Charles K. French: cast.
Er zijn 49 films gevonden.

Where Trails Divide

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Robert N. Bradbury. Met o.a. Tom Keene, Eleanor Stewart, Warner Richmond, David Sharpe en Lorraine Randall.

In deze ietwat langdradige western moet Keene een bende postkoetsovervallers opsporen. Richmond is, zoals gebruikelijk in die tijd, de leider van de bende. Maar er komt in het scenario van Robert Tansey geen actie voor.

Last of the Warrens

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Robert N. Bradbury. Met o.a. Bob Steele, Margaret Marquis, Charles King, Horace Murphy en Lafe McKee.

In deze western zit veel actie, maar de logische opbouw laat te wensen over. Bob heeft het zwaar te verduren: veediefstal, moordaanslagen, kortom redenen genoeg om in actie te komen. King is de schurk - kan niet missen - en Bradbury schreef zelf het wat rommelige scenario. Bradbury was de vader van westernheld Bob Steele.

Desert Guns

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Charles Hutchison. Met o.a. Conway Tearle, Margaret Morris, Charles K. French, Budd Buster en William Gould.

Oudgediende Jacques Jaccard schreef het scenario voor deze matige western, waarin Conway Tearle moet zorgen voor rust en orde in het rumoerige wilde westen. Henry Cruze deed het camerawerk en hoefde er niet trots op te zijn.

Western Courage

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, Geneva Mitchell, Charles K. French, Betty Blythe en Cornelius Keefe.

In deze amusante Maynard-western is de held goed op dreef: hij heeft het moeilijk met de verwende Mitchell, die tot overmaat van ramp ook nog in handen van bandieten valt. Bond - later een favoriet van John Ford en een vriend van John Wayne en befaamd geworden door de tv-serie WAGON TRAIN - speelt eens te meer de bandiet. Ex-westernster Reeves speelt een bijrolletje. Het uitstekende scenario was door Nate Gatzert geschreven naar een origineel verhaal van Charles Francis Royal.

Trail of Terror

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Robert N. Bradbury. Met o.a. Bob Steele, Beth Marion, Forrest Taylor, Charles King en Lloyd Ingraham.

Een slechte western, door Steeles vader, Bradbury, geschreven. Steele is een soort geheim agent, die op zoek is naar de schuilplaats waar de bende van Cramer de buit van overvallen bewaart. Aan alle kanten rammelt de film.

Tracy Rides

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Virginia Brown Faire, Edmund Cobb, Charles K. French en Carol Shandrew.

Dit is een matige western. Het verhaal van Norman Hughes werd bewerkt door Betty Burbridge en Rose Gordon. Tyler neemt op zijn gebruikelijke wijze een stelletje outlaws te grazen. J.Henry Kruse deed het camerawerk.

The Phantom Empire

1935 | Western, Sciencefiction

Verenigde Staten 1935. Western van Otto Brower en B. Reeves Eason. Met o.a. Gene Autry, Frankie Darro, Betsy King Ross, Dorothy Christie en Wheeler Oakman.

Serial in twaalf hoofdstukken. Na twee bijrollen in Ken Maynard-produkties kreeg Autry in deze serial voor de eerste maal een hoofdrol. Deze science fiction-western-serial was toen ongewoon maar bleek achteraf uiterst succesvol. Autry bezit een ranch van waaruit hij een radiozender exploiteert. Bandieten willen een mijn van hem inpikken en Autry en de bandieten belanden ineens in een andere beschaving waar ze door de bewoners, de Muranians, gevangen worden genomen. Als die onderling oorlog krijgen weten ze te ontsnappen. In 1940 werden uit de serial twee normale films gemonteerd: MEN WITH STEEL FACES en RADIO RANCH. Armand Schaefer en John Rathmell zorgden voor het scenario en Ernest Miller en William Nobles voor het camerawerk voor producent Nat Levine van Mascot, de voorloper van Republic.

