis. De finale bevestigt dit vermoeden: Karla wordt zelf ziek, heeft borstkanker en slechts vlak vóór een chirurgische ingreep, vertelt zij het aan haar man. Dik melo in het kwadraat. Niet te missen voor liefhebbers van dergelijke drama's, waarbij best een traantje mag vloeien. Het scenario is van Peter Steinbach. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Die Wahrheit und nichts als die Wahrheit - Der Mann mit der Maske

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Jürgen Hentsch, Tatja Seibt, Sebastian Koch, Nicolette Krebitz en Klausjürgen Steinmann.

Pilot-aflevering van Duitse rechtbank-krimi. Officier van justitie Hentsch en politiecommissaris Steinmann verdenken een kapelaan (Wimberger) van een reeks verkrachtingen. De brave man wordt gearresteerd, maar kort daarop slaat een zekere Zorro weer toe. De zeventien-jarige Steller wordt verkracht en de nieuwe verdachte is niemand minder dan Koch, de zoon van de officier van justitie! Wanneer deze het tot rechter schopt, wordt de zaak `vergeten`. Maar niet door iedereen en dat komt het verhaal van Fred Breinersdorfer ten goede. De vriendin van Koch (Krebitz) interesseert zich nogal voor het laatste slachtoffer dat ernstig te lijden heeft onder de aanranding. Sterke, soms angstaanjagende misdaadfilm met een vrij onbekende ploeg, bekwame bijrolspelers. Camerawerk van Johannes Hollmann.

Tatort - Tod im Häcksler

1991 | Mysterie

Duitsland 1991. Mysterie van Nico Hofmann. Met o.a. Ulrike Folkerts, Michael Schreiner, Ben Becker, Monica Bleibtreu en Rudolf Kowalski.

In het dorp Zarten in de Pfalz wordt sinds twee jaar de Roemeense emigrant H[KA3]oreth vermist. Inspecteur Lena Odenthal moet onderzoeken, of H[KA3]oreth vermoord werd. De inspecteur stuit in het dorp op een afwijzende houding; niemand wil iets van de zaak weten. Alleen de jonge politieman Stefan Tries (Becker) betoont haar sympathie. Hoewel de geschiedenis spannend begint en een actuele politieke achtergrond heeft, werd zelden een goed verhaal in deze serie dermate vlak en liefdeloos uitgewerkt. Daaraan konden ook de bijna-romance en het zeer dramatische slot niets meer redden. Het scenario is van Stephen Dähnert. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Scheidung à la carte

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Vadim Glowna, Miriam Bepouhr, Karin Baal en Heino Ferch.

Pretentieloos werkje over een echtscheiding, die tot in de kleinste details wordt voorbereid middels een belachelijke scheiding van tafel en bed, wederzijdse jaloezie en een voorspelbare draai in de finale. Scenario van Dorothe Dhan. Johannes Hollmann stond achter de camera.

Quarantäne - Fiktion und Wirklichkeit

1989 | Drama, Sciencefiction

Duitsland 1989. Drama van Nico Hofmann. Met o.a. Günther Maria Halmer, Renan Demirkan, Ulrich Matschoss, Manfred Andrae en Jürgen Arndt.

Na de ontdekking van een onbekend, zich snel verspreidend virus bij het slachtoffer van een ongeluk zit men met de handen in het haar. Er is nog geen serum tegen en het ziet er naar uit dat het virus om zich heen grijpt met de snelheid van een griepepidemie. De patiënt, die niet doodziek is, moet geïsoleerd worden in afwachting van een probaat bestrijdingsmiddel. Omdat het hier om een quarantaine voor onbepaalde tijd gaat, heeft men de beslissing van de rechter nodig, want het is net zoiets als gevangenisstraf. De verdedigster van de patiënt is de vriendin van de rechter, die zich kort daarop in een moeilijk parket bevindt, want hij moet ook over haar vrijheidsbeperking oordelen. Redelijke tv-film zonder al te veel snelle actie met het thema 'dilemma en beslissing'. Het scenario zit behoorlijk in elkaar en is van de hand van Fred Breinersdorfer. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Wie kommt das Salz im Meer?

1986 | Drama

Duitsland 1986. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Nicolin Kunz, Siemen Rühaak, Stephan Paryla-Raky, Anna Henkel en Helmut Berger.

Toen Uschi (Kunz) met Rolf (Rühaak) ging trouwen, wist zij in haar hart dat ze eigenlijk niet echt van Rolf hield. Vanaf dat moment ging het langzaam maar zeker bergafwaarts. Uschi nam nog meer verkeerde beslissingen: zoeken naar liefde en genegenheid buiten de huwelijkssponde mislukte net zoals haar huwelijk. Uschi ontdekte op die manier door schade en schande dat geld niet gelukkig maakt. Als ze het zou kunnen overdoen, dan zou ze de fout niet meer maken, maar ze kan de jaren die voorbij gegaan zijn, niet meer terugdraaien. De rollen doen wat ze kunnen, maar ze kunnen de film geen grotere dimensie geven dan dat het bittere en beperkte scenario van Brigitte Schwaiger en regisseur Beauvais hen biedt. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Hautnah

1985 | Thriller

Duitsland 1985. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Wolf-Dietrich Berg, Brigitte Karner, Walter Tschernich en Wilfried Baasner.

Mueller-Stahl is de uitvinder van microcamera's en micro- afluisterapparatuur. Er is een supergrote potentiële markt, maar de wereld waar het grote geld te maken valt, wordt bevolkt door uiterst onbetrouwbare aasgieren: van corrupte ambtenaren, dubieuze zakenlieden en gangsters met verlokkende liefjes. Uitgesloten dat een amateur zich daar handhaaft. Mueller-Stahl weet femme fatale Karner toch te slim af te zijn. Fotografie van Johannes Hollmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Johannes Hollmann op televisie komt.

Reageer