Jack Fjeldstad: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Kvitebjørn Kong Valemon

1991 | Avonturenfilm, Fantasy, Familiefilm

Noorwegen​/​​Zweden​/​​Duitsland 1991. Avonturenfilm van Ola Solum. Met o.a. Maria Bonnevie, Jack Fjeldstad, Tobias Hoesl, Anna-Lotta Larsson en Monica Nordquist.

Fraaie, maar weinig zeggende sage, gebaseerd op de Noorse sprookjesverzameling van Asbjörnsen en Moe. De Koning van Zomerland is door een heks veranderd in een agressieve ijsbeer. Ondanks deze handicap blijft de Prinses van Winterland van hem houden en ze raapt al haar moed bijeen om de vloek ongedaan te maken. Het verhaal komt pas tegen het eind een beetje op gang; er zit weinig humor in (alleen de boeven schijnen nog wel eens pret te hebben) en de speciale effecten zijn klungelig gedaan, al is het mechanische berenpak ontworpen door de Jim Henson Creature Shop.

Kamilla and her Friend: The Sequel

1989 | Familiefilm, Avonturenfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Noorwegen 1989. Familiefilm van Grete Salomonsen. Met o.a. Veronika Flȧt, Dennis Storhøi, Agnete Haaland, Kȧre Kroppan en Silje Trones Lonsbeth.

Terwijl Sebastian (Storh[KL23]oi) onschuldig in de gevangenis zit wordt Sofia (Haaland) overvallen door de echte dief, Joakim Jensen (Kroppan). Kamilla (Flȧt) is getuige, maar kan toch niet verhinderen dat hij er met hun geld vandoor gaat. Na een wilde achtervolging wordt Joakim bij de kraag gegrepen. In de gevangenis komt het tot een confrontatie tussen Sebastian en Joakim. Ondanks het verbod gaat Kamilla toch Sebastian opzoeken in de gevangenis. Door het tonen van het leven in de gevangenis is dit vervolg dat onmiddellijk aansluit op de oorspronkelijke kinderfilm iets grimmiger dan voorgaande, maar toch is het nergens te angstwekkend voor de allerkleinsten. Het leven in een Noors dorpje begin 20e eeuw wordt zeer gedetailleerd weergegeven. Het einde is voorspelbaar, maar dat zal de doelgroep zeker niet kwalijk nemen. Kinderen worden niet steeds echt braaf voorgesteld, hun ondeugende kanten worden meermaals getoond. Salomonsen bewerkte het kinderboek van Kari Vinje ditmaal samen met Kristin Bjorvatn. Het camerawerk van Everet Bellano is bijzonder mooi. Dolby Stereo.

Blücher

1988 | Oorlogsfilm, Thriller

Noorwegen 1988. Oorlogsfilm van Oddvar Bull Tuhus. Met o.a. Helge Jordal, Hege Schøyen, Frank Krog, Finn Kvalem en Jack Fjeldstad.

Het Duitse slagschip Blücher werd door Noorse kanonnen in 1940 bij de Nazi-invasie tot zinken gebracht. Twee avontuurlijke duikers halen bezwarende documenten uit het schip en Schöyen onthult hiermee dat hedendaagse Noorse hoge omes in 1940 verraders waren. De film aarzelt tussen het actie- en thriller. De onderwaterfotografie is indrukwekkend, maar de intrige en montage laten te wensen over. Scenario van Sverre Arness en de regisseur.

Etter Rubicon

1987 | Thriller

Noorwegen 1987. Thriller van Leidulv Risan. Met o.a. Sverre Anker Ousdal, Ewa Carlsson, Ellen Horn, Toralv Maurstadt en Jack Fjeldstad.

Een mislukte poging om van een ramp met nucleaire straling een thriller te maken. Het behelst een verward en onwaarschijnlijk verhaal over een dokter die bewijsmateriaal opspoort in verband met een stralingslek aan boord van een schip in het Noorse poolgebied.

Arven

1979 | Drama

Noorwegen​/​​Zweden 1979. Drama van Anja Breien. Met o.a. Espen Skønberg, Anita Björk, Hacge Juve, Jan Hȧrstad en Eva Opaker.

Een reder sterft als weduwnaar zonder kinderen en laat tegen de verwachtingen in zijn fortuin na aan zijn familie. Hij stelt als voorwaarde dat zijn rederij onder leiding van zijn broer eendrachtig beheerd zal worden. Terwijl de boedel zogenaamd minzaam wordt verdeeld, krijgt de broer gewetensbezwaren. Stijlvol verfilmd en zeer goed geacteerd toneelstuk van Hjalmar Sjöderberg geeft een onthullend beeld van hebzucht en hypocrisie, maar vertelt ondanks alle kwaliteiten niets nieuws over een onderwerp dat al vaker en scherper is behandeld.

Elsk meg bort

1971 | Romantiek

Noorwegen 1971. Romantiek van Ragnar Lasse. Met o.a. Yvonne Ingdal, Ole Jorgen Nilsen, Per Oscarsson, Bonne Gauguin en Per Tofte.

Een jong meisje en haar minnaar zoeken en vinden elkaar en zichzelf in een verblindend, haast surrealistisch en psychedelisch zomerlandschap. Hermetische inhoud, en ondanks wat retorische dialogen goed voor een Zilveren Beer op het Festival van Berlijn 1971 voor het subtiele camerawerk, dat in hoge mate 'esthetisch' is bedoeld.