Rustlers of Red Dog

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Lew Landers. Met o.a. Johnny Mack Brown, Joyce Compton, Walter Miller, Raymond Hatton en Harry Woods.

Serial in twaalf hoofdstukken. Drie vrienden - Brown, Miller en Hatton - reizen door het Wilde Westen en krijgen te maken met veedieven, Indianen en andere bandieten. Ook ontmoeten ze de mooie Compton. Deze routine western-serial kent bijrollen voor Bill Patton, westernheld uit de jaren twintig, oldtimer J.P. McGowan, de Indianenatleet Jim Thorpe en de fameuze stuntman Cliff Lyons.

No Man's Range

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Robert N. Bradbury. Met o.a. Bob Steele, Roberta Gale, Buck Connors, Steve Clark en Charles K. French.

Een middelmatige western waarin Steele het aan de stok krijgt met bandieten die land in bezit willen nemen. Forbes Parkhill schreef het niemendalletje.

Big Boy Rides Again

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Al Herman. Met o.a. Guinn 'Big Boy' Williams, Connie Bergen, Lafe McKee, Charles K. French en Augie Gomez.

Zeer bescheiden western, matig door Al Herman geregisseerd naar een eveneens matig scenario van William Nolte, maar Williams speelde zijn rol met waardigheid.

Brand of Hate

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Lewis Collins. Met o.a. Bob Steele, Lucille Brown, William Farnum, Charles K. French en George 'Gabby' Hayes.

Middelmatige western, door Jack Natteford geschreven, met te weinig actie die gemotiveerd is.

Via Pony Express

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Lewis Collins. Met o.a. Jack Hoxie, Marceline Day, Lane Chandler, Julian Rivero en Doris Hill.

Hoxie was in de jaren twintig een grote ster, hij behoorde tot de beroemdheden in het western-genre. De geluidsfilm deed hem echter de das om; hij voelde zich er niet in thuis. Die onbehaaglijkheid kan men ook in deze western aantreffen, terwijl echt wel geprobeerd is er iets goeds van te maken. Collins en Oliver Drake schreven het verhaal over de pony-expresrijder gedurende de Burgeroorlog richting Californië. Hoxie hield het na zes van deze produkties in 1932/33 voor gezien.

Man of Action

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van George Melford. Met o.a. Tim McCoy, Caryl Lincoln, Wheeler Oakman, Walter Brennan en Stanley Blystone.

Een van de beste McCoy-westerns, geschreven door William Colt MacDonald en bewerkt door Robert Quigley. Alle ingrediënten die een goede western nodig heeft zijn er te vinden. Actie, romantiek en spanning. McCoy ontmoet Rivero, de acteur die hem het Mexicaanse accent zou leren. In diverse latere westerns vermomde McCoy zich namelijk als Mexicaan. Oakman was natuurlijk de schurk. John Boyle was de cameraman.

Crossfire

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Otto Brower. Met o.a. Tom Keene, Betty Furness, Edgar Kennedy, Edward Phillips en Lafe McKee.

Tom Keene en zijn vrienden hebben een goudmijn ontdekt. Maar de held gaat naar Frankrijk, de mijn in handen van de vrienden achterlatend. Weer terug moet hij vaststellen dat een vriend is vermoord en een ander vals is beschuldigd en vastzit. Kortom: actie om de mijn weer terug te krijgen. Goede western, door Harold Shumate geschreven en bewerkt door Tom McNamara. Het was Toms laatste western voor RKO; vanaf 1931 had hij er twaalf gemaakt. Pas in 1936 begon hij aan een tweede western-serie, nu bij Crescent.

Caught

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Edward Sloman. Met o.a. Richard Arlen, Frances Dee, Louise Dresser, Syd Saylor en Edward J. Le Saint.

