Gilbert Gil: regie en cast.
Er zijn 19 films gevonden.

L' Assassin viendra ce soir

1962 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1962. Misdaad van Jean Maley. Met o.a. Francois Deguelt, Raymond Souplex, Renée Cosima, Gilbert Gil en Pierre Doris.

Een reeks schijnbare hartaanvallen blijken moorden te zijn die met een dodelijk gas werden gepleegd. Het spoor van de politie leidt naar een parfum-laboratorium. Een B-film zonder kraak of smaak die de oude feuilletonfilms met bizarre scènes en spectaculaire achtervolgingen wil naäpen, maar die faalt in de slordige uitwerking. Er zijn wat melige grappen van tweedeplanskomieken.

En votre âme et conscience

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Roger Saltel. Met o.a. Serge Sauvion, Magali de Vendeuil, Paul Frankeur, Gilbert Gil en Jacques Mareuil.

Een jurylid bepleit vrijspraak voor een jongeman die zijn ontrouwe vrouw in een impuls heeft vermoord. Zijn dochter wordt verliefd op de vrijgesprokene, maar ziet zich in het huwelijk geconfronteerd met diens ziekelijke jaloezie, die een fatale wending neemt. De sober gemaakte film, waarin redelijk goed geacteerd wordt, is nogal tegenstrijdig qua strekking, of het zou moeten zijn dat het gaat om een pleidooi voor psychiatrische begeleiding. Toch lijkt de boodschap, hoewel onbedoeld: eens gestoord, altijd gestoord; eens een moordenaar, altijd een moordenaar.

Si tous les gars du monde

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Jean Gaven, Hélène Perdrière, Gilbert Gil, Oskar Werner en André Valmy.

Op een vissersboot ver van de Noorse kust is een epidemie uitgebroken en ook de radio-installatie is defect. Een S.O.S. via een amateurzender bereikt Noord-Afrika en dankzij radioamateurs in Berlijn en Parijs kan de boot worden opgespoord en de ziekte met een zeldzaam serum bestreden. Dit pleidooi voor internationale solidariteit kreeg een boeiende verpakking hoewel de overmaat van tegenslag en complicaties niet al te waarschijnlijk is. De regie is voorbeeldig sober, hoewel H.G. Clouzot - die het scenario schreef - de film zelf spannender zou hebben gemaakt. Trintignant maakt zijn debuut.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

La Mannequin assassiné

1947 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1947. Misdaad van Pierre de Hérain. Met o.a. Gilbert Gil, Blanchette Brunoy, Daniel Gélin, Anne Vernon en Robert Lussac.

Nauwkeurige bewerking van [KA1]e[KA1]en van de beroemdste romans van Stanislas-Andr[KA1]e Steeman, die zich afspeelt in de vreemde en in zichzelf gekeerde sfeer van een afgelegen dorp en vooral ook van een oud huis, waar een onwaarschijnlijke moord op een mannequin zou hebben plaats gevonden. Een roman met een dosis geheimzinningheid en zwarte humor. De regisseur (een schoonzoon van maarschalk P[KA1]etain) had een bliksemcarri[KA2]ere achter de rug (5 films tussen 1943 en 1948). Hij beging echter de vergissing een bewerking te maken van [KL]Monsieur de Lourdines[KLE], een opvallende roman (en film!) van de zeer royalistische, antisemitische en beruchte collaborateur Alphonse de Châteubriand, hetgeen hem niet vergeven werd. De lengte slaat op de bekeken versie.

Brigade criminelle

1947 | Misdaad, Thriller, Film noir

Frankrijk 1947. Misdaad van Gilbert Gil. Met o.a. Gisèle Préville, Ellen Bernsen, Magda Persan, Jean Davy en Maurice Teynac.

Somber, duister en vaag verhaal over gestolen plattegronden van de nationale defensie. Men voelt dat de regisseur heel duidelijk Amerikaanse kassuccessen wil imiteren en dat lukt hem heel slecht. Niet helemaal mislukt dankzij de dialogen van Maurice Claval en een paar acteurs in bijrollen die na hun debuut hun weg hebben gevonden en de heel jonge Michel Bouguet als moordenaar.

On demande un ménage

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cam. Met o.a. Saturnin Fabre, Jean Tissier, Robert Dhéry, Denise Grey en Marguerite Deval.

