Alain Pierre: muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Ce soir je rentre à Braine L'Alleud

1993 | Romantiek

België 1993. Romantiek van Gérald Frydman. Met o.a. Erico Salamone, Nathalie Willame, Philippe Jeusette, Boris Stoikoff en Lise Gausset.

Het is middagpauze op het Ministerie van Financi[KA3]en in Brussel. De bedienden gebruiken deze tijd om hun amoureuze avontuurtjes te beleven. Zoals Jennifer (Willame), die een relatie heeft met postbode Freddy (Jeusette). Maar niet iedereen is gelukkig. Zoals Matthieu (Stoikoff) die steeds weer een blauwtje loopt. Of Pierre (Pauwels), die met pensioen gaat, maar die nooit zijn liefde verklaarde voor zijn secretaresse Michou (Mainguet). En dan is er Astrid (Gausset) die in het geheim verliefd is op Robert (Salamone), die echter een verhouding heeft met zijn overste, Mme Dubois (Giancola). Het is geen belemmering dat al deze mensen gehuwd zijn. Hun werk is een andere wereld. Maar Jennifer wil meer. Ze vraagt Freddy om met haar naar Blankenberg te gaan, maar dat gaat te ver voor de postbode. Ze blijven in Freddy's postwagen zitten op de parking van de kroeg waar het afscheid gevierd wordt van Pierre en eenieder met zijn eigen romantische gevoelens geconfronteerd wordt. Knappe, satirische studie van het liefdesleven van een aantal gehuwde mensen. Steeds weer neemt het scenario van Frydman, Alfred, Donald George, Florine Elslande en Laurella Giancola een onverwachte wending. De acteurs spelen hun rol met veel enthousiasme en slagen erin op het einde de nodige dramatiek in hun spel te brengen. Een verfrissende romantische komedie, met camerawerk van André Colinet. De vreemde titel van de film wordt duidelijk bij het bekijken.

Boom Boom

1990 | Komedie

België​/​​Spanje 1990. Komedie van Rosa Verges. Met o.a. Viktor Lazlo, Sergi Mateu, Fernando Guillén Cuervo, Bernadette Lafont en Conrado San Martín.

Een man en een vrouw die na een ongelukkige liefde beide hebben gezworen nooit meer verliefd te worden, leren elkaar kennen doordat ze in hetzelfde gebouw wonen. Deze komedie van intriges zit vol met beperkingen, maar weet toch een zekere waardigheid te bewaren. Het is de eerste speelfilm van deze regisseur en de film werd een groot commercieel succes.

Wildschut

1985 | Thriller, Actiefilm, Misdaad

Nederland​/​​België 1985. Thriller van Bobby Eerhart. Met o.a. Josse De Pauw, Hidde Maas, Jack Monkau, Annick Christiaens en Chris Lomme.

Destijds maakte deze Belgisch-Nederlandse thriller naar het boek van Felix Thijssen wel wat los. Het gezin van Deleye wordt op hun afgelegen boerderij Wildschut in België gegijzeld door twee gewetenloze rotzakken. Ondertussen is de plaatselijke politieman op zoek naar twee ontsnapte overvallers van een casino net over de grens met Nederland. Filmkijkers van de Lage Landen schrokken nogal van het 'Amerikaans' aandoende harde geweld, tegelijkertijd is het acteerwerk over de hele linie bovengemiddeld. Vooral De Pauw als boerenvader en Maas als gangster zijn aan elkaar gewaagd. Gemaakt met een budget van 300 duizend gulden.

Merci, Monsieur Robertson

1985 | Drama, Historische film, Animatie

België​/​​Frankrijk 1985. Drama van Pierre Levie. Met o.a. Alexandre von Sivers, Suzy Falk, Catherine Ferrière, Jean-Pierre Gandy en Pierre Laroche.

Rond 1800, in de nadagen van de Revolutie, begeeft de Luikenaar Robertson zich naar Parijs, waar hij adembenemende voorstellingen geeft met zijn uitvinding, de toverlantaarn. Zijn acties worden niet erg op prijs gesteld en zijn apparatuur wordt in beslag genomen. Aan een meisje uit het publiek voorspelt hij de toekomst van de beeldende kunst, via o.a. Joseph Plateau, Emile Reynaud, William Talbot, Leon Bouly, Thomas Edison, om uiteindelijk te belanden bij de gebroeders Lumière, die in 1895 de eerste filmvoorstellingen zullen geven. Een speelse en originele geschiedenis van de voordagen van de film, met enkele unieke voorbeelden van bewegende beelden, w.o. een voorstelling van PIERROT ET COLOMBINE, de eerste 'geprojecteerde tekenfilm' uit de geschiedenis, met behulp van de Praxinoscoop van Reynaud. Helder, duidelijk en frivool, met gespeelde scènes, archiefopnamen en animatiefilm. De verteller Robertson wordt gespeeld door Von Sivers. In het scenario van Pierre en Françoise Levie zijn fragmenten opgenomen uit de korte films MERCI, MONSIEUR ROBERTSON van Patrick Ledoux, LE CHEVAL DE FER van Gérald Frydman en Pierre Levie, UNE INVENTION SANS AVENIR van Daniel Schelfthout en vier films van Levie zelf: DES LANTERNES VRAIMENT MAGIQUES, ZOOTROPOMANIA, LA MÉMOIRE DE L'ŒIL en EMILE REYNAUD. Voor de animatie stonden Etienne De Bruyne, Daniel Schelfthout en Michel Bertiaux in, terwijl de camera werd bediend door Paul Vercheval, Michel Baudour, Raymond Fromont en Désiré Berckmans. De film werd gemaakt n.a.v. de negentigste verjaardag van de filmindustrie. Ook bekend als THANK YOU, MR. ROBERTSON.