Magere western over kenau Dresser, eigenares van de saloon en tevens veedievegge. Ze kan drinken als geen man; kortom, legerofficier Arlen krijgt er een kluif aan om haar te snappen bij een veediefstal. De vrouw ontdekt op een gegeven moment dat Arlen haar zoon is, die destijds door haar nietsnut van een man is meegenomen als baby. Agnes Bran Leahy en Keene Thompson verzonnen het; Charles Lang was de cameraman.

Overland Bound

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Leo Maloney. Met o.a. Leo Maloney, Allene Ray, Jack Perrin, Lydia Knott en Wally Wales.

Voor westernfans is dit een trieste western. Het was de tweede geluidswestern en de eerste van een onafhankelijke maatschappij. Het scenario van Ford Beebe en Joseph Kane is niet origineel: een schurk wil een weduwe en haar dochter van hun ranch verjagen omdat de spoorlijn in aantocht is. Maloney en Perrin verhinderen het. William Nobles was de cameraman. Het was een zeer behoorlijke western voor die tijd, met alleen vrij slecht geluid. De trieste herinnering is dan dat dit produkt van Maloney, geproduceerd door hem voor zijn maatschappij Presidio net in première ging, en dat hij net de eerste goede kritieken mocht lezen toen hij op 1 november 1929 door een hartverlamming stierf en het succes van zijn film dus niet mocht meemaken. Zijn carrière was in 1915 begonnen. Bij zijn dood was hij pas 41 jaar en had hij zo'n zestig westerns op zijn naam staan. Hij stond bekend als een integer man.

The Flying Buckaroo

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Jack D'Oise, J.P. Lockney, Fanny Midgley en Duane Thompson.

Wally denkt dat zijn meisje van zijn broer (D'Oise) houdt. Hij komt er pas na een afwezigheid van 6 maanden achter dat dat helemaal niet zo is. Hij moet haar bevrijden uit handen van een stel bankrovers. Dit was het einde van de eerste westernserie waar Wally in speelde. Lester Scott Jr had twintig westerns met hem gemaakt, achttien daarvoor werden door Thorpe geregisseerd meestal met Ray Ries als cameraman en Thorpe zelf als scenarist of, zoals hier, leverancier van het verhaal, dat door Betty Burbridge werd bewerkt.

The Cowboy Cavalier

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buddy Roosevelt, Olive Hasbrouck, Charles K. French, Fannie Midgley en Robert Walker.

Een oom van Hasbrouck wordt vermoord; ze verliest door de shock haar geheugen en de dader probeert er profijt uit te trekken door haar de schuld te geven. Hulpsherrif Buddy wantrouwt het en duikt er in. Betty Burbridge schreef het verhaal, dat door Thorpe werd bewerkt. Ray Ries had als cameraman bijna de hele reeks met Roosevelt gedaan. Dit was de laatste van 25 westerns die Buddy had gemaakt voor producent Lester. F. Scott jr. Hij kwam nu in de handen van J. P. McGowan en dat betekende een achteruitgang. De samenwerking met Thorpe was altijd uitstekend geweest; ze hadden veel simpele maar onderhoudende westerns gemaakt.

The Big Hop

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van James W. Horne. Met o.a. Buck Jones, Jobyna Ralston, Ernest Hilliard, Charles K. French en Charles Clary.

Na zijn laatste Fox-western THE BRANDED SOMBRERO maakte Buck Jones deze eigen produktie. Een vreemde, want hij zit vaker in een vliegtuig dan in het zadel, hangt aan een parachute en maakt zich druk om de hand van een vrouw. De fans vonden het maar niets: na diverse goede westerns was dit een tegenvaller. Buck leed 50 000 dollar verlies. J.B. Mack had het povere verhaaltje geschreven en Allen Siegler was de cameraman. Buck, ontgoocheld, besloot een circus op te richten. Dat avontuur kostte hem niet minder dan 250 000 dollar. Een paar illusies armer sloot Buck in 1930 een nieuw contract om zijn eerste western met geluid te maken met producent Sol Lesser. Dit werd THE LONE RIDER, door Columbia uitgebracht.