Een middelmatige bewerking voor het witte doek van deze muffe komedie vol misverstanden van Jean de Létraz. De jacht op de schat bij een zonderling kind maakt het nog wat ingewikkelder. Alleen het optreden van de acteurs Tissier en vooral Fabre redt deze film van de ondergang.

Leçon de conduite

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Odette Joyeux, André Alerme, Gilbert Gil, Maurice Baquet en Yves Deniaud.

Een jong, rijk krengetje wordt ontvoerd door een jongen en gevangen gehouden aan de bosrand. Echter in alle eer en deugd: hij wil haar talrijke huishoudelijke karweitjes bijbrengen. Totdat er echte amateur-gangsters opduiken...het loopt echter allemaal af met een huwelijk. Deze door Gaston Modot en Georges Lacombe uitgebroede komedie mag bekeken worden aangezien de Grangier uit die jaren meer waard was dan de 'hofleverancier' van onder meer Jean Gabin en Fernandel die hij naderhand is geworden. Camerawerk van Philippe Agostini.

Le Dernier sou

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Ginette Leclerc, Gilbert Gil, Noël Roquevert, Fernand Charpin en Annie France.

Een film over oplichterij waarin de schuldigen hun straf niet ontlopen en de onschuldigen van alle blaam worden gezuiverd. Maar de heldin sterft, als slachtoffer van de wraak van een gangster. Dit is een van de eerste films van André Cayatte, die toen nog niet de neiging had zijn films vol te stoppen met moraliserende aanklachten. Deze film heeft die pretenties nog niet en heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan sommige van zijn latere films.

Monsieur La Souris

1942 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Georges Lacombe. Met o.a. Raimu, Paul Amiot, Aimé Clariond, René Bergeron en Micheline Francey.

Op een regenachtige avond in Parijs schnabbelt Monsieur La Souris, een vriendelijke clochard, bij cabaret Le Gai Moulin als parapluman. Dan treft hij achter het stuur van een auto een levenloze man aan. Nadat hij hulp heeft gehaald rijdt de auto voor zijn neus weg, maar even later vindt Monsieur La Souris een goedgevulde portefeuille met een gezinskiekje erin. Typisch gelaagd Georges Simenon-verhaal werd ietwat lusteloos verfilmd. Reddende factoren zijn acteerfenomeen Raimu en de sfeerrijke fotografie. In de simpel-effectieve openingstitels regenen de letters weg. Regieassistent was Gilles Grangier.

L'Assassin a peur la nuit

1942 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1942. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Mireille Balin, Jean Chevrier, Louise Carletti, Henri Guisol en Gilbert Gil.

Een vrij onbekende film van deze regisseur (geboren in 1908 die tot op hoge leeftijd actief bleef), die helaas maar zelden vertoond wordt. Naar de stevige roman van Pierre Véry, die het helemaal niet leuk vond dat men hem een 'detective'-auteur noemde. Het verhaal gaat over de lotgevallen van een jonge dief die naar het zuiden van Frankrijk gevlucht is om aan de politie te ontsnappen. Daar meent hij een nieuw leven te kunnen opbouwen door eerlijk te werken en zijn toekomst aan die van een lief meisje te verbinden. Jammer genoeg wordt hij weer met zijn verleden geconfronteerd in de persoon van zijn vroegere minnares, die hem er toe dwingt een duistere antiquair te vermoorden. Opnieuw wordt hij door angst en wroeging gekweld. Alles loopt dan ook slecht voor hem af. In het Frankrijk van 1942 kwam een hele serie zeer sombere en realistische films tot stand en deze produktie is er een van. Een solide script, een zeer strakke, dramatische opbouw, decors die ons aan Georges Wakhevitch doen denken en zeer innemend acteerwerk. Een klein meesterwerkje.

Nous les gosses

1941 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1941. Familiefilm van Louis Daquin. Met o.a. Louise Carletti, Gilbert Gil, Pierre Larquey, André Brunot en Raymond Bussières.

De baldadigheid van een scholier heeft vernielingen tot gevolg die hij moet betalen, maar hij durft dat niet aan zijn weinig bemiddelde ouders te vertellen. Samen met zijn vriendjes probeert hij het geld bijeen te krijgen met allerhande vakantiewerk, maar een van hen gaat er met de opbrengst vandoor. Een onderhoudende en spontane jeugdfilm zonder opgelegde pedagogiek, die ondanks de veranderde omstandigheden weinig aan frisheid heeft verloren.