Jan zonder Vrees

1984 | Fantasy, Familiefilm, Animatie

België 1984. Fantasy van Jef Cassiers. Met o.a. Jan Pauwels, Jef Burm en Jan Decleir.

Dit is de eerste Vlaamse lange tekenfilm. Hij is gebaseerd op het in 1910 verschenen jeugdboek De lotgevallen van Jan zonder Vrees van Constant De Kinder, en vertelt de geschiedenis van de vrijmoedige, onverschrokken, wakkere en beresterke jonge Antwerpenaar Jan. Zijn lotgevallen en avonturen spelen zich af in Vlaanderen anno 1410. Op het gebied van het tekenwerk en de animatie vertoont deze film niet alleen stevig vakmanschap maar ook een met Vlaamse eigenheid gekenmerkte artistieke stijl. De tekorten en zwakheden - de makers zullen ze ook wel onderkennen - ten spijt, is Jan zonder Vrees een uitstekende gezinsfilm. Zonder het niveau van verbeelding en de technische virtuositeit van een Disney-tekenfilm te halen, is er met succes naar gestreefd om op een eigen manier creatief om te gaan met het medium tekenfilm.

Ces divertissements optiques

1981 | Familiefilm, Documentaire, Historische film

België 1981. Familiefilm van Pierre Levie.

De geschiedenis van de optische spelletjes en dito apparatuur voor de kleintjes, van de projecties van de Belg Robertson gedurende de Franse revolutie tot aan de paarden van Muybridge en de eerste films voor kinderen. Plateau, de toverlantaarns, Narey en anderen passeren de revue. Een nauwkeurige en intelligente montage en een goed op het speciale publiek afgestemd commentaar. En dat terwijl er zo weinig (geslaagde) documentaires van speelfilmduur voor kinderen zijn! Er bestaat een soberder versie van 166 minuten voor volwassen, die dieper op de materie ingaat en een even gunstige kritiek verdient.

De Proefkonijnen

1979 | Drama

België​/​​Nederland 1979. Drama van Guido Henderickx. Met o.a. Jan Decleir, Peter Faber, Chris Lomme, Dries Wieme en Filip van Luchenen.

In een chemische fabriek raken arbeiders besmet met het uiterst giftige dioxine. Een aardige rol van Decleir, hoewel het arbeiders drama wat al te ingehouden en te droog werd geregisseerd. Er zitten grove onwaarschijnlijkheden in (de kranten zwijgen de zaak opzettelijk dood) die de film zwak maken.

Moi, Tintin

1976 | Familiefilm, Animatie, Documentaire

Frankrijk​/​​België 1976. Familiefilm van Gérard Valet en Henri Roanne.

Een nogal bonte mengeling van strips, archiefbeelden en Hergé's herinneringen. De schoen wringt hem daar waar de makers de avonturen van Kuifje in verband brengen met het wereldgebeuren, want dergelijke benaderingen komen vaak geforceerd en oppervlakkig over. Zoiets lijkt misschien wel aardig maar overtuigen doet het niet, en het uiteindelijke resultaat is onbevredigend.

Le temps des innocents

1975 | Thriller

België 1975. Thriller van Michel Jakar. Met o.a. Christian Barbier, Gérard Vivane, Raoul de Manez, Georges Pirlet en Michel Israel.

In een totalitair regime worden negen willekeurige mannen in het wilde weg op straat gearresteerd. De dader van een aanslag op het staatshoofd wordt bij hen gebracht. Ze zullen blijven leven, wanneer ze hem aan de praat krijgen, en alle mogelijke middelen zijn geoorloofd. Ieder reageert op zijn eigen manier. Helaas komen het scenario en de (zeer babbelzieke) dialogen in het geheel niet overtuigend over, zodat niemand in deze geschiedenis gelooft en de acteurs al helemaal niet die, met uitzondering van Barbier die over een behoorlijk talent beschikt, spelen alsof ze op de planken staan, compleet met bijbehorende onnatuurlijke manier van spreken.

La candeur du diable

1974 | Erotiek

België 1974. Erotiek van Jack Guy. Met o.a. Bente Nielsen, Laure Viala, Isabelle Coppejans, Monica Swinn en Yves Collignon.

Drie meisjes vluchten uit een instelling met een sadistische, nymfomane directrice. Zij gaan zich simultaan misdadig en seksueel losbandig uitleven maar hun epos eindigt volgens de normen van de zedelijkheid. Onzinnig Belgisch seksgestoethaspel. Ook bekend als LES VIOLEUSES en LES BAISEUSES.