Riding For Fame

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Ethlyne Clair, Charles K. French, George Summerville en Allan Forrest.

Gibson is van beroep paardentemmer, en hij moet op de ranch van French een aantal wilde paarden temmen die verkocht zijn aan Forrest. Deze betaalt de paarden, maar laat vervolgens French bestelen. Gibson krijgt de schuld. Arthur Statter kon kennelijk geen originele verhalen meer vinden want Gibson was in zijn laatste films voortdurend in de weer zijn onschuld te bewijzen; alsof westerns geen andere thema's kennen.

The Meddlin' Stranger

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Nola Luxford, Charles K. French, Mabel Van Buren en James Marcus.

Wally is onderweg om de moord op zijn vader te wreken. Naar zijn mening is bankier Marcus de dader. Hij redt het leven van Luxford, dochter van rancher French die hem prompt een baan aanbiedt om een kudde vee naar de spoorweg te drijven. Karloff is een moordenaar in een van de talloze bijrollen die hij in de jaren twintig speelde, voordat hij een paar jaar later zijn naam kon vestigen. Christopher Booth was de scenario-schrijver en Ray Ries de cameraman.

Ride 'Em High

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buddy Roosevelt, Charles K. French, Olive Hasbrouck, Robert Homans en George Magrill.

Nadat zijn vader is doodgeschoten gaat Roosevelt op onderzoek uit. Hij komt terecht in een vete tussen twee families en dringt langzaam naar de waarheid door. De schoft wordt door zijn eigen mensen neergeschoten en als Roosevelt trouwt met Hasbrouck, die tot de andere partij behoort, is de vete ten einde. Christopher B. Booth leverde scenario-schrijver Thorpe het verhaal. Ray Ries deed het camerawerk.

Good As Gold

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Scott R. Dunlap. Met o.a. Buck Jones, Frances Lee, Carl Miller, Charles K. French en Adele Watson.

Alle ingrediënten zijn er in deze routineus gemaakte western, tot het over een klip smijten van de schurk. Toen Buck Jones nog een jochie was, werd zijn vader diens goudmijn ontstolen. Volwassen geworden wil hij wraak nemen. Carl Miller, de schurk in het spel, moet zijn daden met zijn leven bekopen. Jack Jungmeyer bewerkte het boek THE OWNER OF THE AZTEC van Murray Leinster. Reginald Lyons zorgde voor vertrouwd camerawerk.

The Texas Trail

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Scott R. Dunlap. Met o.a. Harry Carey, Ethel Shannon, Charles K. French, Claude Payton en Sidney Franklin.

Een eenvoudige western, waarin geld gestolen wordt van Shannons oom. Zij probeert dit geld zelf terug te vinden bij de outlaws. Carey vindt dat uiteindelijk en wint daarmee haar hart. George Benoit was de cameraman en Harvey Gates bewerkte Range Pete van Guy Morton.

The Saddle Hawk

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, G.Raymond Nye, Josie Sedgwick en Charles K. French.

Vaart en actie genoeg in deze western. Gibson en Nixon komen naar de ranch van haar vader maar onderweg weet de schurk Nye het meisje te ontvoeren naar de vijand van haar vader. Gibson moet haar veilig uit handen van het gespuis krijgen. Sedgwick en Raymond Schrock schreven en Virgil Miller nam op - het betekende voorlopig het einde van de samenwerking tussen Gibson en Sedgwick.

Let 'er Buck

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, Charles K. French, G.Raymond Nye en William Steele.

Romantiek speelt in Hoots westerns altijd een belangrijke rol. Het draait meestal om een meisje, en deze western is daarop geen uitzondering. Nixon is het meisje waar cowboy Hoot van droomt, maar neef Nye daagt hem uit tot een duel. Die doet dan alsof hij is neergeschoten, zodat Hoot de benen neemt. Als er een rodeo plaatsvindt, ontmoet iedereen elkaar weer. Sedgwick en Raymond Schrock schreven het script en Virgil Miller deed het camerawerk.