Nuit de décembre

1939 | Drama, Muziek

Frankrijk 1939. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Pierre Blanchar, Renée Saint-Cyr, Gilbert Gil, Jean Tissier en Marcel André.

Een beroemde pianist ontmoet een meisje dat hem herinnert aan een scharrel van één avond twintig jaar eerder, wordt verliefd op haar, maar hoort van haar wettige vader dat ze misschien zijn eigen dochter is. Dit romantische drama kreeg een gestileerde vormgeving, waarbij concerten als start- of breekpunten van het verhaal fungeren. De ijdelheid van acteur Blanchar is goed gebruikt in een onuitstaanbare rol. De laatste Europese film van Bernhardt vóór zijn vertrek naar Hollywood.

La Glu

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Choux. Met o.a. Marie Bell, Marcelle Géniat, Gilbert Gil, Jacques Baumer en André Lefaur.

Bewerking van een toneelstuk van de Belgische dramaturg Fernand Crommelynck, minder bekend dan LE COCU MAGNIFIQUE en ook stukken slechter. Gewoon gefilmd toneel, alhoewel er voortreffelijk geacteerd wordt door met name Bell en Géniat.

L' Entraîneuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Michèle Morgan, Gilbert Gil, Félicien Tramel, Giselle Préville en Georges Lannes.

Een animeermeisje heeft ondanks haar werk haar illusies intact gehouden, maar de intriges van haar begerige werkgever doen haar liefde voor zijn neef stuklopen. Uit trots gaat ze niet voor hem overstag, maar voor een rijke bezoeker uit de nachtclub. De film werd jaren na de premi[KA2]ere herontdekt en geprezen door de opmerkelijk losse stijl van de regie die de film boven de scenarioconstructie en het melodrama uittilt. (De jong gestorven Valentin had een korte filmcarrière en werd daardoor weinig bekend). De jeugdige Morgan heeft meer vitaliteit en ironie dan gewoonlijk. Het scenario is van Charles Spaak. Het camerawerk is van Günther Rittau.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Gribouille

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Gilbert Gil, Jeanne Provost en Jean Worms.

Een winkelier is jurylid bij een proces tegen een jonge vrouw die verdacht wordt van moord op haar minnaar. Hij weet binnen de jury haar vrijspraak te bepleiten en geeft haar werk in zijn winkel. Zijn zoon wordt ook verliefd op haar. In deze succesfilm speelt Raimu een van zijn beroemdste rollen en maakt de jeugdige Morgan tot een ster. Opnieuw gemaakt als THE LADY IN QUESTION.

Abus de confiance

1937 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Vanel, Valentine Tessier, Yvette Lebon en Gilbert Gil.

Berooid weesmeisje schept tegenover haar medestudentes op dat ze de bastaarddochter van een beroemde schrijver is. De auteur hoort ervan en is zeer gelukkig met zijn 'hervonden kind' dat zelf gewetensproblemen krijgt, maar zich door de echtgenote van de schrijver laat overhalen hem niet teleur te stellen. Dit simpele verhaal krijgt warmte en overtuigingskracht door de charme van de jeugdige Darrieux en soberheid van Vanel. Opmerkelijke fotografie van L.H. Burel. Let op Jean Marais in een figurantenrol.

Le coupable

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Ozeray, Suzet Maïs, Marguerite Moreno, Junie Astor en Pierre Blanchar.

Het meest verrassende is toch wel dat de zoon van Tristan Bernard een boeiende, gevoelige, sobere, geloofwaardige en beslist niet gedateerde film heeft gemaakt, op basis van een onbeduidende roman van een Fran[KA10]cois Copp[KA1]ee (van de Académie Française) uit 1897, een nog slechter prozaschrijver - het is zijn enige roman - dan dichter. Realistische en haarfijn uitgewerkte decors van Léon Barsacq en Jean Perrier. Harde en contrastrijke belichting van Robert Le Febvre, die het ijzige karakter van het rechts- en gevangeniswezen accentueert. Zeer overtuigend spel van vooral de vermoedelijke dader Blanchar, toen nog heel jong, en zeer opzwepende muziek. Een herontdekking van deze overbekende geschiedenis over een gerechtelijke dwaling.