The Sawdust Trail

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Josie Sedgwick, David Torrence, Charles K. French en Harry Todd.

Carl Laemmle, directeur van Universal, was een gelukkig mens. Gibson bracht miljoenen op met zijn films. In 1924 kreeg Gibson - die toch al 14.500 dollar per week verdiende - een garantiecontract voor de komende drie jaar voor 1 miljoen dollar! Het geeft iets van de grote populariteit weer die Gibson in de jaren twintig had. Hier is hij lid van een Wild West Show, evenals Sedgwick (een zus overigens van de regisseur). Zij wordt door hem gered uit handen van een stel schurken. William Dudley Pelley leverde het verhaal dat door Richard Schayer werd bewerkt.

Oh, You Tony!

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van J.G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Claire Adams, Dick La Reno, Earle Foxe en Dolores Rousse.

Het paard Tony is hier de redder in de nood. Mix heeft zich in de luren laten leggen en dreigt alles te verliezen, maar dan is er Tony. Een tweede ode aan zijn paard, dat diens meester zou overleven. Bij zijn dood in 1940 vertrouwde Tom zijn geliefd paard toe aan een vriend. Tony stierf in 1944, 34 jaar oud! Het paard was net zo befaamd geweest als de grootste cowboy-ster die de filmindustrie ooit heeft voortgebracht, en had zijn baas meer dan 20 jaar gediend. Donald Lee was scenarist en Daniel Clark cameraman.

The Ramblin' Kid

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Harold Goodwin, William Welsh en W.T. McCulley.

Voor de zoveelste maal in 1923 valt Gibson in deze film op La Plante. Hij weet haar bewondering af te dwingen door een rodeo te winnen ondanks de tegenwerking van de schurk Nye. Het verhaaltje is helemaal niet geweldig, maar het wordt leuk gebracht. Gibson kreeg inmiddels de beste technische faciliteiten waarover Universal beschikte, zodat elk produkt er verzorgd uitzag. Universal had met Gibson haar grote moneymaker, en met óók Jack Hoxie en Art Acord op westerngebied was Fox de maatschappij voor het genre. Er werd geld verdiend aan westerns. Richard Schayer bewerkte het verhaal van Earl Wayland Bowman en Gibson zou het in 1929 nogmaals verfilmen als THE LONG, LONG TRAIL.

Hell's Hole

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Emmett J. Flynn. Met o.a. Buck Jones, Maurice B. Flynn, Eugene Pallette, George Siegman en Ruth Clifford.

Redelijke western, waarin Jones en maatje Flynn uit de trein worden gesmeten omdat ze geen kaartjes hebben. Buck droomt dan voor zich weg en wat hij droomt, krijgen we in de film te zien: een avontuurlijk leven, waarin zijn vriend een trein overvalt, er eindelijk geld op tafel komt enz. tot de droom uit is en de realiteit de aandacht weer opeist. Bernard McConville bewerkte het verhaal van George Scarborough.

Blinky

1923 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1923. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Esther Ralston, Mathilde Brundage, De Witt Jennings en Elinor Field.

Hoot is de zoon van een ruwe kolonel, maar hij wordt door zijn medesoldaten niet voor vol aangezien omdat hij padvinder was. Hun mening verandert als hij de dochter van een majoor uit handen van haar ontvoerders redt. Sedgwick bewerkte het verhaal van Gene Markey.

West of Chicago

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Scott Dunlap en C.R. Wallace. Met o.a. Buck Jones, Renée Adorée, Philo McCullough, Sidney D'Albrook en Charles K. French.

Buck Jones keert terug naar de ranch van zijn oom op diens verzoek. Voorman Philo McCullough deelt mee dat die oom is vermoord en hij het bedrijf heeft overgenomen. Buck is achterdochtig en gaat de zaak nader onderzoeken. Redelijke mystery-western, door Paul Schofield naar een verhaal van George Scarborough geschreven en met Lucien Andriot achter de camera. Renée Adorée was vanaf 1920 in het vak en werd na 1925 een ster. Haar carrière was van korte duur, omdat zij in 1933 aan tuberculose stierf, op 35-jarige leeftijd.

The Road Demon

1921 | Western, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1921. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Claire Anderson, Charles K. French, George Hernandez en Sid Jordan.

Welke cowboy zet zijn paard - en nog wel Tony - opzij om een oude auto aan te schaffen? Mix deed het hier in deze matig geslaagde film en weet van het ding een race-auto te maken. Reynolds bedacht het verhaal zelf. Frank B. Good en Benjamin Kline waren er voor het camerawerk.

The Night Horsemen

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, May Hopkins, Harry Lonsdale, Joseph Bennett en Sid Jordan.

Een goede western waarin Mix de dag vóór zijn huwelijk de benen neemt en in een schietpartij verzeild raakt. De broer van de neergeschotene wil wraak nemen. De vader van de aanstaande bruid ligt op sterven en wil Tom spreken, die naar hem toe gaat maar met de achtervolgers op zijn hielen. Een dramatische climax, maar met een goed eind. Harder dan in die tijd normaal was. Lynn Reynolds bewerkte het boek van Max Brand. Benjamin Kline was de cameraman.

The Last Trail

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Emmett J. Flynn. Met o.a. Maurice B. Flynn, Eva Novak, Wallace Beery, Rosemary Theby en Charles K. French.

In 1909 kwam van Zane Grey het boek The Last Trail, A Story Of Early Days In The Ohio Valley uit. Dit was de eerste verfilming. Een stadje wordt geterroriseerd door een geheimzinnige bandiet en Flynn, als vreemdeling, wordt ervoor aangezien. In werkelijkheid komt hij als agent de sporen nalopen van Beery, de echte schurk. De tweede versie met Mix heeft veel meer vaart en is minder houterig dan deze. Jules Furtman en Paul Schofield bewerkten het boek en Lucien Andriot was cameraman.

Hands Off

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van George Marshall. Met o.a. Tom Mix, Pauline Curley, Charles K. French, Frank Clark en Sid Jordan.

Veedieven vormen een geliefkoosd thema in westerns, en Jordan is hier de leider van zo'n bende, waarmee Mix in botsing komt. Tussen de bedrijven door redt hij nog twee vrouwen. Frank Howard Clark bewerkte het verhaal van William MacLeod Raine. Benjamin Kline deed het camerawerk, iets dat hij bijna 40 jaar later nog zou doen bij TV-western-series als WAGON TRAIN met Ward Bond en Robert Horton.

The Untamed

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Emmett J. Flynn. Met o.a. Tom Mix, Pauline Starke, George Siegmann, Philo Mc Cullough en James O. Barrows.

Max Brand behoort tot de groten onder de western-auteurs. Hij heette in werkelijkheid Frederick Faust en zal wel het meest bekend blijven door zijn DESTRY-creatie, zowel door Mix als door James Stewart en Audie Murphy en op tv nog door John Gavin gespeeld. Zijn gelijknamige roman werd hier bewerkt door H.P. Keeler. Frank B. Good deed het uitstekende camerawerk. Brand overleed in 1944.

The Texan

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Gloria Hope, Pat Chrisman, Sid Jordan en Robert Walker.

Een bekende titel voor een westernheld die opruiming houdt en aan de andere kant een aanhanger van romantiek is. Maar Mix was geboren in Pennsylvanië als zoon van een houthakker. Werd daarna soldaat om in Cuba te vechten, werd sheriff en in die hoedanigheid werd hij in 1909 door regisseur Frank Boggs ontdekt. Er is een hele mythe geweven rond Mix's jeugd, zodat men moet oppassen met wat waar is en wat niet. Reynolds en Jules Furthman bewerkten samen het verhaal van James B. Hendryx.

The Terror

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Jacques Jaccard. Met o.a. Tom Mix, Francelia Billington, Lester Cuneo, Charles K. French en Lucille Younge.

Mix schreef het verhaal en Jaccard bewerkte het. Uiteraard is Mix weer eens hard nodig om het meisje te beschermen tegen de snoodaard. Frank B. Good was de cameraman. Mix en Cuneo speelden in deze tijd (waarin Cuneo de slechterik is) niet voor het eerst samen. Reeds in 1913 leerden zij elkaar kennen bij Selig. Ze traden samen op in diverse 10m-westerns als HOW IT HAPPENED, THE RANGE LAW, THE SHERIFF OF YAWAPAI COUNTY, THE LIFETIMER, HIS FATHER'S DUTY, THE LAW AND THE OUTLAW, THE STOLEN MOCCASINS, alle uit 1913, en in 1914 nog THE MOVING PICTURE COWBOY met Mix als regisseur.

The Square Shooter

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Paul Cazeneuve. Met o.a. Buck Jones, Patsy De Forrest, Charles K. French, Al Fremont en Frederick Starr.

Jones krijgt het niet al te hard te verduren in deze redelijke western, maar het geheel is toch niet erg spannend. Jones ontving in deze periode van Fox een weekloon van 150 dollar; toen hij in 1928 deze maatschappij verliet, was dat opgelopen tot 3500 dollar! (Waarmee hij één van de best betaalde acteurs van Hollywood was.) Denison Clift schreef de film en cameraman was Vernon Walker.

The Daredevil

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Tom Mix. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Charles K. French, Lee Shumway en Sid Jordan.

De titel voor de westerns met Mix in deze tijd wilden alleen maar aangeven hoe dapper de held was. Tom bewoog zich met zijn paard Tony snel en was goed in de actiesc[KA2]enes. Het was de enige film die Tom zelf regisseerde in de jaren dat hij bij Fox onder contract stond (1918-1928). Wel had Tom in zijn periode bij Selig al vele korte westerns geregisseerd en dat ook een keer bij Fox gedaan. Tom schreef ook zelf het verhaal, dat bewerkt werd door J. Anthony Roach. J. Dev Jennings was er weer voor het camerawerk.

Prairie Trails

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van George Marshall. Met o.a. Tom Mix, Kathleen O'Connor, Gloria Hope, Charles K. French en Robert Walker.

Marshall startte als acteur, maar regisseerde vanaf 1916. Hij was hier nog in ontwikkeling, maar zijn gevoel voor humor kwam goed overeen met wat juist voor de westerns van Mix gevraagd werd. Vooral nu de ster van de sobere William Hart aan het dalen was en Toms ster rijzende. Het werd een western-komedie die onderhoudend was, naar een verhaal van James B. Hendryx, een scenario van Frank Howard Clark en met camerawerk van Frank B. Good.

Desert Love

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Jacques Jaccard. Met o.a. Tom Mix, Francelia Billington, Lester Cuneo, Eva Novak en Charles K. French.

Jaccard bewerkte zelf het verhaal dat Tom Mix had geschreven voor deze romantische western met een knipoog, met daarin Francella Billington, die spoedig de echtgenote zou worden van de net uit Frankrijk en de Eerste Wereldoorlog teruggekeerde Cuneo. Deze werd in korte tijd een western-ster, maar kwam in 1925 door zelfmoord tragisch aan zijn einde. Frank B. Good deed het camerawerk.

The Speed Maniac

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Edward J. Le Saint. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Charles K. French, Hayward Mack en Lee Shumway.

Een ietwat tegenvallenmde western-komedie, door Denison Clift geschreven naar een verhaal van H.H. Van Loan. Fred Granville achter de camera en een klein rolletje voor Jones, die hier nog één jaar van zijn ster-carrière verwijderd was.

The Tiger Man

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Jane Novak, Milton Ross en Charles K. French.

Een outlawleider, Hart, breekt uit de gevangenis. In de woestijn stuit hij op een zieke dominee (Lawrence) en diens vrouw (Novak). Hij laat de bende de bende en besluit hen door de woestijn te leiden. Een Indianenaanval wordt afgeslagen maar dan nadert het leger, dat achter hem aan zit. De fans van Hart zullen wat dan volgt niet helemaal bevredigend vinden. Dat lag aan het draaiboek van J. G. Hawks. Joe August deed weer het camerawerk voor Hart, die ook zelf produceerde.

The Patriot

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Georgie Stone, Francis Carpenter, Joe Goodboy en Roy Laidlaw.

Hart is een vaderlandslievende man die echter van mening verandert als corrupte ambtenaren hem uit zijn huis jagen. Door hun schuld sterft zijn zoontje, terwijl hij bij de hogere instanties geen gehoor krijgt. Hij wil wraak nemen en levert de stad over aan Mexicaanse bandieten. Plotseling ziet hij de gevolgen van zijn acties in en overwint de liefde voor Amerika het van de haat die in hem is. Een perfecte rol van Hart, die de melancholie weet weer te geven die de film zijn aparte sfeer geeft. Monte Katterjohn schreef het script en Joe August was eens te meer de cameraman.

The Aryan

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Gertrude Clair, Charles K. French, Louise Glaum en Herschel Mayall.

De mijnwerker Hart heeft veel geld verdiend met hard werken. Na lange tijd zoekt hij in de stad wat vertier. Aan de roulettetafel vertrouwt hij het saloonmeisje Glaum, die hem echter oplicht bij het voorlezen van een telegram waarin de kritische toestand van zijn moeder staat. Als hij een dag later hoort dat ze is overleden is hij één bonk haat. Hij ontvoert Glaum om haar als slavin te gebruiken, wordt outlaw en laat zich door zijn haat leiden. Maar Love weet met haar totale onschuld langzaam maar zeker het hart van Hart te ontdooien. Fijne western met een goede rol van Love die in de film haar eerste betere rol speelde. Natuurlijk was C. Gardner Sullivan de scenarist en Joe August de cameraman - een goed team.

Civilization

1916 | Oorlogsfilm, Historische film

Verenigde Staten 1916. Oorlogsfilm van Thomas Ince, Reginald Barker en Raymond B. West. Met o.a. Howard Hickman, Enid Markey, George Fisher, Lola May en J. Frank Burke.

Als een van zijn onderdanen tijdens de oorlog een visioen krijgt van Jezus op het slagveld, wordt de koning overgehaald tot het ondertekenen van een vredesverdrag. Een uitstekende (zwijgende) film van Ince, die de actualiteit van 1916 in een mythologisch jasje stak.

The Disciple

1915 | Western

Verenigde Staten 1915. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Dorothy Dalton, Thelma Salter, Robert McKim en Charles K. French.

Na THE DARKENING TRAIL maakten Hart en producent Thomas Ince nog zeven westerns van 20m voor Mutual. Daarna begonnen ze met deze film bij Triangle Film. Dat betekende dat Hart bij Mutual drie hoofdfilms en 19 korte westerns maakte. In deze door Barret McCormick en Ince geschreven western is Hart een geestelijke die met vrouw en kind in een stadje aankomt om er het woord Gods te brengen. De sheriff steunt hem maar er lopen ook enige elementen die hem het leven pogen zuur te maken. Eén van hen weet zelfs zijn vrouw te verleiden. Als de vrouw op het ziekbed van hun kind tot inkeer komt laat Hart zien wat het betekent christen te zijn. Een sterke western, met voor de eerste maal Joe August achter de camera, de man die Hart er in de toekomst het liefst zou zien. Het was het filmdebuut van Hersholt.